Aineistosta kirjoittaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Advertisements

Suora ja epäsuora esitys
Puolipiste, Kaksoispiste, Ajatusviiva ja Yhdysmerkki
Opiskelulukeminen.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Päivän erikoinen ÄI1.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Composition.  In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms Sunnittele.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Lukijasta kirjoittajaksi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Referaatti.
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Lukijasta kirjoittajaksi
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
AI8 Muistiinpanot Ma
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kuvat ja teksti
ESSEE.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Tekstitaitovastauksen kertausta
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Välimerkkejä Särmä s
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Aineistosta kirjoittaminen Aineistoessee Aineistosta kirjoittaminen

Aineistoessee Aineistopohjaisessa esseessä ajattelet annetun aineiston pohjalta. Pelkkä aineiston selittäminen ei riitä: omia ajatuksia ja pohdintoja tarvitaan paljon. Yhdistä omat tietosi aineistoon: kommentoi, vertaile, kiistä, pohdi, esitä kysymyksiä jne. Muodosta aineistosta kokonaiskäsitys ja rakenna ajattelusi sen varaan. Älä poimi irrallisia kohtia ja kommentoi vain niitä.

Aineistoa on luettava tarkasti ymmärtäen ja eri lukutavoilla

Lukijan peruskysymyksiä Mikä tämä teksti on? Mitä se tavoittelee? Keille se on tehty? Kuka sen on tehnyt? Missä yhteydessä se on ilmestynyt? Mihin laajempaan (asia)yhteyteen se liittyy?

Lukuprosessi vaiheittain 1. Silmäile tekstiä, kuvia, otsikkoa, ingressiä. 2. Katso tarkkaan kirjoittajan nimi, julkaisupaikka ja -aika. 3. Määrittele tekstilaji (uutinen, kolumni...) 4. Ennusta: Mitä tekstissä ehkä on? Mihin sillä pyritään? Mitä voi päätellä edellisistä kohdista 1. - 3.? 5. Mieti, mitä itse tiedät asiasta ja mieltä olet. 6. Lue alusta loppuun useamman kerran: alleviivaa ja tee kysymyksiä 7. Kokoa keskeinen 8. Arvioi tekstiä: esim.kirjoittajan näkemysten painoarvoa, tekstin merkitystä lukijoille

Aineistoesseen aloitus Aineisto on esiteltävä esseen alussa Kerro lähdetiedot: kirjoittajan nimi tekstilaji otsikko julkaisuaika ja julkaisupaikka Referoi myös aineiston aihetta lyhyesti: Jutta Lehmus kuvaa reportaasissaan ”Taukoja meillekin” kesätyöntekijöiden kohtelua matkailualalla Helsingin Sanomissa 12.8.2016.

Aineiston käyttö Viittaa kirjoittajaan myöhemmin sukunimellä ja kirjoita aineistosta preesensissä: Lehmus kirjoittaa, hän toteaa, reportaasissa mainitaan Aineistoa on käytettävä useassa kohdassa esseetä, pelkkä maininta alussa ei riitä Omat ajatukset on AINA erotettava tekstin tiedoista: Kirjoittaja toteaa.. Oman kokemukseni mukaan... Itse ajattelen..

Aineiston käyttö: referoi tai lainaa Pohjatekstiä kannattaa referoida omin sanoin: Lehmus vertaa työntekijöitä vastuutaan karttaviin luopioihin Jos käytät suoraa lainausta, merkitse se lainausmerkkien sisään sanatarkasti: ”Nuorten työnantajat ovat vastuutaan vältteleviä luopioita, jotka tuhoavat nuorten luottamuksen työelämään”, Lehmus kirjoittaa.

Aineiston käyttö: välimerkit Jos johtolause on lainauksen edellä, käytä kaksoispistettä: Lehmus kirjoittaa: ”Kesätyöntekijäkin tarvitsee taukonsa.” (Älä jatka enää omaa virkettä.) Jos johtolause tulee lainauksen jälkeen, käytä pilkkua: ”Kesätyöntekijäkin tarvitsee taukonsa”, Lehmus kirjoittaa.

Aineiston käyttö: välimerkit Merkitse lainauksen keskeltä pois jätetty osa kahdella viivalla: ”Työnantajia voi syyttää ainakin työsopimusten laiminlyönneistä, alhaisista palkoista, -- ja taukojen puutteesta”, Lehmus väittää. Jos lainaus on osa virkettä, sitä ei eroteta pilkuin: Lehmuksen väitteet ”epäinhimillisen heikoista työoloista” pitävätkin kokemukseni mukaan paikkansa.

Muuta tärkeää Aineistoesseessäkin on muistettava perusasiat: Kielenhuolto: yhdyssanat, pilkut, alkukirjaimet... Asioiden järkevä käsittelyjärjestys ja kappalejako sen mukaan Aloitus, lopetus, otsikointi, Yhtenäinen tyyli, havainnollistaminen