I PYYNTIKULTTUURISTA MAANVILJELYYN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ihmisen varhaishistoria
Advertisements

Neoliittinen vallankumous ja korkeakulttuurien synty
Neoliittinen vallankumous
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Johdatus ympäristön historiaan.
ILMASTONLÄMPENEMI NEN. YLEISESTI Ilmastonlämpeneminen on maapallon keskilämpötilan kohoamista. Merien ja alailmakehän lämpötila kohoaa ja sen on ennustettu.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Maanviljelyn synty.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Jokilaaksot.
IV EUROOPAN NOUSU kuvanavaus
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
SUOMEN HISTORIA ENNEN AUTONOMIAA
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Terveystiedon ainereaali
Finský intensivní Titta Hänninen.
SUOMEN ITSENÄISTYMINEN 1917
MATKAILU Kuuluu nopeimmin kasvaviin elinkeinoihin maailmassa.
MITÄ MAANVILJELYN SYNTY MERKITSI?
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Riittääkö ravinto? Nälänhädän syitä: ravinnon epätasainen jakautuminen
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan Kevät 2017.
Rakenteisen kertomuksen käyttöönotto DH:ssa
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
Työn muutos – ja yhteiskunnan muutos
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Riittääkö ravinto? Nälänhädän syitä: ravinnon epätasainen jakautuminen
Datan avaamisen ohjeistus
HI8 – Historian abikurssi
Kuntoutuksen kuumat perunat
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
3D-kiinteistönmuodostaminen perusteet
2.3 Miten maanviljely sai alkunsa? 2.4 Varhaiset korkeakulttuurit
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
III KE SKIAJAN EUROOPPA
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
Viestinnän työkalupakki
A2-kieli-info.
Yhdenvertaisuussuunnittelu kunnan näkökulmasta
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Työpaikkojen kehitys Pyhäjoella 2011–2016
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Ryhmän nimi: tiedotettavat asiat
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
MITÄ MAANVILJELYN SYNTY MERKITSI?
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Näkökulmia kuvien ja tehtävien avaukseen: jokilaaksot
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
Uusi tuotantomuoto metsänomistajalle
Järjestötieto muutoksessa
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Luonnontiedeaiheinen projekti
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

I PYYNTIKULTTUURISTA MAANVILJELYYN Historian taidot, s. 34–35

1. Harjoitustehtävä Mitkä eri tekijät johtivat kaupunkikulttuurien syntyyn Lähi-idän alueella 5000–3000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua?

1. Harjoitustehtävä Oppikirjan valmiiseen miellekarttaan voi lisätä: Tieteitten alku, esim. geometrian kehittyminen maanmittauksen myötä, keinokastelulaitteiden suunnitteluun liittyvien teknisten menetelmien kehittäminen, vuodenkierron, tulvien ja sateiden seuraaminen ja niiden sekä taivaankappaleiden liikkeiden avulla kalenterien luominen. Kaupankäynnin lisääntyminen sekä oman alueen sisällä että naapurikaupunkien ja -alueitten kanssa. Hallinnon kehittyminen. Lakien säätäminen ja vähitellen niiden kirjaaminen lakikokoelmiksi.

Kysymys on ollut yo-tutkinnon historian reaalikokeessa keväällä 2008 Kysymys on ollut yo-tutkinnon historian reaalikokeessa keväällä 2008. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton tekemä piste- ehdotus kuului seuraavasti: Siirtyminen keräilystä ja metsästyksestä maanviljelykseen vaati pysyvää asutusta. Lähi-idän suurissa jokilaaksoissa oli viljelylle edulliset luonnonolot. Väestö kasvoi ravinnon lisääntyessä. Yhteisöjen koko kasvoi kylistä kaupungeiksi. (3–4 p.) Viljely edellytti järjestettyä yhteistyötä (esimerkiksi kastelujärjestelmät). Tuotannon ylijäämä mahdollisti ammattien eriytymisen ja kaupankäynnin. Esimerkkejä korkeakulttuurin tunnuspiirteistä (kirjoitustaito, hallinnon ja lakien kehitys). (5–6 p.)

2. Tee itse Maatalouteen siirtymistä on pidetty niin käänteentekevänä asiana ihmiskunnan historiassa, että sitä kutsutaan neoliittiseksi vallankumoukseksi. Onko käsite neoliittinen vallankumous perusteltu? Oliko maatalouteen siirtyminen onnellinen käänne ihmiskunnan historiassa?

2. Tee itse Vastauksen johdantokappaleessa kannattaa esitellä maatalouteen siirtymisen aika ja paikka: siirtyminen oli pitkä prosessi ja se eteni eri puolilla maailmaa eri tahdissa. Ensimmäisenä siirtyminen tapahtui ns. hedelmällisen puolikuun alueella. Siirtymistä nimitetään myös neoliittiseksi vallankumoukseksi, mikä kertoo muutoksen vaikuttavuudesta. Prosessi tarkoitti sekä viljan ja muiden kasvien viljelyä että kotieläinten kasvatusta. Käsitettä vallankumous voi kyseenalaistaa sillä, että kyseessä ei ollut yhtäkkinen tai lyhyen aikavälin sisällä tapahtunut muutos, vaan kyse on tuhansia vuosia kestäneestä prosessessista, joka eteni eri puolilla maailmaa eri tahdissa. Tosin maatalouteen siirryttiin eri puolilla maailmaa ja eri korkeakulttuureissa suurin piirtein samoihin aikoihin.

Osiossa, jossa kysytään, oliko maatalouteen siirtyminen onnellinen käänne, on tärkeää huomata näkökulmat sekä puolesta että vastaan. Puolesta: Asutus vakiintui ja päästiin jatkuvasta kiertämisestä. Väkiluku lisääntyi, mikä mahdollisti ammattien eriytymisen ja kaupunkimaisen asutuksen. Syntyi uutta kulttuuria, kuten kirjoitustaito. Ruoantuotantoa voitiin itse lisätä toisin kuin pyyntitaloudessa. Vastaan: Viljasadot olivat usein pieniä ja epävarmoja. Huono sato merkitsi nälänhätää. Viljelijän ravinto oli vähäisempää ja yksipuolisempaa kuin metsästäjän. Monet tartuntataudit levisivät. Raskaaseen työntekoon jouduttiin käyttämään enemmän aikaa kuin keräilijä-metsästäjät käyttivät. Vastauksen voi lopettaa lyhyeen yhteenvetoon ja viittaukseen tulevasta valtavasta kehityksestä, jonka maatalouteen siirtyminen mahdollisti.