Paikkatiedon jäljillä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Verkkosivut opettajan apuna
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Johdatus paikkatietoon
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
BitMap - Metsävarojen käytön suunnittelun mobiiliratkaisu antamalla mahdollisuuden luopua paperitöistä maastossa. hakemalla tarvittavat tiedot suoraan.
Paikkatietoaineistot
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
/HtiDIGIROAD 1 Kansallinen tie- ja katu- tietojärjestelmä Kari Hiltunen, Tiehallinto.
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Avoin lähdekoodi - Open Source.
Oulun normaalikoulu GIS-KURSSI 2005 TERVETULOA! GIS ja paikkatieto osana uuden opetussuunnitelman aluetutkimuskurssia.
Tiedon visualisointi Liitteiden laatiminen Proseminaari
Datan tuominen rajapinnasta kartalle tai Exceliin Faris Alsuhail Helsingin kaupunki / Tietokeskus fi.linkedin.com/in/farisalsuhail/
Sijaintipohjaiset sovellukset Antti Salakari VBP06S.
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
GIS-perusteet ja kartografia -kurssin harjoitukset 2015 Valitkaa tietokoneet pareittain. Älkää vielä kirjautuko koneille.
Mikä on PaikkaOppi? PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo TOP-keskus, Turun kaupunki p
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
YouLoc – reaaliaikaisten paikkatietojen jakaminen Teemu Mäntynen Ursa ry myrskybongausjaosto
PaikkaOp pi Plus Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:
Reittihaku Google Maps –palvelussa
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Paikkatietojen hyödyntäminen tutkimuksessa CSC –Tieteen tietotekniikan keskus Kylli Ek.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Paikkatieto. Paikkatietoa esitetään kartalla Paikkatieto on johonkin tarkkaan sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla koordinaattien.
Soveltuu hyvin esim. käden- ja työvälineiden asentojen näyttämiseen vaiheittaisena esim. työjärjestyksen osoittamiseen työvälineiden havainnollistamiseen.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2014 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Paikkatietojärjestelmät Kaikesta tiedosta jopa 80 % on sidottavissa johonkin paikkaan (maantieteellinen koordinaatisto, hallinnollinen raja tai osoite)
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
HURTIG Tupakointi on turhaa. Kertaus 1. Mistä riippuvuuden vieroitusoireet johtuvat? 2. Mitä tarkoittaa sosiaalinen riippuvuus? 3. Kerro jokin.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Geographical Information System Paikkatietojärjestelmä
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Paikkatiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Uudet tietotuotemäärittelyt Inspire liitteet II&III

Tervetuloa Innokylään
Kotitehtävä Määritelmät: Käyttötavat (sovellukset)
Kierros 4 - OLO Web.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät
Paikkatiedon käyttötapoja
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Suvi Kukkonen, tiedottaja Kansalliskirjasto, kirjastoverkkopalvelut
Mikä on PaikkaOppi? .fi PaikkaOppi -koordinaattori
Datan ja aineistojen avaaminen
Datan ja aineistojen avaaminen
Uusi PaikkaOppi
GIS-perusteet ja kartografia -kurssin harjoitukset 2018
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Missä mennään? Tietoa ja tutkimusta rakennetusta ympäristöstä
Standardisoitua paikkatietoa?
Muokkaus Mari Lampinen,
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Esityksen transkriptio:

Paikkatiedon jäljillä Opetuskokonaisuus lukion GE4-kurssikerralle

Paikkatieto on johonkin tiettyyn sijaintiin sidottua tietoa Paikkatieto on johonkin tiettyyn sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla esimerkiksi  koordinaattien tai osoitteen avulla. Paikkatiedossa sijaintitietoon liitetään jotain lisätietoa, jota voidaan esittää karttapohjalla. Tätä lisätietoa kutsutaan ominaisuustiedoksi. 

Paikkatietoaineistolla tarkoitetaan tietokantoja, jotka sisältävät sekä sijainti- ja ominaisuustiedot. Aineiston sisältämät tiedot voidaan esittää erilaisina karttatasoina, joita voidaan paikkatieto- ohjelmistoissa tarkastella yhdessä ja erikseen. Paikkatietoaineistot voivat olla rasteri- tai vektorimuotoisia.

Keskustelutehtävä Mieti, oletko hyödyntänyt tänään paikkatietoa jollain tavalla. (Vinkki: Esimerkiksi käyttämäsi sovellukset kännykässäsi.)

Esimerkkejä paikkatiedon hyödyntämisestä Facebook, Twitter, Instagram ym. (kuvien ja viestien geotagging)  Sports Tracker ym. (tallentavat karttapohjalle paikkatietoa liikkumisesta) Google Maps, Google Earth (antavat paikkatiedon avulla lisätietoa kartan kohteista GPS ja muut navigointisovellukset (etsivät ja muodostavat reittejä sijaintien välille) Geokätköily (nykyaikaista aarteenetsintää paikkatiedon avulla)  TripAdvisor ym. (käyttäjät itse tuottavat paikkatietoa karttapohjalle kokemuksistaan, joita haluavat jakaa muiden kanssa) HSL Reittiopas ym. (kaupunkien julkisen liikenteen reittioppaat, jotka hyödyntävät paikkatietoa)

”Lämmittelytehtävä” Paikkatietoikkunan käyttöön Ristikko Tutustutaan Paikkatietoikkunaan ja opetellaan navigoimaan palvelussa sujuvasti goo.gl/dMcSU9 Työskentely pareittain Tee tehtävät aakkosjärjestyksessä!

Ristikon vastaukset Paikkatietoikkuna Maanmittauslaitos Päävesistöalueet Kokemäenjoen ruskea Oulujoen Ivalon Matalajärvi SYKE keskiboreaalinen

GIS-analyysiharjoitus GIS-tehtävä Paikkatietoikkunassa Vaatii Paikkatietoikkunaan rekisteröitymistä Opetellaan käyttämään Paikkatietoikkunan analyysityökalua ja tulkitsemaan sen kautta saatua dataa  Aloitetaan työskentely yhdessä Jatketaan yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä

Mitä opittiin? Itsearviointi-lomakkeen täyttäminen kotitehtävänä Keskustelu 3–4 hengen ryhmissä: Miltä analyysitehtävä tuntui? Mikä oli vaikeaa? Millaisia ongelmia kohtasit Paikkatietoikkunan käytössä? Koitko onnistumisen tunteita?