EVÄITÄ KUNTA- JA SOTE-UUDISTUKSIIN Asiamies Antti Mykkänen, KAKS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Kukoistava kansalaisyhteiskunta
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tampereen kaupunkiseudun päiväkotihoidon kustannusvertailu 2010 Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi Suunnittelupäällikkö.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Talouden näkymät vuosina Euro & talous 3/2012
Johtamiskorkeakoulu Tay
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Viestintäsuunnitelma
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Esityksen transkriptio:

EVÄITÄ KUNTA- JA SOTE-UUDISTUKSIIN Asiamies Antti Mykkänen, KAKS 27. 4

EUROOPAN VÄESTÖMUUTOS VUOTEEN 2050 Keski-ikä nousee 39:stä 49:ään Työikäisten määrän lasku 331 miljoonasta (v.2010) 268 miljoonaan (v.2050) Vanhusten huoltosuhde nousee 25 %:sta 53 %:iin; haluttaessa pitää nykyinen huoltosuhde tulisi väestön määrän kaksinkertaistua 1 miljardiin Eurooppalaisten suhteellinen osuus maailman väestöstä laskee 12,5 %:sta 7,6 %:iin

Kuinka idea kunnasta on Suomessa muuttunut? Itsehallinnon ihanteiden aika - kunnat kansalaisyhteiskuntana ja vastavoimana (1865 kunnallisasetuksesta 1930-luvulle) Hyvinvointikunnan aika - kunnat valtionhallinnon jatkeena hyvinvoinnin rakentajina (alku jo 30-luvulla, tiivis jakso 1960-luvun alusta 1980-luvun loppupuolelle) Murroksen aika - suuri kertomus hukassa, roolin etsintä(1990-luvun vaihteesta →)

Suomalaisen kunnan monet roolit Kunta palvelukoneena Tehokas, luotettava, hyvinvointipalveluista huolehtiva organisaatio Kunta demokratia-alustana Moniarvoinen, asukkaiden paikallista itsehallintoa toteuttava väline Kunta elinvoiman kehittäjänä Kytkee yhteen kunnan organisaation ja paikallisyhdyskunnan etujen valvonnan

Paikallinen itsehallinto kunnan olemuksen ytimessä tarkoittaa sitä, että tietyllä alueella ihmiset hoitavat itse omia asioitaan Itsehallinnon näkökulmasta kunnan toiminnan tärkein arviointikriteeri on se, miten kunta pystyy toteuttamaan asukkaidensa ohjaukseen perustuvia paikallisia valintoja Perustuslain 121 §:n mukaan Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon

Mitä on itsehallinto? Riittäviä resursseja? Voimakas asema oikeusjärjestyksessä? Valtiosta riippumatonta poliittista liikehdintää? Kunnan ominaisuus? Arvo? Filosofia? Historian saatossa kehittynyt toimintojen organisointitapa?

Kunnallinen itsehallinto parhaimmillaan Antaa vaikuttamiskanavan lähellä oleviin asioihin ja mahdollistaa paikalliset valinnat. Rohkaisee osallistumaan ja toimimaan ja kouluttaa laajempiin tehtäviin Tuo esiin yhteiskunnan moniarvoisuuden ja on vastavoima keskittämispyrkimyksille Mahdollistaa asioiden, kuten sektoripolitiikkojen paikallisen koordinaation ja paikallisten erityispiirteiden huomioimisen yhteiskuntapolitiikassa Vähentää riskejä, kun kokeiluissa ja hankkeissa koetut epäonnistumiset eivät kohdistu koko yhteiskuntaan Tekee kuntalaiset vastuullisiksi omasta elinvoimastaan Mahdollistaa paikallisiin tarpeisiin sopivan verojen ja palveluiden yhdistelmän Luo ja testaa jatkuvasti uusia ja erilaisia käytäntöjä ja malleja

KUNTAJÄRJESTELMÄN HAHMO KUNNAN ROOLIT LUONNE TAPA ALUE VAHVA PIENI IDENTITEETTI HEIKKO SUURI KÄYTTÄJÄ PIENI SUORA VÄLITÖN PIENI TAI SUURI DEMOKRATIA VAALIT PIENI TAI SUURI VÄLILLINEN EDUSTAJAT SUURI LÄHIPALVELUT PIENI PALVELUT MUUT PALVELUT SUURI AM 27.4.2014

Onko koolla väliä? Väestö Äänes-tyspro-sentti (%) Yht. (%) 5,6% 4,6% Alle 2000 2000 -5999 6000-9999 10000-19999 20000-39999 40000-99999 Yli 100000 Yht. (%) 60 tai alle 5,6% 4,6% 17,9% 20,5% 34,4% 40% 75% 15,7 60,1 – 63 13,9% 20,8% 23,9% 25% 31,3% 33,3% 22,9 63,1 - 67 11,1% 36,9% 37,3% 22,7% 26,7% - 30,7 67,1 – 72 26,2% 16,4% 29,5% 21,1 Yli 71 36,1% 11,5% 4,5% 2,3% 9,6 Yht 100% N 36 130 67 44 32 15 8 332

HYVINVOINTI JA SIVISTYS OVAT SELKÄRANKA Järjestäminen kuntien vastuulla Haaste: yhdistää kansanvalta, palvelujen järjestäminen ja tehokkaasti tuotetut, laadukkaat palvelut Näkymä tuttu: henkilöstö ja menot lisääntyvät, tulot vähenevät, puolet väestä eläkkeelle 2025 mennessä Tämän päivän resepti: liitoksia ja palveluremonttia Kuinka se toimii?

LIITOSTEN TALOUDELLISET HYÖDYT OLEMATTOMIA: Talouden säästöjä ei ole juuri tullut 1970-luvun liitoksissa 10 v:n jälkeenkin menot kasvaneet nopeammin kuin vertailukunnissa Uusissa liitoksissakaan ei olennaista talouden vahvistumista

MIKSI LIITOKSET OVAT EPÄONNISTUNEET TALOUDELLISESTI?... Liitokset nähty itseisarvona, sisältö toissijaista Luotu järjestämisvastuuseen liian pieniä alueita Tehty mekaanisesti, ei riittävää tahtotilaa tulevasta Liitossopimuksissa rakenteet sementoitu

…MIKSI LIITOKSET OVAT EPÄONNISTUNEET TALOUDELLISESTI? Investointi- ja käyttökustannukset nousseet Hyvinvointipalveluissa ei otettu huomioon koko ketjua Uusi hallinto suurimman ja byrokraattisimman mukaan Palkat harmonisoitu korkeimpiin palkkoihin (palkat ja eläkkeet 54 % menoista)

AJATUSHARHA: Käsitellään kuntaa, palvelujen järjestämistä ka palvelujen tuottamista samana kokonaisuutena ja aluerajauksiltaan yhtenä yksikkönä MUUTOS: Palvelujen järjestäminen ja tuottaminen erotettava toisistaan – järjestetään nykyistä suuremmilla alueilla, mutta tuotetaan lähellä ja kohtuullisen kokoisissa yksiköissä

VAHVAT ALUEET JÄRJESTÄMÄÄN PALVELUJA Työssäkäyntialueet laajentuneet maakunnallisiksi Suuri osa kuntien palveluista, aluekehitys, maakuntakaavoitus, strat.suunnittelu jne. järjestetään maakunnallisestu; samoin valtion alue- ja paikallishallinto Kainuun kokemus:2005 – 2007 n. 67 milj € säästöt; Suomi-tasolla yli 4 mrd. € säästöt Eksotessä soste-kustannusten nousu 2,6 % v. 2011 (ka. 5,3 %) Perustaksi koko aluetalous; ei yksin kuntatalous

LUOTAVA VAHVISTUMAAN KYKENEVIÄ ALUETALOUKSIA - EHDOT Monipuolinen elinkeinorakenne Riittävä väestöpohja Riittävän laaja alue Vahva alueidentiteetti Vähintään yksi avoimessa taloudessa pärjäävä keskus

Lähipalvelut (% käyttökustannuksista) LÄHI- JA MUUT PALVELUT Lähipalvelut (% käyttökustannuksista) 42 % Kainuun k. 66 % kunnat 0 % 100 % 100 % 58 % Kainuun mk. 33 % kuntayhtymät 0 % Muut palvelut (% käyttökustannuksista) AM 9.11.2011

LÄHI- JA MUUT PALVELUT… LÄHIPALVELUT Perusopetus Esiopetus Lasten päivähoito Liikunnan lähipalvelut Nuorison lähipalvelut Kulttuurin lähipalvelut

…LÄHI- JA MUUT PALVELUT Perusterveydenhuolto Erikoissairaanhoito Kehitysvammaisten laitoshuolto Ammatillinen koulutus Ammattikorkeakoulutus Palo- ja pelastustoimi Elinkeinoelämän kehittäminen Ympäristöterveydenhuolto Erinäiset viranomaistehtävät (esim. kuluttajaneuvonta, velkaneuvonta, maatalouden tuki)