Liikennevirasto nopeat kokeilut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Advertisements

Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Viikko 37 (13.9. – 17.9.) Perinneruokaviikko Maanantai: (13.9.) lk: Hatsinan salibandyesittelyt Rantakeitaassa ajan varanneille aikataulun mukaan.
Viikko 41 ( – ) Maanantai: (11.10.) -Kulttuuripolku: Elokuvan salat 6B klo , 6C ja 6A lk: Gideon –vierailu auditoriossa.
Palautteen olemuksesta
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Päivystäjän näkökulma: miten ennuste syntyy Vesa Nietosvaara Meteorologi Ilmatieteen laitos.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Kirjastomme lainausajat alaluokille: MA – TO klo – PE klo – Muista ottaa lainauskorttisi mukaan! Välipala ma-to klo 13 (myös alakoulun.
BGR-calc -Ohjelman suunnittelu dokumentti -Views... -Työkalut...
Millainen sää on?.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Millainen sää on?.
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
T Projektikatselmus Ampel Projektisuunnitteluvaihe (Versio 1.0)
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Viikko 35 (27.8. – 31.8.) Maanantai: (27.8.) -7B: Susiniemi Tiistai: (28.8.) -7D: Susiniemi -1.LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (29.8.) -7A: Susiniemi.
Liikkeen fysiikkaa.
Radiotaajuuksien generointimenetelmä Markus Hiltunen Ohjaaja: Kai Virtanen Valvoja: Kai Virtanen Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston.
Muuttuva suoraviivainen liike
Keskinopeus.
Kiekko-Vantaa, Itä ry SC-Vantaan ohjaamat salivuorot kaudella 2015 – Vetäjä: - Mari Mieskonen, / - Mari Mieskonen,
Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
MAANANTAI YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA TIISTAI PAIKALLA KELLO 8-16 KESKIVIIKKO YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA TORSTAI PAIKALLA KLO 8-16 PERJANTAI YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA.
riskienhallinnan työpohjia
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
NUPPA-TALON VIIKKO 21 ! Viranomaispalvelut 8-16 ! Aamupala 9.30
VaR-mallien toimivuuden testaus historian avulla (backtesting)
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Suomi 3A Tiistai
21. Tasainen etenemisliike on liikettä, jossa kappaleen nopeus ei muutu  
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
Kierros 4 - OLO Web.
Viikonpäivät ja kuukaudet
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
NUPAN VIIKKO 25 ! viranomaispalvelut 8-16 ! KIINNI Kello
Osatyökykyisille tie työelämään
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Bayes-päättelyn kertausta
5 Matemaattinen malli Yleisin ja yksinkertaisin matemaattinen malli
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Tasaisen liikeen malli
Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
VASU-BREIKKI.
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
ArcGIS 9.1 Spatial Analyst -laajennusosio
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
Viiveiden vähentäminen WWW-liikenteessä
Production line simulation model
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Riskiarvion luotettavuuden vaihteluväli
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
PTM 2020 markkinavuoropuhelu
elokuun virtuaalivesijumpat
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

Liikennevirasto nopeat kokeilut 24.12.2018 Liikennevirasto nopeat kokeilut Ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustaminen – Tulokset 27.10.2017

Agenda Tavoite Lopputulokset Seuraavaksi

Tavoite

Tavoite ” Projektissa toteutetaan kokeilu, joka pyritään tutkimaan ennustemallien toimivuutta ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustamiseen. Kokeilun tavoitteena on rakentaa malli, joka ennustaa ruuhkien muodostumista n. 15 – 30 min eteenpäin sekä tunnistaa poikkeustilanteita. Mallinnusvaiheen tuottaman ennuste arvioidaan ja tarvittaessa ennustetta parannetaan iteratiivisesti. Kokeilussa ei kuitenkaan pyritä täydelliseen ennustetarkkuuteen.” Keskeiset projektin lopputulokset ovat Ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustemallit (algoritmit) Arvio ennustemallien käyttökelpoisuudesta ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustamiseen historiadatalla tehtyyn testauksen perusteella Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta ja suositus mallien käytöstä Dokumentaatio mallinnuksessa käytetyistä tiedoista ja tiedon käsittelystä mallinnusta varten Tulosten visualisointi. Visualisointia tarkennetaan projektin aikana.

Tulokset

Lopputulokset Tuotos Kommentti Ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustemallit (algoritmit) 169 LAM pisteen (Pakkala) R-scriptit toimitetaan Pekalle (3 scriptiä). Tarvittaessa myös muiden LAM pisteiden ennustemallit. Dokumentaatio mallinnuksessa käytetyistä tiedoista ja tiedon käsittelystä mallinnusta varten Tekninen dokumentti toimitetaan Pekalle Tulosten visualisointi. Visualisointia tarkennetaan projektin aikana Viimeisin versio PowerBI visualisoinnista toimitetaan Pekalle Arvio ennustemallien käyttökelpoisuudesta ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustamiseen historiadatalla tehtyyn testauksen perusteella Käsitellään seuraavassa Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta ja suositus mallien käytöstä

Arvio ennustemallien käyttökelpoisuudesta ruuhkien ja poikkeustilanteiden ennustamiseen. Yhteenveto Kun ruuhka syntyy täysin ennalta aavistamatta (esim. kolari), nopeuden lasku voidaan ennustaa 15 minuutin viipeellä Kun ruuhka on täysin säännöllistä (esim. Keimola) sen alku ja loppu voidaan ennustaa 5 minuutin tarkkuudella Kun ruuhka on epäsäännöllistä (esim. Pakkala) ruuhkautumisen todennäköisyys voidaan ennustaa melko tarkasti. Nopeusennustetarkkuus heikkenee poikkeustilanteessa, jossa suurinopeuksisella tiellä liikutaan alle 50 km / h nopeuksilla. Kuitenkin muutoksen alku ja loppu tunnistuu 8:00 Aika Ennuste Todellinen nopeus 8:05 8:10 8:15 8:20 8:25 8:30 80 km / h 60 km / h Klo 8:05 on ennustettu, että klo 8:20 nopeus on n 60 km/h. Todellisuudessa nopeus on ollut n 60 km/ h klo 8:15. Viive 5 min. 75 km / h

Esimerkki Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Toistuva (aamu)ruuhka (1/2) Keimola, Helsinkiin päin Maanantai 6.3.2017 klo 6-9 Todellinen keskinopeus 95,65 km/h Vanha malli Uusi malli Ennustettu keskinopeus 95,18 km/h Ero 0,47 km/h Ennustettu 95,46 km/h Ero 0,19 km / h Todellinen Ennustettu Todellinen Ennustettu

Esimerkki Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Toistuva (aamu)ruuhka (2/2) Vanha malli Keimola, Helsinkiin päin Perjantai 7.4.2017 klo 6-9 Todellinen keskinopeus 98,01 km/h Uusi malli Ennustettu keskinopeus 97,17 km/h Ero 0,85 km/h Ennustettu 97,38 km/h Ero 0,63 km/h Todellinen Ennustettu Todellinen Ennustettu

Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Poikkeustilanne (1/2) Esimerkki Keimola, Helsingistä poispäin, to 22.6.2017, nopeudet tippuu jo n klo 14:30 alkaen (juhannus) Vanha malli Todellinen nopeus Uusi malli Ennustettu nopeus Todellinen nopeus Ennustettu nopeus

Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta Keimola. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Poikkeustilanne (2/2) Esimerkki Vanha malli Keimola, Keskiviikko 22.2.2017 klo 15-24, poispäin Helsingistä Todellinen keskinopeus 86,05 km/h (ka vastaavaan aikaan ja suuntaan helmikuussa 101,45 km/h) Uusi malli Ennustettu keskinopeus 86,75km/h Ero -0,75 km/h Ennustettu keskinopeus 88,8 km/h Ero -2,75 km/h Todellinen Ennustettu Todellinen Ennustettu

Pakkala. Poikkeustilanne aamuruuhkassa – nopea yli 30 km nopeuden pudotus 15 minuutin aikana Testidata: elokuu 2016 – elokuu 2017, aamu klo 6-8, liikenne kohti Helsinkiä LAM 169 PAKKALA SUUNTA2 Ruuhkariski Päiviä Ruuhkautui Ei riskiä 141 0.0 % Pieni 147 8 5.4 % Kohonnut 52 12 23.1 % Korkea 25 15 60.0 % Tarkastelujakson (365 päivää) aikana oli 141 aamua, joihin malli ennusti hyvin pientä todennäköisyyttä (< 1.6 %) äkilliselle nopeuspudotukselle. Näihin ajankohtiin ei ole tullut yhtään yli 30 km/h nopeuspudotusta Toisena ääripäänä malli on ennustanut 25 aamuna, että todennäköisyys poikkeukselliselle nopeuden pudotukselle on hyvin suuri (>20 %). Näistä 15 aamuna (60%) tapahtui yli 30 km / h nopeuden pudotus 15 min aikana. Huom, testidatan perusteella liikennemäärällä ei ole suoraa vaikutusta nopeuden muutoksen todennäköisyyteen. Äkillinen, jyrkkä nopeuden pudotus saattaa esiintyä pienemmillä liikennemäärillä (sään ja muiden liikenteellisten tekijöiden vaikutuksesta)

Esimerkki Pakkala. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Toistuva (aamu)ruuhka Pakkala, Helsinkiin päin Maanantai 6.3.2017 klo 6-9 Todellinen keskinopeus 83,67 km/h Vanha malli Uusi malli Ennustettu keskinopeus 83,35 km/h Ero 0,32 km/h Ennustettu 82,91 km/h Ero 0,76 km / h Todellinen Ennustettu Todellinen Ennustettu

Pakkala. Vertailu käytettyjen mallien toimivuudesta. Poikkeustilanne Esimerkki Vanha malli Uusi malli Tiistai 4.4.2017 klo 15-18, Helsinkiin päin Keskinopeus 73,61 km/h (ka vastaavaan aikaan ja suuntaan huhtikuussa 82,69 km/h), alle 30 km / h nopeuksia Ennustettu keskinopeus 72,21 km/h Ero 1,4 km/h Ennustettu keskinopeus 74,03 km/h Ero -0,42 km/h Todellinen Ennustettu Todellinen Ennustettu

Seuraavaksi

Seuraavaksi Testaus todellisella reaaliaikaisella datalla? Yksi vai usempia LAM pisteitä?

24.12.2018 Kiitos! www.digia.com