Toimitusjohtajan katsaus
Liikevaihto Kotimaa Vienti
Kotimaa Liikevaihto maittain v •Kotimaan liikevaihto 27,9 Me€; kehitys n.1%. •47,6% konsernin liikevaihdosta. •Viennin liikevaihto 30,7 Me€; kehitys n. 10%. •52,4% liikevaihdosta.
Kotimaa, tulisijat •Kotimaan tulisijamarkkina kasvaa 3-5% vuosittain. •Tulikiven kasvu alle markkinan kehityksen. •Keskeisenä tavoitteena kannattavuus. •Tulisijakanta Suomessa lähes 2 milj. kpl. •Tulisijamarkkina yli kpl, josta korjausrakentamista 55%. •Vuolukivi 25%, Tiili 40%, Kaakeli 15%, Metalli 15%, Muu luonnonkivi 5%. •Tulikiven markkinaosuus n. 17%. •Vilkas pientalo- ja korjausrakentaminen jatkuu.
Rakennuskivi •Liikevaihto 6,4 Me€ (6,3). •Liikevoitto 0,2 Me€ (0,2). •Kolmanneksen kasvu sisustuskivissä, jonka osuus nyt n. 60% liikevaihdosta. •Tulikivi on sisustuskiven markkinajohtaja Suomessa. •Sisustuskiven kokonaismarkkinat Suomessa ovat yli 15 miljoonaa euroa, markkinat kasvavat >15 prosenttia vuodessa. •Panostetaan jatkossakin sisustuskiviin ja kuluttaja-asiakkaisiin. •Lisäksi kivien toimitukset rakennuskohteisiin. •Luovuttu urakoinnista.
Kotimaa Saksa Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynti kääntyi yli 5%:n kasvulle. •Kolme vuotta kestänyt liuku päättyi.
Saksa •Tulikiven jakelutiemuutos 2005 •1. Vaihe: yksiportaisuus, onnistui suunnitelman mukaan. •2. Vaihe: jälleenmyyntiverkon tuntuva lisääminen, aloitettu onnistuneesti. •Jälleenmyyjät 25 40 >60 •Tilausvirta kasvoi 20% •Vaikka kuluttajasentimentti edelleen vaisu, kallis energia tukee tulisijamyyntiä. •Rautakauppajakelun merkitys kasvanut ja halvempien tuotteiden osuus lisääntynyt. •Valmistajat myyvät suoraan erikoisliikkeille. •Vuolukivi erittäin suosittu tulisijamateriaali.
Kotimaa Saksa Ruotsi Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynnissä ei kasvua. •Jakelutieuudistus •Yksi verhouskiven suurimmista asiakkaista on ruotsalainen Nibe.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynnin kehitys yli 150%, markkinan kehitys n. 30%. •Jakelu hyvässä kunnossa. •2005 alkanut valtion verotuki jatkuu 2006.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynnin kehitys n. 20%. •Belgia on ”kamiinamaa”. •Maahantuojan pitkäjänteinen työ on tuonut jatkuvaa kasvua.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska Liikevaihto maittain v •Myynti Tanskaan on verhouskiveä. •Neljä merkittävää asiakasta.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynnin kehitys n. 10%. •Sisältää USA & Kanada. •Tasaista ja kannattavaa kasvua luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa. •Korkea keskihinta tuotteissa.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Sveitsi Liikevaihto maittain v •Tulisijamyynti pienellä kehityksellä. •Pitkäaikainen maahantuoja (n. 20 v.), jonka kanssa aloitettu jakelun kehitysprojekti. •Vahva varaavien uunien perinne.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Sveitsi Itävalta Liikevaihto maittain v •Kolmanneksen kehitys tulisijojen myynnissä. •Maahantuojan pitkäjänteinen työ. •Varaavien uunien vahva perinne.
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Sveitsi Itävalta Venäjä Liikevaihto maittain v •Tulisijojen myynti kasvoi kaksinkertaiseksi Venäjällä ja IVY- maissa (Ukraina).