Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Tutkimuksen toteutus Turun Osuuskaupan hotellit Sokos Hotel Hamburger Börs & City Börs Sokos Hotel Seurahuone Radisson Blu Marina Palace Millä perusteilla asiakkaat valitsevat hotellinsa TOK:n hotellien välillä? Kvantitatiivinen tutkimus Sisäänkirjautumisvaiheessa jaettu lomake Yhden sivun mittainen, yksinkertainen, nopeasti täytettävä Sekä suomeksi että englanniksi Tavoitteena 100 vastausta/hotelli 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Kuluttajakäyttäytyminen majoituspalveluissa Hankkiminen/Kuluttaminen/Luopuminen Asiakkaan päätöksentekomalli Päätöksiin vaikuttavat Henkilökohtaiset tekijät demografiset/psykologiset/sosiaaliset Yritykselliset tekijät Mainonta, hinta, laatu… Tarpeen tunnistaminen Tiedon etsiminen Vaihtoehtojen arviointi Osto Kuluttaminen Kulutuksen jälkeinen arviointi Hankinnasta luopuminen 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Kuluttajakäyttäytyminen majoituspalveluissa Palveluiden kuluttaminen Osittain aineettomia Asiakas mukana toteutuksessa Kulutetaan samalla kuin tuotetaan Asiakkailla erilaisia odotuksia, joita ei välttämättä itsekään tiedosta Vaikuttaa laatukokemukseen 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Kyselyn toteutuminen Hamburger Börs 38 kpl (45) 19 miestä, 21 naista Hotelli Vastauksia Sukupuoli Matkan tarkoitus Keski-ikä Hamburger Börs 38 kpl (45) 19 miestä, 21 naista Vapaa-aika: 90,5% Työ: 9,5% 42,6 vuotta City Börs 4 kpl 2 miestä, 2 naista Vapaa-aika 53,8 vuotta Seurahuone 58 kpl (63) 40 miestä, 18 naista Vapaa-aika: 36,2% Työ: 63,8% 43,5 vuotta Marina Palace 92 kpl (97) 31 miestä, 59 naista Vapaa-aika: 88,0% Työ: 12,0% 46,1 vuotta 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Varauskanavat Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Matkaseura Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Valintakriteerit Hotelli 1. 2. 3. Hamburger Börs Seurahuone Aikaisemmat kokemukset Hinta Saavutettavuus/ kanta-asiakkuus Seurahuone Saavutettavuus Kanta-asiakkuus/ aikaisemmat kokemukset Marina Palace Imago/hinta 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Valintakriteerit Hotellit valittu melko samanlaisin kriteerein City Börs: saavutettavuus, kanta-asiakkuus, huoneen hinta Kyselystä kävi ilmi hotellien ”järjestys” Seurahuone Hamburger Börs Marina Palace 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Työn onnistuminen ja hyöty Varauksista suuri osa tehdään edelleen puhelimitse henkilökohtaisen palvelun arvostus Selkeästi eniten vaikuttavat tekijät kaikkien hotellien kesken: Saavutettavuus Kanta-asiakkuus Hinta Aikaisemmat kokemukset Imago 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Työn onnistuminen ja hyöty Tulevaisuudessa palvelujen tuottamiseen vaikuttavat mm. Ikääntyminen Teknologian kehitys Verkostoituminen Turun Osuuskaupan sisällä hyvät mahdollisuudet verkostoitumisen hyödyntämiseen Palvelujen räätälöinti 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Työn onnistuminen ja hyöty Kansainvälisesti tulee huomioida myös alle 30-vuotiaiden asiakasryhmä Kyselyn perusteella esimerkiksi ystävien kanssa matkustavia hyvin vähän TOK voisi keskittää eri asiakassegmentit tiettyihin hotelleihin Seurahuone (+City Börs): hinta (nuoret) Hamburger Börs: perheet Marina Palace: pariskunnat 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Kiitos! Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu 18.9.2018 Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu