Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Laajennettu työssäoppiminen:
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyvyt.fi ePortfolio
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012 Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012

Toimenpideohjelman tavoitteet Kolmannen nivelvaiheen ohjauksen sekä opiskelijoiden ura- ja jatko-opintosuunnitelmien kehittäminen Henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen mahdollistaminen

1. Kuinka tukea opiskelijoiden urasuunnittelua/siirtymistä työelämään? HOPS eli henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Arvio omasta suoriutumisesta Linkki sähköiseen portfolioon Sähköinen, kyvyt.fi-portfolio

Kyvyt.fi ePortfolio Kyvyt.fi on palvelu, johon käyttäjä voi rakentaa portfolion Jäsenyys ja pääsy portfolioon säilyy myös valmistumisen jälkeen Jäseniä palvelussa tällä hetkellä lähes 14000 ja oppilaitoksia yli 50

Kyvyt.fi-palvelusta hieman tarkemmin Palvelun ylläpitäjänä oululainen Discendum Oy Mahdollistaa oman profiilin ja portfolion luomisen lisäksi ryhmien luomisen, chat-keskustelun, blogin ylläpitämisen, ystäväpiirin facebookin tapaan jne. Käyttäjät omistavat kaikki sisällöt jotka ovat palveluunsa luoneet Käyttäjä voi itse kontrolloida sisältöjen näkyvyyttä

Palveluun kirjautuminen – ensin Moodleen

Palveluun kirjautuminen

Oman profiilin rakentaminen

Oman portfolion rakentaminen

Oman portfolion rakentaminen

Ohjeita ja neuvoja löydät kyvyt Ohjeita ja neuvoja löydät kyvyt.fi-etusivun alalaidasta, ”linkit ja resurssit”-otsikon alta

Henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Opintojen alkuvaihe Ohjaustarvekartta Ohjaustarvearvio

Ohjaustarvekartta Keskiössä opiskelija Ympärillä erilaiset ohjaustarpeet Ohjaustarpeiden ympärillä erilaiset tarjolla olevat vaihtoehdot ja ratkaisumahdollisuudet

Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve (Ote kehittämisryhmän rakentamasta ohjauskartasta) Ammatilliset perustutkinnot Tutkinnon osia muista tutkinnoista Osaamisen laajentaminen Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot Tutkinnon täydentäminen Nopeammin työelämään AMK-opinnot Motivaatio Ammatilliset kaksoistutkinnot 2+1-malli KOHO Opinto-ohjaaja Väärä alavalinta 17-24-vuotiaat Kestävät koulutus- ja uravalinnat Suunnitelmat vielä lyhytjännitteisiä 17-29-vuotiaat Alle 18-vuotiaat Henkilökohtaiset keskustelut AKU Ryhmänohjaaja Kasvun myötä tapahtuva kypsyminen Opinto-ohjaaja Kuraattori

Ohjaustarvearvio Testi on tehty opiskelijan ja ohjaajan työvälineeksi. Mahdollista analysoida opiskelijan ohjaustarpeiden määrää ja laatua sekä päätöksentekovalmiutta ja hänen elämäntilanteensa haastavuutta. James P. Sampson (Floridan osavaltion yliopisto), Jukka Lerkkanen (JAOKK)

TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA Ulkoinen vaikeus Päätöksenteon vaikeus Sitoutumisen vaikeus LAAJENTAMINEN/ KITEYTTÄMINEN TIETOJEN JÄSENTÄMINEN VALITSEMINEN TOTEUTTAMINEN OIVALTAMINEN M ETAKOGNITIOT; ARVIOINTI, KUINKA TEEN PÄÄTÖKSIÄNI TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA Henkilö-kohtainen ohjaus ITSETUNTEMUS Kevyesti tuettu ohjaus Ryhmä- ohjaus Tieto- ja informaatio-palvelut Olen valitsemassa ammattiuraani Saavutan tavoitteeni Jukka Lerkkanen 15.2.1011 Jukka Lerkkanen 04/2009

Ongelmanratkaisu Miten ylittää lähtö- ja tavoitetilanteen välinen kuilu? Kuinka näkyvä on tavoite? Kuinka paljon tavoitteen saavuttamiseen liittyy riskiä? Kuinka paljon ohjausta tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi?

Ohjaustarve Ohjaustarvearvion tuloksena saadaan kokonaispistemäärä, joka kuvaa ohjaustarpeen määrää. Kokonaispistemäärä saadaan laskemalla kaikki osiot yhteen (32 osiota) Vastausvaihtoehdot: 0=täysin eri mieltä 1= eri mieltä 2= samaa mieltä 3= täysin samaa mieltä 1.Minua ei kiinnosta oikeastaan mikään koulutus tai ammattiala. 0 1 2 3

Ohjaustarpeesta syvemmin Päätöksenteon vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 1, 3, 4, 8, 9, 10, 16, 17, 18, 19, 24, 26, 27, 28, 29, 32 (16 osiota) Sitoutumisen vaikeus ; laske seuraavat osiot yhteen: 2, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 25, 30 (12 osiota) Ulkoinen vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 6, 7, 22, 31 (4 osiota)

Ja vielä syvemmälle ohjaustarpeeseen Kokonaispistemäärän lisäksi ohjaustarvearvion tuloksena saadaan ulottuvuuksien osiopistemäärät: Itsetuntemus (1, 9, 17, 25) Tietoisuus mahdollisuuksista (2, 10, 18, 26) Oivaltaminen (3, 11, 19, 27) Tietojen jäsentäminen (4, 12, 20, 28) Laajentaminen/kiteyttäminen (5, 13, 21, 29) Valitseminen (6, 14, 22, 30) Toteuttaminen (7, 15, 23, 31) Metakognitiot (8, 16, 24, 32)

Opiskelijoiden ohjaustarpeita tutkitaan parhaillaan ”Toisen asteen 2. vuosikurssin opiskelijoiden uravalintavalmiudet” Kaikille Tampereen ja Jyväskylän 2. asteen, 2. vuosikurssin opiskelijoille -> Opiskelijoiden uravalinnan valmiuksien yhteys ammattikorkeakouluopintojen (JAMK, TAMK) etenemiseen sekä opintojen jälkeiseen työllistymiseen

Joustavien opintopolkujen mahdollistaminen Yhtenä henkoh-toimenpideohjelman tavoitteena on joustavien opintopolkujen mahdollistamisen tukeminen Kolme pilottipolkua: Vakio = joustoja opintotarjontaan yli tulosaluerajojen Kiihdytetty = sote-perustutkinto 2,5 vuodessa Tuettu = 2+1-malli tuetusti

Joustoja opintotarjontaan yli tulosaluerajojen Taustalla oleva opiskelijacase: englannin preppausta tarvitseva aikuisopiskelija Näyttötutkintojärjestelmässä ei ammattitaitoa täydentäviä aineita, mutta tarvetta on kuitenkin tasaiseen tahtiin Yhteistyö (PAO+PAIKO) opinto-ohjaajien kautta – kerätään mahdolliset opiskelijat esim. 2 x vuodessa sopivan opiskeluryhmän löytämiseksi

Sote-perustutkinto 2,5 vuodessa Opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet aiemman ammatillisen perustutkinnon tai lukio-opintoja 3. opiskeluvuosi -> mahdollisuus valita tutkinnon osa sote-ammattitutkinnosta (10 ov)

2+1-malli tuetusti Olennaista mm. vastuiden jakautuminen, kahden roolin haasteellisuus - vaatii tarkkkaa etukäteissuunnittelua Ydinkysymys ja tärkein lähtökohta: löytääkö opiskelija sopivan työnantajan? Lisää tietoa ja pohdintoja: https://henkoh.wikispaces.com/3.+Joustavat+opintopolut