Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta 18.4.2013 Valtioneuvoston selonteko valtiontalouden kehyksistä vuosille 2014-2017 Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta 18.4.2013
Hallitusohjelman, kehysriihen 22.3.2012 ja kehysriihen 21.3.2013 päätösten vaikutus kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen, milj. € Tehdyt päätökset alentavat valtionosuuksien vuositasoa hallituskaudella (v. 2015) 1,3 mrd. euroa eli 16 % Hallitusohjelma: Vo-prosentin tilapäinen muutos - 631 milj. euroa Kehysriihi 3/2012 Kehysriihi 3/2013
Hallituksen päättämät sopeutustoimet, netto, milj. euroa
Kehyspäätösten vaikutuksia kuntien rahoitusasemaan–alustava arvio Osinko- ja yhteisöveron muutokset on Kuntaliiton kannan mukaisesti 10.4.2013 PPO – ministeriryhmän kokouksessa esitetty kompensoitavaksi kunnille täysimääräisesti ilman dynaamisten vaikutusten huomioon ottamista. Täten edellä esitettyjä vaikutuksia kuntien rahoitusasemaan (osinkoveromuutos -80milj.€ /v ja yhteisöveromuutos n.-115 milj.€/v) ei tältä osin muodostuisi. Muuta: Työmarkkinauudistus-150 milj.€ perustuu arvioon, että valtio lisää rahoitusta kuntien aktivointiin Vuonna 2012 poistui erillinen korjausavustus 60 milj.€ eikä mitään korvaavaa ole tulossa tilalle Harkinnanvaraisista rahoitusavustuksista leikataan 10 milj € vuodesta 2015 STM:n Kaste-ohjelman leikkaus -2 milj.€ ei ole huomioitu Kehysratkaisujen vaikutuksia OKM:n ja STM:n alueille ei ole näissä taulukossa huomioitu
Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate, poistot sekä investoinnit1) 1991-2017, mrd. € (käyvin hinnoin) (PPO:n painelaskelman mukaan) Lähde: Vuodet 1991-2012 Tilastokeskus. Vuosien 2013-2017 arviot PPO 27.3.2013. 1) Investoinnit, netto = Käyttöomaisuusinvestoinnit – rahoitusosuudet – käyttöomaisuuden myyntitulot. 2) Vuoden 2013 poistotasoon on arvioitu poistojen yleisohjeen muutoksesta johtuva korotus (n. 200 milj. €) 8.4.2013 Timo Kietäväinen 27.3.2013/hp
Työmarkkinatukiuudistuksen kohderyhmä Kelan arvio vuodelta 2012 Työmarkkinatuen saajia kaikkiaan keskimäärin vuoden aikana 124 516 300-499 pv työttömyyden perusteella työmarkkinatukea saaneita keskimäärin 16 287 Yli 500 pv työttömyyden perusteella työmarkkinatukea saaneita keskimäärin 53 132 Aktivointiaste vuosina 2011-2012 noin 30,4 % 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Kuntaliiton varovainen laskelma uudistuksen lähtötilanteesta 2015 Hallituksen kehyspäätökseen 2014-2017 liittyvä työmarkkinatukiuudistus
Työmarkkinatukimenot yhteensä 1 150 milj. euroa vuodessa Yli 300 pv työmarkkinatukea saaneiden työmarkkinatuki yht. 650 milj. euroa vuodessa josta aktiiviajan tuki 150 milj. euroa (valtio) passiiviajan tuki 500 milj. euroa (kunnat) 300-499 työmarkkinatukea saaneiden aktiiviajan tuki 50 milj. euroa (valtio) passiiviajan tuki 100 milj. euroa (uusi kustannus kunnille) Yli 500 pv työmarkkinatukea saaneiden aktiiviajan tuki 100 milj. euroa (valtio) 50 % passiiviajan tuesta 200 milj. euroa (uusi kustannus kunnille) 50 % passiiviajan tuesta 200 milj. euroa (vanha kustannus kunnille) 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Kuntien uudistuksen myötä lisääntyvät työmarkkinatukimenot vuonna 2015 100 milj. euroa 300-499 pv työttömyysturvasta (100 %) 200 milj. euroa yli 500 pv työttömyysturvasta (50 %) Kuntien menojen bruttolisäys yhteensä 300 milj. euroa Valtion suora kompensaatio 150 milj. euroa (50%) Kuntien menojen nettolisäys yhteensä 150 milj. euroa Pohjalla on jo 200 miljoonaa yli 500 pv työttömyysturvasta (50 %) Kuntien brutto-osuus työmarkkinatukimenoista kasvaa 500 miljoonaan euroon ja nettomenot 350 miljoonaan euroon Lisäksi tulevat kunnille aktivoinnista aiheutuvat kustannukset arviolta 200 milj. euroa 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Työmarkkinatuki kokonaisuudessaan Tilanne nyt 2015 aktiivi työttömyys työttömyys aktiivi alle 300 pv 300-499 pv yli 500 pv valtio kunta kunta valtio 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Aktivointi edellyttää lisäpanostusta 2015 työttömyys aktiivi alle 300 pv lisäpanostus aktivointiin 300-499 pv yli 500 pv kunta valtio 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Nuorisotakuun toteutus Kunnat panostavat monin tavoin nuorten hyvinvointiin Pulmia kulutuspaikkojen kohdentumisessa Harjoittelumahdollisuudet vähentyneet selvästi Palkkatuettu työ (ml. Sanssi-kortti) ei ole kompensoinut vähentyneitä palveluja ja takkuavaa ohjausta hankalassa suhdannetilanteessa Nuorisotakuun toteutus käynnistynyt vaiheittain ja tulokset realisoituvat viiveellä Kelan järjestämän nuorten ammatillisen kuntoutuksen kriteerien loiventaminen myönteistä 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Nuorten kouluttautumisen, työllistymisen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseksi olevia toimenpiteitä ja palveluja kunnassa, monivalinta, %-osuudet (n= 117) 2.1.2019 Tommi Eskonen, erityisasiantuntija
Kiitos mielenkiinnosta!