Voiko aisteja huijata?.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
3. Hajuaisti Aistiva elin hajuepiteeli nenäontelon takaosassa.
Advertisements

9. AISTIT 9.3 Muut aistit.
16. Aistit.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Taloustiedon arkipohdintaa ja Tutkimusta eli osallistuvaa havainnointia Mikkelin keskustassa.
RADIOTOIMITTAJA.
Tervetuloa koulutukseen!. Lankarulla-piiri 1.Mikä asia on jäänyt erityisesti mieleen koulutuksesta? 2. Millä sanalla kuvailisit koulutusta?
1 Aloitusvisa. Jakautukaa joukkueisiin ja keksikää joukkueellenne nimi. Vastatkaa seuraaviin kysymyksiin kirjallisesti. Arvatkaa, jos ette tiedä. Ohjeet.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
TEHTÄVÄ 1 ”Taide ja taito”
Eutanasia s
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Asiatekstin rakennemalleja
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Sosiaalinen media.
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
Asiatekstin rakennemalleja
Green Care-menetelmä Jami, Kurejoki
Special target groups.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Finský intensivní Titta Hänninen.
Vinkkivideo työnhausta
Tieteellisen tekstin peruselementit
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Atomi, perushiukkaset ja perusvuorovaikutukset (kappale 10)
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Kielitietoisuus.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
6. Havaitseminen.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kirjastoauto.
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Loimu ry Jäsenkysely Huhtikuu 2018 SFS ISO20252 Sertifioitu.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
MELUNTORJUNTAOHJELMA
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Elina Vierikko Saija Helmi
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Käytännön harjoitus 3.3. Väyläsuunnistus
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Ergonomia Seisomatyö.
Menkää istumaan ryhmittäin, ryhmä on sama, jossa tänään työskentelit
Video.
Ruokakasvatusta yhdessä
Tarvitsemme kirjaston
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Voiko aisteja huijata?

Skenaario Katso video kolikkotempuista https://www.youtube.com/watch?v=cmlyEhpf94o Miksi temput toimivat? Mihin kyseiset temput perustuivat?

Ennakkotietämys Mitä aistit ovat? Mitä aisteja ihmisellä on? Entä koiralla? Entä muurahaisella? Entä koivulla? Mistä aistimus muodostuu? Mikä aisteistasi on dominoivin? Miksi? Mistä aistista luopuisit, jos joutuisit luopumaan yhdestä aistista? Mikä aisteista on mielestänne tärkein? Miksi? Kuinka aisteja voisi huijata?

Tehtävä Tehkää ajatuskarttoja pienryhmissä. Käyttäkää apuna edellisen dian kysymyksiä.

Työpisteet Näköaistipiste Tuntoaistipiste Maku- ja hajuaistipiste Silmän rakenne ja näköaistimuksen syntyminen Värinäon merkitys ja tärkeys Optisen illuusiot Tuntoaistipiste Tuntoaistin reagointi Lämmönvaihtelut Aistinreseptorien tiheyden tarkastelu eri puolilla kehoa Kehon reagointi kipuun Maku- ja hajuaistipiste Haju- ja makuaistin yhteistoiminta Syljen vaikutus makuaistiin Hajun leviäminen ilmassa Hajuaistin turtuminen Kuuloaistipiste Mitä on ääni? Kuuloaistimuksen syntyminen Lasin rikkominen äänellä McGurkin efekti Korvan rakenne Liike ja tasapainopiste Näköaistin vaikutus tasapainoon Tasapainon säilyminen (tukkihumala) Selkä seinää vasten -testi

Tutkimus- ja opiskeluvaihe Tehtävät löytyvät vastauslomakkeesta.

Päätöksentekovaihe Täydentäkää vastauslomakkeita. Tämän jälkeen valitkaa toisesta ryhmästä parit ja vertailkaa vastauksianne. Palatkaa seuraavaksi ajatuskarttoihin (skenaariovaihe) ja täydentäkää niitä (eri värisillä kynillä). Apukysymyksiä: Pystyykö aisteja huijaamaan? Perustele. Onko jokin aisteista helpommin huijattavissa kuin muut aistit? Mistä aistista voisit luopua?