Jumalan yksinkertaisuus
yksinkertaisin määritelmä: Jumalassa ei ole osia puolustajia mm. Augustinus, Boethius, Gregorios Nazianzolainen, Gregorios Nyssalainen, Johannes Damaskolainen, Athanasius, Petrus Lombardus, Albert Suuri ja Tuomas Akvinolainen; Vatikaanin I konsiili kristillistä teologiaa vai kreikkalaista filosofiaa?
tarkempi määritelmä (Tuomas Akvinolainen) Jumalassa ei ole osia. Jumalaan ei voi soveltaa materia-forma –erottelua. Jumalalla ei lokaalisia osia, eli osia jotka sijaitsevat vain yhdessä paikassa. Jumalalla ei ole ajallisia osia, eli osia jotka sijaitsevat vain yhdessä ajan hetkessä, mutteivät toisessa. Jumalassa ei ole metafyysistä monimutkaisuutta. Jumalassa ei ole eroa potentiaalisuuden ja aktuaalisuuden välillä. Jumalassa ei ole eroa olemuksen ja olemassaolon välillä. Jumalan attribuuttien välillä ei ole eroa. Jumala on identtinen oman luontonsa kanssa. Näin ollen Jumala ei ole olio muiden olioiden joukossa.
Miksi yksinkertaisuus? taataan Jumalan ”jumaluus” ja riippumattomuus luomakunnasta Jumala ei ole empiirisesti tunnettava Jumala on muuttumaton (impassible) ja siksi luotettava
Haasteita Entäs kolminaisuusoppi? Inkarnaatio? seuraako yksinkertaisuudesta ankara determinismi (modal collapse)?
Yksinkertaisuuden puolustus Yksinkertaisuudella halutaan rajata pois antropomorfismit torjutaan triteismi: on vain yksi Jumala: persoonan jakavat sekä yhteisen olemuksen että olemassaolon; jokainen persoona on myös yksinkertainen
subsistentit relaatiot Akvinolainen: kolminaisuusopillinen erikoisuus; sui generis SR on asian välttämätön ominaisuus, ei pelkkä aksidenssi ”kuinka jokin on suuntautunut” mahdollistaa distinktioiden tekemisen, muttei osittelua Kolminaisuuden sisällä distinktio koskee persoonien välistä suhdetta; ei persoonan ja olemuksen suhdetta
Käsitteelliset ongelmat Kaikkitietävyys = kaikkivoipuus = kaikkialla läsnäolo = kaikkihyvyys? analogia: hyveiden ykseys matemaattinen piste
Modal collapse Jumalalla on kyky aktualisoida asiantila A tai B Jos Jumala aktualisoi A:n, niin B on toteutumaton potentia Ratkaisut: Jumala aktualisoi kaiken mahdollisen tai Jumala aktualisoi vain yhden maailman Molemmista näyttäisi seuraavan ankata determinismi vaikkakin hieman eri tavoin Ongelma: kuinka tehdä ero sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien välillä?
yksinkertaisuus kielioppisääntönä Kuinka termiä yksinkertaisuus voi käyttää Jumalasta, josta voi käyttää vain analogista kieltä? Onko kyseessä enemmän kielioppisääntö vai ankara filosofinen teesi? Tuomaan teoria subsistenteista relaatioista viittaisi tähän suuntaan termin väljennys: ”jotakin yksinkertaisuuden kaltaista” Ryan Mullins: termiä ei voi väljentää ilman, että teologinen kieli menettää merkityksensä