Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Miten uusi liikennepolitiikka näkyy liikennejärjestelmätyössä
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
KUUMA-liikennehankkeet
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
PORI Taloyhtiöiden info-ilta Tapio Kallioinen Projektipäällikkö Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Liikennepolitiikan näkökulmia
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Kalatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Haku kasvusopimusmenettelyyn.  Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen (AIKO) on yksi hallituksen syksyllä aloittamista aluekehittämistoimista.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arkistojen mukaantulon tilanne Finnassa Konsortioryhmän kokous Piia Naukkarinen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Avoimen tiedon tavoitteet
Verkostotapaaminen Tampere
Ulkomaalaiset Lapissa
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Moni- ja yksivuotinen haku
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Liikunnan Perusopinnot
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja 12.12.2012

Liikenteen VISIO 2030+ Kilpailukykyä ja hyvinvointia vastuullisella liikenteellä Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko eduskunnalle Liikennejärjestelmän palvelutaso perustuu asiakkaiden tarpeisiin, maan eri osien vahvuuksia tukien. Elinkeinoelämällä on edellytykset globaalisti kilpailukykyiseen toimintaan ja Suomen logistisella tehokkuudella on kompensoitu maantieteellistä asemaamme. Jokaisella kansalaisella on mahdollisuus toimivaan arkeen. Elinympäristö ja liikennepalvelut toimivat niin, että liikkuminen on turvallista, helppoa ja kestävää. Liikennejärjestelmä on toimintavarma ja ennakoitava. Kokonaisvaltainen yhteiskunnallinen ajattelu ja taloudellinen ohjaus varmistava, että kasvun kestävyys taataan, liikenteen haitat minimoidaan ja resurssit käytetään tehokkaasti. Käyttäjillä on saatavilla erilaisiin liikkumistarpeisiin vaihtoehtoja ja edellytykset tehdä vastuullisia valintoja. Elinympäristön viihtyisyys ja puhtaus luovat hyvinvointia. 12.12.2012

Mitä uusi liikennepolitiikka on? Liikennepolitiikka osa muuta yhteiskuntapolitiikkaa Palvelutasoon perustuva päätöksenteko Käyttäjä- ja asiakaslähtöisyyden kehittäminen Monipuolinen keinovalikoima Liikennejärjestelmän tehokas käyttö Vaikutusten tunnistaminen -> tehokkaimpien keinojen valinta Taloudellinen ohjaus Kasvu- ja liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen Vastuullisuus Yhteiskunnan resurssien fiksu käyttö Yhteinen ympäristövastuu Yhteistyö ja avoin vuorovaikutus Ennakkovaikuttaminen

Liikennejärjestelmän tekeminen yhteistyönä Priorisointi, priorisointi ja priorisointi Selonteko ja jatkoselvitykset linjaavat Aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehityskuva Matkojen ja kuljetusten palvelutasojen määrittely Liikennejärjestelmätyössä sovitaan tavoitteista ja sitoudutaan niihin Suunnittelu keskiössä Maankäyttöä ja liikennettä suunnitellaan yhdessä Monipuolinen esisuunnittelu ja enemmän vaihtoehtoja Huomio tavoiteasetantaan Vuoropuhelu, eri suunnitteluprosessien yhtäaikaisuus Uudet toteuttamismallit Joukkoliikenteen järjestäminen Liikenneverkon kehittämishankkeissa, mm. allianssi Yhteisrahoitus lisääntyy win-win 12.12.2012

12.12.2012

12.12.2012

Selonteossa kaksi osaa Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015 Selonteon suunnitteluohjelma 2016-2022 12.12.2012

Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015 Hallituskaudella 2012–2015 aloitetaan 18 uutta hanketta, joiden kustannukset noin 1,0 Mrd. €. Lisäksi E18 Hamina - Vaalimaa hankkeen toteutukseen Suomi on sitoutunut jo aikaisemmin. Ohjelmaan sisältyy myös suunnitteluhankkeena Luumäki-Imatra kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle. 12.12.2012

Selonteon suunnittelua ohjaava ohjelma 2016–2022 Sitoudutaan kolmen kärkihankkeen toteutukseen (1 300 M€) Pisara-rata, Helsinki (750 M€) Helsinki-Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 2.vaihe (200 M€) Imatra-Luumäki kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle (380 M€) Muiden kohteiden osalta listaus on luonteeltaan suunnitteluohjelma (2 200 M€) Kuvataan liikenneverkon kehittämistä edellyttävät tärkeimmät kohteet. Näiden kohteiden suunnitelmavalmiutta edistetään ja jatkosuunnittelussa arvioidaan vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä. Useissa kohteissa keskitytään vain keskeisimpiin toimiin, jolloin rahoitusta voidaan jakaa useammalle kohteelle ja saadaan vaikuttavuutta laajemmalla alueella. Ohjelman luonne mahdollistaa myös nopean reagoinnin esimerkiksi uusiin elinkeinopoliittisesti tärkeisiin hankkeisiin ja uusiin painotuksiin. Käytännössä kohteiden toteuttaminen ajoittuu pääosin vuodesta 2018 eteenpäin. 12.12.2012

Selonteon suunnittelua ohjaava ohjelma 2016-2022 Kaikkien kohteiden jatkosuunnittelussa arvioidaan hankkeiden sisältöä, vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä vaikutusarviontien avulla Jatkosuunnittelun tavoitteena on tuottaa liikennehankkeista parempaa tietoa päätöksenteon pohjaksi seuraavaa hallitusohjelmaa varten Keskeisten pääväylien (tie, rata, vesi) parantaminen Helsingin seudun liikennejärjestelmä Muun päätiestön ja rataverkon parantaminen Muiden kaupunkiseutujen hankkeet Liikenteen ohjauksen investoinnit Selonteko edellyttää seuraavien päätiehankkeiden uudelleenarviointia vt 3 Tampere-Vaasa, vt 5 Mikkeli-Juva, vt 4 Jyväskylä-Oulu, vt 4 Oulu-Kemi, vt 8 Turku-Pori, vt 9 Tampere-Orivesi, vt 12 Lahden eteläinen kehätie, vt 12 Lahti- Kouvola 12.12.2012

Maankäyttöä, asumista ja liikennettä suunnitellaan ja toteutetaan entistä tiiviimmässä yhteistyössä Liikennejärjestelmätyö on eri tahojen jatkuvaa yhteistyötä, jolla on yhteisteisesti sovitut tehtävät, pelisäännöt ja toimintamallit Liikennejärjestelmän tilan seuranta ja ennakointi – monipuolista tietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi Joukkoliikennelainsäädäntö edellyttää uusia toimintamalleja ja ratkaisuja: palvelutaso, järjestämistavat, lippu- ja maksujärjestelmät, matkustaja- informaatio Liikenteen hallinnan keinot ja mahdollisuudet - mitä yhteistyöllä saadaan enemmän aikaan? 12.12.2012