Miten selvisimme Helsingin talvesta? Matti-Pekka Rasilainen
Julkisen sanan mielestä: Matti-Pekka Rasilainen
Mutta vihdoinkin päästiin jäälle! Matti-Pekka Rasilainen
Raitit olivat ahkerassa käytössä. Matti-Pekka Rasilainen
Tärkein liikkumismuoto turvattiin. Matti-Pekka Rasilainen
Talvien erot Helsingissä Kumpaan pitäisi varautua: Talvi- vai rakenneongelmiin? Matti-Pekka Rasilainen
Talvi hoidon kannalta Matti-Pekka Rasilainen
Tuotantotapa Helsingissä katujen talvihoitoa tekee oma tuottaja (Stara) ja lisäksi 6 erillistä kilpailutettua hoitopalvelu-urakkaa. Oman tuottajan ylityöt täyttyivät helmikuun puolivälissä Kvartaalilla saa olla ylitöitä 138h ja puolessa vuodessa 250h. Ylityslupa saatiin poikkeukselliseen tilanteeseen perustuen. Myös urakoissa mies+kone -resurssit olivat liian pienet Muualta Suomesta haalittiin työkoneita ja kuorma-autoja. Matti-Pekka Rasilainen
Arvio suoriutumisesta Yhtään katua ei tarvinnut sulkea. Asuntokadut jäivät viimeisiksi. Niillä kulkeminen oli erittäin hankalaa. Paikoin kaksi autoa ei mahtunut ohittamaan. Rakennusvirastolla 21,1 miljoonaa euroa varattuna talvihoitoon. Kevätkaudella kului 6,8 ja kokonaisarvio 8,8 miljoonaa euroa enemmän – noin 40 % ylitys määrärahaan. Tarvittavat työt on kuitenkin pakko tehdä ylityksistä huolimatta. Vaurioita rakenteille, kasvillisuudelle, sähkökaapeille, jne. Vahingonkorvaushakemuksia enemmän. Sitova tavoite aurauksesta ja liukkaudentorjunnasta pääkaduilla ei toteutunut. Olisiko edes pitänytkään vs. resurssit? Asiakaspalautteiden määrä vähintään 3-kertaistui. Ajoneuvojen lähisiirtojen määrä tuplaantui ollen lähes 8000 ajoneuvoa. Kaikkia tarpeellisia siirtoja ei tehty. Matti-Pekka Rasilainen
Kuluneen talven kuormamääriä (19.4.) TALVIKAUSI 2009-2010 Tilanne 19.4.2010 Sulatuspaikat Kuormia Tilavuus m3 (15 m3) Osuus kaikista Sanallinen arvio Hernesaari 50134 752010 25,0 % Kapasiteetiltaan suurin ja varmin. Viikki 27425 411375 13,7 % Aikakapasiteetti (kuormaa/h) ongelma Kyläsaari 30485 457275 15,2 % Maavastaanottopaikat Maununneva 19380 290700 9,7 % Suljettu 02/2010. Luoteis-Helsingin tärkein Oulunkylä 10540 158100 5,3 % Suljettu 02/2010.Täyttyy nopeasti. Malmi 14417 216255 7,2 % Suljettu 02/2010. Lentokenttä aiheuttaa korkeusrajoituksen. Herttoniemi 15421 231315 7,7 % Suljettu 02/2010. Itä-Helsingin tärkein. Vuosaari 2744 41160 1,4 % Suljettu 02/2010. Varapaikat Teerisuontie, Malmi 4000 60000 2,0 % Puistoaluella, ei aiheuttanut tulvaa Longinojaan. Niinisaarentie, Vuosaari 20038 300570 10,0 % Itä-Helsingissä ei virallisissa riittävästi tilaa Jollas Kivikko 2000 30000 1,0 % Itä- ja Pohjois-Helsingissä ei virallisissa riittävästi tilaa 200584 3008760 100 % Joitakin tuhansia kuormia jäi rekisteröitymättä, sillä puomien ollessa epäkunnossa, ne ovat auki. Lisäksi Sompasaareen ja Jätkäsaareen vietiin noin 4000-6000 kuormaa – kun sulatuspaikatkin olivat kiinni. Sekä Petikkoon Vantaalle vietiin tuhansia kuormia. 10
Tässä on kuvakalvon otsikko 24 - 32 pt Keräysalueet normaalitilanteessa Keräysalue helmikuussa 2010 Herne-, Kyläsaari ja Viikki Matti-Pekka Rasilainen 11
Maununnevan maavastaanottopaikka 27.2.2010 Vajaa 20000 lumikuormaa. Kasakorkeus 29,5 metriä. Sulaminen HS:n seurannassa. Matti-Pekka Rasilainen
Vuosaari 26.2.2010 Matti-Pekka Rasilainen
Kaksi hinaajaa (á 1000€/h) ja kaivinkone pyörittää lunta veteen. Hernesaari 27.2.2010. Matti-Pekka Rasilainen
Pysäköinti vaikeutui Etenkin kantakaupungissa (lain mukainen velvoite tontin omistajilla) autot haittasivat lumenpoistoa Matti-Pekka Rasilainen
Kuka hoitaa, että pysäköintipaikkoja voidaan käyttää? Jonkin verran autovaurioita aiheutui lumenpoiston yhteydessä Pysäköiminen vaikeutui huomattavasti, kun aurat eivät mahtuneet/ehtineet vapaita paikkoja puhdistamaan. Kiinteistöt eivät myöskään hoitaneet kunnolla lumen poiskuljettamista Matti-Pekka Rasilainen
Perusteita tulevaisuuteen Lumi on luonnollista ”näin” pohjoisessa. Tosin vaihteluakin on. Myös katujen lumitila tulee muistaa, muuten kadut kapenevat, varsinkin kun aurausresursseja vähennetään. Uudet asuinalueet (Arabianranta, jne.) rakennettu liian tiiviiksi. Kaikki lumi joudutaan kuljettamaan pois. Kenen etu? 15 vuotta sitten vastaanottopaikkoja oli toistakymmentä. Nyt 8, mihin tämän pitäisi riittää? Lumi pitäisi hoitaa sillä alueella, jonne se on satanut (esim. kaupunginosat), eikä kuljettaa sitä muiden ongelmaksi! Matti-Pekka Rasilainen
Miten selvitään tulevista hankalista talvista? Lautakunta hyväksyi 04/2010 Rakennusviraston esittämän ehdotuksen talvihoidon kokonaisvaltaisesta kehittämisestä, jossa pääpaino on: Varautumissuunnitelma Lumenhallinnan uudet keinot kaluston osalta, kustannustehokkuus Lumen välivarastointipaikat kaavaan Talvihoidon helpottaminen esim. pysäköintiratkaisuilla Lumenvastaanottopaikkojen tarkastelu Kantakaupungin kokonaisvastuuhoito Vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet selvitetään Töiden ohjauksen ja valvonnan tehostaminen Joissakin kehitysosioissa työ voisi olla valtakunnallista, sillä hyödyt tulevat loppujen lopuksi asukkaalle. Matti-Pekka Rasilainen
Ylläpidon prosessi ei pysähdy, vaikka rahasta on puutetta Nyt keväisenä pölynä ja tappajasepelinä. Matti-Pekka Rasilainen
Onneksi kevät helpotti tilannetta. Kiitos mielenkiinnosta! Matti-Pekka Rasilainen