Reformaation merkitys uskonnon ja tieteen suhteelle.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Advertisements

Mitä on fundamentalismi? Fundamentalismin ja uskonnollisen suvaitsevaisuuden rajankäyntiä Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskus.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Pohdipas hetkinen näitä:
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
LUTERILAINEN KIRKKO.
LUTERILAIN EN KIRKKO -Yksi ns. suurista kirkoista -Protestanttinen kirkko -Maailmalaajuisesti n. 65 miljoonaa luterilaista -Ei yhtenäistä johtajaa tai.
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Uusi aika alkaa
Mitä humanismi on? Mitä humanismi tarkoittaa elämänkatsomustiedossa?
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
LUONNONTIETEELLISEN MAAILMANKUVAN SYNTY
Reformaatio ja pyhäkoulu
16. Uskontojen moninaisuus
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Humanismi.
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Nokian seurakunnan strategia
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Maailmankatsomuksen perspektiivisyys
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Antiikki ja varhainen filosofia
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
REFORMAATIO eli uskonpuhdistus (kpl 8)
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
Eksistentialismi Martin Heidegger.
VALISTUS "Valoa pimeyteen".
1500-LUVUN USKONPUHDISTUS = REFORMAATIO
OPETUSVINKKI.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
USKONNOLLISUUS YHDYSVALLOISSA
Kokoa oheiseen kuvioon keskeiset tiedot kustakin tiedemiehestä
KRISTILLISTEN KIRKKOJEN EETTISET PAINOTUKSET
LUONNONTIETEELLISEN MAAILMANKUVAN SYNTY (s )
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
Reformoitu opetus.
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Eksistentialismi Eero Jussila.
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
Protestanttiset kirkot
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Barokki, rokokoo, tieteellinen vallankumous
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
KPL 8. REFORMAATIO Martti Luther (1483 – 1546)
Martti Luther ( ) Martti Luther ( )
Anglikaaninen kirkko syntyi kuningas Henrik VIII:n perimyshuolien takia Thomas Cranmer teologisena neuvonantajana Canterburyn arkkipiispaksi laati kirkkojärjestyksen.
Valistus 1700-luvulla vaikuttanut aate- virtaus, joka korosti…
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
Reformoidun teologian oppi
Martti Luther (1483 – 1546) - syntyi Eislebenissä kaivosmiehen pojaksi
4. Luterilainen kristillisyys
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Kaiken mitä kerran rakastin, mille elämäni rakensin, kaiken luovutan
TIETEELLISESTÄ SELITTÄMISESTÄ
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Reformaation merkitys uskonnon ja tieteen suhteelle. Tapio Luoma Kerava 4.10.2017

Martti Luther järjestä I Yleinen mielikuva: Luther väheksyi järkeä ”Järki on uskon suurin vihollinen.” Luther-sitaatti Richard Dawkinsin kirjassa Jumalharha ”Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä.” Vähä katekismus, selitys ensimmäiseen uskonkappaleeseen ”Järki on kaikkien asioiden pää, kaikista tämän elämän asioista paras – jotakin jumalallista. Se on tieteiden äiti ja johtajatar, oikeustieteen, lääketieteen ja kaiken sellaisen, missä ihmisellä tässä elämässä on viisautta, voimaa tai kunniaa.” Lutherin väitöspuheesta Wittenbergin yliopistossa 1536

Martti Luther järjestä II Järki on oikealla paikallaan, kun se ohjaa tietoon ja lähimmäisestä huolehtimiseen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan Järjen rajoitus hengellisessä elämässä: järki ei halua omistaa vanhurskautta ilman tekoa  hyvän ansaitseminen omilla saavutuksilla on järjenmukaista  armo on järjettömyyttä, kun se jakaa hyvää niille, jotka eivät ole sitä ansainneet  usko ja järki eivät tiedon etsinnässä ole toistensa vastakohtia  luonnon ilmiöt tulkittavissa sekä uskonnollisesti ja luonnontieteellisesti

Nicolaus Kopernikus (1473-1543) Puolalainen kirkonmies, joka oli kiinnostunut tähtitieteestä Aurinkokeskeinen maailmankuva – De Revolutionibus Orbium Coelestium (1543) Maapallo kiertää aurinkoa täydellisen ympyrän muotoista rataa Kopernikuksen pääteoksen valmistumisessa kaksi luterilaista avustajaa: Wittenbergin professori Georg Joachim Rheticus (1514-1574) ja nürnbergiläinen pastori Andreas Osiander (1496-1552) Käsikirjoituksen valmistelu painokuntoon  luterilaisuudessa mukana vahva kiinnostus luonnontieteeseen

Mekaaninen maailmankuva I Antiikin filosofit Platon: havaittava maailma heijastus todellisesta maailmasta Aristoteles: maailma pyrkii kohti sen sisään rakentunutta päämäärää Reformaatio: Aristoteleen orgaaninen maailmankuva vaihtui Platonin matemaattiseksi ja mekaaniseksi maailmankuvaksi Materia on passiivista – sen ilmiöitä voi kuvata matemaattisin kaavoin Reformaation korostus: Jumalan ehdoton kaikkivaltius, luodun todellisuuden passiivisuus  Jumalan suvereenius pelastuksen tuojana siirtyi selittämään koko todellisuutta

Mekaaninen maailmankuva II Isaac Newton (1642-1727) Pääteos Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (1687) Luonnonilmiöiden matemaattinen selitys Taustalla vahva uskonnollinen motivaatio: Jumalan suuruuden osoittaminen Omintakeinen uskonnollisuus – kolminaisuusopin kieltäminen Jumalalla selittäjän rooli tietämyksemme aukkopaikoissa (God of the gaps)  deismi Jumala on kyllä luonut maailman mutta jättänyt sen käyntiin puuttumatta siihen enää Monarkian perustelu  mekanistinen maailmankuva Pierre Simon Laplace (1749-1827): ”Jumala on hypoteesi, jota en tarvitse.”

Reformaatio Britanniassa 1560  Anglikaanisuus Englannissa, reformoitu kirkko Skotlannissa Erit. Englannissa tyytymättömyys uskonpuhdistuksen riittämättömyyteen  Puritanismi Valtiokirkon vastaisuus ”puhtaus” uskonnollisessa ja eettisessä mielessä Myönteinen vaikutus tieteellisiin pyrkimyksiin Auktoriteettien vastaisuus Optimistinen suhtautuminen inhimillisiin mahdollisuuksiin Rationaalinen empirismi - kokemuksen korostaminen Royal Societyn jäsenistössä järjestön alkuaikoina 1660-luvulta lähtien huomattavan paljon puritaaneja

Kokoavia havaintoja Kristillisen uskon ja luonnontieteiden vaikutussuhteet monimutkaisia Tieteen kehityksessä mukana aina paitsi poliittisia ja psykologisia myös uskonnollisia tekijöitä Reformaation korostama Jumalan suuruus vahvisti kirkon opetusta maailmasta Jumalan luomana todellisuutena, ei osana jumaluutta  lupa tutkia luontoa ilman pelkoa ”astumisesta Jumalan varpaille” Jumalan suuruuden painottaminen korostaa ihmisen rajallisuutta, piirrettä, joka on tärkeää muistaa myös tieteellisessä työskentelyssä