Tapani Heino.  Tänä vuonna Variassa 1137 aloituspaikkaa  Opiskelijoiden määrä n.3000  Ojahaantien sähköpuolen opiskelijoiden määrä n.400  Sähköpuolella.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Lavian lukio.
Ylioppilaskirjoitukset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Tervetuloa!.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Yleiset ohjeet ja info yo-kirjoituksia varten
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa  Toinen kotimainen kieli*  Yksi vieras.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Elokuussa 2016 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille.
Abien vanhempainilta Tervetuloa!. Lukuvuoden tapahtumia/abit Syksyn yo-kokeet – jakson koeviikko – Syysloma.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
TET =Työelämään tutustuminen
MIKSI LUKIOON???.
Ohjauspalvelut Tredussa
Abiturientin ohje syksy 2017
3. oppitunti.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
TULEVIEN 7LK HUOLTAJATILAISUUS
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Ykkösten vanhempainilta
Tervetuloa.
TET =Työelämään tutustuminen
MIKSI LUKIOON???.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Tapani Heino

 Tänä vuonna Variassa 1137 aloituspaikkaa  Opiskelijoiden määrä n.3000  Ojahaantien sähköpuolen opiskelijoiden määrä n.400  Sähköpuolella suoritettavia tutkintoja ovat sähköasentaja, elektroniikka-asentaja ja hienomekanikko  Valmistumisprosentti n.40-45%

 Sähköpuolen opiskelijoille alettiin teettämään 2006 syksystä lähtien  Määrärahojen turvin tukitoimia lisätty vuosittain

 Opetusalajohtaja  Team leaderit  Opinto-ohjaaja  Erityisopettajat  Paikkaritiimin opettajat  Ryhmänopettajat  Aineenopettajat  Kuraattori  Psykologi  Ammattistartin opettaja

 Ensimmäisen vuoden opiskelijoille pidetään koulun alussa ryhmäytysviikko  Tällöin ei järjestetä normaaliopetusta eikä vanhemmat oppilaat ole talossa  Ryhmäytysviikolla on tarkoituksena tutustuttaa ihmiset toisiinsa, esitellä koulu, ryhmänohjaajan haastatella opiskelijat ja erityisopettajan tehdä alkukartoitukset

 Ensimmäinen oppilashuoltoryhmän kokoontuminen luokittain. Jos alkukartoituksissa löytyi puutteita, tieto ryhmänohjaajalle. Mikäli vaikeita oppimisen esteitä -> hojks.  Hojks opiskelijoiden tukeminen ja seuranta. Mahdollisia tukitunteja aineenopettajan antamana. Aineenopettaja on ammattiaineissa usein ryhmänohjaaja  Tarpeen vaatiessa myös pienryhmäopetusta matematiikassa ja suomen kielessä

 Jos oppilas saa hylätyn, on uusintakokeen/korvaavuuksien järjestäminen ensisijaisesti oppiaineen opettajan vastuulla.  Koulu järjestää myös yleisiä uusintatentti iltoja kerran n.kuukaudessa

 Oma erillinen luokkahuone jossa voidaan suorittaa ammattiaineista saatuja hylättyjä.  Paikkari on auki noin neljä tuntia päivässä, paikalla sähköpuolen erityisopettaja.  Opettajat voivat viedä paikkariin kokeita, harjoituksia jne. korvaavuuksia  Paikkarissa on myös mahdollisuus suorittaa kokonaisia kursseja, löytyy valmiita materiaaleja ja harjoituksia.

 Sisältää osastonjohtajan, opon, matematiikan erityisopettajan sekä opettajat tietotekniikasta, tietoliikenteestä, elektroniikasta, sähkötekniikasta ja hienomekaniikasta. Eli tiimissä on yhdeksän jäsentä  Jokaisella tiimissä olevalla opettajalla on oma vastuualueensa ja erityisopettajan oikeudet

 Paikkaritiimin opetus kohdistuu enimmäkseen jatkaviin luokkiin ja ensisijaisesti hojksilaisiin  Tukiopetukselle varattu koko koululle tyhjä reikä lukkariin torstai aamuihin sitä varten

 Kartoittaa ryhmien tilannetta  Vähintään kaksi kartoitusta vuodessa kutakin luokkaa kohden, seurataan mm. luokan kokonaistilannetta, hojksien ajantasaisuutta jne.  Ryhmään kuuluvat team leaderit, opinto- ohjaaja, erityisopettaja, kuraattori, psykologi. Luokan kartoitustilanteeseen osallistuu mös aina ryhmänohjaaja

 Ensimmäiset hojksilaiset ovat valmistuneet  Matematiikan erityisopettajan kolmas vuosi  Paikkaritiimin toinen vuosi  Psykologin toinen vuosi

 Kontakteja ja yhteistyötä vahvistettu muihin oppilaitoksiin, organisaatioihin ja työharjoitteluyrityksiin. Saatu mm. tukea ja neuvoja erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen, Kelan tukea hyvin vaikeiden hojksilaisten koulunjälkeiseen elämään siirtymiseen ja työelämän yhteistyön kehittämistä hyvin pitkälle näyttöjen osalta.

 Talossa vakituinen sijainen paikalla tuuraamassa eri aineiden opettajia.  Vuosi kokeiltu, määrää jouduttu hieman rajoittamaan taloustilanteen takia  Myös apuopettajan virasta jouduttiin luopumaan jo vuoden jälkeen taloustilanteen takia, tarkoitus hankkia takaisin.

 Tarkoituksena lisätä ryhmäytyksen määrää järjestelemällä koko koululle yhteisiä teemapäiviä, kilpailuja yms.  Myös luokkakohtaisia teemapäiviä järjestetään jonkin verran

 Opetuksen joustaminen ja kehittyminen. Tarkoituksena on kehittää uusia nykyaikaisempia tapoja kurssien läpikäymiseen ja suorittamiseen  Puhuttu mm. kurssien vaihtoehtoisista suoritustavoista  Osaamisen tunnustaminen, rästien korvaaminen.

 Eräällä luokalle järjestettiin extraopetusta syyslomaksi  Tässä jaksossa menossa kokeilu ammattiaineen opetuksesta haastavalle luokalle kahden opettajan voimin