Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Siltarakenteet lapsi- ja varhaisnuorisotyössä Ryhmätyö ”nivelvaiheet”
Työparityöskentely päiväkodissa
Vihdin seurakunnan ilta
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
10 vinkkiä voimaantumiseen
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Meidän kirkko – osallisuuden yhteisö  hengellinen elämä vahvistuu  huolehdimme heikommista ja kannamme maailmanlaajaa vastuuta  vahvistamme kirkon jäsenyyden.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Peruskoululaisten mielenterveystaidot –hanke Osaan ja Kehityn –hanke
Koulussa elämää opettelemassa
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Kokemuksia pilottikouluista
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
JÄRJESTÄ PIHALIIKKARI perheille
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tavoitteena on tukea suomenruotsalaisten terveyttä ja elämänlaatua. Toiminta kattaa.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Opiskeluhuollon palvelut
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
”Voin 100% olla oma itseni, eikä kukaan tuomitse mua”
Esityksen transkriptio:

Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä 26.10.2009 Imatra

Satu Ihalainen Lahden srk:yhtymässä neljättä vuotta Lastenhoitaja Lasten- ja nuorten erityisohjaaja Lapsi- ja perhetyön perustutkinto 2009 Oslossa päiväkodissa 3 vuotta

LASTEN VUOROVAIKUTUKSEN TUKEMINEN LASTEN VUOROVAIKUTUKSEN TUKEMINEN Mistä idea sai alkunsa? Lasten kielenkäyttö Kunnioitus toisia kohtaan

Sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot Sosiaaliset taidot Toisten huomioiminen Leikkiminen toisten kanssa Ryhmän hengen luominen Keskittyminen Rauhoittuminen Keskustelemisen taito Ohjaajan tai aikuisen kanssa Ryhmän jäsenten kanssa Puhuessani käytän toisia kunnioittavaa kieltä Kuuntelemisen taito Aikuisen kuunteleminen Ryhmän jäsenten kuunteleminen Hiljentymisen taito Tunneosaaminen Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen Toisten tunteiden huomioiminen Empaattisuus Missä asioissa olen hyvä? Missä asioissa haluan kehittyä?

Miten käytännössä? Lastenohjaajien tiimityö tärkeää Miten itse toimin, oma esimerkki lapsen ja aikuisen kanssa toimiessa Tiedottaminen perheille lasten kanssa käytävästä keskustelusta! Lapsen havainnointi kerhotilanteissa Ryhmäkeskustelu lasten kanssa Yhden lapsen kanssa varataan aikaa n. 15 min Keskustelun kulku:

Keskustelu Osaatko puhua niin, ettet loukkaa toisia? Osaatko puhua sopivan kovalla äänellä?

Kuuntelu Osaatko kuunnella aikuista? Osaako aikuinen kuunnella sinua? Osaatko kuunnella toisia lapsia?

Leikkiminen Osaatko ottaa toisia lapsia huomioon leikeissä vai leikitkö niin kuin itse haluat? Pyydätkö toisia mukaan leikkiin? Pyydetäänkö sinua leikkeihin?

Tunteet Osaatko kertoa, jos sinua harmittaa jokin asia? Osaatko lohduttaa toisia? Kuka lohduttaa sinua? Mitä toivoisit kerhon aikuisilta?

Kokemuksia keskusteluista Vanhemmat myönteisiä Lapset ottivat vakavasti keskustelun Lapset osaavat valita kehittämiskohteensa Tunteiden kohtaaminen

KOKEMUKSIA KESKUSTELUISTA Ryhmähenki parantunut Lapset huomioivat toisiaan