Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy CSC – IT Center for Science Ltd. Avoinyliopisto.fi johtoryhmä työpaja klo 9.30 – lounas klo 12.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus • Oppijat uratiedon etsijöinä ja rakentajina oposeminaarin antia •Hankekokonaisuuden määrittelytyön uudelleen organisointi.
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opintopolku.fi tilannekatsaus
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleistä Finna-työskentelystä Erkki Tolonen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opintopolku-palaveri Pekka Linna Sisältö 1.ASPA-ryhmä 2.Kehityksen seuranta ja ohjaus 3.Laskenta muualla kuin Opintopolussa 4.Tapahtumat.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ toteutusvaihtoehtojen tutkiminen Minna Kivinen, UKJ-ohjausryhmän kokous
ERespa viitoittaa tietä eReseptiin Projektoinnin työpaja yrityksille kevät 2013 Työpaja-osuus.
Opintopolku.fi KSHJ tutkintoon johtavalle koulutukselle. Missä mennään ja mitä saadaan? Joni Penkari, Opetushallitus
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Tiptop – kuukausiraportti 10/2012 Mats Lindstedt.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Opintopolku.fiOpintopolku.fi – elinikäisen oppimisen tukena Opetushallitus.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opintopolku.fi Opintopolun tilannekatsaus Synergiaryhmän kokous 23.8.
Opintopolku.fi Yhteishakulomakkeet 2017
OILI-palvelun tilanne
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Opintopolku – tilannekatsaus
ASPA-ryhmän kuulumiset
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Opintopolku-palaveri
OILI-palvelun tilanne
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Korkeakoulujen opiskelijavalinnat
Opintopolku-info
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen valmistautuminen haku- ja valintajärjestelmäuudistukseen Ossi Raatikainen, CSC

Sisältö •Yleiskatsaus •Aikataulu ja vaikutukset korkeakouluihin •Tilanneseuranta korkeakoulujen näkökulmasta •Tutkintoon johtamattoman koulutuksen organisointi •Korkeakoulujen toimenpiteet käyttöönotossa •Toimenpiteet

Yleiskatsaus •Seuraavan julkaisun aikataulua joudutaan hyvin todennäköisesti siirtämään! –Julkaisun piti olla –Siirtyy huhti-toukokuun vaihteeseen –Käsitellään seuraavassa KSHJ-ohjausryhmässä –OHA-verkostojen yhteistapaaminen OPH esittelee tilannekatsauksen •OPI mukana korkeakoulujen näkökulmasta •OPI-OPH –yhteistyö erittäin hyvää ja avointa, äärimmäisen tärkeää jatkonkin kannalta

Aikataulu Lähde: KSHJ-ohjausryhmä E.N

Aikataulumuutoksen vaikutukset 1/4 •Sovitut työpajat –Koulutustarjonnan työpaja •Suunnittelukokous •Ei vaikutusta näihin –Valintaperusteiden mallintaminen •Kaikkea korkeakoulutoteutusta ei tuolloin ole olemassa •Ei mahdollista valintaperusteiden kokonaismallinnusta tai tallennusta täysipainoisesti •Tuotantoon vasta kesällä 2014 •Valintaperusteet täytyy olla mallinnettuna järjestelmään noin elo- syyskuun vaihteessa –CodeCamp rajapinnoista huhtikuun alussa •Enimmäkseen tilanne sama rajapintojen osalta kuin tällä hetkellä •Esim. hakemuksen rajapintojen osalta OPH ei pysty lupaamaan mitään

Aikataulumuutoksen vaikutukset 2/4 •Rajapinnat yleisesti –Valintojen aikana tehtävät integraatiot oltava tehtynä korkeakoulujen osalta syyskuun alussa –Valintojen jälkeiset integraatiot samoin –Rajapintojen testaaminen suuri haaste •Ei voi testata tietenkään ennen kuin rajapinnat ovat olemassa •OPH testaa ensin, tämän jälkeen QA- tai koulutusympäristössä •Kaikki riippuu siitä, milloin rajapinnat valmistuvat

Aikataulumuutoksen vaikutukset 3/4 •Hyväksymistestaus –Viime testauksen havaintojen korjaus menossa, korjausten todentamiseen ei ole aikaa aikataulun kriittisyyden vuoksi •Korjaukset hyväksytään OKM:ssä •Vain kriittisimmät korjataan, näitä vajaa 1/5 havainnoista (noin 25/139 kpl) •Koulutukset alkavat ja korjaukset pitäisivät olla valmiita –Seuraava hyväksymistestaus toukokuussa •Uusi versio tulee huhti-toukokuussa, se pitää testata ensin OPH:n toimesta ja asentaa testiympäristöön korkeakouluja varten •Jos OPH:n aikataulu pitää, hyväksymistestaus aikaisintaan toukokuun toisen viikon lopulla •Hyväksymistestauksen loppuun suorittaminen siirtynee syksyyn, tästä OPH neuvottelee ministeriön kanssa •Testausten havaintojen korjaaminen ajoittuu näillä näkymin kesälle ja alkusyksyyn

Aikataulumuutoksen vaikutukset 4/4 •Koulutustarjonnan tallentamisen takaraja on edelleen •Yleistilanne OPH:n toteutuksen osalta aikataulun ja laadun suhteen kriittinen –Tavoitteena saada välttämättömin toiminnallisuuksin toimiva järjestelmä syksyksi –Korkeakoulujen on varauduttava toimimaan äärimmäisen nopeasti kaikkeen Opintopolkuun liittyvän suhteen –Mikäli korkeakoulut eivät ehdi esim. integroitumaan Opintopolkuun, on suunniteltava konkreettinen varasuunnitelma •Manuaalinen käsittely ainut vaihtoehto? –Opintopolusta saa tarvittaessa tiedot ulos tiedostona

Opintopolun tilanneseuranta korkeakoulujen näkökulmasta •Tilannetta seurataan OPI:n Opintopolkuryhmän toimesta kaksi kertaa kuukaudessa –TilanneseurantataulukkoTilanneseurantataulukko •Korkeakouluissa tehdään paljon työtä kokonaisuuteen liittyen –Koulutustarjonta suurilta osin hyvällä mallilla •Tulossa työpaja –Valintaperusteiden mallintaminen •Työpaja huhtikuun puolivälissä •Tällöin ei kuitenkaan kaikkea korkeakoulujen toiminnallisuutta –Tilaisuus ”esitestaustyyppinen” –CodeCamp huhtikuussa •Korkeakoulujen riskitaso edelleen korkea

Tutkintoon johtamattoman koulutuksen organisointi 1/2 •Tutkintoon johtamattoman koulutuksen työpaja 4.3. –Käyttäjänhallinta ja rajapinnat sekä tietomalli •Mitä tarpeita tutkintoon johtamaton koulutus asettaa käyttäjänhallinnalle? •Miten tiedonsiirrot toimivat •Mitä tiedonsiirtoja tarvitaan? –Koulutustarjonnan tallentaminen •Miten opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja tallennetaan? •Mitä tarpeita tarjonnan tallentamiselle tai tarjontatietojen siirtämiselle on? –Koulutusten esittäminen ja löytäminen •Miten tarjontatiedot näkyvät opintopolussa? •Miten hakutoiminnot mahdollistavat tietojen löytämisen? •Mitä tarpeita kokonaisuudelle on?

Tutkintoon johtamattoman koulutuksen organisointi 2/2 •Tutkintoon johtamattomalle koulutukselle oma työryhmä Opintopolkuryhmän rinnalle –Organisointi samoin kuten Opintopolkuryhmälle •Sähköpostilista perustettu: –Tarvittavien työpajojen järjestäminen •Etäkokous vielä maaliskuussa –Edellisen työpajan tulosten läpikäynti ja kooste OPH:lle –Jatkotoimista sopiminen ja organisoituminen ryhmän kesken –Tutkintoon johtamattoman tarpeiden kerääminen ja yhteistyö OPH:n kanssa

Korkeakoulujen toimenpiteet käyttöönotossa 1/2 •Koulutustarjonnan sisällön määrittely ja hyväksyminen •Valintaperusteista päättäminen (kevät 2014) •Koulutustarjonnan tallentaminen Opintopolkuun mennessä •Valintaperusteiden mallintaminen Opintopolkuun (elo- syyskuuhun mennessä)

Korkeakoulujen toimenpiteet käyttöönotossa 2/2 •Integraatioiden toteuttaminen Opintopolun rajapintoja vasten –valintojen aikana tapahtuvia tiedonsiirtoja varten –omaa valintajärjestelmää varten –Hakijatietoja varten Opintopolusta valintojen aikana –paikan vastaanottamisen jälkeen tapahtuvia tiedonsiirtoja varten •Korkeakoulun päätettävä: suorat integraatiot Opintopolkuun vai OILI:n käyttö. •Ilmoittautumistiedon palautus Opintopolkuun –Tiedon palautus OILI:n kautta tai –Tiedon palautus suoraan korkeakoulun järjestelmästä Opintopolkuun

Toimenpiteet tilanteen parantamiseksi •Opintopolkuryhmä kriittinen toimija korkeakoulujen käyttöönoton kannalta –Tehdään kaikki mahdollinen korkeakoulujen kanssa etukäteen niin pitkälle kuin mahdollista –Työpajat, valmistautuminen syksyyn, koulutukset, testaaminen •Tutkintoon johtamattoman koulutuksen organisointi osaksi kokonaisuutta •Integraatiot Opintopolkuun –CodeCampit tulossa (huhtikuu ja kesäkuu) –Ekosysteemiryhmän johdolla määritelty Opintopolusta tarvittavia tietoja •Viikkopalaverit OPI-OPH korvaamattomia •Yhteistyön jatkuvuus taattava OPI-resurssein myös RAKETTI-hankekauden jälkeen!