Sähköisen liiketoiminnan haasteet pk-yrityksissä tänään Missä Mennään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit.
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2.päivä Kirsi Mikkola.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region Projektikoodi: A32211 Karoliina Korpela.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Verkkokauppaan nyt, mars, mars!
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
HEINOLA RESORT Hankekokonaisuus vuosille SIVUSTO, VIESTINTÄ JA MARKKINOINTI.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Asiakaspalvelu verkossa
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
SOME (sosiaalinen media)
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan.
Asiakkuudet luovalla alalla
Heli Jimenez Senior Vice President OP-Pohjola
ROAD-SHOW SOTŠI ”SOCHI 2014” VALTAVA HANKE ALUEEN MATKAILU- JA PALVELUTARJONNAN KEHITTÄMISEKSI UUDELLE TASOLLE 2.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:

Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
Saatavuus kilpailukeinona
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Liikeidean esittelyohje
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Ota 2. jaksossa.
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Esityksen transkriptio:

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Sähköisen liiketoiminnan haasteet pk-yrityksissä tänään Missä Mennään? Materiaalit toimitetaan sähköisenä linkkien kera tai ne voit ladata www.liiketoiminta.info/Ely 22.4.2014 Kirsi Mikkola, Ivalo Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Aikataulu Klo 10 – 11.30 Lounas klo 11.30 – 12.15 Klo 12.15 – 13.45 22.4.2014 Aikataulu Klo 10 – 11.30 Lounas klo 11.30 – 12.15 Klo 12.15 – 13.45 Kahvit Klo 13.45 – 14.00 Päivän päätös klo 15

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten teet Internet-markkinointia Venäjällä 28.1.2014 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 Omistajat Kirsi Mikkola 60 % ja Ilkka Kauppinen 40% 3 kouluttaja-konsulttia, 6 alihankkijaa, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki, Tornio Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Sertifioitu elämyskouluttaja (LEO) ja Internet-markkinointikouluttajat Laatu- ja toimintajärjestelmäasiantuntija- Laatutonni, DQN, DMN, Excellence Finland Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! – www.liiketoiminta.info

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 22.4.2014 Kirsi Mikkola kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen 2018 mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Tavoitteet tavoitteena on, että Yritys-Suomen toimijat Pohjois-Suomessa saavat kokonaisvaltaisen käsityksen siitä MITEN JA MISSÄ TILANTEESSA alueen mikro- ja pk-yritykset ovat tällä hetkellä sähköisen liiketoiminnan kehittämisessä ja siihen liittyvissä haasteissa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Peruskäsitteitä Sosiaalinen media = sisältöjen ja ohjelmien tekeminen ja jakaminen yhdessä muiden kanssa Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi = Markkinointia Internetissä Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Sähköinen liiketoiminta = yrityksen prosessien tehostamista ja automatisointia ohjelmistojen ja laitteiden avulla Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Yritysesimerkkjä, jotka kannattaa tarkastaa Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Yritysesimerkkjä, jotka kannattaa tarkastaa Loma Vietonen, www.lomavietonen.fi Kemin Matkailu, www.keminmatkailu.fi Sampo Tours, www.sampotours.fi Taxari Travel Agency, www.taxari.com Tree Hotels, www.treehotel.se/ Lyngsfjord Adventure, www.lyngsfjord.com/ Saariselän keskusvaraamo, www.saariselka.com GoArctic!, www.goarctic.fi Go Experience, www.goexperience.fi Lapland Safaris Group Ltd, www.laplandsafaris.com Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Lapland Hotels, www.laplandhotels.com VisitInari, www.visitinari.fi Matkalle Sallaan! www.salla.fi Lemmenliekki, www.lemmenliekki.fi Kuerkaltion lomakylä, www.kuerkaltio.fi Santamus, www.santamus.com Ravintola Himalya, www.himalaya.fi Kalajoki Resort, www.kalajokiresort.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 1. poissaolovaihe yritys ei ole tietoinen tai markkinoinnissa ei ole liiketoiminnallista potentiaalia 2. verkkoläsnäolovaihe yritykselle oma passiivinen kotisivu, www.lemmenliekki.fi 3. tuoteinformaatiovaihe staattisen kotisivun lisäksi tuoteinformaatiota kontaktimahdollisuus sähköpostilla http://www.santapark.com/ tai www.goexperience.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 4. myynti ja interaktiivisuusvaihe yritys hyödyntää internetiä myyntikanavana asiakas voi tehdä tilauksia verkon välityksellä ja pyytää tuotetietoa asiakastukipalveluita esim. FAQ, sähköpostiyhteydet, palaute- ja kyselylomakkeet, www.santamus.com , www.mandragora.fi 5. sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe verkkopalvelu integroidaan olemassa oleviin tietojärjestelmiin ja tuotannon ohjaukseen tietokantayhteydet tilaus- ja varastonvalvonta ja taloushallintajärjestelmiin (ERP järjestelmät), www.laplandsafaris.com, www.lyngsfjord.com/ , www.saariselka.com , www.hulluporo.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit 6. täysin integroitu sähköisen liiketoiminnan ympäristö internet, ekstranet ja intranet toimivat integroidusti yritys hyödyntää laajasti verkkoteknologioita liiketoiminnassaan ja uudet mahdollisuudet on hyödynnetty integroimalla (liittämällä) tietojärjestelmät myös tietoverkkojen avulla käytettäväksi yritys toimii pääasiallisesti tietoverkkojen välityksellä ei enää perinteisellä tavalla LappSet Group Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Extranet & Intranet http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekstranet Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Extranet & Intranet http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekstranet http://fi.wikipedia.org/wiki/Intranet Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Päivän kovimmat Pilvipalvelut 22.4.2014 Päivän kovimmat Pilvipalvelut Yhteiskäyttöiset ja yhteisölliset kirjautumiskäytännöt Hakukoneoptimointi

22.4.2014 Pilvipalvelut

Yhteiskäyttöiset ja yhteisölliset kirjautumissäännöt 22.4.2014 Yhteiskäyttöiset ja yhteisölliset kirjautumissäännöt

22.4.2014 Caset

Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen YRITYS KUMP-PANIT TIETOTEKNISTEN RATKAISUJEN KEHITTÄMINEN 10 % STRATEGIAN KEHITTÄMINEN TOIMINTA-TAPOJEN KEHITTÄMINEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Asenteet Käyttötaidot 90 % Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Front Office Middle Office BackOffice

22.4.2014 Esimerkki: http://www.mulletoi.com/shop/etusivu/prod__5350_poikaystavatyyny

FrontOffice MiddleOffice 22.4.2014 FrontOffice MiddleOffice

Muut järjestelmätoimittajat 22.4.2014 Muut järjestelmätoimittajat BackOffice

Case 1 Matkailun, elämystuotannon pk-yritys Liikevaihto n. 450 000 € 22.4.2014 Case 1 Matkailun, elämystuotannon pk-yritys Liikevaihto n. 450 000 € Työntekijöitä 4 + 3 + alihankkijat Toiminta ympärivuotista Pääasiakaskohderyhmänä keski-eurooppalaiset luonto- ja elämysmatkailijat Sijainti 80 km Rovaniemen kentältä

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Case 1 lähtötilanne Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Case 1 onnellinen lopputilanne Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Case 1 onnellinen lopputilanne Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Case 2 Yhden miehen konsultointiyritys 22.4.2014 Case 2 Yhden miehen konsultointiyritys Aloittamassa liiketoimintaa ja pyrkimässä verkostomaiseen toimintatapaan win-win periaatteella Ratkaistavat ongelmat prioriteetilla 1 Tiedonhallinta Taloushallinto Verkkomarkkinointi

Liiketoimintaympäristö ja backoffice

Case 3 Monimuotoista liiketoiminta harjoittava yritys tavara- ja aikaperusteisten tuotteiden myyjä Tapahtumat (konsertit, yritysjuhlat, jne) Käyntikohde (lipunmyynti) Matkamuistokauppa Ravintolamyynti (tilaus ja walkin) Ohjelmapalvelumyynti useassa kohteessa usean alihankkijan ja omien resurssien voimin Majoitusmyynti (alihankkijoiden ja oma) Asiakkaana individuaalimatkailijat, ryhmät ja yritykset Liikevaihto n. 13 milj. € Työntekijöitä 8 + 80 + alihankkijat

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 Case 3 26.3.2014 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen YRITYS KUMP-PANIT TIETOTEKNISTEN RATKAISUJEN KEHITTÄMINEN 10 % STRATEGIAN KEHITTÄMINEN TOIMINTA-TAPOJEN KEHITTÄMINEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Asenteet Käyttötaidot 90 % Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen - Sähköisen liiketoiminnan ratkaisujen kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

22.4.2014 Lounas

Kysymyksiä aamupäivästä? 22.4.2014 Kysymyksiä aamupäivästä?

Mitä mahdollisuuksia yrityksillä on liiketoiminnan sähköistämiseen? Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Mitä mahdollisuuksia yrityksillä on liiketoiminnan sähköistämiseen? Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköinen liiketoiminta Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköinen liiketoiminta On siis liiketoiminnan siirtämistä tietoverkkoihin On sähköisten tietoverkkojen, etenkin Internetin, hyödyntämistä yrityksen sisäisissä ja ulkoisissa toiminnoissa tietoverkkojen avulla voidaan mm. kehittää yrityksen ja sen sidosryhmien välistä viestintää, markkinointia, myyntiä, asiakaspalvelua, maksuliikennettä, henkilöstöhallintaa, hankintaa, varastonhallintaa ja jakelua, mitä muuta? Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköinen liiketoiminta Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköinen liiketoiminta Asiakkaille tarjotaan lisää tietoa tuotteista ja neuvontaa sekä erilaisia verkossa välitettäviä lisäpalveluja ja toisaalta pyritään lisäämään koko arvoketjun joustavuutta ja kustannustehokkuutta Tekniikka mahdollistaa uusia palvelukeinoja se muuttaa kilpailutilannetta ja kasvattaa asiakkaiden odotuksia sekä toimii innovaattorina Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos Kauppa lähtee hakukoneesta: Google, Yandex, Yahoo, Baidu, etc Motivaatiopohjainen haku – tuotteiden teemoittelu Yhteisöllisyys, mutta yksilöllisyys – asiakaspalvelu verkossa Jakamisen pakko - sosiaalisen median käyttäjien määrä alkaa olla tapissa, käyttöfrekvenssi kasvaa, suosittelujen vaikutus jopa 70 %

Hakukonemarkkinointi = Hakukoneoptimointi + Hakusanamainonta 25.2.2014

copyright Kirsi Mikkola Haaga-Perho 15.4.2010 HAKUKONEMAINONTA MAKSULLINEN HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla 25.2.2014 copyright Kirsi Mikkola

Hakukoneoptimointi Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola 15.4.2010 Hakukoneoptimointi Näkyvyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa Perustuu laadukkaaseen sisältöön, teknisesti oikeisiin ratkaisuihin ja hakualgoritmin tuntemiseen Tavoitteena saada lisää kohdennettuja kävijöitä Vaikka sivusi löytyisivät etsittäessä brändisanoillasi, löytyvätkö ne kun käytetään yleissanoja? Haun ”Majoitus” sijaan kävijät saattavat etsiä sanoilla ”mökkimajoitus Rovaniemen lähellä” tai ”mökkimajoitus isommalle porukalle”. copyright Kirsi Mikkola

Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos Päätelaiteriippumattomuus - älylaitteiden määrän vahva nousu - Arki muuttuu yhä mobiilikeskeisemmäksi 61 % 16-60-vuotiaista suomalaisista omistaa älypuhelimen ja 16 % tabletin 45 % käyttää sosiaalista mediaa älypuhelimellaan Roaming kustannukset tosin ovat vielä korkeat WLANit tai muu mahdollinen yhteys http://gs.statcounter.com/ www.alexa.com

Ja se hinta Hinnan merkitys edelleen suuri Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Ja se hinta Hinnan merkitys edelleen suuri Tyypillinen verkko-ostaja tekee hintavertailuja ja ostaa usein tuotteensa sieltä, mistä halvimmalla saa Trivago.fi, kayak.com, vertaa.fi Verkkokauppa karkaa ulkomaille etenkin tavarakaupan puolella Asiakkailla on erilaisia verkko-ostajaprofiileja (täsmäostaja, superostaja, varovainen ostaja) Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Haasteita pk-yritykselle riittää Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

22.4.2014 Jakelukanavat Ne kanavat tulee valita, missä oma pääasiallinen tavoiteltava kohderyhmä on Lisäksi on huomioitava omat resurssit (aika, raha, henkilöt ja osaaminen)

Verkkokauppa Blogi www-sivu Kuvagalleria Karttapalvelu Videoleike 25.2.2014 Blogi www-sivu Kuvagalleria Karttapalvelu Kuvapalvelu Google Verkkokauppa Videoleike Yhteisöpalvelu esim. FB www-linkkisivu Tavoitteet näillä kalvoilla: Antaa ajateltavaa Auttaa ymmärtämään nykyaikaista internetiä Särkeä kuva siitä mitä kuulija luulee tietävänsä kotisivuista Auttaa ymmärtämään, että näin saadaan enemmän kävijöitä ja kasvatetaan sivujen konversiota Yleinen valitus: tuossahan on paljon työtä. Vastaus: niin markkinoinnissa joskus on;) Voit toki myös viitata norsu ja hiiri kuvaan. Yhteisöpalvelu esim. Twitter Mobiili

Mikä on sähköinen jakelukanava? Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 22.4.2014 SIVU 44 Mikä on sähköinen jakelukanava? Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko yritys tai suoraan kuluttuja Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 22.4.2014 SIVU 45 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia portaaleja, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä näkyvyyskanavista 22.4.2014 Esimerkkejä näkyvyyskanavista Caseyritys Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Caseyritys Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Caseyritys Taigakoru Oy, www.taigakoru.fi Caseyritys Ainut Ky, www.ainut.fi Omat kotisivut Youtube Flickr Twitter Facebook VK.com FourSquare Google + ja Places for Businessa

Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 22.4.2014 SIVU 47 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 22.4.2014 SIVU 48 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut Hakurobootit OTA eli online travel agency (matkailu) Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.vuoripuro.com/ ja http://www.taigakoru.fi ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com, www.punomo.fi) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.fruugo.fi ) Sosiaalisen median kaupat (https://www.facebook.com/Koruharakka?fref=ts, www.facebook.com/santamus ) Hakurobootit (http://www.momondo.fi ) Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.vuoripuro.com Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki http://www.teddytourslapland.com/catalog/etusivu.php Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, mobi.levi.fi , älypuhelin applikaatiot kuten Booking.com Kansainvälinen verkkokauppa, www.horze.com Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella: terveyskaupat www.hyvinvoinnin.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, www.cdon.com, www.spotify.com Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta ns. Dropshipping, www.verkkokauppa.com Nettitoimisto, www.nettimatkatoimisto.fi/ Brokeri eli välittäjä, www.lomarengas.fi , www.huvila.net Aggregaatti, www.supersaver.fi Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, www.mymms.com Yritysverkoston kauppa, www.punomo.fi, www.rockandlake.com Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 22.4.2014 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, www.amazon.com ja www.fruugo.fi Ostosklubi www.esprit.fi Kapean sektorin verkkokauppa, esteetöntä shoppailua, http://www.sokevakasityo.fi/, www.pratsam.com/pratsam-reader-tuote.html Huutokauppa, www.huuto.net, www.fiksuhuuto.fi Portaali / Hakemisto, http://www.europages.fi/ Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, www.twitter.com/visitmaine, www.podhotel.com Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Tuotantoverkostopohjainen myynti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Tuotantoverkostopohjainen myynti 22.4.2014 Kuva: Kirsi Mikkola, 2001 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

22.4.2014 Kysymyksiä ja kiitos!