Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Orgaaninen jäte poistuu, mikä muuttuu?
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Maanrakennus.
Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
HKR • HSY • KSV • LIVI • LVM • STM • Trafi • Vantaa • YM • YMK Tervetuloa julkistustilaisuuteen
Pidä turvallisuusväli
Mikä tekijänoikeus?.
Palmuöljy yhteiskuntavastuuun koetinkivenä, Greenpeacen kommentti
Prof. Matti Juhala, TKK Mitä keinoja ajoneuvotekniikka voi tarjota liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ?
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Ikäihmisten tapaturmat
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Nokian Kuorma- ja linja-auton renkaat Uusi tuotevalikoima Erinomainen laatu.
Terveydenhuollon megatrendit
Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus Antero Lammi Koulutuspäällikkö
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Akselimoduulin ohjain peltorobottiin
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Vasta n. 30% jalankulkijoista käyttää heijastinta. Liikenneturva tiedottaa jalankulkuun liittyvistä vaaroista. Kotimaiset heijastimien valmistajat huolehtivat.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Ikäihmisten ravitsemus -ei vuosia elämään vaan elämää vuosiin
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman taustat – Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.
Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,
LÄÄKKEIDEN YHTEISVAIKUTUKSET. 1. Yhteisvaikutukset toisten lääkkeiden, joidenkin elintarvikkeiden ja alkoholin kanssa 2. Toiset yhteisvaikutukset toivottuja,
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi RENKAANVAIHTO VAATII AMMATTITAITOA Kai Niemi, tekninen päällikkö Bridgestone Finland Oy Rengasalan tekninen.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Miten päähankkijoidenne lukumäärä on viimeisten 6 kuukauden aikana kehittynyt ja miten ennustatte sen seuraavan 6 kuukauden aikana kehittyvän? Alihankkijoiden.
Jalankulkijoiden varoittaminen liukkaudesta talvikaudella Lahti – Helsinki – Sipoo – Oulu – Salo – Jyväskylä – Porvoo - Kuopio Tekstiviestivaroituspalvelu.
KESTÄVÄN KULUTUKSEN MAHDOLLISUUDET EKOTEHOKKAASSA ELINYMPÄRISTÖSSÄ KulMaKunta – hanke pähkinäkuoressa Kuluttajatutkimuskeskus KTK Tilastokeskus.
Euroopan keskuspankin rahapoliittiset välineet
TURVAVARTTI Marras - Joulukuu 2014
SUHDANNEVAIHTELUT.
Kanavan suosio kasvaa mobiili turvallisuuskysymykset
Renkaiden Vaihto.
Männän vaihto mopoon.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
LIIKENNE.
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Työikäisten kuntoutus
Miten päähankkijoidenne lukumäärä on viimeisten 6 kuukauden aikana kehittynyt ja miten ennustatte sen seuraavan 6 kuukauden aikana kehittyvän? Alihankkijoiden.
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Digibarometri 2019 Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?
SUHDANNEVAIHTELUT.
Esityksen transkriptio:

Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012

Lähtökohdat • Helsingin talviliikenteessä valtaosa, jopa 80 % autoilijoista käyttää nastattomia renkaita. • Siirtymä nastattomiin renkaisiin tehdään päättäväisesti, yhden talvikauden aikana. • Siirtymä merkitsee ainutlaatuista tilaisuutta nostaa liikenneturvallisuustasoa. • Luodaan uhkakuva: mitä tapahtuu, jos mitään ei tehdä. • Otetaan käyttöön vahvoja toimenpiteitä uhkien torjumiseksi ja ylikompensoimiseksi.

Uhkakuva 1 • Talvirenkaiden kirjo laajenee. Käytössä on laillisesti nastarenkaita, tavallisia talvirenkaita nastattomina, keskieurooppalaisia kitkarenkaita, pohjoismaisia kitkarenkaita ja laittomasti kesärenkaita. => Liikenteen ennakoitavuus heikkenee, kolaririski kasvaa. • Vaikeimpien kelien päivinä kaikkien renkaiden pito heikkenee ja vaihtelu rengastyyppien välillä lisääntyy. => Kolarisuma vahinkotilastoihin.

Uhkakuva 2 • Valtaosan autoilijoista käyttäessä nastattomia renkaita on jokaisella ongelmana oman auton hallinnan lisäksi toisten lisääntynyt liukastelu. => Syyttömänä vahinkoon joutuminen kasvaa. • Kuvitellut ajot nastattomassa liikenteessä paljastavat monia vahinkomekanismeja: - pidon menetys ja auton hallitsematon kulku, - muun liikenteen jousto virheisiin vähenee, - keli- ja kolariviiveet lisäävät kiireitä/riskejä, - kolarit ja liukastelut sitovat tarkkaavuutta väärin, - poikkeava varovaisuus, yllättävät hidastelut.

Uhkakuva 3 • Riippumattomat arvioinnit osoittavat kasvua kaikille onnettomuustyypeille, joillekin paljon.

Uhkakuva 4 • Myös jalankulkijain onnettomuusriski kasvaa.

Kolaririskin vähentäminen • Tarvitaan haasteellinen tavoite ja toisiaan tukevien toimenpiteiden ohjelma. 1. Talvikauden onnettomuuslukujen puolittaminen. 2. Liukkauden torjunnan tehostaminen. 3. Kelivaroitus, reaaliaikaiset varoitukset, turva-autot 4. Nastattomuuskampanja ja koulutustuki. 5. Älyliikenne ja älyrenkaat. 6. Talvirajoitukset taajamiin. 7. Etätyöhön kelivaroituspäivinä.

Kiitos Kysymyksiä, kommentteja?