Kiusaamisen ehkäiseminen 2014 (Projektityö)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
LUVALLISET POISSAOLOT
Työhönvalmennuksella työelämään
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
Elektroninen kiusaaminen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Viestintäsuunnitelma
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Netiketti ja nettikiusaaminen
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Sosiaalityöntekijänä verkossa
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Anna-Eveliina Aro Sairaanhoitajaopiskelija SAMK.  Kuvata miten koulukiusaaminen näyttäytyy satakuntalaisten 8. ja 9. luokkalaisten oppilaiden kokemana.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
KiVa Koulu -ohjelma.
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Esityksen transkriptio:

Kiusaamisen ehkäiseminen 2014 (Projektityö) Kirsi-Maria Kivinen YAMK- opiskelija, terveyden edistämisen koulutusohjelma 2013 Vastaava ohjaaja: Yliopettaja TtT, Eila Hirvonen

Projektin tarkoitus Etsiä uutta ja käyttökelpoista tietoa hyvien käytäntöjen ja yhteisöä vahvistavien keinojen saavuttamiseksi lasten- ja nuorten kiusaamisen ehkäisemiseksi Etsiä tieto pääasiassa sosiaali- ja terveysalalta Sekä tuoda tieto Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumin asiantuntijaryhmään

Tiedonhankinta keinot Kirjallisuus katsaus, jonka tarkoituksena löytää uusi tieto julkaisuista, hyviä käytäntöjä ja yhteisöä vahvistavien keinoja lasten- ja nuorten kiusaamisen ehkäisemisessä Hyvä käytäntö – määritelmä: Hyvä käytäntö on parhaaseen mahdolliseen tietoon perustuva ja toimintaympäristössään hyväksi koettu tapa toimia. (THL 2014)

Tiedonhankinta keinot Julkaisujen valinta projektiin perustui ajatuksena löytää hyvät käytännöt kiusaamisen ehkäisemiseksi  Ei tutkimusstrategioihin (esim. näyttöön perustuva tutkimus) Asiasanoina olivat kiusaaminen, koulukiusaaminen ja nuorten kiusaaminen Kiusaamista käsitteleviä julkaisuja valittiin projektiin viisi (5)

Tiedonhankinta keinot Projektityössä käytetyt julkaisut olivat vuosilta 2010-2013 Ko. julkaisut valikoituivat projektityöhön niiden elektronisen saatavuuden, tuoreuden ja sisällöllisyyden vuoksi -> projektin tarkoitusta tukevat

Tietokanta haut Itä-Suomen yliopisto ~170=1 Melinda (kirjaston tietokanta)~888=2 Terveyden ja hyvinvoinninlaitos (THL)~1030=2

Tietokantahaun tulokset Itä-Suomen yliopisto  Pro Gradu – tutkielma, Alanen 2012 ”Silloin kiusaaminen oli lähinnä henkistä, mutta jouduin kokemaan kauhun ypöyksin…” Koulukiusaamisen jälkihoidon kokemuksia luokanopettajaopiskelijoiden sekä ammattihenkilöiden näkökulmasta

Tietokantahaun tulokset Alasen Pro Gradun tarkoitus; selvittää koulukiusattujen ja eri ammattihenkilöiden kokemuksia koulukiusaamisen jälkihoidosta (kiusaamisen ilmentymisen jälkeinen aika)

Tietokantahaun tulokset Opettajat välinpitämättömiä = kiusattu jäi yksin ongelman kanssa kiusatut ja ammattihenkilöt painottivat selkeää ja tehokasta puuttumista kiusaamiseen

Tietokantahaun tulokset Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa – kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen (päiväkodin hlö-kunta)

Tietokantahaun tulokset Aikuisen puututtava kiusaamistilanteeseen, kannettava vastuu siitä ja sen ehkäisemisestä Asia hoidetaan koko ryhmän kesken  ei vain 1 tai 2 lapsen kanssa

Tietokantahaun tulokset Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa menetelmäkäsikirja (Th:t ja lääkärit) Tulokset: Kiusaamisen puheeksi otto terveystarkastuksissa (terveydenhoitaja),

Tietokantahaun tulokset 2. Kiusaamiseen puuttuminen 3. Yhteistyö koulun ja kodin välillä toimivaksi

Tietokantahaun tulokset Melinda  Kunnallisalan kehittämissäätiö,2013. Pelastakaa koulukiusattu (Aineisto kuvaa karulla tavalla kiusattujen jokapäiväistä surua ja piinaa sekä aikuisten passiivisuutta)

Tietokantahaun tulokset varhaisella ja alusta alkaen riittävän tehokkaalla puuttumisella on mahdollista estää kiusaamisen pahenemista, sekä ehkäistä kiusatulle syntyviä vakavia vaikutuksia, kuten masennusta, ahdistusta ja itsetuhoajatuksia

Tietokantahaun tulokset 2. Kiusaajan kannalta, varhainen puuttuminen on myös tärkeää, jotta häiriökäyttäytymisen kierre saadaan ajoissa katkaistua

Tietokantahaun tulokset Melinda  Pro Gradu- tutkielma, Koistinen 2012.Koulukiusaaminen – Miten opettajan tulisi oppilaiden näkökulmasta siihen puuttua? (Aineisto kuvaa oppilaiden näkökulmasta sitä, miten opettajan tulisi toimia erilaisissa koulukiusaamistilanteissa ja miten opettaja voisi parhaiten ennaltaehkäistä koulukiusaamisen syntymistä)

Tietokantahaun tulokset Erittäin tärkeää oppilaiden mielestä oli opettajan puuttuminen kiusaamiseen Opettajan odotettiin selvittävän pienimmätkin yhteenotot, jotta ne eivät olisi päässeet kehittymään vakavammaksi kiusaamiseksi,

Tietokantahaun tulokset 3. Opettajan odotettiin selvittävän pienimmätkin yhteenotot, jotta ne eivät olisi päässeet kehittymään vakavammaksi kiusaamiseksi

Yhteenveto haun tuloksista Jokaisessa julkaisussa koettiin yhdeksi suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi kiusaamisen ehkäisyyn/loppumiseen vaikuttavan, aikuisen välitön riittävän tehokas puuttuminen! Lisäksi yhteistä oli, että toivottiin asioista välittämistä (aikuisen välinpitämättömyys on/oli yleistä),

Yhteenveto haun tuloksista Tiivistä yhteistyötä eritoimijoiden välillä painotettiin, esim. Koti – koulu Nämä olivat yhteisesti esille nousseita asioita, joiden kautta kiusaamiseen uskotaan pystyvän vaikuttamaan ehkäisevästi

LÄHTEET Alanen, A. 2012. ”Silloin kiusaaminen oli lähinnä henkistä, mutta jouduin kokemaan kauhun ypöyksin…” Koulukiusaamisen jälkihoidon kokemuksia luokanopettajaopiskelijoiden sekä ammattihenkilöiden näkökulmasta. Pro- gradu tutkielma. Itä-Suomen Yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. Viitattu 4/2014 http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20120535/urn_nbn_fi_uef-20120535.pdf Itä-Suomen Yliopisto www-sivut.2014. Viitattu 5/2014 http://epublications.uef.fi/search2012.php Kirves, L. & Stoor-Grenner, M. 2010. Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa – Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen. Helsinki: Manner-heimin lastensuojeluliitto. Viitattu 5/2014 http://mll-fi-bin.directo.fi/@Bin/ffe5dfb1381334a182c68ad6cbdbea04/1399887521/application/pdf/13271105/Kiusaamisen%20ehk%C3%A4isy%20varhaiskasvatuksessa%20B5%20-%20www.pdf

LÄHTEET Koistinen, E. 2012. Koulukiusaaminen – Miten opettajan tulisi oppilaiden näkökul-masta siihen puuttua? Pro gradu – tutkielma. Tampereen Yliopisto. Kasvatustieteiden yksikkö. Viitattu 14.5.2014 http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/83508/gradu05863.pdf?sequence=1 Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa – Menetelmäkäsikirja. Tampere. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos. Viitattu 4/2014 http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/c0383a69-f643-4d70-bc03-09c6f86cd89b Mäntylä, N., Kivelä, J., Ollilla, S.& Perttola, L. 2013. Pelastakaa koulukiusattu! - koulun vastuu, puuttumisen muodot ja ongelmat oikeudellisessa tarkastelussa. Vammala: Kunnallisalan kehittämissäätiö. Viitattu 5/2014 http://www.kaks.fi/sites/default/files/Tutkimusjulkaisu%2070.pdf

LÄHTEET Samk kirjaston www-sivut.2014. Viitattu 5/2014 http://www.samk.fi/kirjasto Terveyden ja hyvinvoinnin laitos www-sivut. 2014. Viitattu 5/2014 http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/tyokalut/neuvontapalvelut/lait/kasitteet