Paikkatiedon jäljillä Opetuskokonaisuus lukion GE4-kurssikerralle
Paikkatieto on johonkin tiettyyn sijaintiin sidottua tietoa Paikkatieto on johonkin tiettyyn sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla esimerkiksi koordinaattien tai osoitteen avulla. Paikkatiedossa sijaintitietoon liitetään jotain lisätietoa, jota voidaan esittää karttapohjalla. Tätä lisätietoa kutsutaan ominaisuustiedoksi.
Paikkatietoaineistolla tarkoitetaan tietokantoja, jotka sisältävät sekä sijainti- ja ominaisuustiedot. Aineiston sisältämät tiedot voidaan esittää erilaisina karttatasoina, joita voidaan paikkatieto- ohjelmistoissa tarkastella yhdessä ja erikseen. Paikkatietoaineistot voivat olla rasteri- tai vektorimuotoisia.
Keskustelutehtävä Mieti, oletko hyödyntänyt tänään paikkatietoa jollain tavalla. (Vinkki: Esimerkiksi käyttämäsi sovellukset kännykässäsi.)
Esimerkkejä paikkatiedon hyödyntämisestä Facebook, Twitter, Instagram ym. (kuvien ja viestien geotagging) Sports Tracker ym. (tallentavat karttapohjalle paikkatietoa liikkumisesta) Google Maps, Google Earth (antavat paikkatiedon avulla lisätietoa kartan kohteista GPS ja muut navigointisovellukset (etsivät ja muodostavat reittejä sijaintien välille) Geokätköily (nykyaikaista aarteenetsintää paikkatiedon avulla) TripAdvisor ym. (käyttäjät itse tuottavat paikkatietoa karttapohjalle kokemuksistaan, joita haluavat jakaa muiden kanssa) HSL Reittiopas ym. (kaupunkien julkisen liikenteen reittioppaat, jotka hyödyntävät paikkatietoa)
”Lämmittelytehtävä” Paikkatietoikkunan käyttöön Ristikko Tutustutaan Paikkatietoikkunaan ja opetellaan navigoimaan palvelussa sujuvasti goo.gl/dMcSU9 Työskentely pareittain Tee tehtävät aakkosjärjestyksessä!
Ristikon vastaukset Paikkatietoikkuna Maanmittauslaitos Päävesistöalueet Kokemäenjoen ruskea Oulujoen Ivalon Matalajärvi SYKE keskiboreaalinen
GIS-analyysiharjoitus GIS-tehtävä Paikkatietoikkunassa Vaatii Paikkatietoikkunaan rekisteröitymistä Opetellaan käyttämään Paikkatietoikkunan analyysityökalua ja tulkitsemaan sen kautta saatua dataa Aloitetaan työskentely yhdessä Jatketaan yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä
Mitä opittiin? Itsearviointi-lomakkeen täyttäminen kotitehtävänä Keskustelu 3–4 hengen ryhmissä: Miltä analyysitehtävä tuntui? Mikä oli vaikeaa? Millaisia ongelmia kohtasit Paikkatietoikkunan käytössä? Koitko onnistumisen tunteita?