Kiusaamisen ehkäiseminen 2014 (Projektityö) Kirsi-Maria Kivinen YAMK- opiskelija, terveyden edistämisen koulutusohjelma 2013 Vastaava ohjaaja: Yliopettaja TtT, Eila Hirvonen
Projektin tarkoitus Etsiä uutta ja käyttökelpoista tietoa hyvien käytäntöjen ja yhteisöä vahvistavien keinojen saavuttamiseksi lasten- ja nuorten kiusaamisen ehkäisemiseksi Etsiä tieto pääasiassa sosiaali- ja terveysalalta Sekä tuoda tieto Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumin asiantuntijaryhmään
Tiedonhankinta keinot Kirjallisuus katsaus, jonka tarkoituksena löytää uusi tieto julkaisuista, hyviä käytäntöjä ja yhteisöä vahvistavien keinoja lasten- ja nuorten kiusaamisen ehkäisemisessä Hyvä käytäntö – määritelmä: Hyvä käytäntö on parhaaseen mahdolliseen tietoon perustuva ja toimintaympäristössään hyväksi koettu tapa toimia. (THL 2014)
Tiedonhankinta keinot Julkaisujen valinta projektiin perustui ajatuksena löytää hyvät käytännöt kiusaamisen ehkäisemiseksi Ei tutkimusstrategioihin (esim. näyttöön perustuva tutkimus) Asiasanoina olivat kiusaaminen, koulukiusaaminen ja nuorten kiusaaminen Kiusaamista käsitteleviä julkaisuja valittiin projektiin viisi (5)
Tiedonhankinta keinot Projektityössä käytetyt julkaisut olivat vuosilta 2010-2013 Ko. julkaisut valikoituivat projektityöhön niiden elektronisen saatavuuden, tuoreuden ja sisällöllisyyden vuoksi -> projektin tarkoitusta tukevat
Tietokanta haut Itä-Suomen yliopisto ~170=1 Melinda (kirjaston tietokanta)~888=2 Terveyden ja hyvinvoinninlaitos (THL)~1030=2
Tietokantahaun tulokset Itä-Suomen yliopisto Pro Gradu – tutkielma, Alanen 2012 ”Silloin kiusaaminen oli lähinnä henkistä, mutta jouduin kokemaan kauhun ypöyksin…” Koulukiusaamisen jälkihoidon kokemuksia luokanopettajaopiskelijoiden sekä ammattihenkilöiden näkökulmasta
Tietokantahaun tulokset Alasen Pro Gradun tarkoitus; selvittää koulukiusattujen ja eri ammattihenkilöiden kokemuksia koulukiusaamisen jälkihoidosta (kiusaamisen ilmentymisen jälkeinen aika)
Tietokantahaun tulokset Opettajat välinpitämättömiä = kiusattu jäi yksin ongelman kanssa kiusatut ja ammattihenkilöt painottivat selkeää ja tehokasta puuttumista kiusaamiseen
Tietokantahaun tulokset Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa – kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen (päiväkodin hlö-kunta)
Tietokantahaun tulokset Aikuisen puututtava kiusaamistilanteeseen, kannettava vastuu siitä ja sen ehkäisemisestä Asia hoidetaan koko ryhmän kesken ei vain 1 tai 2 lapsen kanssa
Tietokantahaun tulokset Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa menetelmäkäsikirja (Th:t ja lääkärit) Tulokset: Kiusaamisen puheeksi otto terveystarkastuksissa (terveydenhoitaja),
Tietokantahaun tulokset 2. Kiusaamiseen puuttuminen 3. Yhteistyö koulun ja kodin välillä toimivaksi
Tietokantahaun tulokset Melinda Kunnallisalan kehittämissäätiö,2013. Pelastakaa koulukiusattu (Aineisto kuvaa karulla tavalla kiusattujen jokapäiväistä surua ja piinaa sekä aikuisten passiivisuutta)
Tietokantahaun tulokset varhaisella ja alusta alkaen riittävän tehokkaalla puuttumisella on mahdollista estää kiusaamisen pahenemista, sekä ehkäistä kiusatulle syntyviä vakavia vaikutuksia, kuten masennusta, ahdistusta ja itsetuhoajatuksia
Tietokantahaun tulokset 2. Kiusaajan kannalta, varhainen puuttuminen on myös tärkeää, jotta häiriökäyttäytymisen kierre saadaan ajoissa katkaistua
Tietokantahaun tulokset Melinda Pro Gradu- tutkielma, Koistinen 2012.Koulukiusaaminen – Miten opettajan tulisi oppilaiden näkökulmasta siihen puuttua? (Aineisto kuvaa oppilaiden näkökulmasta sitä, miten opettajan tulisi toimia erilaisissa koulukiusaamistilanteissa ja miten opettaja voisi parhaiten ennaltaehkäistä koulukiusaamisen syntymistä)
Tietokantahaun tulokset Erittäin tärkeää oppilaiden mielestä oli opettajan puuttuminen kiusaamiseen Opettajan odotettiin selvittävän pienimmätkin yhteenotot, jotta ne eivät olisi päässeet kehittymään vakavammaksi kiusaamiseksi,
Tietokantahaun tulokset 3. Opettajan odotettiin selvittävän pienimmätkin yhteenotot, jotta ne eivät olisi päässeet kehittymään vakavammaksi kiusaamiseksi
Yhteenveto haun tuloksista Jokaisessa julkaisussa koettiin yhdeksi suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi kiusaamisen ehkäisyyn/loppumiseen vaikuttavan, aikuisen välitön riittävän tehokas puuttuminen! Lisäksi yhteistä oli, että toivottiin asioista välittämistä (aikuisen välinpitämättömyys on/oli yleistä),
Yhteenveto haun tuloksista Tiivistä yhteistyötä eritoimijoiden välillä painotettiin, esim. Koti – koulu Nämä olivat yhteisesti esille nousseita asioita, joiden kautta kiusaamiseen uskotaan pystyvän vaikuttamaan ehkäisevästi
LÄHTEET Alanen, A. 2012. ”Silloin kiusaaminen oli lähinnä henkistä, mutta jouduin kokemaan kauhun ypöyksin…” Koulukiusaamisen jälkihoidon kokemuksia luokanopettajaopiskelijoiden sekä ammattihenkilöiden näkökulmasta. Pro- gradu tutkielma. Itä-Suomen Yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. Viitattu 4/2014 http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20120535/urn_nbn_fi_uef-20120535.pdf Itä-Suomen Yliopisto www-sivut.2014. Viitattu 5/2014 http://epublications.uef.fi/search2012.php Kirves, L. & Stoor-Grenner, M. 2010. Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa – Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman laatiminen. Helsinki: Manner-heimin lastensuojeluliitto. Viitattu 5/2014 http://mll-fi-bin.directo.fi/@Bin/ffe5dfb1381334a182c68ad6cbdbea04/1399887521/application/pdf/13271105/Kiusaamisen%20ehk%C3%A4isy%20varhaiskasvatuksessa%20B5%20-%20www.pdf
LÄHTEET Koistinen, E. 2012. Koulukiusaaminen – Miten opettajan tulisi oppilaiden näkökul-masta siihen puuttua? Pro gradu – tutkielma. Tampereen Yliopisto. Kasvatustieteiden yksikkö. Viitattu 14.5.2014 http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/83508/gradu05863.pdf?sequence=1 Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa – Menetelmäkäsikirja. Tampere. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos. Viitattu 4/2014 http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/c0383a69-f643-4d70-bc03-09c6f86cd89b Mäntylä, N., Kivelä, J., Ollilla, S.& Perttola, L. 2013. Pelastakaa koulukiusattu! - koulun vastuu, puuttumisen muodot ja ongelmat oikeudellisessa tarkastelussa. Vammala: Kunnallisalan kehittämissäätiö. Viitattu 5/2014 http://www.kaks.fi/sites/default/files/Tutkimusjulkaisu%2070.pdf
LÄHTEET Samk kirjaston www-sivut.2014. Viitattu 5/2014 http://www.samk.fi/kirjasto Terveyden ja hyvinvoinnin laitos www-sivut. 2014. Viitattu 5/2014 http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/tyokalut/neuvontapalvelut/lait/kasitteet