Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012 Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Toimenpideohjelman tavoitteet Kolmannen nivelvaiheen ohjauksen sekä opiskelijoiden ura- ja jatko-opintosuunnitelmien kehittäminen Henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen mahdollistaminen
1. Kuinka tukea opiskelijoiden urasuunnittelua/siirtymistä työelämään? HOPS eli henkilökohtainen opiskelusuunnitelma Arvio omasta suoriutumisesta Linkki sähköiseen portfolioon Sähköinen, kyvyt.fi-portfolio
Kyvyt.fi ePortfolio Kyvyt.fi on palvelu, johon käyttäjä voi rakentaa portfolion Jäsenyys ja pääsy portfolioon säilyy myös valmistumisen jälkeen Jäseniä palvelussa tällä hetkellä lähes 14000 ja oppilaitoksia yli 50
Kyvyt.fi-palvelusta hieman tarkemmin Palvelun ylläpitäjänä oululainen Discendum Oy Mahdollistaa oman profiilin ja portfolion luomisen lisäksi ryhmien luomisen, chat-keskustelun, blogin ylläpitämisen, ystäväpiirin facebookin tapaan jne. Käyttäjät omistavat kaikki sisällöt jotka ovat palveluunsa luoneet Käyttäjä voi itse kontrolloida sisältöjen näkyvyyttä
Palveluun kirjautuminen – ensin Moodleen
Palveluun kirjautuminen
Oman profiilin rakentaminen
Oman portfolion rakentaminen
Oman portfolion rakentaminen
Ohjeita ja neuvoja löydät kyvyt Ohjeita ja neuvoja löydät kyvyt.fi-etusivun alalaidasta, ”linkit ja resurssit”-otsikon alta
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Opintojen alkuvaihe Ohjaustarvekartta Ohjaustarvearvio
Ohjaustarvekartta Keskiössä opiskelija Ympärillä erilaiset ohjaustarpeet Ohjaustarpeiden ympärillä erilaiset tarjolla olevat vaihtoehdot ja ratkaisumahdollisuudet
Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve (Ote kehittämisryhmän rakentamasta ohjauskartasta) Ammatilliset perustutkinnot Tutkinnon osia muista tutkinnoista Osaamisen laajentaminen Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot Tutkinnon täydentäminen Nopeammin työelämään AMK-opinnot Motivaatio Ammatilliset kaksoistutkinnot 2+1-malli KOHO Opinto-ohjaaja Väärä alavalinta 17-24-vuotiaat Kestävät koulutus- ja uravalinnat Suunnitelmat vielä lyhytjännitteisiä 17-29-vuotiaat Alle 18-vuotiaat Henkilökohtaiset keskustelut AKU Ryhmänohjaaja Kasvun myötä tapahtuva kypsyminen Opinto-ohjaaja Kuraattori
Ohjaustarvearvio Testi on tehty opiskelijan ja ohjaajan työvälineeksi. Mahdollista analysoida opiskelijan ohjaustarpeiden määrää ja laatua sekä päätöksentekovalmiutta ja hänen elämäntilanteensa haastavuutta. James P. Sampson (Floridan osavaltion yliopisto), Jukka Lerkkanen (JAOKK)
TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA Ulkoinen vaikeus Päätöksenteon vaikeus Sitoutumisen vaikeus LAAJENTAMINEN/ KITEYTTÄMINEN TIETOJEN JÄSENTÄMINEN VALITSEMINEN TOTEUTTAMINEN OIVALTAMINEN M ETAKOGNITIOT; ARVIOINTI, KUINKA TEEN PÄÄTÖKSIÄNI TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA Henkilö-kohtainen ohjaus ITSETUNTEMUS Kevyesti tuettu ohjaus Ryhmä- ohjaus Tieto- ja informaatio-palvelut Olen valitsemassa ammattiuraani Saavutan tavoitteeni Jukka Lerkkanen 15.2.1011 Jukka Lerkkanen 04/2009
Ongelmanratkaisu Miten ylittää lähtö- ja tavoitetilanteen välinen kuilu? Kuinka näkyvä on tavoite? Kuinka paljon tavoitteen saavuttamiseen liittyy riskiä? Kuinka paljon ohjausta tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi?
Ohjaustarve Ohjaustarvearvion tuloksena saadaan kokonaispistemäärä, joka kuvaa ohjaustarpeen määrää. Kokonaispistemäärä saadaan laskemalla kaikki osiot yhteen (32 osiota) Vastausvaihtoehdot: 0=täysin eri mieltä 1= eri mieltä 2= samaa mieltä 3= täysin samaa mieltä 1.Minua ei kiinnosta oikeastaan mikään koulutus tai ammattiala. 0 1 2 3
Ohjaustarpeesta syvemmin Päätöksenteon vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 1, 3, 4, 8, 9, 10, 16, 17, 18, 19, 24, 26, 27, 28, 29, 32 (16 osiota) Sitoutumisen vaikeus ; laske seuraavat osiot yhteen: 2, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 25, 30 (12 osiota) Ulkoinen vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 6, 7, 22, 31 (4 osiota)
Ja vielä syvemmälle ohjaustarpeeseen Kokonaispistemäärän lisäksi ohjaustarvearvion tuloksena saadaan ulottuvuuksien osiopistemäärät: Itsetuntemus (1, 9, 17, 25) Tietoisuus mahdollisuuksista (2, 10, 18, 26) Oivaltaminen (3, 11, 19, 27) Tietojen jäsentäminen (4, 12, 20, 28) Laajentaminen/kiteyttäminen (5, 13, 21, 29) Valitseminen (6, 14, 22, 30) Toteuttaminen (7, 15, 23, 31) Metakognitiot (8, 16, 24, 32)
Opiskelijoiden ohjaustarpeita tutkitaan parhaillaan ”Toisen asteen 2. vuosikurssin opiskelijoiden uravalintavalmiudet” Kaikille Tampereen ja Jyväskylän 2. asteen, 2. vuosikurssin opiskelijoille -> Opiskelijoiden uravalinnan valmiuksien yhteys ammattikorkeakouluopintojen (JAMK, TAMK) etenemiseen sekä opintojen jälkeiseen työllistymiseen
Joustavien opintopolkujen mahdollistaminen Yhtenä henkoh-toimenpideohjelman tavoitteena on joustavien opintopolkujen mahdollistamisen tukeminen Kolme pilottipolkua: Vakio = joustoja opintotarjontaan yli tulosaluerajojen Kiihdytetty = sote-perustutkinto 2,5 vuodessa Tuettu = 2+1-malli tuetusti
Joustoja opintotarjontaan yli tulosaluerajojen Taustalla oleva opiskelijacase: englannin preppausta tarvitseva aikuisopiskelija Näyttötutkintojärjestelmässä ei ammattitaitoa täydentäviä aineita, mutta tarvetta on kuitenkin tasaiseen tahtiin Yhteistyö (PAO+PAIKO) opinto-ohjaajien kautta – kerätään mahdolliset opiskelijat esim. 2 x vuodessa sopivan opiskeluryhmän löytämiseksi
Sote-perustutkinto 2,5 vuodessa Opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet aiemman ammatillisen perustutkinnon tai lukio-opintoja 3. opiskeluvuosi -> mahdollisuus valita tutkinnon osa sote-ammattitutkinnosta (10 ov)
2+1-malli tuetusti Olennaista mm. vastuiden jakautuminen, kahden roolin haasteellisuus - vaatii tarkkkaa etukäteissuunnittelua Ydinkysymys ja tärkein lähtökohta: löytääkö opiskelija sopivan työnantajan? Lisää tietoa ja pohdintoja: https://henkoh.wikispaces.com/3.+Joustavat+opintopolut