Elämäni Sankari ry ”Kiihkotonta valistustyötä jo vuodesta 1998-”
Elämäni Sankari ry •Ehkäisevää alueellista ja paikallista päihdetyötä vuodesta •Toiminnassa yhdistyvät liikunta ja valistustyö •Keskeinen toimintatapa on ihmisten kohtaaminen kasvotusten •Olemme erikoistuneet kouluissa tehtävään työhön ja järjestö-kunta yhteistyöhön •Yhdistys järjestää myös erilaisia tapahtumia ja valmistaa materiaalia • • •Löydät meidät myös facebookista
Järjestön perustehtävät 1) Ehkäisevän päihdetyön sisältöjen suunnittelu ja toteutta- minen (hankeyhteistyö Hyvinkää ja Lappeenranta) 2) Nuorille suunnattujen tapahtumien järjestäminen (kesäleirit, sankarisählyt, kerhotoiminta) 3) Materiaalin tuottaminen ehkäisevään työhön (mm. lyhytelokuvat ja lautapelit) Missiomme: ”Päihteiden käytön vähentyminen ja hyvinvoinnin lisääminen”
Järjestö mukana eri ohjelmissa •Valtakunnallisessa alkoholiohjelmassa •Savuton Suomi kampanjassa o Savuton työpaikka •Ehkäisevän päihdetyön verkostossa (35 keskeistä päihdealan järjestöä) ja EHKÄPÄ verkostossa •Kouluissa ehkäisevää työtä tekevien järjestöjen verkostossa •RAY:n ”Paikka auki” avustusohjelmassa •Koulutussäätiön ARTSI ohjelmassa (arviointi ja tiedon tuottaminen systemaattiseksi)
Yhteistyöverkostoa Hyvinkäällä 2014 ka Elämäni Sankari ry Päihdekupla 6. lk:t Kaupungin sivistystoimi Kaupungin nuorisotoimi Urheiluseuroja Ysiltä elämään tapahtuma 9. lk:t ”Operaatio ILO” alakoulut ”Terveenä työelämään” projekti Hyria II aste Lukiovierailut Kesäleirit 2 kpl Liikuntapalvelut Jäsenyhdistykset Koulujen päättäritapahtuma IP-yhteistyö Seurakunta leiriyhteistyö Media ”Valitsen Itse” yläkoulut Erityiskoulut
Painopisteet Hyvinkäällä 2014 ka Elämäni Sankari ry ”Operaatio ILO” elämänhallinta projekti alakouluilla (3 koulua) ”Terveenä työelämään” projekti Hyria II aste Kesäleirit ”Valitsen Itse” päihdekasvatusohjelma yläkouluilla (5 koulua + erityiskoulut)
•Ohjelma syntyi pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena Lappeenrannan kaupungin raittiustoimiston ja alueen yläkoulujen kanssa vuosina •Hyvinkään kaupungin yläkoulujen kanssa ohjelmaa aloitettiin toteuttaa vuonna Vuonna 2014 pääyhteistyökumppanimme ovat Hyvinkään ja Lappeenrannan kaupungit - yhteensä 20 koulua •Vuonna 2011 päihdekasvatusohjelmaan liittyvä ehkäisevän työn vuosikello nimettiin ensimmäiseksi hyväksi käytännöksi THL:n kouluterveystutkimusten jalkauttamisessa •Ohjelman referenssit Lappeenrannan kaupunki/raittiustoimi, Hyvinkään kaupunki/sivistystoimi, THL, Opetushallitus, Hyria koulutus Oy, Saimaan ammattiopisto Sampo, Etelä-Suomen rotarypiiri ja Raija ja Ossi Tuu- liaisen säätiö ”Valitsen Itse” -päihdekasvatusohjelma
•Ohjelman tarkoituksena on toteuttaa suunnitelmallista ehkäisevää päihdetyötä kouluissa ja oppilaitoksissa •Ohjelma sisältää seuraavat toiminnot; o tietoperustana ja seurannassa käytettävän hyvinvointikyselyn o tiedon lisäämiseen ja arvokeskusteluun tähtäävät päihdeoppitunnit o vanhempainillan o opettajainfon o oppilashuoltoryhmä yhteistyön ja o liikuntatapahtuman •Toiminnot ovat räätälöitävissä kuntien ja koulujen yksilöllisten tarpeiden mukaan ”Valitsen Itse” -päihdekasvatusohjelma
•Syyskausi o Toimintojen suunnittelua o Kalenteroinnit o Hyvinvointikyselyt + ana- lyysit niistä o Opeinfot o Kohtaamiset luokittain •Kevätkausi o Tuloksista tiedottaminen o OHR yhteistyö o Kohtaamiset luokittain o Vanhempainillat o Toimintojen arviointia Suunnitelmallisuudella jäntevyyttä toimintaan
•Monipuolinen ja ajankohtainen sisältö, joka nojaa ehkäisevän päihde- työn laatukriteereihin sekä Sankareiden omaan laatukäsikirjaan (2011) •Oppituntien sisältöjä ohjaa ennakkoon toteutettu hyvinvointikysely koulun oppilaille (ajankohtaisuus, painotukset) •Koulutetut ohjaajat pitävät niitä (Sankariohjaajaverkosto) •Oppitunneilla käytettävissä interaktiivinen äänestyslaitteisto ja omat lyhytelokuvamme Päihdeoppitunnit
Käytätkö alkoholia tosihumalaan asti? Lähde: Hyvinvointikyselyt lk keskiarvot H:kää-LPR 2013 (n. 800 vastaajaa)
Ohjelman talous: •Sankareiden RAY rahoitusosuus •Yhteistyökumppanin omavastuu osuus •Yhteistyökoulujen omavastuu osuus (ei aina) •Mahdolliset muut paikalliset tukijat (rotary- ja lionsklubit, yritystukijat, säätiöt) ”Valitsen Itse” -päihdekasvatusohjelma
Ohjelman sovellukset: * ”Terveenä työelämään” toimintamalli (amm.oppilaitokset) * ”Operaatio ILO” elämänhallinta projekti alakouluilla * Pilotointeja tehty myös lukioissa (mm. Hyvinkää, Lappeen- ranta, Helsinki,Tampere jne.) ”Valitsen Itse” -päihdekasvatusohjelma
•Toteutettu Hyria Koulutus Oy:n ja Saimaan ammattioppilaitos SAMPON kanssa vuodesta Helmi liiketalousoppilaitos on myös ollut mukana yhteistyössä jo pitkään •RAY:n projektirahoitus vuosina •Projektista ilmestynyt vuosiraporttien lisäksi loppuraportti , toimenpidesuositus ja toimintatutkimus vuonna 2014 projektin toimin- tamallin soveltuvuudesta II asteelle •Materiaalit löytyvät osoitteesta •Toimintamalli esillä Päihdepäivillä Helsingissä ”Terveenä työelämään” -toimintamalli II asteella
Internetissä toteutettavat hyvinvointikyselyt Ryhmäinterventiot (I vuosikurssin) opiskelijoille Vanhempainillat Liikuntatapahtumat, muut tapahtumat Opiskelijahuoltoryhmän tuki Henkilökunnan valmennus Tupakasta irtautumisryhmät yms. ”Terveenä työelämään” -projektin toiminnot
Ryhmäinterventio on luonteeltaan tietoa lisäävä ja päihdearvoja ja –asenteita ravisteleva. Sisältöteemat karkeasti: •Opiskelijoiden oma alkoholinkäyttö, käytön vähentäminen ja muutokseen motivointi •Päihteidenkäytön haitat, riskikäyttäytyminen alkoholi ja liikenne, alkoholi ja seksi •Kannabis, muut huumausaineet, muuntohuumeet ja sekakäyttö •Suojaavat tekijät ja itsetunnon vahvistaminen •Huolen puheeksiotto ja hoitoonohjaus ”Terveenä työelämään” –projektin ryhmäinterventioihin osallistuneista 71 % ilmoitti saaneensa tilaisuuksista uutta tietoa (vrt. ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit) Ryhmäinterventiot
•Kuntakumppaneiden muuttuvat ja haastavat tilanteet (talous, kuntaliitokset yms.) •Koulujen ja oppilaitosten sitoutuneisuus pitkäjänteiseen työhön •RAY rahoitusten tulevaisuus ja epävarmuus •Uusien yhteistyötahojen löytäminen •Ehkäisevän työn vaihteleva arvostus •Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen korostuu entisestään lähivuosina •Koulujen ja eri toimijatahojen yhteistyö tulee korostumaan Tulevaisuuden haasteita ohjelmatyön näkökulmasta
•Ohjelmatyö on kehitetty lähinnä yläkouluihin ja II asteelle. Parhaillaan ”pilotoimme” ja luomme toimintamallia alakouluihin •Vuodelle 2015 haemme ohjelmatyömme toteutukseen yhteistyötahoja… o alakoulut o yläkoulut o ammatilliset oppilaitokset o lukiot Tulevaisuuden näkymiä ohjelmatyön näkökulmasta
KIITOS!