Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulisijaliiketoiminta, kotimaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulisijaliiketoiminta, kotimaa"— Esityksen transkriptio:

1 Tulisijaliiketoiminta, kotimaa
Vilkas pientalorakentaminen ja saneeraaminen jatkui kotimaassa Kotimaan tulisijamarkkina kasvoi 3-5% Tulikiven kotimaan uunimyynti kasvoi 12% Kasvu tuli Kivia Oy:stä Konsernin markkina-asema säilyi Tulikiven markkinaosuus -1%, Kivian +1% Keskittyminen Tulikiveen: Mittakivi-merkki jäi pois vuoden vaihteessa Markkinoilla uusia valmistajia ja maahantuontia, markkina eurooppalaistuu Aggressiivisia uusia toimijoita (mm. Vuoluerkkeri), ratsastavat tulisijateollisuuden hyvällä maineella

2 Tulisijaliiketoiminta, Saksa
Saksassa tulisijojen markkinan painopiste siirtynyt halvempiin tuotteisiin Jakelutiet muutoksessa Rautakauppajakelun merkitys kasvanut Monet tulisijaliikkeet ovat talousvaikeuksissa Myynti laski 15% Saksan uunimyynnin merkitys tulisijojen viennissä laskenut 30%:iin ja koko viennistä 17%:iin Tulikivellä tarve uudistaa jakelutie Kaksiportainen maahantuojamalli tullut tiensä päähän Tavoitteena jälleenmyyjäverkon selvä lisääminen

3 Tulisijaliiketoiminta, muut maat
Uunivienti kasvoi 10% (ilman Saksaa) Kasvaneet: Venäjä 36%, Ranska 23%, Belgia 22%, Sveitsi 18%, Norja 18%, USA&Can 7%, Viro +5%, Italia +2%, Taantuneet: Saksa -15%, Ruotsi -10%, Itävalta -6% Venäjä uusi panostusalue Ranskassa tullut laki, jolla tuetaan varaavan uunin ostajia 35%:lla hankintahinnasta (tuotelistaus valmistumassa) Belgian maahantuojan pitkäjänteinen työ Sveitsi taantuman jälkeen uuteen kasvuun Ruotsissa ja Norjassa ei edellisen vuoden kaltaista sähkön hinnan aiheuttamaa buumia

4 Tulisijaliiketoiminta, Venäjä
Viennin keskeinen panostusalue Oma organisaatio kunnossa (vetäjä, toimitusprosessi, tuote) Toiminnot perustamisvaiheessa ja jälleenmyyntiverkkoa rakennetaan aktiivisesti Painopiste Pietarissa ja Moskovassa, jälleenmyyjät myös muihin miljoonakaupunkeihin Kohderyhmänä: Rakennusliikkeet Hirsitalovalmistajat Varakkaat omakotirakentajat ja heidän arkkitehtinsa Tehty markkinatutkimus Moskovassa, Pietarissa ja Karjalassa Tulikiven tunnettuus alalla 40-50% luokkaa, urakoitsijoissa ja suunnittelijoissa 10-20% luokkaa

5 Tulisijaliiketoiminta, Verhouskivi
Vuolukivi erittäin suosittu materiaali kamiinoiden verhouksissa Keski-Euroopassa ja Skandinaviassa Tulikiven markkinaosuus yli 50% Kasvu n. 15% Edustaa merkittävää osaa Tulikiven liiketoiminnasta Kannattavuus vastaa tulisijaliiketoiminnan keskiarvoa Tulikiven vahvuudet laadussa, toimitusvarmuudessa ja vaativissa työstöissä sekä palvelussa Asiakkaina Euroopan ykkösvalmistajat: mm. Nibe ja Hark,

6 Tulisijaliiketoiminta, Kivia Oy
Liikevaihto 3,0 m€, tulos selvästi voitollinen Henkilöstö n. 25 Tulikiven tulo omistajaksi on tukenut yhtiön ja tuotteiden uskottavuutta Tuotetaan Kivia-tuotemerkin tuotteet ja uutuustuotteita Tulikivi-merkille mm. Salla Onnistunut Juurikkaniemen koelouhinta

7 Rakennuskiviliiketoiminta
Liikevaihto 6,3 m€ (8,3) tavoitteen mukainen Tulos -0,1 m€ (-0,9), viimeinen puolivuotisjakso lievästi positiivinen Karsittu kannattamattomat toiminnot urakoinnista Kiinteät kustannukset -40% Sisustuskiviliiketoiminnan osuus liikevaihdosta n. 50% (30% 2003) Sisustuskiven tulos positiivinen Sisustuskiven kokonaismarkkinat Suomessa ovat noin 15 miljoonaa euroa, markkinat kasvavat >15 prosenttia vuodessa. Kohdetoimituksissa hintakilpailu on kovaa, kiinalaisen kiven tulo Suomeen on kiristänyt taistelua urakoista.

8 Kehitysprojektit Tutkimus- ja tuotekehitysmenot 1,5 m€ (1,3)
Uusi tuotesukupolvi, Kiven ehdoilla -projekti Pienlohkareen käytön selvitys, päätös pienkivisahauslinjan investoinnista alkuvuonna 2005 Uuden louhoksen kiveen siirtyminen Hiontamenetelmän muutos lokakuussa Kiven valikointi konenäöllä, jatkokehitys Tulikiven Tapa Toimia -valmennus Mittatilaustehtaan ja verhouskiven laatujärjestelmän käyttöönotto ja sertifiointi

9 Investoinnit Investoinnit 3,9 m€ (2,9) Koelouhinta Kuhmossa
Koskelan louhoksen valmistelevat työt Tutkimuskairauksia Louhoskalusto Muototyöstöt Hionta

10 Vuolukivivarannot Tulikiven toiminnan perusta
Yhtiöllä hallussa n. 65 v. kivivarannot Juuassa Suomussalmella Kuhmossa Paltamossa Pitkäjänteinen panostus kiven etsintään n. 500 t€/vuosi Kairaukset jm Koelouhinnat Kivitutkimukset

11


Lataa ppt "Tulisijaliiketoiminta, kotimaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google