SIIRTYYKÖ SUOMI TASAVEROON?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Advertisements

Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Perintö-, lahja- ja sukupolvenvaihdoksen verotuksen muutokset Kauniaisten Yrittäjien koulutustilaisuus
Perintö- ja sukupolvenvaihdoksen verotuksen muutokset
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Yritysverotuksen ajankohtaiskatsaus Perheyritysten liitto
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
 Senioritutkimus 2010  Vastaajia yhteensä 1647  Miehiä 68 prosenttia  84 prosenttia vastaajista syntynyt 1940-luvulla  Eläkkeelle siirrytty keskimäärin.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Esittely koululaisille Verohallinto 2008
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Yrittäjien ja palkansaajien tulot sekä verot
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Verotuksen perusteet - Johdanto
YRITTÄJIEN TULOT JA VEROT VUODELTA 2003 MAKSUUNPANNUSSA VEROTUKSESSA
Yrittäjyys maaseudulla Kevät Maaseudun merkitys Maaseudun merkityksen uskotaan kasvavan tulevaisuudessa Maaseudun kehittämistä kannatetaan vahvasti.
Verotuksen perusteet II PO-tulot
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSEN OSTOVOIMATARKASTELU.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Vihreiden verotavoitteet budjettiriihessä tuloverojen kevennys painotetusti pieni- ja keskituloisille alkoholi- ja tupakkaveroihin korotukset työsuhdeautoiluun.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Verotuksen perusteet - johdanto
Esittely koululaisille Verohallinto 2015
MAB3 prosenttilasku.
TÄMÄ KALVOSARJA SISÄLTÄÄ KOKO VEROJAKSOON LIITTYVÄÄ TIETOA Verotus – 1
Vero-osion rakenne AiheMateriaaliTehtävät Välittömän verotuksen periaatteet s Yksityisliikkeen verotus Elinkeinotoiminnan verotettavan tulon laskenta.
Verotuksen perusteet II Tuloverotuksen perusteet ja ansiotuloverotus Apulaisprof. Tomi Viitala.
Verotus Suomessa Esittely koululaisille Verohallinto 2013.
S. 64- JULKINEN TALOUS. VALTION TULOT JA MENOT Valtion seuraavan vuoden tulot ja menot määritellään budjetissa 1. Hallitus sopii budjetista valtionvarainministeriön.
Verotuksen perusteet - I johdanto Apulaisprof. Tomi Viitala.
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
7 Palkasta maksetaan veroa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Tilastokuvaajien tulkinta
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Verotuksen perusteet - Johdanto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
TÄMÄ KALVOSARJA SISÄLTÄÄ KOKO VEROJAKSOON LIITTYVÄÄ TIETOA Verotus – 1
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
ERI YRITYSMUOTOJEN VEROTUS OMISTAJAN KANNALTA
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Verokannat - tarkennus
Vero-osion rakenne 1. lähiopetustunti 2. etänä 3. lähiopetustunti
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne 1. lähiopetustunti 2. etänä 3. lähiopetustunti
Verokannat - tarkennus
Esityksen transkriptio:

SIIRTYYKÖ SUOMI TASAVEROON? KAUPPAKAMARIN FINANSSILOUNAS KERAVA 8.4.2011 Varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila Keskuskauppakamari

Käsitteistä Progressiivinen vero Veroa pidetään progressiivisena, jos veroaste nousee tulojen tai muun verotettavan kohteen kasvaessa. Verotuksen progressio tarkoittaa sitä, että veron suhteellinen osuus veron kohteesta nousee, kun tämä kohde kasvaa. Suomessa on tällä hetkellä varsinaisia progressiivisia veromuotoja kaksi; ansiotulojen valtionverotus (0-30%)sekä perintö- ja lahjaverotus (0-13% ja 0- 32%) Tosiasiassa useat muutkin veromuodot pitävät sisällään progressiivisen verotuksen elementtejä

Jatkuu… Regressiivinen vero Progressiivisen veron vastakohtaa voidaan kutsua regressiiviseksi veroksi. Tällöin veroaste laskee verotuksen kohteen kasvaessa. Suomessa ei ole varsinaisia puhtaasti regressiivisiä veroja. Tasavero Veroa pidetään tasaverona, jos veroaste pysyy vakiona tulon tai muun verotettavan kohteen kasvaessa. Tasaverolle on tyypillistä yhden verokannan (veroprosentin) käyttäminen. Kunnallista tuloveroa on totuttu pitämään tasaverona, vaikka se ei sitä puhtaassa muodossa olekaan. Toinen tasaveroksi mainittu tulovero on pääomatuloihin kohdistuva vero. Arvonlisävero ja muut kulutusverot ovat rakenteeltaan tyypillisiä tasaveroja.

Jatkuu… Poll tax, head tax ja fixed tax Tasavero on yleisesti käytettynä terminä harhaanjohtava. Oikea tasavero on vero, joka on kiinteän suuruinen ja riippumaton sen kohteen arvon muutoksista. Samoin se on riippumaton veron maksajan henkilökohtaisista ominaisuuksista (esim. tulojen tai varallisuuden määrästä). Tällaisia veroja ovat poll tax ja sitä vastaavat head tax ja fixed tax. Näitä verotuksen muotoja ei Suomessa tällä hetkellä ole, mutta sellaisena voitaisiin hyvin pitää televisiolupamaksua, jos se luonnehdittaisiin veroksi. Lupamaksu on kiinteän suuruinen riippumatta televisiovastaanottimen arvosta tai luvanhaltijan tuloista ja varoista. Karrikoidusti voidaan sanoa, että koiravero on tyypillinen head tax.

Laajennettu progressiivisen veron käsite Yleisesti progressiivinen vero mielletään veroksi, jossa on progressiivinen veroasteikko, mutta tämä on liian suppea tapa kuvata näitä veroja Veroasteen nousu (progressiivisuus) syntyy myös useilla muilla veroteknisillä ratkaisuilla. Tulovero on verokannan ja veronalaisen tulon funktio. Progressiivinen elementti voidaan rakentaa myös veronalaisen tulon laskentaan esimerkiksi erilaisin vähennyksin ja verovapain tuloin

Kunnallisveron progressiivisuus Kunnallisveroa on pidetty tasaverona, koska tuloveroprosentti on sama kaikilla tulotasoilla. Tosiasiassa kunnallisvero on erittäin progressiivinen pienissä ja keskisuurissa tuloissa, mikä on seurausta vähennyksistä, joita aletaan myöntää ja vastaavasti ajaa alas tulon kasvaessa (esimerkiksi kunnallisverotuksen ansiotulovähennys ja eläketulovähennys sekä perusvähennys). Vähennykset tekevät kunnallisverosta eräillä tulotasoilla tosiasiassa progressiivisemman kuin mitä valtionvero on samoilla tulotasoilla. Täysi kunnallisen tuloveroprosentin suuruinen vero maksetaan vain tuloista, jotka ylittävät vähennysten myöntämisalueen. Kunnallisveron osuus palkkatulosta on vuonna 2011 esimerkiksi 18 000 euron (vuositulo) kohdalla noin 10 prosenttia, kun 100 000 euron kohdalla se on jo täyden kunnallisveronprosentin suuruinen (keskimääräinen kunnallisveroprosentti on 19,17 % vuonna 2011, alin prosentti on 16.25 ja ylin 21,50). Kunnallisvero on progressiivisimmillaan tulon kasvaessa 5 000 eurosta 30 000 euroon, jolloin veroprosentti nousee parista prosentista reiluun 15 prosenttiin. Samalla välillä valtionverotuksessa veroaste nousee 0 prosentista reiluun viiteen prosenttiin.

Progressiivinen osinkovero Myös verovapaat tulot voivat olla progression synnyttäjiä. Esimerkkinä voidaan mainita niinkin yllättävä kohde kuin listaamattoman osakeyhtiön jakaman osingon verotus. Tällaisesta osingosta on aluksi verovapaata tuloa tietyn kaavan mukainen määrä, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Osingosta menevän veron suhteellinen osuus kasvaa saadun osingon ylittäessä verovapaan määrän, jolloin verotus täyttää progressiivisen verotuksen tunnusmerkit: - osinko 90 000 euroa ja veroaste 0% - osinko 100 000 euroa ja veroaste 2% - osinko 200 000 euroa ja veroaste 10,8% - osinko 500 000 euroa ja veroaste 16,1% Pörssiyhtiön jakamat osingot ovat tasaveron piirissä. Pohjalle myönnettävän verovapaan tulon vähennyksen seurauksena on niin sanottu lineaarisesti progressiivinen vero.

Siirrymmekö kohti tasaveroa? Kysymystä onko verotuksen progressiivisuus vähentynyt (siis tasaverotus kasvanut) tulee lähestyä eri näkökulmista: 1. Ovatko progressiiviset verot muuntuneet vähemmän progressiivisiksi? 2. Onko vanhoja progressiivisia veroja muutettu tasaveroiksi? 3. Onko tasaverojen osuus kokonaisverokertymästä kasvanut?

Progressiivisten verojen muuntuminen Mikäli lähtökohdaksi otetaan vain sellainen progressiivisuus, joka perustuu kiristyvään veroasteikkoon, niin on helppo todeta, että verotuksen progressiivisuus on viime vuosikymmenten aikana selvästi vähentynyt. Valtion tuloveroasteikon marginaaliveroprosentteja on leikattu tuntuvasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden kuluessa. Ylin veroprosentti on pudonnut yhdeksän prosenttiyksikköä vuodesta 1991 vuoteen 2011 (39 > 30). Kuluvan vaalikauden aikana pudotus on ollut vain 1,5 prosenttiyksikköä. Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikana pudotus oli 2 prosenttiyksikköä. Lähiomaisten välisissä perintö- ja lahjasaannoissa ei ole tapahtunut radikaalia muutoksia verotuksen progressiossa suuntaan eikä toiseen. Ylimpien marginaaliverojen leikkaaminen on ollut selkeä trendi teollistuneissa maissa. OECD:n jäsenmaiden keskimääräiset ylimmät rajaveroasteet putosivat vuoden 1984 luvusta 65,9 prosenttia vuoteen 2007 mennessä lukuun 42,3 prosenttia. Suomen ylin rajaveroaste on nyt noin 55 prosenttia. Kunnallisverotuksessa myönnettävien vähennysten myötä syntyvä progressiivisuus on viimevuosina lievästi voimistunut, mikä johtuu vähennysten rakenteellisista ja euromääräisistä muutoksista. Vaikka kunnallisverotuksen progressio on lievästi kiristynyt, valtionverotuksen päinvastainen kehitys on kuitenkin ollut voimakkaampaa, minkä seurauksena esimerkiksi palkkatulojen progressio on kokonaisuutena lieventynyt.

Progressiivisesta verosta tasaveroon Mielenkiintoisin arviointikohde on kuitenkin se, onko progressiivinen verotus saanut tehdä tilaa laajenevalle tasaverolle. Näin on käynyt vuonna 1993, kun tuloverotuksessa (luonnolliset henkilöt) siirryttiin yhtenäisestä verojärjestelmästä eriytettyyn verojärjestelmään. Pääomatulot, jotka aikaisemmin verotettiin yhdessä ansiotulojen kanssa progressiivisella veroasteikolla, siirrettiin tuolloin muita Pohjoismaita seuraten tasaveron piiriin. Tasaveroprosentti oli aluksi 25. Ylin valtion tuloveron marginaaliveroprosentti oli tuolloin vielä 39. Verotilastot ajalta ennen vuotta 1993 ovat puutteellisia, jos yritetään laskea tasaveroon siirtymisen verovaikutuksia muutosvuonna. Tilastointipohja oli aikaisemmin erilainen. Sen sijaan on mahdollista selvittää, onko veronalaisten pääomatulojen suhde ansiotuloihin muuttunut olennaisesti vuodesta 1993 aina vuoteen 2009. Vuonna 1993, jolloin lama oli pahimmillaan, veronalaisista tuloista oli pääomatuloja vain 3,6 prosenttia. Talouden voimakkaan elpymisen myötä luku nousi vuoteen 2000 mennessä 9,8 prosenttiin. Tämän jälkeen suhde on pysynyt aika vakiona. Vuonna 2009 suhde oli tosin vain 6,7 prosenttia, kun vuotta aikaisemmin se oli vielä 8,6 prosenttia. Talouden suhdanteet vaikuttavat voimakkaammin pääomatulojen kuin ansiotulojen määrään. Havainto: 1993 siirtyi noin 10% luonnollisten henkilöiden tuloveropohjasta progressiivisesta verosta tasaveroon. Muita vastaavia siirtymiä ei ole.

Verotulojen vertailua Jos progressiivisina veroina pidetään valtion tuloveroa (ansiotulot) sekä perintö- ja lahjaveroa, niin vuonna 2011 niiden osuus on valtion budjetoiduista veroista ja veronluonteisista maksuista (yhteensä 35,8 miljardia euroa) noin 16 prosenttia. Kuluvan vaalikauden ensimmäisessä talousarvioesityksessä (vuodelle 2008) luku oli reilut 17 prosenttia. Vaalikauden aikaista muutosta ei voida pitää merkittävänä. Jos huomioon otetaan vuoden 2011 osalta kaikki ne verot ja veronluonteiset maksut, jotka luetaan bruttoveroasteeseen (81 miljardia euroa), tasaverojen osuus on 93 prosenttia Jos pääomatulot olisi muutettu progressiivisen verotuksen piiriin ja veron tuotto olisi sama kuin vuonna 2009, progressiivisten verojen osuus nousisi 8,8 prosenttiin. Vaikka pääomatulojen siirto progressiiviseen verotukseen kaksinkertaistaisi verotulot, progressiivisten verojen osuus nousi vain 10 prosenttiin.

Mitkä toimet muuttavat suhdetta? Progressiivisten verojen ja tasaverojen suhde muuttuu tasaverojen suuntaan esimerkiksi seuraavista syistä: 1. työn verotusta kevennetään ja kulutusveroja kiristetään (Hetemäki) 2. ympäristö- ja energiaveroja kiristetään, mutta työn verotus ei kiristy 3. työn sivukulujen korotukset (esim. työeläkemaksut) kompensoidaan palkansaajien verotuksessa 4. kiinteistöverotusta kiristetään (asteikot ja/tai pohja) ja 5. pääomatuloveroprosenttia korotetaan

Miten käy? Suomi on siirtynyt jo useita vuosikymmeniä kohti tasaveroa ja tämä trendi jatkuu vääjäämättä riippumatta siitä, kuka maata hallitsee Vaikka pääomatulovero ja kiinteistövero muutettaisiin progressiivisiksi, niin tasaverojen kertymän kasvu tulee aina olemaan euromääräisesti suurempi kuin progressiivisten verojen Ainoa merkittävä askel progressiivisten verojen kasvattamiseen olisi tuntuva työn verotuksen kiristäminen kaikilla tulotasoilla, tai vaihtoehtoisesti tuntuva arvonlisäverotuksen ja muiden kulutusverojen keventäminen Yksi tapa on tunnistaa kunnallisvero progressiiviseksi veroksi, mitä se on suurimmalle osalle suomalaisia Kaikesta edellä mainitusta huolimatta, Suomi ei koskaan siirry tasaveroon