Iisalmi Varkaus Kuopio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Länsi-Suomen EAKR- seurantakomitean kokous Tampere, Ylitarkastaja Harri Ahlgren TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Ajankohtaista EU:n rakennerahasto-ohjelmissa: Kertakorvausmenettelyn käyttöönotto Kuopio Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto/Rakennerahastot.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Kestävää kasvua ja työtä 2014 – 2020
Keski-Suomen liitto tiistai klo 8.30
Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
Työolosuhteiden järjestelytuki
HANKEINFO
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
Mikä HYRRÄ ? Anne Heikintalo, ProAgria Länsi-Suomi
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
Ympäristönäkökulma EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa EAKR-ohjelmien seurantakomiteat Tuomas Kallio, Suomen ympäristökeskus.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi: Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi: Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä.
ESR-hankkeet Itä-Suomen suuralueen TE-keskukset ESR-koordinaattori Kati Torniainen.
Ajankohtaista palkkatukityöllistämisessä
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Näkemyksiä ohjelmatoiminnasta uuteen rahoituskauteen siirryttäessä Paneelikeskustelun saatteeksi Aluekehitysjohtaja Riitta Koskinen, Etelä-Savon.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Pohjois-Savon ELY-keskus Euroopan kalatalousrahasto Pohjois-Savossa Tuleva ohjelmakausi Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
EAKR – mitä rahoitetaan Tuettava toiminta: ohjelma- asiakirjasta ja säännöksistä – – Toteuttamisen painotukset.
Ohjelmakauden 2007 – 2013 loppuvuodet Ohjelmapäällikkö Hanna Makkula Etelä-Savon maakuntaliitto.
Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus
PÄIJÄT-HÄMEEN HANKEILTAPÄIVÄ Etelä-Suomen yhteiset hankkeet ja painopisteet Petri Veijalainen (Ravintola Voitto, auditorio, Lahden urheilukeskus)
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen Kuopiossa
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
Ohjelmakauden käytännöt
EU-rahoitus -info: Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
Ohjelmakausi Merja Mäkivirta Marjo Levaniemi.
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Pk-yritysaloitteen mukainen ohjelma
Yritystuista tulevalla ohjelmakaudella
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
MIHIN – MILLÄ EHDOILLA – MITEN TOIMIA
Rakennerahastojen hallintojärjestelmän uudistaminen
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1. 12
Keskeiset asetusmuutokset
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Kestävää kasvua ja työtä
Taloushallinnon koulutus
EURA 2014 Sähköinen hankehallinnointi Katso-tunnisteet
Esityksen transkriptio:

Iisalmi 18.3.2014 Varkaus 19.3.2014 Kuopio 27.3.2014 Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Rahoituksen hakeminen – mikä muuttuu Iisalmi 18.3.2014 Varkaus 19.3.2014 Kuopio 27.3.2014 Jaana Tuhkalainen

Ennakko, luontoissuoritukset Sisältö: Sähköinen asiointi Hakuprosessi EURA 2014 Ennakko, luontoissuoritukset Kustannusmallit Muita uudistuksia

Ohjelmakauden 2014 - 2020 sähköiset palveluratkaisut Uudelle ohjelmakaudelle uusi EURA 2014- järjestelmä EURA 2014 avautuu hakijoiden käyttöön 5.5.2014 Lisäksi jatkavat: TUKI2000 (EAKR-yritystuet) Hakeminen mahdollista uusilla sähköisillä hakemuslomakkeilla 1.7.2014 alkaen Verkkoasiointijärjestelmä (Innovaatiorahoituskeskus Tekes) Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Sähköinen asiointi EURA 2014 –järjestelmässä EURA 2014 -järjestelmässä täysin sähköinen asiointi – ei allekirjoitettuja papereita EURA 2014 -järjestelmässä hakemuksen jättäminen edellyttää hakijalta vahvaa sähköistä tunnistautumista (Katso-tunniste) Lisätietoja Katso-tunnistautumispalvelusta löytyy osoitteesta: www.vero.fi/katso Hakemuksia ei enää voi toimittaa paperilomakkeella. Hakemuksen vireilletulo nopeutuu. Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Sähköinen asiointi EURA 2014 –järjestelmässä Kaikki (virallinen) tiedonvaihto hakijan / tuensaajan ja viranomaisen välillä tapahtuu EURA 2014 –järjestelmässä Rahoitus-, maksatus-, ym. päätöksiä ei lähetetä paperilla, vaan ne ovat saatavilla Katso-tunnistuksen avulla järjestelmästä Järjestelmästä hakijalle / tuensaajalle sähköpostiviesti Lisätietopyynnöt ja vastaukset kulkevat järjestelmässä Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Hakemusprosessi EURA 2014 -järjestelmässä – mikä muuttuu? Kirjauduttuaan EURA 2014:ään Katson kautta, hakija pääsee täyttämään suoraan uutta hakemusta (ei erillistä hakemusnumeron tilausta sähköpostiin) Hakijaorganisaation nimi, Y-tunnus ja lomakkeen täyttäjän nimi tulevat hakemukseen suoraan Katson kautta Lomaketta täytetään vastaavaan tapaan kuin nykyisessä EURA 2007:ssä Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Hankehakemuksen täyttäminen EURA 2014 –järjestelmässä Hankkeen perustiedot: Hakijalta kysytään toimintalinja ja erityistavoite, koska: Valinnat ohjaavat osittain hakemusvaiheessa kysyttävien seurantatietojen sisältöä (erityistavoitekohtaiset indikaattorit) Hakijan tulee peilata hankkeen tavoitteita ohjelma-asiakirjan mukaisiin tavoitteisiin tavoiteasettelu hankkeen suunnitteluvaiheessa korostuu Ohjelman horisontaalisten periaatteiden (sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus, kestävä kehitys) merkitys korostuu Hakijan on myös ESR-hankkeissa arvioitava hankkeen kestävän kehityksen vaikutuksia entistä laajemmin. Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Hankehakemuksen täyttäminen EURA 2014 –järjestelmässä Miten hankkeen valmistelussa on otettu huomioon aiemmin rahoitettujen hankkeen kannalta merkityksellisten hankkeiden tulokset? Miten hakemuksen kohteena olevaa toimintaa jatketaan ja tuloksia sekä kokemuksia hyödynnetään hankkeen päättymisen jälkeen ? Yhteishankkeissa tuensaajien on tehtävä hakuvaiheessa hankkeen toteuttamisesta sopimus, jossa määritellään yhteishankkeen osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Päätoteuttajan sähköinen tunnistautuminen (valtuutus) (Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta 8/2014 ns. rahoituslaki) Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Ennakko Ennakkoa voidaan maksaa, jos se on hankkeen toteuttamisen kannalta tarpeellista. Hakijan tulee perustella ennakon tarve Julkisyhteisöille ennakkoa voidaan maksaa vain, jos siihen on erityisiä syitä. Viranomainen päättää tarveharkinnan perusteella ja asettaa ehdot rahoituspäätöksessä Hankkeelle voidaan myöntää ja maksaa ennakkoa vain kerran. Määrä voi olla enintään 30 % hankkeelle ensimmäisellä päätöksellä myönnetystä tuesta. Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Luontoissuoritukset Luontoissuorituksia ei voi käyttää rakennerahastohankkeissa ohjelmakaudella 2014-20 Hankkeen rahoitusosuudet on maksettava rahallisena suorituksena Pl. omarahoitusosuus, joka on todennettavissa maksettujen kustannusten avulla ja ESR:n erikseen raportoitavat osallistujien palkkakustannukset (Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta 8/2014 ns. rahoituslaki) Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Kustannusmallit ohjelmakaudella 2014+ Prosenttimääräisenä korvattavat välilliset kustannukset (flat rate- kustannusmalli) lähtökohtaisesti käytössä lähes kaikissa hankkeissa Flat rate -kustannusmallissa tuensaajan on esitettävä ja todennettava vain osa kustannuksista ns. todellisiin kustannuksiin perustuen. Määritellyt flat rate -kustannukset korvataan prosenttimääräisenä osuutena hankkeen palkkakustannuksista, eikä niitä tarvitse todentaa kirjanpitotositteiden ja kuittien avulla. Yhteishankkeissa hyväksytty kustannusmalli koskee kaikkia tuensaajia ja tuen siirto –menettelyssä tuen siirronsaajia. Hakija tekee esityksen -> Rahoittava viranomainen päättää käytettävän kustannusmallin Päätöksellä hyväksyttyä kustannusmallia ei voi vaihtaa kesken hankkeen toteutuksen Muut kustannusmallit vain erityisestä syystä Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

EAKR:n flat rate –kustannusmallit 2014+ 1. Flat rate 24 % / nykyistä vastaava malli (pääsääntö) 2. Flat rate 15 % (erityisperusteluista) Erona 1. malliin: matkat korvataan todellisten kustannusten perusteella Rahoittava viranomainen voi perustellusta syystä päättää, että mallia käytetään hankkeissa, joissa on hankkeen sisällöstä johtuen erityisen korkeat matkakustannukset, kuten: Kansainväliset hankkeet ja hankkeet joissa on verkostomaista toimintaa, pitkät etäisyydet tms. Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

ESR:n flat rate –kustannusmallit 2014+ 1. Flat rate 17 % / nykyistä vastaava malli (pääsääntönä) 2. Flat rate 15 % Erona 1. malliin: matkat korvataan tosiasiallisten kustannusten perusteella Rahoittava viranomainen voi perustellusta syystä päättää, että mallia käytetään hankkeissa, joissa on hankkeen sisällöstä johtuen erityisen korkeat matkakustannukset, kuten: Kansainväliset hankkeet ja hankkeet joissa on verkostomaista toimintaa, pitkät etäisyydet tms. 3. Flat rate 40 % Malli koskee vain ESR:a: Perustuu ESR-asetukseen (EAKR-asetuksessa ei ole vastaavaa säädöstä) Voidaan käyttää rahoittavan viranomaisen tapauskohtaiseen harkintaan perustuvasta perustellusta syystä esimerkiksi: Kansainvälisissä hankkeissa, joissa 17 % flat rate ei riitä kattamaan matkakustannuksia Pienissä ESR-hankkeissa silloin, jos kertakorvaus ei sovellu Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Kustannusmallit ohjelmakaudella 2014+ Kertakorvaus, LUMP SUM Julkisen rahoituksen enimmäismäärä nousee 50 000 €:sta 100 000 €:oon tuensaaja toteuttaa hankkeen pääosin itse (osa hankkeesta voidaan toteuttaa ostopalveluina) hankkeen tulokset / tuotokset / toteutettavat toimenpiteet oltava selkeästi ja yksiselitteisesti määriteltävissä Vakioyksikkökustannukset, STANDARD UNIT COST ESR:n ns. erikseen raportoitavat osallistujien palkkakustannukset Päätöksellä hyväksyttyä kustannusmallia ei voi vaihtaa kesken hankkeen toteutuksen Yhteishankkeissa hyväksytty kustannusmalli koskee kaikkia tuensaajia ja tuen siirto –menettelyssä tuen siirronsaajia. Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Muita uudistuksia Toimeenpano EU:n rakennerahastojen (EAKR ja ESR) hallintoviranomaisena toimivan työ- ja elinkeinoministeriön delegoimat välittävän viranomaisen tehtävät on keskitetty ELY-keskusten osalta hallinnollisesti 1.1.2014 alkaen neljään rakennerahastoasioita hoitavaan ELY-keskukseen (RR-ELYt) Itä-Suomen suuralue: Etelä-Savon ELY-keskus (Etelä-Savo, Pohjois- Savo ja Pohjois-Karjala)  tavoitteena yhdenmukaiset käytännöt, resurssien tehokkaampi hyödyntäminen Hankkeiden valinta tapahtuu edelleen MYR:ssä ja sen elimissä, päätöksenteko RR-ELYssä ja maakuntaliitossa Hankehaut, teemat -> seurattava entistä tarkemmin Rakennerahastoportaalista löytyy ajantasainen lainsäädäntö ja ohjeet www.rakennerahastot.fi Jaana Tuhkalainen 3.4.2017

Kiitos ! Jaana Tuhkalainen 3.4.2017