Selvityshenkilöt 9.1.2014 kello 10-12 Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Kuntarakenneuudistus Pohjois-Savossa
Viestintäsuunnitelma
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Palveluverkkotyöryhmän kokous Työsuunnitelma ja kokousaikataulut.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
ROT Lyseon lehti kaipaa toimittajia ja uutta nimeä! Katso marraskuun Jorma-lehti lyseo.mobie.fi/zine/32/cover. lyseo.mobie.fi/zine/32/cover.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Selvityshenkilöt kello Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen

Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys I Varsinais-Suomen 17 kunnan erityisen kuntajakoselvityksen toimeksianto

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (1) Määräys Valtiovarainministeriö määrää kuntarakennelain 15 §:n perusteella toimitettavaksi erityisen kuntajakoselvityksen Auran, Kustavin, Liedon, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Paimion, Pöytyän, Ruskon, Sauvon, Taivassalon, Tarvasjoen ja Vehmaan kuntien sekä Kaarinan, Naantalin, Raision ja Turun kaupunkien välillä Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön päätös erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (2) Määräys Kaarinan kaupungin on kuntarakennelain 4 d §:n 3 momentin perusteella selvitettävä yhdistymistä yhdessä Liedon, Maskun, Nousiaisten ja Ruskon kuntien sekä Naantalin, Raision ja Turun kaupunkien kanssa, minkä vuoksi ministeriö määrää sen mukaan erityiseen selvitykseen. - Yhdyskuntakriteerin edellyttämästä yhdistymissuunnasta voidaan poiketa erityisen kuntajakoselvityksen perusteella Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (3) Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (4) Tehtävä I Selvittäjien on suoritettava kuntarakennelain 16 § ja 16 a §:ssä tarkoitetut erityiset kuntajakoselvitykset. Kaikkien selvitykseen osallistuvien kuntien osalta tehtävänä on toimittaa kuntarakennelain 16 §:n mukainen selvitys. Selvityksen tulee tuottaa tiedot, joiden perusteella voidaan arvioida edellytyksiä yhdistää edellä mainitut kunnat tai osa kunnista useammaksi kunnaksi. Selvitys alkaa ja päättyy selvityksen valmistuttua, kuitenkin viimeistään Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (5) Selvityksen tulee kuntarakennelain 4 b §:n 3 momentin mukaisesti sisältää vähintään 1.suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen tuottamisesta selvitysalueella, 2.selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien yhteistoimintaan, 3.selvitys taloudellisesta tilanteesta, 4.arvio asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta, 5.sekä yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista ja haitoista. Selvityksessä tulee erityisesti tarkastella seudun elinvoimaa ja kilpailukykyä. Lisäksi selvityksessä on arvioitava kielellisten oikeuksien toteutumista Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (6) Ehdotettavien kuntajaon muutosten rinnalla selvitetään uudessa kunta- rakenteessa kuntien väliset yhteistyömallit, joiden katsotaan tehostavan kuntien yhteistoimintaa ja lisäävän seudun elinvoimaa ja kilpailukykyä. Jos kuntajakoselvittäjät katsovat selvityksen perusteella kuntajaon muuttamisen tarpeelliseksi, heidän on tehtävä muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustoille ehdotus kuntajaon muuttamisesta. Selvittäjien on liitettävä ehdotukseensa kuntarakennelain 8 §:ssä tarkoitettu yhdistymissopimus. Tarvittaessa selvittäjät voivat esittää ministeriölle kunnallisen kansanäänestyksen järjestämistä kuntarakennelain 16 §:ssä säädetyllä tavalla Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (7) Tehtävä II Tarvasjoen kunnan osalta tehtävänä on toteuttaa kuntarakennelain 16 a §:n mukainen erityinen selvitys kunnan asukkaiden lakisääteisten palvelujen turvaamiseksi siten, että mahdollinen yhdistyminen voisi tulla voimaan Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan asukkaiden lakisääteisten palvelujen turvaamiseksi kuntajakoselvittäjien on tehtävä muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustoille ehdotus kuntien yhdistymisestä sekä tarkoitettu yhdistymissopimus. Tarvasjoen kunnan osalta selvittäjien ehdotus tulee olla valmiina ja mahdollinen esitys yhdistymisestä toimitettuna valtiovarainministeriöön Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Valtiovarainministeriön määräys erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta (8) Liitosvaihtoehdot erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan kohdalla (KuntarakenneL 16a 2§) Kuntajakoselvittäjän ehdotus kuntien yhdistymisestä voi koskea erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan 1. yhdistymistä olemassa olevaan kuntaan 2. kunnan alueen jakamista kahden tai useamman kunnan kesken 3. useamman kuin kahden kunnan yhdistymistä. 4. selvittäjän ehdotus voi koskea myös kunnan osan siirtämistä toiseen kuntaan Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Osan I tukidiat: Kuntarakennelain eräitä keskeisiä säädöksiä ( /1698, /478)

Kuntauudistuksen tavoitteet (Kuntarakennelaki 2 §) Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne, joka vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä. Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Kuntajaon muuttamisen edellytykset Kuntarakennelaki 4 § Kuntajakoa voidaan muuttaa, jos muutos parantaa: 1.kunnan toiminnallisia ja taloudellisia edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä tai muuten edistää kunnan toimintakykyä; 2.alueen asukkaiden palveluja tai elinolosuhteita; 3.alueen elinkeinojen toimintamahdollisuuksia; tai 4.alueen yhdyskuntarakenteen toimivuutta. Kuntarakennelaki 4 a § Kuntarakenneuudistuksen tavoitteena on kehittää kuntarakennetta kuntarakennelain 2 §:ssä tarkoitettujen tavoitteiden mukaisesti ja erityisesti vahvistaa kuntien edellytyksiä  järjestää yhdenvertaisesti palveluja,  eheyttää yhdyskuntarakennetta  vahvistaa kunnallista itsehallintoa  vahvistaa kuntien kykyä vastata palvelutuotannosta pääosin itse sekä kykyä hyödyntää markkinoita Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Yhdistymisselvityksen tavoite ja sisältö (4 b §) Yhdistymisselvityksen tavoitteena on 6 §:ssä tarkoitettu esitys kuntien yhdistymisestä ja siihen liittyvä 8 §:ssä tarkoitettu yhdistymissopimus. Selvityksen tulee aina sisältää vähintään  suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen tuottamisesta selvitysalueella,  selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien yhteistoimintaan,  selvitys taloudellisesta tilanteesta,  arvio asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta sekä  yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista ja haitoista.  Muita kuin yksikielisiä kuntia sekä saamelaisten kotiseutualueeseen kuuluvia kuntia koskevassa selvityksessä on arvioitava kielellisten oikeuksien toteutumista Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Kuntarakennelaki 8 §: Yhdistymissopimus (1/2) Kunnat tekevät kuntien yhdistymisestä yhdistymissopimuksen, jossa sovitaan: 1.kuntajaon muuttamisen 3 §:n 2 momentissa säädetystä toteuttamistavasta ja ajankohdasta; 2. uuden kunnan hallinnon järjestämisen periaatteista; 3. uuden kunnan nimestä; 4.10 §:ssä tarkoitetun yhdistymishallituksen jäsenten ja varajäsenten määrästä, paikkojen jakautumisesta yhdistyvien kuntien kesken sekä niiden alueella valtuustoissa edustettuina olevien eri ryhmien kesken; 5.yhdistymishallituksen toimivallasta 6.yhdistymishallituksen yhteistyöstä yhdistyvien kuntien viranomaisten kanssa ennen kuin valtioneuvosto on päättänyt kuntien yhdistymisestä; 7.yhdistyvien kuntien kunnanjohtajien asemasta uudessa kunnassa; Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Kuntarakennelaki 8 §: Yhdistymissopimus (2/2) 8.yhdistyvien kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittamisen ja lähipalvelujen järjestämisen periaatteista; 9.uuden kunnan taloudenhoidon yleisistä periaatteista; 10.asukkaiden vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteuttamisen keinoista uudessa kunnassa; sekä 11.periaatteista, joiden mukaan 41 §:ssä tarkoitettu yhdistymisavustus käytetään mainitun pykälän 5 momentissa säädettyyn tarkoitukseen. Jos yhdistyminen koskee muita kuin yksikielisiä kuntia, kuntien on sovittava yhdistymissopimuksessa niistä periaatteista, joiden mukaan uuden kunnan palvelut ja hallinto järjestetään suomen- ja ruotsinkielisten asukkaiden kielellisten oikeuksien turvaamiseksi Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Kuntarakennelaki 4 d § ( /478):( /478) Työpaikkaomavaraisuus, työssäkäynti ja yhdyskuntarakenne Kunnan tulee selvittää kuntien yhdistymistä, jos: 1) kunnan työssäkäyvästä väestöstä alle 80 prosentilla on työpaikka kunnan alueella (työpaikkaomavaraisuusperuste); sekä 2) kunnan työssäkäyvästä väestöstä Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän tai Kuopion työssäkäyntialueella sijaitsevassa kunnassa vähintään 35 prosenttia ja muilla työssäkäyntialueilla sijaitsevissa kunnissa vähintään 25 prosenttia käy työssä työssäkäyntialueen keskuskunnan alueella (työssäkäyntiperuste). Kunnalla on kuitenkin selvitysvelvollisuus yhdyskuntarakenneperusteella, jos sen tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan lähitaajamaan. Jos kunnat työssäkäyntiperusteen tai yhdyskuntarakenneperusteen perusteella muodostavat yhtenäisen alueen, niiden on selvitettävä kuntien yhdistymistä yhdessä Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys II Selvitysprosessin ja –työn lähtökohdista

Erityisen kuntajakoselvityksen lähtökohtia (1)  Ensisijaisesti kunnat työskentelevät itselleen selvitysalueen kilpailukyvyn ja aluekehityksen vahvistamiseksi ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi kuntarakenneratkaisujen näkökulmasta. Selvittäjien tehtävänä tukea kuntia tässä työssä.  Samalla toteutuu kuntarakennelain mukainen kuntien selvitysvelvollisuus.  Onnistuneeseen selvitysprosessiin tarvitaan hyvää vuorovaikutusta kuntien kesken sekä kuntien ja selvittäjien välillä Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen lähtökohtia (2) Kuntien yhdistymisprosessin - kuntajakoselvityksen - neljä osakokonaisuutta ja vaihetta Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen lähtökohtia (3) Työskentelyperiaatteista  Avoin ja positiivinen henki selvitykseen  Myönteinen realismi – mahdollisuuksien ovet auki  Aiemmat piintyneet käsitykset enemmän taustalle  Selvityksen organisointi ja resursointi – osaaminen ja sitoutuminen  Aktiivinen viestintä – selvitysorganisaation virallinen viestintä tapahtuu selvittäjien kautta  Intensiivinen vuorovaikutus kunnissa ja kuntien välillä toivottavaa – voi myös kyseenalaistaa  Selvittäjien merkitys – prosessin edistäminen, ei omaa intressiä  Sopimusluonnos jäsentää ja ryhdistää – selvityksestä toteutukseen  Jokaisella kunnalla on yksi ääni Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen lähtökohtia (4) Kuntien yhdistymisen strategiset näkökulmat Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

23 Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys III Selvitysorganisaatio ja aikataulut

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (1)  VM:n asettamat kuntajakoselvittäjät ohjaavat selvitysprosessia ja –työtä vahvassa vuorovaikutuksessa selvitysalueen kuntien kanssa  Selvitysryhmä edustaa kuntien johtavia päätöksentekijöitä. - Selvitysryhmään kuuluvat selvityskuntien valtuustojen ja kunnanhallitusten puheenjohtajat - Kuntajohtajat osallistuvat selvitysryhmän työskentelyyn. - Jäseniä (3x17)  Työvaliokunta on selvittäjien kanssa selvitystyötä koordinoiva ja konsernitasolla valmisteleva ryhmä. Kuntajohtajat ovat työvaliokunnassa Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (2)  Valmisteluryhmiä perustetaan seuraavasti: 1.elinvoiman ja kilpailukyvyn ryhmä 2.talouden ryhmä 3.sosiaali- ja terveyspalvelujen ryhmä 4.sivistyspalvelujen ryhmä 5.maankäytön, asumisen ja liikenteen ryhmä 6.hallinnon ja tukipalvelujen ryhmä (sisältää ITC- ja henkilöstöhallinnot)  Valmisteluryhmien jäsenet ovat selvitysalueen kuntien ammattijohtoa.  Puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä sihteeri ovat eri kunnista. Selvittäjät osallistuvat valmisteluryhmien aloitus- ja päätöskokouksiin sekä sovitusti muina aikoina Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (3) Kevään 2014 kokousaikoja: Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys TyövaliokuntaSelvitysryhmä Ti klo 12-15Ke klo Ti klo 12-15Ke klo Ti klo 12-15Ke klo Ke klo 12-15To klo Ti klo 12-15Ke klo Ti klo 12-15Ti klo Selvitysalueen kuntien valtuustojen yhteinen tilaisuus ti klo 18-20

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (4)  Aloituskokous Kuntajakoselvittäjät ja kuntajohtajat) klo – 12.00: kuntajakoselvityksen perusteet ja organisointi.  Teema I: Selvityksen perusteet ja kuntatalous -Työvaliokunta ti klo – Selvitysryhmä ke klo –  Teema II: Kilpailukyky ja yhdyskuntarakenne -Työvaliokunta ti klo – ja -Selvitysryhmä ke klo –  Teema III: Palvelut, henkilöstövoimavarat ja kuntien yhteistoiminta -Työvaliokunta ti klo – Selvitysryhmä ke klo – Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (5)  Teema IV: Strategia, johtaminen ja organisaatio -Työvaliokunta ke klo – Selvitysryhmä to klo –  Kuntajaon muutosten vaihtoehdot ja ehdotus kuntaryhmistä -Valtuustojen yhteinen tilaisuus ti klo – Valtuustot ja kuntalaistilaisuudet: Viikot 19 – 21 ( ), jolloin kuntajaon muutosten vaihtoehdot esitellään ja niitä käsitellään selvitysalueen kaikissa kunnissa Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (6)  Raportointi valtuustojen ja kuntalaisten tilaisuuksista. Ohjeistus kuntien näkemysten ja palautteiden saamiseksi ennen juhannusta. -Työvaliokunta ti klo – Selvitysryhmä ke klo –  Kuntien näkemysten ja palautteiden läpikäynti sekä alkusyksyn 2014 sopimusvaiheen aikataulujen vahvistaminen. -Työvaliokunta klo – Selvitysryhmä klo –  Sopimusvaiheen valmistelu kuntaryhmittäin viikot 26 – 39.  Selvittäjien erityinen kuntajakoselvitys, yhdistymisehdotukset ja –sopimukset valmiina selvitysalueen kuntien päätöksentekoa varten Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (7) Yhteistoiminta kuntien henkilöstöjärjestöjen kanssa Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa ( /449): 4 § Yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat (4§:n 1 mon. 1 kohta) Työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat: 1) henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien välisessä yhteistyössä Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (8) Yhteistoiminta kuntien henkilöstöjärjestöjen kanssa: selvitysalueen yhteistoimintaryhmä  Kuntajakoselvittäjät pitävät yhteistoimintaan liittyviä yhteistoimintakokouksia sovittavan aikataulun mukaisesti henkilöstöjärjestöjen kanssa niin, että kokouksiin osallistuu ainakin yksi pääluottamusmies kaikista selvitysalueen kunnista. Selvitysalueen yhteistoimintaryhmän jäsenet edustavat eri pääsopijaosapuolia.  Selvitystä ja siihen liittyviä toimenpiteitä käsitellään kunkin kunnan yhteistoimintaelimissä voimassa olevien säädösten ja ohjeiden mukaisesti Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys

Erityisen kuntajakoselvityksen selvitysorganisaatio (9) Viestintä  Kuntajakoselvittäjät ohjaavat selvitysorganisaation viestintää. Pääsääntöisesti vain selvitysryhmän työstä tehdään tiedotteet ja järjestetään mediatilaisuuksia.  Viestinnän ammattilaisia kytketään selvitystyöhön heti alusta alkaen ja he osallistuvat selvitysryhmän ja työvaliokunnan kokouksiin.  Selvitysorganisaation viestintäsuunnitelma tehdään tammikuussa Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys