Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta Helena Liimatainen Pohjois-Pohjanmaan järjestörakenne -hanke
Miksi? http://kuvapankki.stm.fi/f/R-kb
Milloin? http://kuvapankki.stm.fi/f/R-kb
Mikä muuttuu? http://kuvapankki.stm.fi/f/R-kb
Sosiaalibarometrin ennakkotuloksia https://www.soste.fi/ajankohtaista/sosiaalibarometri-2018-sote-uudistuksen-edetessa-usko-tavoitteiden-toteutumiseen-heikkenee.html
Järjestöjen asema laissa ja valmistelussa Maakuntalaki luo edellytykset maakunnan yhteistyölle järjestöjen kanssa, järjestöjen vaikuttamismahdollisuuksille, järjestötoiminnan tukemiselle mm. avustuksin ja tiloja tarjoamalla, järjestöjen osallistumiselle hyte-työn suunnitteluun ja koordinaatioon sekä sote-asiakkaiden ohjaamiselle järjestötoiminnan piiriin Järjestämislakiin säädetään yleinen velvoite yhteistyöhön järjestöjen kanssa Yhteistyö järjestöjen kanssa näkyy myös mm. lausunnolla olevissa hallintopäätösluonnoksissa: http://stm.fi/lausuntopyynnot
”Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat” Vapaaehtoistoiminnan yhteys kuntaan lienee jatkossakin vahva, mm. tilat ja avustukset Järjestölähtöisen auttamistyön yhteys kuntaan edelleen mahdollinen, mutta uutena mahdollisena yhteistyökumppanina maakunta, mm. tilat ja avustukset Palvelutuotannon osalta järjestöjä kohdellaan maakunnan toimesta samalla tavalla kuin yrityksiä, mm. sopimukset
Järjestötoiminta suhteessa julkiseen Järjestöavustusten kohdentuminen julkisen sektorin rajapintaan –selvitys: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160722/09_18_Jarjestoavustusten%20kohdentuminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y Ohjaa jatkossa STEA-avustusten kohdentumista
Järjestöjen palvelutuotanto Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017 –selvitys: https://www.soste.fi/media/soste-jarjestojen-sotepalvelut-2017-selvitys.pdf Maksullinen valtakunnallinen alustapalvelu palveluntuottajajärjestöjen tueksi valmisteilla
Järjestöjen asema uudistuksessa Tuija Braxin selvityksen väliraportti ilmestyi 3.5.2018, loppuraportti ilmestyy kesäkuussa, http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tuija-braxin-valiraportti-valmis-arvioi-jarjestojen-roolia-uudessa-sote-ja-maakuntamallissa Järjestöjen kunnilta ja maakunnilta saamat avustukset on tilastoitava Maakuntien ja kuntien on nimettävä vastuutaho hyte-työhön ja järjestöyhteistyöhön. Järjestöjen on osattava arvioida oman hyte-toimintansa luonne joko markkinalähtöisenä palveluna tai järjestölähtöisenä toimintona Maakunnan on tunnistettava em. jako, mutta myös roolinsa sote-palvelumarkkinoiden rajojen ja rajapintojen määrittäjänä Jokaiseen maakuntaan on osana hyte-kertomusta laadittava lista maakunnassa tunnistetuista järjestölähtöisistä hyte-toiminnoista Kuntien on osattava hyte-kertomuksessaan tunnistaa, miten em. jako vaikuttaa kunnan hyte-työhön Maakunnan liikelaitoksen on osattava ohjata asiakkaita järjestölähtöiseen hyte-toimintaan
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rahoitus Kunnat saavat hyte-rahaa valtiolta indikaattoreiden mukaan (http://alueuudistus.fi/hyte/kannusteet) Prosessi-indikaattoreissa mm. Järjestöt hyvinvointikertomuksen yhteistyökumppaneina Järjestöyhteistyötä koordinoiva henkilö Asiakasraadit tai –foorumit Liikuntaseurojen, yhdistysten ja kunnan asiantuntijaelin Seurojen, yhdistysten ja kunnan yhteiskokous