Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti 25.4.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Leena-Kaisa Nikkarinen Kaste-ohjelmapäällikkö,
Kuntamarkkinat Helsinki
Katja Mikkonen Kari Niklander
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Sosiaali- ja terveyspolitiikan muutos ja tulevaisuuden suunnat Riitta Särkelä Toiminnanjohtaja, STKL Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALIPOLIITTINEN FOORUMI Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen – mitä Kaste-ohjelmalla tavoitellaan Sirkka-Liisa Pylväs.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Kunta- ja palvelurakenneuudistus -pikakysely
Järjestöt toimijoina kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Lahti, Fellmanni Marja Vuorinen Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Sosiaalibarometri 2010 Mikko Peltomaa Jaakko Kurola.
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELURAKENNEUUDISTUS O-PL Palvelurakenneuudistuksen.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Tuotannon muutos nykytilaan nähden Kouvolan terveyspalveluissa Elonheimo, Brommels.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Pääsihteeri Jaana Simola
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Mitä uutta sosiaalihuollon ammattihenkilölaki tuo alan työhön?
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
PoSoTe – työryhmän kokous
Esityksen transkriptio:

Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmistelu ja ennakoidut vaikutukset

Julkisten palveluntuottajien vastaajien toiminta-alueiden kattavuus Vastausprosentti 46 (n=546) - sosiaalitoimet: terveyskeskukset: 86 - Kelan toimistot: 96 - työvoimatoimistot: 70 - järjestöt: 104 Sosiaalibarometri 2008

Sosiaali- ja terveyskeskusjohtoa kuultu uudistuksessa aiempaa paremmin Koko valmisteluprosessissa 75% sosiaalijohdosta, 60% terveyskeskusjohdosta –sivussa sosiaalijohdosta 5% ja terveyskeskusjohdosta 8% Toimeenpanosuunnitelman käsitellyt sosiaalihuollosta vastaava lautakunta 38%:ssa ja terveydenhuollosta vastaava lautakunta 50%:ssa toiminta-alueen kuntia Osallistumisella varsin suuri vaikutus valmistelutyöhön (sosiaalitoimista n.60%, terveyskeskuksista 30-50%) Elinkeinopolitiikka ohjaa vahvimmin kunnallista päätöksentekoa

Sosiaalijohdon arviot eräiden tekijöiden vaikutuksesta kunnan Paras-uudistuksen toteuttamistapaan Sosiaalibarometri 2008, kuvio 6.

Paras-uudistuksen toteuttamistavan valintaorientaatiot Tietopohjainen uudistaminen Kilpailu- orientoituminen Pakkoratkaiseminen Vaikut- taneet tekijät - palvelutarveanalyysit - kuntalaisten mielipiteet - olemassa olevat yhteistyömuodot - kunnallispoliittinen valtataistelu - kuntien keskinäinen kilpailu - liian pieni väestöpohja - syrjäinen sijainti Osuus- tuntuvasti 13% - jossain määrin 23% - tuntuvasti 14% - jossain määrin 14% - tuntuvasti 28% - jossain määrin 22% Eniten as. kunnat - suuret kaupungit - Pohjois-Suomi - pienet kunnat - maaseutumaiset kunnat - harvaanasuttu maaseutu

Jatkossa keskeistä Kuntien suunnittelukäytäntöjä kehitettävä Kuntalaisten tarpeet nostettava keskiöön Osallistumismahdollisuuksia vahvistettava STKL:n kansalaiskyselyjen mukaan ihmisillä on enemmän osallistumishalukkuutta kuin osallistumismahdollisuuksia

Paras-uudistuksen arvioitu vaikutus kunnan sosiaalitoimen / toiminta-alueen perusterveydenhuollon kannalta tähän mennessä Sosiaalibarometri 2008, kuvio 8.

Sosiaalitoimen johdon arviot eri sosiaalipalvelujen järjestämistavoista Paras-uudistuksen jälkeen Sosiaalibarometri 2008, kuvio 19.

Sosiaalijohdon ennakoinnit Paras-uudistuksen vaikutuksista kunnan sosiaalipalveluihin Sosiaalibarometri 2008, kuvio 9.

Terveyskeskusten johdon ennakoinnit Paras- uudistuksen vaikutuksista toiminta-alueen perusterveydenhuollon palveluihin Sosiaalibarometri 2008, kuvio 11.

Paras-uudistus muokkaa yhteistyösuhteita Yhteistyö rakentuu vahvemmin palveluiden tuottamiselle, muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa Sosiaalitoimen yhteistyö kohenee eniten naapurikuntien sosiaalitoimien kanssa ja hieman useammin erikoissairaanhoidon kuin perusterveydenhuollon kanssa Osassa kunnista yhteys ja yhteistyö sosiaalihuollon ja perusterveydenhuollon välillä heikkenee –terveyskeskuksista ja sosiaalitoimista liki 1/5 arvioi keskinäisen yhteistyön heikentyvän Yhteistyön heikentyminen koskee erityisesti kunnan muiden sektoreiden kanssa tehtävää yhteistyötä Kelan toimistoista ja työvoimatoimistoista n.40%:lla yhteistyö kohenee sosiaalitoimen ja n.1/3:lla terveyskeskusten kanssa

Paras-uudistuksen ennakoidut vaikutukset eri väestöryhmien palveluihin suuressa osassa kuntia ei odoteta vaikutuksia myönteisin odotus: lastensuojelupalvelut järjestöt ennakoivat vanhusten avopalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä pitkäaikaistyöttömien palvelujen heikkenevän –sosiaali- ja terveydenhuolto arvioi päihde- ja pitkäaikaistyöttömien palvelujen pysyvän ennallaan tai kohenevan, mielenterveyspalveluissa kehitys eriytyy tuntuvasti vanhus-, päihde- ja mielenterveyspalvelujen turvaamiseen kaivataan uutta normiohjausta

Jatkossa keskeistä heikoimpien ryhmien suojaksi tarvitaan uutta lainsäädäntöä ehjien palvelukokonaisuuksien varmistaminen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon yhteyden säilyminen ja vahvistaminen ehkäisevän työn näkökulmasta yhteistyö muiden hallintokuntien kanssa tärkeää monimutkaistuvan palvelujärjestelmän johtaminen