Teollisuustaiteen Liitto Ornamo Industrikonstförbundet Ornamo | Finnish Association of Designers Ornamo Ornamo 100 –vuotta 2011 Juhlavuosiprojektin 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
Onni Orava 10 vuotta Sokos Hotelleissa Perhematkailuseminaari
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Suomen koulutusjärjestelmä
Varsinais-Suomessa on noin asukasta. Se on Suomen väkirikkain maakunta heti Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen. Varsinais-Suomi on myös perinteisesti.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Energiaseminaari eduskunnassa
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
Lahden museoiden tiedotustoiminta
Neljännesvuosisata naisjäsenyyttä lionstoiminnassa Juhlistamme merkkivuotta.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
Yrittäjätalon imago 1. Imagon suunnittelua ­1.6. aloituspalaveri ­20.6. taustamateriaali opiskelijoille, aikataulutus ­Elo-syyskuu: taustamateriaalin.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Museoliitto, Tampere, KULTTUURIVIENNIN TUKIVERKKO TIEDOTUSVÄYLÄNÄ.
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Kulttuuriverkoston toiminta Alueelliset työpajat luovien alojen kehittäjille: loppuraportti - Jatkotyöpajoja/tilaisuuksia 5 alueella - Hyvien käytäntöjen.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
RESCA-verkosto RESCA-seminaari , Tampere.
Näin järjestät tapahtumia ja koulutusta ViSiOn kanssa Ville Ylikahri
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENNIN PRIORITEETTITOIMET Alustava esitys
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
*HARRASTUS, JOKA KOKOAA PERHEEN* Suomen Islanninhevosyhdistys ja yhteistyökumppanit.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Muutot henkilön äidinkielen mukaan vuosina Vantaalle muuttaneiden nettomuutto lähtöalueen mukaan Tietopalveluyksikkö Hannu Kyttälä
TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2012 Yhdistyksen 25. toimintavuonna painopisteinä ovat edelleen valtakunnalliset jätehuoltopäivät ja niiden yhteydessä pidettävä.
Mikä on maailman design pääkaupunki? World Design Capital, WDC - nimitys on ainutlaatuinen muotoilualalla, koska se painottaa designin laajempaa merkitystä.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
FUNIMA Finnish Universities International Marketing and Admissions Helsingin yliopisto Rebekka Niskanen.
ALKU-hankkeen viestintä Luonnonvaraviestinnän joulutapaaminen Leena-Maija Jyllikoski VM/viestintä.
www.nuorisokanuuna.fi1 Kanuunassa tapahtuu Lappeenranta.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Suomi palaa 2011 EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi Mahdollisuus vaikuttaa lähetyskäskyn toteutumiseen Itämeren alueella EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi.
www.nuorisokanuuna.fi1 Kanuunassa tapahtunutta Kotka.
Kansainväliset hankkeet Anneli Pienimäki Päihdetyön kehittämispäällikkö Kansainvälisten asioiden koordinaattori Sininauhaliitto.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Teema ja strategiset alueet 2 Yhdessä 2017 Kaikki suomalaiset ja Suomen ystävät Suomi nyt Suomen 100 vuotta Suomi tulevaisuu- dessa.
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Hyvinkää 100 vuotta.
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Verkostotapaaminen Tampere
Cultura Yhdistävä tekijä
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Esityksen transkriptio:

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo Industrikonstförbundet Ornamo | Finnish Association of Designers Ornamo Ornamo 100 –vuotta 2011 Juhlavuosiprojektin 1. valmisteluvuosi Outi Raatikainen, Lena Strömberg

Juhlavuosiprojekti vuonna 2008 • Hallituskeskustelut –alustavat tapahtumaideat v • Projektikoordinaattori mukaan vuoden 2008 alussa • Juhlavuoden tavoitteiden, teemojen, viestien ja kohderyhmien kirkastaminen Ornamon vision 2012 mukaan • Juhlavuoden tärkeimmät kumppanit - keskustelut ja info • Näyttelyhankkeet ja Studia Generalia • Juhlavuoden kirjaprojektin aloitus • Ohjelmaideat TV:lle, jatkokeskustelu tulossa • Turku 2011 kulttuuripääkaupunkihankkeet • Tiedotus juhlavuodesta museot, instituutit, jne • Varainhankinta, apurahat • Kansainväliset hankkeet • Jatkotoiminnan organisointi

Juhlavuoden tavoitteet Ornamo 100 –vuotta on valtakunnallinen markkinointiviestintäkampanja, jonka kaikkien tekojen, tapahtumien media- ja yritysyhteistyön sekä niihin liittyvien viestien vaikuttavuuden osalta tavoitteita ovat: Ulkoinen viestintä: • Ornamolaisten muotoilijoiden osaamisen tunnetuksi tekeminen kotimaassa ja ulkomailla (kulttuurivienti!) • Ornamo on halutuin muotoilualan kumppani • Ornamon merkitys kansallisena mielipidevaikuttajana, alan elinvoimaisuus ja uudistusmiskyky Jäsenistön sisäisen viestinnän tavoitteet • Yhteisöllisyyden vahvistaminen ammattikunnassa ”Ornamon me-henki” • Ornamon merkityksellisyys jäsenkunnalle • Jäsenrekrytointi

Tapahtumien kohderyhmät • Keneen halutaan vaikuttaa – kohderyhmät: – Toimeksiantajat kotimaassa ja ulkomailla, teollisuus, kauppa jne. – Yhteiskunnan vaikuttajat, elinkeinoelämä, koulutus ja tutkimus – Suuri yleisö muotoilun käyttäjänä, ostajana ja myös tilaajana (huom. myös näyttelyleisö) – Taiteen ostajat – Media – muotoilun tunnetuksi tekijänä ja ornamolaisen viestin välittäjänä • Amppari -tapahtumat lapsille, koululaisille, nuorille • Ornamon sisäiset tapahtumat ja juhlinta, opiskelijat, rivijäsenet

Juhlavuoden näyttelyprojektit • Taidehalli: tammi-maaliskuu 2011, esityö Studia Generalia ”UTOPIA” • Designmuseo: kesä tai syksy. Ajankohta avoin – riippuu Kaj Franck näyttelyjen koordinaatiosta. Museon kanssa neuvoteltava sisältökuvauksesta. • Taiteilijat O: Oulun Taidemuseo, Suomen Käsityön museo, päänäyttely pääkaupunkiseudulla avoin - Retretti(?) • Galleristit Ry, yksittäiset näyttelyt • Fiskars - näyttelymahdollisuus olemassa makasiinissa, avoin • Muu valtakunnallisuus (Museoliitto) • Kiertonäyttelyosuudet myös ulkomaille (esim. Taidehalli ja Designmuseo) • DFF - Taideteollisuusyhdistys – Triennale Milano? • Kulttuuri-instituutit informoitu. Kiinnostusta laaja-alaisiin tapahtumiin. • Näyttelyissä oheistapahtumaohjelma

Ornamon juhlakirja • Työnimi: Muotoilua ilman rajoja. 100 vuotta suomalaista muotoilua. • Alustavia teemoja: – Yli kansallisten rajojen – Yli tuotteen rajojen – Yli ammattikuvarajojen – Faktaosuus historiasta tiivistettynä ja muotoilijoiden esittelyt (S.Hovila) • Laajuus 280 sivua, koko 200x250, 4-väri, 2000 kpl su, ru+engl., 150 kuvattavaa kuvaa+ 150 kuvaa tekijänoikeuksilla • Kustannusarvio euroa /c. á e • Kustantamoneuvottelut (4 kpl) käyty ja tarjouspyynnöt saatu • Raha-anomukset tällä hetkellä SKR ja SKR jätetty • Valmis tammikuussa 2011 • Päätoimittajan valinta – tavattu ja kontaktoitu yli 10 henkilöä

Turku 2011 kulttuuripääkaupunkisäätiö • Turku 2011 –säätiölle kesäkuussa tehty idea ”Muotoilijan kädenjäljet Turussa” meni läpi hankekisassa syksyllä 2008 ja pääsi jatkoneuvotteluihin. Hanketta voidaan laajentaa halutessa myös muualle, esim. Helsinkiin ja Tallinnaan. • Jatkoneuvottelut Turussa tammikuussa • Sisältö: missä ovat muotoilijan kädenjäljet turkulaisen ihmisten arjessa, lähiympäristössä, kaupunkitiloissa, kuljetusvälineissä ja työpaikoilla? • Muotoilijan kädenjäljet –projekti yhdistää turkulaisen muotoilun historiaa ja nykyisyyttä (100 kohdetta), viestintävälineet (printtimedia, internet ja mobiiliteknologia/ubiikki jokapaikan tietotekniikka) sekä ihmisten omat havainnot. Kustannusarvio euroa. • Voidaan yhdistää Virtuaalinen Turku ajatteluun. • Turku on kovin kiinnostunut keskustelemaan Ornamon mukaantulosta myös muuhun kulttuurivuoden ohjelmistoon. Varsinais-Suomen taidetoimikunnan kanssa neuvoteltu. • Jatkossa tärkeää: Turun ornamolaisten integroiminen projektiin, jos kiinnostusta löytyy. Ensimmäinen paikalliskokous ED:ssä oli 8.3. klo 16.

Juhlavuoden muut painotuotteet • Juhlavuoden ilme: • Tarjouskilpailu vuonna 2009, ilme valmis julkistettavaksi 2010 alussa/keväällä sopivassa tapahtumassa • Muut painotuotteet: – Ornamon taiteilijoiden kirja, Studiot – Uusi MUOTO-lehti juhlanumerot (tila-muotoilu-taide) – kalenteri/matrikkeli – muut painotuotteet: esim. juhlapostimerkkisarja • YLE -Kulttuuri, YLE- Teema -ohjelmatuotantomahdollisuus – kiinnostus olemassa – muotoilun suuret nimet näkyvän ja tuntuvan hyvinvoinnin luojana

Oheistapahtumat ja vaikuttaminen • Seminaarit ja muut oheistapahtumat: – suunnittelu vuosina – tavoite: vaikuttaminen kohdennetuissa tapahtumissa eri teemoin • Juhlavuosi olemassa olevissa tapahtumissa: – Esim. Habitare, Helsinki Design Week, ARMI, TaiK 140 v, Kaj Franck, Turku 2011, vuonna 2011 • Juhlavuosi ulkomailla järjestettävissä tapahtumissa mukana • Juhlavuosi valtakunnallisesti maakunnissa

Juhlavuosi kansainvälisesti • Pohjoismainen yhteistyö näyttelyjen ympärille – Esim. Fiskars workshop • Instituuttiyhteistyö • Tallinnan kulttuurikaupunkivuosi – vaihtonäyttely? • TEM, DFF – tapahtumayhteistyö • KV-seminaarit Suomessa, Turku-Tallinna tai Itämeren alueella

Juhlavuoden organisointi 2009 Juhlavuosi on markkinointiviestintäkampanja, joka sateenvarjon alla on sekä itse tuotettuja, osatuotettuja että muita juhlakokonaisuuteen hyväksyttyjä tapahtumia, joille annetaan viestinnällistä tukea Ornamo kokonaisuudesta. • Ohjausryhmä: – Ornamon pj., Pekka Paikkari, Hannu Kähönen, Sari Anttonen, Tauno Tarna, Laura Sarvilinna, Tapani Hyvönen – aktiivinen, pitkäjänteinen toimijajoukko seuraa ja ohjaa – ulkopuolisia asiantuntijoita esim. Marco Steinberg, Katarina Siltavuori, Marko Mäkinen, Kaj Kalin, Krister Ahlström, Tuire Huhta, erityisesti viestinnän ja markkinoinnin, innovaatiotoiminnan alalta – edustaa hanketta • projektin johto: Ornamon pääsihteeri LS, projektin koordinointi: OR

Tarvittavat työryhmät 2009: • Näyttelyihin (päänäyttelyt) kuraattorin tueksi ydinryhmät max. 2-3 henkilöä • Juhlakirjan tukiryhmä (toimituskunta erikseen) max. 2-3 henkilöä – tehtävä: ornamolainen tietämys ja asiantuntijoiden tuominen keskustelukumppaneiksi • kv-tapahtumatyöryhmä: ideointi siitä, missä ammattikunnan kannattaa näkyä • alueelliset paikallistyöryhmät: Tampere, Lahti, Joensuu, Seinäjoki, Rovaniemi, Oulu, Turku?

Juhlavuoden yhteistyökumppanit • Designtoimijat: Design Forum, Designmuseo, Taideteollinen korkeakoulu/Aalto-yliopisto, Lapin yliopisto ja amk:t, Design Partners, Suomen messut jne • Armi, Arkkitehtiliitto, Rakennustaiteen museo, Grafia • Mediayhteistyökumppanit –koko vuosi, erilliset tapahtumat ja teot • Yritysyhteistyökumppanit • Kaupungit, Helsinki, Lahti, Tampere, Oulu, Rovaniemi ? • Turku 2011 Kulttuuripääkaupunki • Kansainvälisyys: Finpro, TEM, OPM, UM, Suomi-instituutit, minne? • Tallinna kulttuuripääkaupunki 2011 / Itämeri –akseli • Pohjoismaiset tahot

Juhlavuoden rahoitus ja budjetti Rahoitussuunnitelma: • Koko juhlavuodella on yhteinen sateenvarjorahoitus kokonaisuutta palvelevalle osalle. • Kaikki tapahtumat projektirahoitetaan erikseen. • Julkinen rahoitus: säätiöt, kaupunki, Turku 2011, ministeriöt • Sponsorointi : vuoden kokonaisuuden sponsorit + erilliset tapahtumasponsorit, mediasponsorointi • Oma rahoitus

Vuonna 2009 on päätösten vuosi • Organisoituminen: ohjausryhmätyö käynnistyy, työryhmät aloittavat heti • Vuoden ohjelman pääpiirteet: – Näyttelyohjelman runko päätökseen (paikat, ajat, sisällöt, kuratointi, budjetointi, sopimukset, varainhankinta) – Seminaarit ja muut kotimaiset oheistapahtumat ja näkyminen olemassa olevissa tapahtumissa hahmotettava • Kirjaprojektin varsinainen käynnistys: – taustatutkimus /Soile Hovila – päätoimittajan työn aloitus ja artikkelitoimittajien valinta – kuvatoimituksen käynnistys • Kv-projektien osuus päätettävä • Kokonaisbudjetointi ja varainhankinnan käynnistys (julkinen tuki/sponsorit) • Viestintäsuunnitelmarunko, verkkosivusto hankkeelle ja visuaalinen ilme - hankintatapapäätös