CP-vammaisen aikuisen elämänpolku – seminaari Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Henkilökohtaisen avun keskus Pääkaupunkiseudulla
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Nuorten palvelut Reimari 3
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
NUORTEN STARTTI 2012−2014 NUORTEN STARTIN ESITTELY Matti Heinämäki Yksilövalmentaja.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Osallisuus musiikin keinoja käyttäen
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Kuntoutujien lähtötilanteet ja jatkopolut, tarinat
TET =Työelämään tutustuminen
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Saimaan ammattiopisto Sampo
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

CP-vammaisen aikuisen elämänpolku – seminaari Helsinki 27.5.2009 CP-vammaisten nuorten ammatillisten suunnitelmien haasteet ja mahdollisuudet projektityöntekijä, psykologi Aino Ahonen Invalidiliiton Jyväskylän kuntoutus- ja työklinikka

CP-vammaisten nuorten projektin rakenne ja toimintamalli Asiakkaat ohjautuneet pääasiassa peruskoulujen tai ammatilliseen koulutukseen valmentavaa opetusta (AKVA) tarjoavien koulujen kautta (päädiagnoosi CP-vamma): Opettaja arvioi projektiin soveltuvia oppilaita Myös muuta kautta haettiin uusia projektilaisia (CP-liiton lehti, verkostojen kautta) Ikäjakauma varsin laaja, projektilaiset 16-32 vuotiaita  peruskoulun ja jatkokoulutuksen välinen siirtymävaihe voi olla todella pitkä ja moniulotteinen prosessi

CP-vammaisten nuorten projektin rakenne ja toimintamalli Jokainen projektiin mukaan tullut nuori osallistui yksilötutkimusjaksolle Jyväskylän kuntoutus – ja työklinikalla Yksilötutkimusjakson pituus oli 3 päivää, jonka aikana pyrittiin selvittämään nuoren yksilölliset valmiudet, vahvuudet ja rajoitteet Yksilötutkimusjakson aikana moniammatillinen työryhmä tutustui myös nuoren aiempiin asiakirjoihin ja tutkimustuloksiin Yksilötutkimusjakson aikana myös motivoitiin nuorta jatkosuunnitelmien tekoon

CP-vammaisten nuorten projektin rakenne ja toimintamalli Tutkimusjakson aikana nuoren kanssa aloiteltiin ammatillisten suunnitelmien tekoa (motivointia, tietojen etsimistä, nykyisten suunnitelmien arviointia ym.) Ammatillisten suunnitelmien eteneminen käynnistyi ja tapahtui pääasiassa nuoren oppilaitoksessa (opettaja)  projektityöntekijän tuki ja verkostoyhteistyö Riittävän ajoissa tehdyt suunnitelmat ajalle ”kun koulun tuki loppuu”  Mitä jos nuori jää ilman opiskelupaikkaa?  Projektin tarjoama tuki (esim. työkokeilu)

CP-vammaisten nuorten projektin rakenne ja toimintamalli Yksilöllisen tutkimusjakson jälkeen yhteydenpitoa jatkettiin puolin ja toisin, tarpeen mukaan nuoreen ja nuoren oppilaitokseen (tai muuhun verkostoon) Tarvittaessa yksilöllisesti räätälöity työkokeilu Nuoren saaman ammatillisiin suunnitelmiin liittyvän ohjauksen (oppilaitos, muut oman verkoston tahot) sisällön ja riittävyyden jatkuva arviointi  Mihin nuori tarvitsee lisätukea tai onko ennakoitavissa, että nuori jää mahdollisesti kokonaan ilman tukea ja ohjausta lähitulevaisuudessa (esimerkiksi valmentavan koulutuksen päättyessä)?

CP-vammaisten nuorten projektin rakenne ja toimintamalli Projektin aikana järjestettiin projektipäivät (2krt/vuosi) Projektipäivillä kaikki projektissa mukana olevat nuoret pääsivät tutustumaan toisiinsa ja toistensa elämäntilantei-siin ja ammatillisiin suunnitelmiin  vertaistuki! Käsiteltiin CP-vammaisen nuoren kannalta merkityksellisiä kysymyksiä ja teemoja, erityisesti ammatillisiin ja koulutuk-seen liittyviä (muita teemoja: asuminen, avustajakoirat) Lisäksi tehtiin erilaisia vierailuja (työpaikoille, asumispalveluiden yksikköön, työvoimatoimistoon) Projektipäivillä merkitystä myös nuoren elämänhallinnan kannalta (aikataulujen suunnittelu ja niistä huolehtiminen, matkustaminen, ruokaileminen, ryhmässä toimiminen, sääntöjen noudattaminen, avustajan ohjeistaminen jne.)  Moni nuori reissasi ja asui pois kotoa ensimmäistä kertaa

Nuorten kanssa työskentely Yhdessä nuoren ja nuoren verkoston kanssa arvioitiin ammatillisten suunnitelmien realistisuutta, toteutta-mista ja etenemistä Siirrettiin tietoa nuoren toimintakyvystä ja nuoren tarvitsemasta tuesta nuoren jatkosijoituspaikkaan (ammatillinen oppilaitos, tuettu työ, työkokeilupaikka ym.) Tarvittaessa tuettiin myös jatko-opintojen aikana Mikäli nuori ei sijoittunut jatko-opintoihin  uudet suunnitelmat ja jatkuva seuranta sekä tuki Joidenkin nuorten kohdalla kartoitettiin ammatillisen koulutuksen sijaan muita vaihtoehtoja Nuorelle annettiin jatkuvaa palautetta onnistumisista sekä ohjattiin häntä tarvittaessa erilaisten palveluiden ja toimijoiden hyödyntämiseen (KELA, työvoimatsto, säätiöt, toiset projektit jne.)

”Tilastoa” projektin nuorista Yhteensä 12 nuorta, joista: 5 nuorta lopettamassa valmentavaa koulutusta ja hakeutumassa ammatilliseen koulutukseen Yksi nuorista päättää peruskoulun Kolmella nuorella on ammatillinen tutkinto/muu tutkinto (korkeakoulututkinto) suoritettuna ja ovat hakeutumassa työelämään(työharjoittelu työmarkkinatuella)/uudestaan opiskelemaan Kaksi nuorista on eläkkeellä, mutta toinen heistä tällä hetkellä työelämävalmennuksessa (aloitti projektin kautta työkokeiluna)  eivät halua olla ”vain eläkkeellä”, joten pyritään löytämään mielekkäitä vaihtoehtoja Kaksi nuorista opiskelee ammatillisessa koulutuksessa

Projektin aikana esiin nousseita ajatuksia ja huomioita CP-vammaisten nuorten ammatillisen ohjauksen käytännöt erittäin vaihtelevia  Osa nuorista kulkee koko ammatillisen polkunsa hyvinkin ”tuettuna”, osa jäänyt selvästi vaille riittävää ammatillista ohjaamista (esim. valittu itselle sopimaton ala, ei kiinnittymistä mihinkään koulutukseen, työelämään siirtyminen ei onnistu ym.) Osalla nuorista vain vähän tietoa eri koulutusvaihtoehdoista Useat CP-vammaiset nuoret ovat hukassa eri tukien ja palveluiden ”viidakossa”  esim. työ-ja elinkeinotoimiston ja KELA:n palvelut sekä tukimuodot Useilla CP-vammaisilla nuorilla nuoruusiän kehitystehtävien ratkaiseminen ja oman elämän hallintataitojen kehittyminen on pitkä prosessi  Ammatillisten suunnitelmien teko haasteellista kun muut kehityksen osa-alueet vielä niin alkutekijöissään (esim. itsenäistyminen) ammatillisten suunnitelmien teko tulee eteen hieman liian aikaisin

Projektin aikana esiin nousseita ajatuksia ja huomioita CP-vammaisen nuoren ”tasavertainen” kohtelu ei-vammaisiin nuoriin nähden  Myös vammainen nuori tarvitsee realistista näkemystä toimintakykynsä toisaalta rajoitteista mutta myös mahdollisuuksista, kumpaakaan ”vaakakupin puolta” liikaa painottamatta  jos rajoitteet jätetään huomioimatta, voi tuloksena olla monen vuoden turhaan kouluttautumista nuoren kui-tenkaan sijoittumatta työelämään koulutustaan vastaa-viin työtehtäviin  Toimintakyvyn mahdollisuuksien ja rajoitusten selvittely varhaisessa vaiheessa! Terveydelliset seikat, opiskeluedellytykset, tuen tarve opiskelujen aikana ja myöhemmin työelämässä Ei ”kouluttautumista vain kouluttautumisen vuoksi”  työelämänäkökulma syytä pitää mukana!

Projektin aikana esiin nousseita ajatuksia ja huomioita Monelle CP-vammaiselle nuorelle tarpeen tarjota tukea ns. ”oman elämän koordinoinnissa”, erityisesti oppilaitoksesta valmistumisen tai eläkepäätöksen jälkeen (Mutta keneltä?) työelämään sijoittuminen, itsenäisen asumisen aloittaminen, mielekkäiden harrastusten löytäminen, elämänkriiseissä avun löytäminen (mielenterveysongelmat), vapaaehtoistyön tai tuetun työn mahdollisuuksien kartoittaminen  tietoa on jokaisen saatavilla, mutta CP-vammasta tai sen monista liitännäisoireista johtuen tiedon löytäminen ja etenkin omaan elämään soveltaminen on CP-vammaiselle nuorelle vaikeaa! Projektin kuluessa erityisen projektityöntekijän rooliksi onkin muodostunut ns. ”koordinoijan” rooli  esittää vaihtoehtoja, ehdotuksia, kysymyksiä nuorelle ja toisaalta myös hänen verkostolleen. Toisaalta myös ohjaa nuorta itseään esittämään kysymyksiä sekä ehdotuksia oikeille tahoille!

Kiitos, Aurinkoista kesää kaikille!