• Ulla-Maija Koivula • Lokakuu 2011. Michigan State University (www.msu.edu) • Perustettu 1855 • Yksi ns. “land-grant” opistoista, joitten tehtävänä on.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
FELT IN FOCUS – International Felt Symposium.
Heikki Saarilampi Kot9sn2 Syksy 2011
Tietoyhteiskunnan asialla vuodesta Tietotekniikan liitto lyhyesti • Valtakunnallinen ja puolueeton ICT-alan asiantuntija Suomessa • Jäseninä n.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Nuorten suosima nettiyhteisö
Vaasan Ammattikorkeakoulu
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
ROTARACT Rotarypiirissä /2006 Esa Irri, Tampereen Rotaract-klubi.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Setlementtityötä lasten ja nuorten parissa Tyttö- ja poikatyön seminaari Tampere.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Jotain siitä -seminaari Kehitysvammaisten Tukiliiton Kaveri-projekti Projektipäällikkö Kati Ruotsalainen.
Camera obscura- menetelmä
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
FUAS Kielet ja viestintä
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
EVTEK T&K -seminaari EVTEK Mobiilisovellusten laboratorio Auditorio, Big Dry (B 327) Jörgen Eriksson Kehityspäällikkö.
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / Kirjastosta Kirpaksi – kerran se kirpaisee Sari Uski & Oili Valtonen XAMK AMK - kirjastopäivät.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ROTARACT–toiminta pähkinänkuoressa
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
DELAKTIGHETS-NÄTVERK OSALLISUUS-VERKOSTO
Tampereen ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

• Ulla-Maija Koivula • Lokakuu 2011

Michigan State University ( • Perustettu 1855 • Yksi ns. “land-grant” opistoista, joitten tehtävänä on alusta lähtien ollut aluekehitys • Alun perin maatalousalan koulu, vuodesta 1964 yliopisto –status (sitä ennen vuodesta 1925 ”university of applied sciences”) • opiskelijaa • 4900 ”faculty” = opettaja- ja tutkimushenkilöstöä • Yksi 100 maailman parhaan yliopiston joukossa

Helsinki – Chicago Non Stop

Vierailupaikkoja Chicagossa • Hull House, Chicago (Jane Addamsin museo) • Cook County Juvenile Court, Chicago (nuoriso- oikeus ja ”detention centre”, jossa nuoret odottavat oikeudenkäyntiä)

MSU:ssa • Campus alue on pieni kaupunki East Lansingin kaupungissa Itä-Michiganissa

MSU:n sosiaalityön laitos • MSU:n sosiaalityön laitos: Noin 40 opettajaa, noin 300 uutta opiskelijaa vuosittain (bachelor ja maisteri –ohjelmat sekä tohtorikoulutusta) • Tutkimushankkeita meneillään: (mm.) – Sandtray –therapy (mielenkiintoinen toiminnallinen menetelmä, joka opetetaan myös kanditason opiskelijoille) – Mielenterveysongelmaisten äitien vanhemmuus – Vanhusten tietotekniikka ja osallisuus – Päihdeäitien tilanne

MSU:n campuksella • CAMP –ohjelma, jossa tuetaan latino-opiskelijoita, jotka tekevät samalla maatiloilla kausitöitä • Writing centre: tukipalvelu opiskeluun; esim. esseitten kirjoitus • Osallistuimme Marcia Lampenin luennolle (3 tuntia), jossa opiskelijat olivat perehtyneet myös Suomen sosiaalipalveluihin ja opiskelijat eri ryhmissä keskustelivat keskenään

Blended programme • Virtuaali TV:n kautta tapahtuva monimuoto- opetus, jossa opiskelijaryhmät tapaavat kerran kuussa lauantaina vuorovaikutteisen tv:n kautta ja kerran kesässä ovat intensiivikurssilla kampuksella. Opiskeluryhmien ohjaa käytännön opettaja (sosiaalityöntekijä, jolla käytännön opetuksen lisenssi) omalla paikkakunnalla.

Opiskeluinnovaatioita • Chance and Childhood –ohjelma: • Lakitieteen opiskelijat ja sosiaalityön opiskelijat (maisteritason 2. vuoden opiskelijoita) vastaanottavat asiakkaita yhdessä ja valmistelevat lastensuojelun henkilötutkinnat ja muut dokumentit oikeuskäsittelyyn ja toimivat siellä • Parityönä • 16 h / viikossa kahden lukukauden ajan (lakiopiskelijat yhden lukukauden ajan) • Samassa yksikössä lakitieteen opiskelijat tekevät myös muitten oikeusalojen asianajoa ja tutkintaa • Opettajat mentoroivat läheisesti prosessia ja työskentelevät samoissa tiloissa

Tutustumispaikkoja (lyhyesti: lue blogikirjoitukset!) • Ikääntyvien ja kuntouttavat palvelut: – District Health Services: tarjoaa kotiapua, ruokakuljetuksia ja palvelukoordinaatiota (kunnallinen palvelu) – Nursing home: Tuetun asumisen sekä tehostetun palveluasumisen non-profit yksikkö – Hope Centre: Aivovauriopotilainen monipuolinen kuntoutus- ja asumispalvelukeskus Grand Rapidsissa (Länsi- Michiganissa)

Tutustumispaikkoja • Lasten- ja perheiden sosiaalityö – Kunnallinen palvelu – Bethany Centre: yksityinen, kristillispohjainen non-profit organisaatio, joka tekee lastensuojelusijoituksia, ilman vanhempia tulevien nuorten asumispalveluja, seksuaalirikollisten nuorien kuntoutusta jne. – Innovatiivinen projekti traumasta kärsineiden lasten ja vanhempien kuntouttamiseksi (evidence- based metodi)

Keskustelut jatkoyhteistyöstä • Moodle –sivuston täydennys USA:n materiaalilla (vuoden loppu 2011): avoin myös opettajille • Toukokuun loppu – kesäkuun alku 2012: Uusi Summer school Helsinkiin ja Tampereelle • Yhteistyö sosiaalialan yamk-opiskelijoiden kanssa vierailun aikana (1 yhteinen opetuspäivä)

Utilization focused evaluation seminaari: maailman kuulu laatuasiantuntija Michael Patton • Outreach & Engagement – yksikön järjestämän esikonferenssipäivä, johon osallistuimme noin 100 muun tutkijan ja käytännön toimijan kanssa • Upea materiaali; uudet kirjat tilattu Pyynikin kirjastoon! • Patton maailmanluokan arviointiguru, joka ei ole koskaan vielä käynyt Suomessa

Ja kaikki muu kiva

Illallisilla tiedekunnan dekaanin ja sosiaalityön laitoksen johtajan luona

Jatkoyhteistyö • Syys-lokakuussa 2012: – Uusi sosionomi – opiskelija ja/tai sos – yamk ryhmä Summer Schooliin MSU:hun. • Uusia avauksia: Blended programme sovellus osana Summer Schoolia ITV:n kautta

Uusia avauksia lisää • Ideana aloittaa: Comparative study –ryhmät, joissa opettajaa + opiskelijaryhmät (pienet) kummastakin maasta tekevät yhteisen vertailevan projektin opettajien johdolla: – Aineiston keruu ja vaihto – Vertaileva analyysi – ITV:n kautta seminaarin pito ja – Nämä opiskelijat etusijalla Summer Schooliin mahdollisesti • Opiskelijat voivat jatkaa näistä opinnäytteeseen • Ehdotus: • Uuteen opsiin kaikille yhteinen opintokokonaisuus, jonka nimi on ”International Social Welfare Policies and Practice” 10 op, ja jonka alla esim. tämä kokonaisuus voi olla (samoin siellä voi olla muuta vastaavaa riippuen kulloisestakin tarjonnasta ja mahdollisuudesta)

Artikkelin kirjoitus ja blogit • Opettajaryhmä kirjoittaa ko. toiminnasta artikkelin, jota tarjotaan kv- lehteen • Opiskelijat ja UMK kirjoittavat blogiin tarkemmat kirjoitukset tutustumiskohteista ja • Moodleen tulee kaikki taustamateriaali, jota saatiin (paljon!)

Lopuksi • MSU:n sosiaalityön laitos äärimmäisen innostunut yhteistyöstä ja kesäksi on jo ”tunkua” tulijoista • Ydinryhmä jatkaa (Karen, Marcia, Amanda, UMK ja Mirka Häyrynen (Hgin kaupunki/TAMK) • Outreach and Engagement –yksikköön laajentuminen; erityisesti tutkimuksellisesti orientoituneille

Go Spartans Go (MSU:n jalkapallojoukkue)