Kunnallisen eläkejärjestelmän kehittäminen Pohjois-Savon liiton ja Kuntaliiton Kuntien talouden tulevaisuus – kuntatalousfoorumi Kuopiossa 19.4.2013 Toimitusjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Advertisements

Työuran pituus Ydinindikaattorit
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Katja Mikkonen Kari Niklander
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Työurien tukeminen kuntaorganisaatiossa: hyvästä tahdosta käytännön toimiin Raija Ranta Kaupunginkanslia / Hallintopalvelut.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Kunta-alan eläkepoistumaennuste Lähde: Keva.
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
Viestintäsuunnitelma
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALI- JA TERVEYSYHTYMÄ Ympäristöterveyskeskus Palvelusopimusneuvottelu Pentti Lampi Ympäristöterveyskeskuksen johtaja.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
AYY vuosijuhlat Budjettiselvitys.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Energiavuosi 2011 Joulun 2011 myrskyt Energiateollisuus ry
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2013
VALTION ELÄKERAHASTO Hallituksen kokous
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2016, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta,
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Henkilöstökysymykset yhtiöittämistilanteessa Kuntamarkkinat
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
MAKSU/VUOSI * 2021* 2022* Sairausvakuutusmaksu 1,08
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Esityksen transkriptio:

Kunnallisen eläkejärjestelmän kehittäminen Pohjois-Savon liiton ja Kuntaliiton Kuntien talouden tulevaisuus – kuntatalousfoorumi Kuopiossa Toimitusjohtaja Merja Ailus

Missio –Keva vastaa kattavasti julkisen sektorin eläketurvan toimeenpanosta Visio –Keva tarjoaa kuntasektorille pysyvästi parhaan ja taloudellisimman vaihtoehdon järjestää ja rahoittaa henkilöstön työeläketurva –Keva tuottaa julkiselle sektorille työeläkealan parhaat eläkepalvelut Kevan työeläkepalvelujen piirissä vuoden 2012 alusta koko julkinen sektori eli noin 1,3 miljoonaa vakuutettua ja eläkkeensaajaa Keva hoitaa –kunta-alan –valtion –evankelis-luterilaisen kirkon ja –Kelan henkilöstön työeläkeasiat Vuoden 2013 alusta myös valtion työnantajapalvelut Merja Ailus

Keva Jäsenyhteisöjä ( kunta-ala)934 Muut työnantajat (valtio, kirkko)1678 Eläke- ja etuuspäätökset kpl Toimintakulut 89,8 milj. euroa Kevan vakinainen henkilöstö 519 KuEL palkkasumma 16,1 mrd € KuEL maksutulo 4,7 mrd € KUEL maksettavat eläkkeet 3,8 mrd € VaEL maksettavat eläkkeet mrd 3,8 mrd € Sijoitusten arvo ( ) 34,4 mrd € Sijoitusten tuotto (2012) 12,9 % Reaalituotto v pääomapainotettu 3,7 % - pääomapainottamaton 5,3 % Henkilöasiakkaita n. 1,3,milj. Vakuutettuja (KuEL) Vakuutettuja (VaEL, KiEL, KelaL) Eläkkeensaajia (KuEL) Eläkkeensaajia (VaEL, KiEL, KelaL) ”Tänään työssä hyvän huomisen puolesta” Merja Ailus

Keva työeläkekentässä Varma Ilmarinen Keva Maksutulo, mrd euroa 2012 Asiakkaiden määrä 2012 Sijoitusten arvo, mrd euroa 2012 Merja Ailus

Valtion, evankelis-luterilaisen kirkon ja Kansaneläkelaitoksen henkilöstön eläkeasioiden siirto Kevaan

Kokonaisaikataulu Vuoden 2011 alusta valtion eläketurvan toimeenpano henkilöasiakkaiden osalta siirrettiin lainmuutoksilla Valtiokonttorista Kevan vastuulle. Valtion työnantajiin liittyvät eläkepalvelut jäivät pääosin Valtiokonttoriin. Vuoden 2012 alusta evankelis-luterilaisen kirkon henkilöstön ja Kelan toimihenkilöiden eläketurvan toimeenpano siirrettiin lainmuutoksilla Kevan vastuulle. Vuoden 2013 alusta valtion työnantajiin liittyvät eläkepalvelut (eläkevakuutusmaksujen laskeminen ja kerääminen, työsuhdetietojen rekisteröinti, aktuaari- ja tilastopalvelut) siirrettiin lainmuutoksella Kevan vastuulle. Lisäksi Keva laskee ja kerää kirkon eläkevakuutusmaksut sopimuspohjaisesti. Tavoitteena on siirtää myös tämä toiminto lakiin perustuvasti Kevan vastuulle lähivuosina. Kaikki eläkesektorit (kunta, valtio, kirkko, Kela) rahoittavat omat eläkkeensä itse eli maksavat Kevalle vuosittaisen eläkemenonsa sekä hoitavat oman sijoitusvarallisuutensa entiseen tapaan. Merja Ailus

Toimintakulut, yhteistyön tavoitteet Julkisen sektorin eläketurvan toimeenpanon keskittämisellä Kevaan haetaan sekä hyvää kokonaispalvelutasoa että kustannustehokasta tapaa toimia. Koska kaikki sektorit (kunta, valtio, kirkko, Kela) jatkossa osallistuvat Kevan toimintakulujen maksamiseen, on kustannustehokkuuden paranemisen hyödytettävä kaikkia maksajia. Kustannushyöty syntyy ainakin seuraavista kolmesta asiasta: (1) eläkehakemusten käsittelyssä ja eläkkeiden maksamisessa käytettävät it- järjestelmät ovat monimutkaisia ja kalliita. Vaikka sektorien eläkevolyymeissä on merkittäviä eroja, järjestelmien rakentamis- kustannukset ovat kaikissa tapauksissa suuret. Jakamalla yhteisessä käytössä olevien järjestelmien kustannukset päästään selvästi halvemmalla. (2) Samaa pätee myös tuki- tai hallintotoimintojen kustannuksiin, mukaan lukien henkilökustannukset. Kun näiden toimintojen kustannuksia on jakamassa useampi maksaja, yksikkökustannukset ovat alemmat kuin erillään toimittaessa. (3) Yhteisellä tekemisellä voidaan henkilöresursseissa säästää jonkin verran myös eläketoiminnossa. Merja Ailus

Toimintakulut, hinnoittelun periaatteet Periaatteena on omakustannushinnoittelu, jota on täsmennetty asetuksilla. Kevan toiminnan organisointi asettaa tietyt lähtökohdat kustannusjaolle, Kevaan ei perustettu esim. omaa pelkästään valtion eläkkeitä käsittelevää osastoa, vaan lähtökohtaisesti eri toimintayksiköt tekevät kaikkien sektorien töitä. Tämä organisointitapa on Kevan käsityksen mukaan joustavampi ja tehokkaampi. Kevan sijoitustoiminnan kustannukset maksaa kokonaan kuntasektori. Ne kustannukset, jotka aiheutuvat pelkästään jonkin sektorin toiminnasta, kyseinen sektori maksaa täysimääräisesti, esim. tietyt it-kulut. Yhteiset kulut (joita on suurin osa toimintakuluista ja poistoista) kohdennetaan kullekin sektorille asetuksen määrittämien toimintavolyymien suhteessa. Käytettäviä volyymeja ovat kunkin sektorin vuoden aikana alkaneet eläkkeet ja vuoden lopussa maksussa olevat eläkkeet. Merja Ailus

Toimintakulut, vuosi 2011 Kun eläketurvan toimeenpanon siirtämistä Kevan vastuulle valmisteltiin, arvioitiin hallituksen esityksen perusteluissa taloudellisiksi vaikutuksiksi 2010-luvulla noin 7 miljoonan vuotuiset säästöt valtiosektorille ja 4-6 miljoonan vuotuiset säästöt kuntasektorille verrattuna siihen vaihtoehtoon että jatketaan erillään. Kyseistä säästöä ei kyetä tarkasti laskemaan, vaan on tyydyttävä parhaaseen mahdolliseen arvioon. Koska Keva on hoitanut valtion eläkkeitä runsaat kaksi vuotta ja ns. työnantajatoimintojen siirto tapahtui vasta runsaat 3 kuukautta sitten, kustannushyötyjen osoittaminen on vasta suunta-antavaa. Valtiovarainministeriö tarkastelee kustannushyötyjä ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista perusteellisemmin vuonna Vuoden 2011 perusteella voidaan kuitenkin todeta, että sekä kunta- että valtiosektorille näyttäisi tulleen selkeitä säästöjä verrattuna erillään toimimiseen. Hallituksen esityksen perusteluissa valtion henkilöasiakkaiden kustannuksiksi arvioitiin 27 miljoonaa euroa luvulla. Kevan hoitokulukorvaus valtiolta vuodelta 2011 oli noin 21 miljoonaa. Kuntasektorin maksettavaksi jäävät vertailukelpoiset toimintakulut näyttäisivät pienenneen noin 4-5 miljoonaa euroa. Merja Ailus

Toimintakulut, vuodet 2012 ja 2013 Vuoden 2012 hoitokulukorvausta valtio maksoi edelleen noin 21 miljoonaa euroa, evankelis-luterilainen kirkko runsaat 3 miljoonaa ja Kela runsaat 1 miljoonaa. Kirkon ja Kelan kustannukset pienenivät verrattuna siihen, kun toiminta oli niiden omalla vastuulla. Vuoden 2013 Kevan budjetin mukaan valtion vuoden 2013 hoitokuluennakot ovat noin 24,5 miljoonaa euroa. Korvaus kasvaa vuoteen 2012 verrattuna, koska loput Valtiokonttorin eläketehtävät siirtyivät Kevan vastuulle. Kirkon ja Kelan hoitokuluennakot pienenivät jonkin verran vuoteen 2012 verrattuna. Lopulliset korvaukset lasketaan vuoden 2013 tilinpäätöksen yhteydessä keväällä Merja Ailus

Toimintaympäristön haasteita Miten kireä taloudellinen ympäristö vaikuttaa sijoitusmarkkinoille ja sijoitustoimintaan? –Vaikutukset todennäköisesti pitkäaikaisia Miten sovitetaan yhteen kuntien haasteet toiminnan tehokkuudesta ja tuottavuudesta sekä eläkejärjestelmän kestävyyteen liittyvät tavoitteet? –Eläkejärjestelmän kestävyys: eläkkeiden rahoitus, eläkemaksut työssä jatkaminen –Kuntien haasteet: talousmurros, kunta- ja palvelurakenteiden muutos, kuntatyöntekijöiden ikääntyminen, eläköitymisen kiihtyminen Miten kuntien liiketoimintojen osakeyhtiöittäminen vaikuttaa vakuutettupohjaan? Merja Ailus

Keskeisiä linjauksia strategiassa Kuntatyönantajilta perittävä maksu pidetään mahdollisimman vakaana ja ennustettavana Sijoitustoiminnalla pyritään tukemaan mahdollisimman tehokkaasti maksuvakautusta Keva osallistuu aktiivisesti yleisen työeläketurvan kehittämiseen Työssä jatkamista tuetaan Keva on edelleen koko työeläkesektorin nopein ja tehokkain toimija (vaikka vastuukenttä laajentunut melkoisesti) Merja Ailus

Kuntatyöntekijöiden ikärakenne Merja Ailus

Kuntatyöntekijöiden ikärakenne 2010 ja heidän ennustettu tilanteensa Merja Ailus

Kuntatyöntekijöiden ikärakenne 2010 ja heidän ennustettu tilanteensa Merja Ailus Noin 60 % kuntatyöntekijöistä on siirtynyt eläkkeelle vuonna 2030 Kunta-alan eläkepoistuma on henkeä vuosina

Kunnallisen eläkejärjestelmän rahastoinnin vaiheet Merja Ailus Maksutulot = eläkemenot Maksutulot > eläkemenot Maksutulot < eläkemenot

Kunnallisen eläkemaksun rakenne Merja Ailus

KuELissa vakuuttavat osakeyhtiöt Merja Ailus

Henkilöpiirin supistumisen vaikutus eläkemaksuun Merja Ailus

Toimintaympäristön muutos Vuosi 2000 = Lähteet: (*) Tilastokeskus; (**) KT Kuntatyönantajat Merja Ailus

Kunta-alan vanhuus- ja työkyvyttömyys- eläkepoistumaennuste, Pohjois-Savon maakunta ja koko kunta-ala, vuosille Merja Ailus

Eläkepoistumaennuste Pohjois-Savon kunnissa* 5, 10 ja 15 vuoden aikana Eläköityvien osuus vuoden 2010 vakuutetuista * Sisältää kuntien ja muiden kuntaorganisaatioiden työntekijät Merja Ailus

Kunta-alan eläkepoistumaennuste Pohjois-Savon maakunnassa 5, 10 ja 15 vuoden aikana, 20 suurinta ammattiryhmää Eläköityvien osuus vuoden 2010 vakuutetuista Merja Ailus