Missä mennään ilmastopolitiikassa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreä sähkö.
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Ilmasto lautasella – ruuan ympäristövaikutukset Pori
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
Palmuöljy yhteiskuntavastuuun koetinkivenä, Greenpeacen kommentti
Ilmastotoiminta Suomen luonnonsuojeluliiton valtuusto Ilmastovastaava Leo Stranius.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
1 Ilmastonmuutos NYT! Ilmastovastaava Leo Stranius Punavihreää yhteistyötä yli puoluerajojen.
Ympäristöpolitiikan alumnipäivä Leo Stranius.
1 Mikä on kohtuullista maapallolle? Riittääkö kohtuus kaikille -seminaari Pääsihteeri Leo Stranius.
Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian esittely Tiedotustilaisuus VN:n linnan tiedotustila.
Energiateollisuuden Ilmasto- ja päästökauppaseminaari Arto Lepistö TEM.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Ilmastonmuutos ja energia
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
Ilmastonmuutospolitiikat ja terve kaupunki Jouni Tuomisto, akatemiatutkija THL, Ympäristöterveyden osasto.
Ilmastonmuutos ja ruoka: Mitä ruuaksi vuonna 2020?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Miten korvata kivihiili
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Ilmasto-oikeudenmukaisuus Kuva: Friends of the Earth International.
Puheenvuoro ilmastofoorumissa Ilmastokampanjavastaava Lauri Myllyvirta
Ilmastopolitiikka EU:n silmin Eurooppa-foorumi
1 ILMASTONMUUTOS NYT – Sanoista tekoihin Ilmastovastaava Leo Stranius Kirkkonummen kansalaisopisto 40 vuotta
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
1 Ilmastonmuutos – tätäkö on tulevaisuus? SATO-ympäristöiltapäivä Ilmastovastaava Leo Stranius.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
1 Missä mennään ilmasto- ja energiapolitiikassa? Ilmastovastaava Leo Stranius Suomen luonnonsuojeluliiton Syyskoulutuspäivät
Energinen Suomi.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
1 Ilmastonmuutos ja ilmastopolitiikka Miten käy ilmastomme? Ilmastovastaava Leo Stranius.
1 Suomen luonnonsuojeluliiton energia- ja ilmastoviestit F2F koulutustilaisuus Ilmastovastaava Leo Stranius.
1 HE 116/2008 vp valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (luku Energiapolitiikka) Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto
1 Tuleeko vielä hiihtokelejä? Ilmastovastaava Leo Stranius.
1 ILMASTONMUUTOS NYT – Mitä meidän pitäisi tehdä? Ilmastovastaava Leo Stranius Uusien postimerkkien ensipäivä
1 ILMASTONMUUTOS NYT Ilmastovastaava Leo Stranius Ilmastonmuutos vapaan sivistystyön haasteena -seminaari
1 ILMASTOKRIISI NYT Ilmastovastaava Leo Stranius SLU: järjestöjohdon lounastapaaminen
mieluummin useampikin?
1 Missä mennään ilmasto- ja energiapolitiikassa Ilmastovastaava Leo Stranius Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin opiskelijatapaaminen
1 Kansallinen ilmasto- ja energiastrategia: Suomi ilmasto- ja energiapolitiikan edelläkävijä vai perässähiihtäjä? Ilmastovastaava Leo Stranius Lopetetaanko.
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
1 Mitä kuntani voi tehdä ilmastonmuutoksen suhteen? Kuntapäättäjän ja kansalaisjärjestön yhteistyö Ilmastovastaava Leo Stranius.
Metsät ja ilmasto Miksi istuttaa puu tai mieluummin useampikin?
1 Ilmastopolitiikan tavoitteet – mitä minä voin tehdä? Ilmastovastaava Leo Stranius Aurinko, tuuli ja negawatit -kurssi
Uuden kansainvälisen sopimuksen laatiminen EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
Ilmastovastaava Leo Stranius
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Ilmastovastaava Leo Stranius
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
– 10 kysymystä ja vastausta–
Näkökulmia ilmastonmuutoksen torjuntaan Seminaari norppaenergiasta Ilmastovastaava Leo Stranius.
Ilmastonmuutos ja ilmastopolitiikka Kierrätystehdas Ilmastovastaava Leo Stranius.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Teesit ydinvoimakeskusteluun TEESI 1: Ydinvoima ja ilmastonmuutos TEESI 2: Ydinvoima ja uusiutuvat TEESI 3: Uraanikaivosten ongelmat TEESI 4: Ydinaseiden.
Mitä tiede sanoo Hallitustenvälisen ilmastopaneelin uusin arviointiraportti G.
Ilmastonmuutos ja ilmastopolitiikka Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskus Hiilivapaa Suomi, Vantaa
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
Avauspuheenvuoro Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä
Esityksen transkriptio:

Missä mennään ilmastopolitiikassa? Ilmastokampanjan tapaaminen 20.-21.9.2008 Ilmastovastaava Leo Stranius

Hyviä ja huonoja uutisia

Huonoja uutisia Ilmasto lämpenee nopeammin kuin pahimmissa ennusteissakaan on arvioitu. Neljännes kaikista maapallon lajeista kuolee sukupuuttoon. Korallit ja Amazonian sademetsä häviävät sekä jäätiköt sulavat, miljardit ihmiset kärsivät vesipulasta, äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät. Ilmaston lämpeneminen uhkaa riistätyä palautekytkentöjen seurauksena käsistä. Nykyiset poliittiset toimet eivät riitä.

Hyviä uutisia Aikaa päästövähennyksille on vielä joitakin vuosia Tarvittava teknologia on olemassa. Päästöjen vähentäminen on halpaa verrattuna tilanteeseen, jossa mitään ei tehdä. Ihmiset ovat valmiita muutokseen.

Esityksen sisältö IPCC: Globaalit päästövähennystarpeet Kansainväliset neuvottelut etenevät Balilta Kööpenhaminaan EU:n ilmastopolitiikka Muutos on mahdollinen Mitä Suomi tekee ja mitä sen pitäisi tehdä? Mitä minä voin tehdä? Yhteenveto

IPCC: Globaalit päästövähennystarpeet

IPCC:n neljäs arviointiraportti Maailman keskilämpötila ei saa nousta yli 2ºC esiteolliseen aikaan verrattuna. Maailman päästöjen kasvu on saatava taitettua laskuun viimeistään vuonna 2015. Globaalien päästövähennysten oltava vähintään: - 50 % v.1990 tasosta v.2050 mennessä IPCC Fourth Assessment Report, Working Group III, Summary for Policymakers, Table SPM.5

IPCC:n neljäs arviointiraportti Teollisuusmaiden osalta päästövähennystarve on jopa 80-95 prosenttia vuoteen 2050 mennessä!

Kansainväliset neuvottelut etenevät Balilta Kööpenhaminaan

Balin ilmastokokous Neuvotteluissa mukana käytännössä kaikki maat Teollisuusmaiden vähennysten tulisi olla 25-40 % alle vuoden 1990 tason vuonna 2020 Lisäksi neuvottelupaketissa mukana Teknologian siirto Metsäkadon hillitseminen Sopeutumisrahasto

Mitä tapahtuu seuraavaksi? Balin toimintasuunnitelman mukaiset neuvottelut jatkuvat Päästövähennysvelvoitteet Rahoitus Teknologia Sopeutuminen Sektorilähestymistavat Metsäkadon hillitseminen Kioton pöytäkirjan mukaisia neuvotteluja käydään työryhmissä Mekanismit Nielut Muut asiat Lisätiedot: http://unfccc.int/

Tulevan sopimuksen rakennuspalikoita Tehokas valvonta- ja sanktiojärjestelmä Lento- ja laivaliikenteen päästöt rajoitusten piiriin Mekanismi trooppisen metsäkadon pysäyttämiseksi Sopeutumisen ohjelmat ja rahoitus Joustomekanismit 2.0 Mekanismit teknologian siirron vauhdittamiseksi Uudet sitovat Päästövähennys- velvoitteet kehittyneille maille, vähintään - 30 % v.2020 Singapore Etelä-Korea Nopeasti kehittyville maille kannustimet liittyä päästökauppaan Kiina Brasilia Vähävaraisemmille maille kansallisia politiikkatoimia Intia Indonesia Köyhät kehitysmaat: sopeutuminen & köyhyyden vähentäminen Bangladesh Saudi-Arabia Meksiko Etelä-Afrikka Thaimaa Keskinen Afrikka Uusi sopimus Kioton arkkitehtuurin pohjalta

EU:n ilmastopolitiikka

EU valmis vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 20/30 prosentilla vuoteen 2020 Lisäksi uusiutuvan energian osuus kaikesta energiasta nostetaan 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä

Komission ilmasto- ja energiapaketti 23.1.2008 Päästävähennystavoite -20% vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä (-14% vuoden 2005 tasosta): Päästökauppasektori: EU: -21% vuoden 2005 tasosta Päästökaupan ulkopuoliset alat: EU: -10% vuoden 2005 tasosta Suomen osuus: -16% Uusiutuvien tavoite 20% osuus energian loppukulutuksesta Suomen osuus vastuunjaossa 38% vuoteen 2020 mennessä Liikenteen biopolttoaineet 10% vuoteen 2020 mennessä Hiilen talteenotto ja varastointi (CCS)

Päästökauppadirektiivi (ETS) Päästöoikeuksien määrä laskee lineaarisesti 1,74% vuodessa vuoteen 2020 mennessä Kansallisesta jakosuunnitelmasta luovutaan Uusia teollisuudenaloja mukaan: kemianteollisuus Jakomenetelmä uusiksi: huutokauppa Huutokauppatulojen korvamerkintä 20% osalta + 10% siirto köyhimmille maille Toimialojen määrittely auki

Päästökaupan ulkopuoliset alat (ES) Kohdennetut kansalliset politiikkatoimet Rakentaminen Asuminen Liikenne Jätteet Maatalous

Uusiutuvan energian lisäämistä koskeva RES-direktiivi

Komission ehdotus direktiiviksi uusiutuvan energian edistämisestä (1/2) Julkaistiin osana komission ilmastopakettia 23.1.2008 Direktiivin on tarkoitus tulla voimaan 2010‏ Uusiutuvan energian (RES) osuudeksi energian loppukulutuksesta 20% vuoteen 2020 mennessä, tavoite jaetaan maakohtaisesti Kaikille jäsenmaille yhteinen tavoite: biopolttoaineiden osuudeksi 10% liikenteen polttoaineista 2020 Direktiiviehdotuksessa ohjeellinen kehityspolku jäsenmaille: 2011-2012, 2015-2016, 2016-2018

Komission ehdotus direktiiviksi uusiutuvan energian edistämisestä (2/2) Kansalliset toimintasuunnitelmat tavoitteen toteuttamiseksi tulee ehdotuksen mukaan saada valmiiksi 31.3.2010 mennessä Jäsenmaiden tulisi raportoida edistymisestä 30.6.2011 mennessä Biopolttoaineiden ja muiden biopolttonesteiden säästö kasvihuonekaasupäästöissä vähintään 35% fossiilisiin polttiaineisiin verrattuna Biopolttonesteiden raaka-aine ei saa olla peräisin alueilta, joiden maankäyttötarkoitus on muuttunut tammikuun 2008 jälkeen (huom! luonnontilaiset suot)‏ Jätteistä ja tähteistä tuotetut biopolttoaineet lasketaan kaksinkertaisena (mm. biokaasu)‏ Lisäksi säädetään aluperätakuiden kaupasta, uusiutuvan sähkön pääsystä verkkoon, jne.

Ehdotus jäsenmaiden tavoitteiksi, uusiutuvan energian osuus vuonna 2020, %

Uusiutuvan energian tavoitteen taakanjako, %

Ernst&Young sijoittaa Suomen kolmanneksi vähiten houkuttelevaksi maaksi uusiutuvan energian investoinneille ja kaikkein vähiten houkuttelevaksi investoinneille tuulivoimaan.

CCS-direktiivi

CCS-direktiivi (1/2) Hiilidioksidin talteenotto ja varastointi (CCS) on toistaiseksi teknisesti kehittymätöntä ja taloudellisesti kannattamatonta teknologiaa Suomessa ei ole varastointipaikoiksi sopivia geologisia muodostumia Hiilidioksidin talteenottoon ja varastointiin ei tule suunnata julkisia tukia Vastuu varastointipaikasta tulee säilyä toiminnanharjoittajalla CCS:n kytkeminen osaksi päästökauppajärjestelmää on ongelmallinen

CCS-direktiivi (2/2) Sääntelyä hiilidioksidin talteenotolle ja varastoinnille tarvitaan. Suomella ei ole omia kansallisia intresseja eikä teknisiä edellytyksiä CCS:n laajamittaiseen hyödyntämiseen. Ensisijaisena tavoitteena ilmasto- ja energiapolitiikassa tulee olla kotimaiset päästövähennystoimet, energiatehokkuus sekä uusiutuvien energialähteiden osuuden kasvattaminen. Toiminnanharjoittajan tulee kantaa sijoituspaikan valvonnasta aiheutuvat kustannukset sekä hankkia vakuutus tai järjestää rahasto tarvittavien korjaustoimenpiteiden kustannusten kattamiseksi siltä varalta, että vuotoa tapahtuu.

Muutos on mahdollinen

Muutos on mahdollinen 90 % suomalaisista pitää ilmastonmuutosta joko erittäin tai melko vakavana ongelmana. (SK) 81 % suomalaisista on valmis tinkimään kulutuksestaan ilmastonmuutoksen hillitsemikseksi. (HS) Suomalaiset ovat keskimäärin valmiita maksamaan 2,9 % bruttotuloistaan ongelman ratkaisemiseksi. (SK) Suomalaiset hyväksyvät ilmastonmuutosta ehkäisevät toimet. Enemmistö on valmis EU:n yksipuolisiin toimiin päästöjen vähentämiseksi. (e2) Lähteet: HS 26.9.2007, SK 19.6.2008, Ajatuspaja e2 29.1.2007

Aurinko- ja tuulivoima suosituimmat energiamuodot Energiateollisuuden kysely (24.4.2008): Aurinko- ja tuulivoimaa kannattaa yli 90 prosenttia ihmisistä. Esimerkiksi ydinvoima ja turve jäävät noin 50 prosenttiin. Source: Energiateollisuuden TNS Gallupilla teettämä kysely vesivoima-asenteista (http://www.energia.fi/fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/kyselytutkimus%20vesivoima-asenteista.html) YLE kysely (8.5.2008): 53 prosenttia vastustaa ja 34 prosenttia kannattaa ydinvoiman lisärakentamista. Yhden lisäreaktorin rakentamista kannatti 20 prosenttia lisäydinvoiman kannalla olleista vastaajista. Kahta reaktoria kannatti seitsemän prosenttia ja kolmea lisäreaktoria neljä prosenttia lisäydinvoiman kannalla olleista vastaajista.

Mitä Suomi tekee ja mitä sen pitäisi tehdä?

Suomen kasvihuonekaasupäästöt -30%! -80%! -95%! Lähde: Tilastokeskus, Kasvihuonekaasut

Kansallinen ilmasto- ja energiastratergia Sähkönkulutus kasvaa 2020 BAU-skenaario: 103 TWh / Politiikkaskenaario: 98 TWh Lisää ydinvoimaa: 1-3 voimalaa Lisää vesivoimaa: Vuotos ja Kollaja Windfall-verolle ei tukea Turpeen energiakäytön keinotekoinen tukeminen jatkuu Tuulivoimalle syöttötariffi, investointitukia nostetaan, kotitalousvähennyksen ylärajaa nostetaan..

Päästövähennykset ensin kotimaassa Suomen tulee vähentää päästöjä kotimaisin toimin 30 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Joustomekanismeja tulee hyödyntää vain 30 prosentin päälle tuleviin lisävähennyksiin. Esimerkiksi 15 prosentin osalta.

Mitä Suomen pitäisi tehdä? Ilmastolaki vuosittaisista 5% päästövähennystavoitteista vuoteen 2050 asti Tuulivoimalle ja muille uusiutuville syöttötariffi käyttöön mahdollisimman pian Windfall-veron käyttöönotto Turpeen energiakäytöstä luopuminen Suomen energiantuotannon hiilidioksidipäästöt vähenevät 20 prosenttia, kun turpeenpoltto korvataan uusiutuvilla energiamuodoilla.

Rakentaminen ja asuminen Uusien rakennusten tulisi vuonna 2012 tyypistä riippuen kuluttaa 50-70 % vähemmän energiaa kuin vuoden 2003 normien mukainen talo. Kaavaohjauksella rakennukset käyttämään uusiutuvaa energiaa. Käyttäjäkohtaiset sähkön-, lämmön- ja vedenkulutuksen mittarit. Kotitalousvähennys tulisi saada kattamaan energiaparannusten suunnittelutyö ja materiaalikustannukset.

Joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantaminen Suurten kaupunkien joukkoliikennetuki, lipputuki ja joukkoliikenteen arvonlisävero Kokeiluja muuttaa julkinen liikenne maksuttomaksi. Joukkoliikenteen maksuttomuus Helsingissä lisäisi julkisilla liikennevälineillä tehtyjä matkoja 30 prosenttia ja vähentäisi autoilua Helsingin keskustassa yhdeksän prosenttia (konsulttiyritys Strafica). Ruuhkamaksu- ja tiemaksukokeilut käyttöön keskeisissä kaupungeissa ja liikenneväylillä Kattonopeuksien asettamiskokeilut Autoedun verottaminen ajoneuvon päästöjen mukaan. Junaratojen kunnossapidon ja uusien ratojen määrärahan korotus. Minkään Eurooppalaisen metropolin menestys ei perustu siihen, että siellä voi liikkua helposti henkilöautolla.

Auto- ja ajoneuvoverouudistus Ajoneuvo- ja autoverouudistus on syytä uudistaa osana käsillä olevaa ilmasto- ja energiastrategiaa. Sinänsä myönteinen tavoite ympäristöohjaavuudesta on vesitetty tavalla, joka johtaa autokannan ja CO2-päästöjen lisääntymiseen. Luonnonsuojeluliiton ehdotukset ympäristöperusteiseksi autoveroksi: Vuotuinen ajoneuvovero pois ja tilalle korkea henkilöautojen polttoainevero. Polttoaineveroa tulisi nostaa nykytasosta 40 senttiä/litra. Auton hankintaveron on noustava jo nykyisillä keskivertoautoilla, ei laskettava. Autoveron neutraalitaso tulisi asettaa tasolle 130 g/km. Työsuhdeautoilun ja kilometrikorvausten taso laskettava kustannuksia vastaavaksi. Vapaan autoedun poistaminen ja työnantajien tarjoamien ilmaisten autopaikkojen etuuden verotus.

Maatalous Ilmastomerkinnät pakkauksiin (”hiilijalanjälki”) Ruuan ALV-porrastus ympäristövaikutusten mukaan Haittavero lihalle, juustolle ja talvella pohjoisessa kasvatetuille kasvihuonevihanneksille Kasvisruokapäivät päiväkotien, koulujen, työpaikkojen, vankiloiden, sairaaloiden ja vanhainkotien ruokaloihin

Mitä minä voin tehdä?

Mitä minä voin tehdä? Suomessa yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöistä ¾ muodostuu asumisesta, liikkumisesta ja ruuasta. Asu tiiviisti ja käytä ekoenergiaa (asuminen 26%) Liiku jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä (liikkuminen 25%) Syö kasvispitoista ruokaa (ruoka 24%) Tue ympäristöjärjestöjen toimintaa!

Lisätietoja: http://www.sll.fi Suomen luonnonsuojeluliiton Energia- ja ilmastoviestit: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/energiajailmastonmuutos/energiaviestit Suomen luonnonsuojeluliiton liikenneviestit: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/liikenne/resolveuid/c04637c5d89d5d6a93b0a229f130e53a Ympäristöjärjestöjen ilmasto- ja energiapoliittiset esitykset tulevalle hallitukselle 2007: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/energiajailmastonmuutos/esitykset.pdf Ilmastotavoite 2050 - Polkuja vähäpäästöiseen yhteiskuntaan. Greenpeace, Maan ystävät, SLL ja WWF. 2006: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/energiajailmastonmuutos/ilmastotavoite2050 Ilmastolakikampanja: Polttava Kysymys! http://www.polttavakysymys.fi Energian ympäristömerkki: http://www.norppaenergia.fi

Lisätietoja IPCC: http://www.ipcc.ch/ Päästötilastot (World Resources Institute): http://cait.wri.org/ YK:n ilmastopolitiikan sivusto: http://www.un.org/climatechange/ YK:n ilmastosopimuksen sivusto: http://unfccc.int EU:n komission ilmastosivut: http://ec.europa.eu/environment/climat/home_en.htm Suomalaisten ympäristöjärjestöjen ylläpitämä tietopankki: www.ilmasto.org

Yhteenveto Ilmastokriisin pahimmat seuraukset ovat vielä vältettävissä. Teollisuusmaiden päästövähennysten tulee olla luokkaa 80-95 % vuoteen 2050 mennessä. Siirtyminen hiilineutraaliin yhteiskuntaan edellyttää perustavaalaatua olevia muutoksia elämässämme. Kansainväliset neuvottelut etenevät kohti Kööpenhaminan ilmastokokousta 2009. EU:n ilmasto- ja energiatavoitteet ovat riittämättömiä – ja Suomi jarruttaa niitäkin. Kuningaskuluttaja ei yksin ratkaise ilmastokriisiä – tarvitaan yhteiskunnallisia rakenteita tukemaan järkeviä valintoja.

KIITOS ! Ota yhteyttä: Leo Stranius leo.stranius@sll.fi puh. 040-754 7371 Lisätietoja: http://www.sll.fi/ilmasto Ilmastoblogi osoitteessa: http://ilmastoblogi.wordpress.com/