Verkkokauppaa vai kivijalkakauppaa? Ovatko verkkokauppa ja kivijalkakauppa ystäviä vai vihollisia? Seppo Roponen 24.8. 2011 © Copyright TNS 2011
Johdanto Digitalisoituminen koskettaa useimpia elämänalueita Mediakenttä on digitalisoitunut voimakkaasti, ihmisten keskinäinen viestintä on siirtynyt entistä enemmän verkkoon, sähköinen asiointi yleistyy koko ajan... Kaupankäynnissä sähköistyminen on ollut viimeisen kahden vuoden aikana erittäin voimakasta Verkkokaupasta on tullut vakavasti otettavaa liiketoimintaa, joka vaikuttaa kauppiaisiin, kuluttajiin, tavarantoimittajiin ja kaupan infrastruktuuriin Digitalisoituminen on suuri kysymysmerkki kaupunkien kehitykselle Onko internet merkityksellinen lähinnä kaupunkien markkinointikanavana? Muuttuvatko keskustan kahvilat ja ravintolat miniläppärivuokraamoiksi? Miten mobiili internet tulee ihmisten arkeen? Miten digitalisoituva arki muuttaa kaupunkia? Nakertaako verkkokauppa vaarallisella tavalla kivijalkaa ja kaupunkielämää? 2
Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa? Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?
Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa? Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?
Verkkokaupan määrä tammi-joulukuussa 2010 Kotimaisen ja ulkomaisen kuluttajaverkkokaupan yhteenlaskettu määrä 1-12 / 2010 9 375 000 000 euroa Kotimaisen kaupan määrä: 7 812 000 000 euroa (83%) Ulkomaisen kaupan määrä: 1 564 000 000 euroa (17%) Verkkokauppatilasto 2010
Verkkokaupan määrä tammi-joulukuussa 2010 Tavarakauppa 4 145 000 000 44% Palvelut 5 091 000 000 54% Sisällöt 140 000 000 1% Verkkokauppatilasto 2010
Verkkokauppatilasto, 1-12 / 2010 Kotimaisten ja ulkomaisten verkko-ostosten arvo tuoteryhmittäin 2010 yhteensä noin 9 375 000 000 euroa Pukeutuminen (ml. urheiluvaatteet) 558 629 000 Matkapuhelin- ja operaattoripalvelut 49 468 000 Jalkineet (myös urheilujalkineet) 78 363 000 Liikenne (auto, vene, moottoripyörä yms.) 753 533 000 Hyvinvointipalvelut 56 410 000 Matkailu ja matkustaminen 3 574 424 000 Kauneustuotteet 101 015 000 Pääsyliput 270 235 000 Terveystuotteet 81 430 000 Vakuutukset 77 056 000 Kirjat 170 834 000 Erikoisharrastuksiin liittyvät tuotteet 154 482 000 Lehdet 48 134 000 Urheiluvälineet 54 292 000 Sisustus- ja puutarhakalusteet, tarvikkeet 162 943 000 Valokuvatuotteet 44 074 000 Keittiö ja puhtaanapito, tarvikkeet 147 989 000 Aikuisviihde 12 325 000 Asuminen ja energia 564 699 000 Elintarvikkeet 12 442 000 Lastentarvikkeet ja lelut 55 183 000 Lahjakortit (tavara- tai palvelulahjakortit) 20 100 000 Kulutus-, viihde-elektroniikka, tietotekniikka 1 017 949 000 Lemmikkieläintarvikkeet 35 282 000 Tietokoneohjelmat 73 281 000 Rahapelit 677 814 000 Pelit (tietokonepelit, konsolipelit) 86 299 000 Rahoitus (pikavipit, luotot, sijoituspalvelut) 159 244 000 Musiikki ja elokuvat 201 342 000 Rakentaminen ja korjaaminen 76 183 000
Verkko-ostoksia edellisen 1 kuukauden aikana tehneet suomalaiset Tuorein luku (kevät 2011): 1.662.000 (= 39 %) 15-79-vuotiaista suomalaisista NetTrack 2011 / TNS Gallup Oy
Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa? Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?
Kokkolan markkina-alueen talouksien ostopaikat tuoteryhmittäin 1/2 %, kaikki Kokkolan markkina-alueen ostajataloudet Kokkola, Kruunupyy, Kokkola, Kruunupyy, Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho, Lestijoki, Toholampi, Kannus Suuri Vaikutusaluetutkimus 2011, Kokkolan markkina-alue
Kokkolan markkina-alueen talouksien ostopaikat tuoteryhmittäin 2/2 %, kaikki Kokkolan markkina-alueen ostajataloudet Kokkola, Kruunupyy, Kokkola, Kruunupyy, Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho, Lestijoki, Toholampi, Kannus Suuri Vaikutusaluetutkimus 2011, Kokkolan markkina-alue
Yhteenveto Kokkolan markkina-alueesta Kokkolan markkina-alue pitää edelleen erittäin hyvin ostovoiman sisällään silloin kun kysymyksessä ovat päivittäistavarakaupan hankinnat ja palveluiden käyttö. Myös rautakauppa- ja kodinkonehankinnoissa ostajaosuudet oman alueen kivijalkamyymälöistä edelleen korkeita. Rauta-, rakennus- ja remonttitarvikkeiden ostopaikkoina kivijalkamyymälät ovat vahvoja koko Suomessa, mutta kodinkoneita verkosta ostavien suhteellinen osuus on Keski- Pohjanmaalla muuta maata pienempi. Kuten koko Suomessa, on kuluttaja aktivoinut verkko- ostamisessa myös Keski-Pohjanmaalla. Verkko on vienyt asiakkaita erityisesti kirjakaupoilta, matkapuhelimia tai laajakaistoja myyviltä liikkeiltä ja levyjä tai pelejä tarjoavilta. Vaate- ja kenkäkaupassa verkko-ostaminen näkyy edellisiä hieman vaisumpana, hankinnat verkkokaupoista jäävät alle 10 prosentin. Muotikaupan uutta asiakasvirtaa Kokkola on saanut Ylivieskan ja Pietarsaaren markkina-alueilta. Matkatoimistoissa käydään paikan päällä entistä harvemmin, 30 % asioi matkahankinnoissaan verkon kautta. Kosmetiikan ostaminen markkina-alueelta on myös vähentynyt. Siirtymää näissäkin hankinnoissa osin verkkoon, mutta laivalta tai ulkomailta ostaminen on tullut merkittävänä vaihtoehtona mukaan. 12
Kuluttajien monikanavainen ostokäyttäytyminen Pääasiallisen/tärkeimmän kanavan mukaan tutustu osta käytä Keskiarvo kaikki tuoteryhmät Online 25% Online 7% Online 6% Kivijalka 0,4% Kivijalka 19% Online 15% Kivijalka 4% Kivijalka 75% Online 2% Online 0,4% Kivijalka 1% Kivijalka 73% Kivijalka 67% Tutustu-Osta-Käytä
Kuluttajien monikanavainen ostokäyttäytyminen Pääasiallisen/tärkeimmän kanavan mukaan tutustu osta käytä Miesten vaatteet Online 6% Online 2% Online 1% Kivijalka 0,3% Kivijalka 4% Online 4% Kivijalka 1% Kivijalka 94% Online 0,5% Kivijalka 92% Online 13% Kivijalka 79% Tutustu-Osta-Käytä Luvuissa mukana vain he, jotka osasivat määrittää itselleen tärkeimmän kanavan.
Mitä asiointikanavaa tahtoisi käyttää nykyistä enemmän tuotteiden ostamisen eri vaiheissa Keskiarvo kaikki tuoteryhmät Kaikki vastaajat n=1547 Tutustu-Osta-Käytä
Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa? Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?
Mitä tämä merkitsee? Kaupat tarvitsevat sekä verkkoa että myymälätilaa. Lyhyellä tähtäimellä verkko toimii erityisesti markkinoinnin ja asiakaspalvelun kanavana, kivijalka myyntikanavana. Maailmalla kivijalkakaupassa näkyy mobiilin internetin uhka: kännykällä on helppo etsiä mistä saman tuotteen saa halvemmalla. Verkkokauppa voi todistettavasti nakertaa kivijalkakauppaa. Mikäli kivijalkakaupalla ei ole hyviä toimintaedellytyksiä, voi verkkokauppa olla sille kuolinisku. Samaan aikaan puhtaat verkkokaupat joutuvat etsimään monikanavaisia vaihtoehtoja. Verkkokaupan jakelutoiminta etsii uusia ratkaisuja mm noutopisteiden kautta. Monikanavaisen kaupankäynnin tasapainon löytäminen on tärkeää kaupalle – kuten myös kaupungeille. 18
Kiitos! Seppo Roponen Johtaja, TNS Gallup Digital seppo.roponen@tnsglobal.com 043-8200 714 www.tns-gallup.fi 19