Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.
Advertisements

Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
4. Tulevaisuuden mahdollisuuksia energiantuotannossa.
Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
CAVE – työskentelytapa: prosessi, muutokset, lopputulos Tiina Yli-Karhu, suunnittelukoordinaattori Jyrki Jääskeläinen, arkkitehti.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Yhteenveto – esitysten vaikutuksia Lauri Myllyvirta, ydinvoimavastaava.
Lähtötilanne Kaupungin verorahoituspohja (verotulot + valtionosuudet) on tuoreimman ennusteen mukaan hiukan heikentynyt, mutta se ei ole pääsyy säästötarpeeseen.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
Unelmana Suomen älykkäin hiihtolatu - Älylatu
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Maalta kaupunkiin s
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Kalastuksenvalvonnan kehittäminen
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Finnan konsortioryhmä Susanna Eklund ja Heli Kautonen
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Lecture series – lean in office and knowledge work
Kotitehtävä: suunnittelu
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Sähkötysavain ”morsetin”
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
eKuitti – vastaanottajan näkökulma
PDPP.
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Rekrytointitarpeiden ennakointi (ART)
Simulointimallien automaattinen generointi
Janne Hyvärinen Pohjois-Savon Reserviupseeripiiri ry
TYKY-TOIMINTA 2014 Esityksen alaotsikko Esittäjän nimi.
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Viestinnän työkalupakki
Tiirismaan vesopäivät
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
Kuukausiraportti Liikuntapalvelut /
Linja-autoliiton jäsenyritysten suoritetilastot 2015
Tusla ry & Laskettelurinteet
Tapahtuman järjestäminen
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
määräaikaiset kannustimet 2018 – 2023
Ennakkovero-lippumiehet
Ajankohtaiskatsaus AYYE 5/2019 Marianne Honkasaari
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
Research Data Management Agents
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin

Työn lähtökohdat Lahden kaupungin tavoitteena kasvihuonepäästöjen vähentäminen Muutos hyötyajoneuvojen käyttövoimassa näyttää tapahtuvan henkilöautokantaa nopeammin Lahden seudun liikenteellä on liikenteen tilaajana suuri vastuu alueen joukkoliikenteen kehittämisestä Mahdollisuus hyödyntää käyttövoimaa muussa hyötyajoneuvoliikenteessä? Selvitys on osa Tekes-eBusSystems-hankketta 25.12.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Dieselbussi Perinteisin ja yleisin Tarvittava infrastruktuuri olemassa Polttoainekustannukset noin 33 € /100km Bussin hinta noin 240 000 € Mercedes Benzin dieselbussi Lahdessa (kuva: Lahden kaupunki) Kaasubussi Polttoaineena maa- tai biokaasu Vaatii suuret investoinnit tankkausinfrastruktuuriin Polttoainekustannukset noin 36€ /100km Bussin hinta noin 300 000 € MAN kaasubussi (kuva: Simo Airaksinen) 25.12.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Hybridibussi Diesel- ja sähkömoottori Voi liikennöidä nykyisessä infrastruktuurissa Polttoainekustannukset noin 26€ /100km Bussin hinta noin 300 000 € Scanian hybridibussi (kuva: Scania CV AB) Plug-in-hybridibussi Diesel- ja sähkömoottori Ladattavat akut Mahdollista ajaa myös pelkällä sähköllä Vaatii latauslaitteen linjan varrelle ja varikolle Polttoainekustannukset noin 17€ /100km Bussin hinta noin 480 000 € Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.) 25.12.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Täyssähköbussi Sähkömoottori Ladattavat akut Ei lähipäästöjä Vaatii latauslaitteen linjan varrelle ja varikolle Polttoainekustannukset noin 10€ /100km Bussin hinta noin 470 000 € Volvon täyssähköbussi (kuva: Volvo Bus corp.) 25.12.2018

Yhteenveto tarkasteltavista tekniikoista   Dieselbussi Hybridibussi Plug-in- hybridibussi Täyssähkö- bussi Biokaasu- bussi Hankintahinta Edullisin Kalliimpi +25% Kalliimpi +100% Kalliimpi +25% Varikko- ja infra- kustannukset Ei lisä- kustannuksia Pienet Kohtalaiset Suuret Kilometri- kustannus Normaali Edullisempi Selvästi edullisempi Pakokaasu- päästöt Normaalit Pienemmät Ei päästöjä Kaluston luotettavuus Ei kokemuksia Heikompi Houkuttelevuus Hieman houkuttelevampi Houkutteleva 25.12.2018

Nykyinen joukkoliikennelinjasto 87 bussia Liikennöintikustannukset 19,5 miljoonaa €/vuosi Pääasiassa keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja 25.12.2018

Käyttövoimien kustannusvaikutukset 25.12.2018

Käyttövoimien kustannusvaikutukset 25.12.2018

Miksi sähköistetty joukkoliikenne Vähentää merkittävästi joukkoliikenteen päästöjä Edulliset polttoainekustannukset Jarrutusenergia voidaan hyödyntää Käyttökustannukset kompensoivat kalliimpaa hankintahintaa Parempi matkustusmukavuus Sähköbussi on todella hiljainen kaupunkinopeuksissa Soveltuvaa kalustoa on tarjolla erilaisille linjoille Hybridit, plug-in-hybridit ja täyssähköbussit Sähkö yleistyy voimakkaasti bussiliikenteessä Useat kalustovalmistajat kehittävät sähköbusseja 25.12.2018 Tausta: Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.)

Plug-in-hybridibussilla tai täyssähköbussilla liikennöitävät linjat Linjat 5, 21 ja 32/A Yhteensä 15 bussia Noin 17% kilpailutetun liikenteen suoritteista Lataus torilla Plug-in-hybridillä voidaan liikennöidä nykyisen kaltaisilla aikatauluilla Täyssähköbussin lataus torin lisäksi jokaisen linjan päätepysäkillä Täyssähköbussi vaatii hieman väljemmät aikataulut Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.) 25.12.2018

Hybridibussilla liikennöitävät linjat Linjat 1 ja 31 Yhteensä 12 bussia Noin 14% kilpailutetun liikenteen suoritteista Voidaan liikennöidä nykyisillä aikatauluilla Ei vaadi latausinfrastruktuuria Voidaan ottaa käyttöön myös muilla linjoilla Ensisijaisesti tiheästi liikennöidyt kaupunkilinjat Scanian hybridibussi (kuva: Scania CV AB) 25.12.2018

? Miksi ei biokaasu Ei vähennä päästöjä Vastaavat päästöt kuin EURO 6 diesel-kalustolla Hankintahinnaltaan diesel-busseja kalliimpia Kalusto on epäluotettavampaa ja huolto- ja korjauskustannukset ovat suuremmat Ei säästöä polttoainekustannuksissa Vaatii merkittävät investoinnit tankkausinfrastruktuuriin 25.12.2018

Jatko ja aikataulu Esitettyjen linjojen liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2019 Uuden käyttövoiman kalusto liikenteessä 1.7.2019 Kilpailutus tulee käynnistää alkuvuodesta 2018 Ennen kilpailutusta tulee seurata Suomen ja Ruotsin sähköistetystä liikenteestä saatavia kokemuksia Kilpailutus mahdollisesti innovaatiokilpailuna, jonka ensimmäisessä vaiheessa käydään vuoropuhelua liikennöitsijöiden, kalustovalmistajien ja latauslaitteiden valmistajien kanssa 25.12.2018