Hirvionnettomuuksien kehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Toimintaympäristö
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Maahanmuuttajien yrittäjyys ei ole pelkkää pizzaa ja pubeja Maahanmuuttajien yrittäjyys Suomessa on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan melko samanlaista.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Perusopetuksen ryhmäkoko
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
Miten meni työeläkevakuuttajien sijoitusvuosi 2013 Suvi-Anne Siimes, toimitusjohtaja Arvopaperin Aamuseminaari
Suomen kartta.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2013 Riikka Väyrynen ja Raija Kuronen Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Yritysten toimipaikkojen, niiden henkilöstön ja liikevaihdon vuosimuutos maakunnittain vuosina Lähde: Tilastokeskus, yritysrekisteri 1 (6)
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Tilinpäätös 2004.
PUOLANGAN RHY Hirvenmetsästys Metsästys 2012 Pyyntiluvat 109 kpl (149 hirveä) Riistakeskuksen suositus, vasaverotus 53 % Aikuisehto, 2 luvansaajalla,
Seinäjoen väestönkasvun rakenne ja muuttoliikkeen suunnat vv Seinäjoen kaupunki, kehittämispalvelut
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Talous- ja strategiaryhmä Tampereen työttömyys, kesäkuu 2006 Työttömyysasteen paraneminen on jatkunut tasaisesti lähes prosenttiyksikön vuosivauhtia syksystä.
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-joulukuussa 2014 Päivitetty Lähde: Tilastokeskus 2 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-kesäkuussa 2014 Päivitetty Lähde: Tilastokeskus2 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammi-maaliskuussa 2014 VuosiMaassamuuttoSiirtolaisuusMuutto-LuonnollisetVäestönVäestö.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Alkoholijuomien hintakehitys 2011 – Tuomo Varis ja Sirpa Virtanen1 Alkoholijuomien hintakehitys 2011 Tuomo Varis ja Sirpa Virtanen.
Muistisairaat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009 Satu Vuorio Riikka Väyrynen.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
Toimintaympäristö Asuntojen hinnat ja vuokrat Leena Salminen.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Toimintaympäristö Asuntokunnat ja perheet Leena Salminen.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2014, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Diabeteslääkkeiden erityiskorvausoikeudet Kainuussa vuosina : Koulutusryhmien väliset erot vuotiailla Risto Kaikkonen TEROKA
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
Koulutustaso ja osaaminen
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Arvonlisäys toimialoittain Raahen seutukunnassa 2016
Kotikadut turvallisiksi
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Teknologiateollisuuden Talousnäkymät
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Hirvionnettomuuksien kehitys Hirvionnettomuuksien määrä on vähentynyt jo lähes kolmanneksella vuoden 2001 huippuluvuista, johtuen etupäässä eläinkannan pienentämisestä viime vuosina. Niitä tapahtuu kuitenkin vielä selvästi enemmän kuin vuosikymmen aikaisemmin. Muuten hyvästä kehityksestä poiketen hirvikolareissa menehtyneiden määrä on pysytellyt pitkään likimain ennallaan, noin kymmenessä kuolleessa vuosittain. Hirvionnettomuuksien määrä korreloi voimakkaasti hirvikannan kanssa Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Hirvionnettomuudet 1993-2004 Hirvionnettomuuksien määrä on vähentynyt jo lähes kolmanneksella vuoden 2001 huippuluvuista, johtuen etupäässä eläinkannan pienentämisestä viime vuosina. Lähde: Tiehallinto PJ / 05.10.2005

Hirvionnettomuuksissa kuolleet 1993-2004 Hirvionnettomuuksissa on viime vuosina kuollut keskimäärin kymmenen ihmistä vuosittain Lähde: Tiehallinto PJ / 05.10.2005

Hirvionnettomuuksien määrä korreloi vahvasti hirvikannan määrän kanssa Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Hirvionnettomuudet alueellisesti Hirvionnettomuuksia tapahtuu runsaasti maan etelä- ja keskiosissa, lännessä aina Pellon korkeudelle asti. Suuria onnettomuustiheyksiä on mm. Perämeren ja Suomenlahden rannikkoseuduilla sekä kunnissa läntiseltä Uudeltamaalta Tampereen ympäristöön, Jyväskylästä Viitasaarelle ja Kajaanin seudulla. Teittäin tarkasteltuna vaarallisimmat tieosuudet sijoittuvat lähes poikkeuksetta vilkkaille pääteille. Hirvionnettomuuksien aste (onnettomuudet liikennesuoritetta kohti) pieneni edellisestä vuodesta 0,6 yksikköä ollen nyt 6,1 onn. / 100 milj. autokm. Huomiota kiinnittää Oulun tiepiirin korkeat asteet kaikilla tieluokilla. Matalimmat asteet löytyvät vilkkaasti liikennöidyltä Uudenmaan tieverkolta. Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Hirvionnettomuuksien kustannukset Vuoden 2004 hirvieläinonnettomuuksien laskennalliseksi kustannukseksi yhteiskunnalle saadaan 155 miljoonaa euroa. Likimain puolet kustannuksista kertyy henkilövahinkoihin johtaneista hirvionnettomuuksista, joissa seuraukset pysyivät vakavina. Hirvionnettomuuksien osuus kustannuksista oli 109 miljoonaa ja peuraonnettomuuksien osuus 46 miljoonaa euroa. Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Hirvionnettomuudet Hirvien suhteen erityisen onnettomuusaltis aika näyttäisi vuonna 2004 ulottuneen entistä pidemmälle jaksolle aina toukokuusta marraskuuhun. Selvästi eniten kolaroitiin kuitenkin syys-marraskuussa. Yhdeksän kymmenestä hirvieläinonnettomuudesta ajettiin 100 km/h ja 80 km/h rajoitusten piirissä. Hirvikolarit, myös vakavimpiin seurauksiin johtaneet, jakautuivat likimain puoliksi näille rajoitusarvoille. Lähde: Tiehallinto, Hirvieläinonnettomuudet yleisillä teillä vuonna 2004

Hirvionnettomuuksien ehkäisy Koska liikenteen määrää ei voida rajoittaa, tehokas tapa vähentää onnettomuuksia on vähentää hirvikantaa Päättämällä hirvien määrästä päätetään itse asiassa hirvionnettomuuksien määrästä Hirvikannan määrä on selvästi 1990-luvun puoliväliä korkeammalla tasolla

Lähde: Turun Yliopisto, Hirvirvikolarit hirvien vai ihmisten syytä