JAPANILAISEN ELÄMÄNKAARI tavat, jotka liittyvät ihmisen elämän suuriin käännekohtiin – syntymään, aikuistumiseen, avioitumiseen ja kuolemaan sekä niihin liittyvät juhlallisuudet koskettavat Japanissa koko kylää sosiaalinen yhteisö tärkeällä sijalla (perhe, kylä, työ) * nyk. ydinperhe yksikkönä valtaamassa alaa
SYNTYMÄ ennen 2. ms:aa ehkäisy ja abortti tarkasti säänneltyjä, väestönkasvu valtiovallan suojeluksessa; myöh. abortti sallittiin terveydellisistä tai taloudellisista syistä; ehkäisypillerin käyttö hyväksyttiin vasta 1999 lapsen syntymän ympärillä moninaisia tapoja, jotka alkavat jo raskauden aikana * esim. viidennellä kuulla raskaana oleva äiti menee pyhäkköön koiran päivänä ja noutaa sieltä synnytystä helpottavan vyön, jota kantaa synnytykseen asti
synnyttäminen kodin ulkopuolella esim. lapsuudenkodissa (aik. erit synnyttäminen kodin ulkopuolella esim. lapsuudenkodissa (aik. erit. majat), ettei kuoleman sattuessa paha henki jää taloon * paikalla ubugami, synnytyksen jumala nimi annetaan lapselle 7:nä päivänä (neuvoa ennustajalta) kuukauden iässä 1. kerran pyhäkköön tai sen edustalle (huom. epäpuhtaus) juhlan aiheita: sadas elinpäivä, 1v, 3v, 5v ja 7v
SOSIAALINEN TÄYSIKASVUISUUS pojilla genbuku- ja tytöillä kanetsukeriitti 13-17 ikävuoden välillä (vaihtelee maan eri osissa) * lapsi saa pukeutua aikuisten vaatteisiin (ennen kimono, nyk. länsimainen asu) * aikaisemmin saatettiin muuttaa nimi ja kampaus → naimakelpoisuuden saavuttaminen, osallistuminen aikuisten töihin ja huveihin sekä velvollisuuksien lisääntyminen
KOULUNKÄYNTI lapsi ilmoitetaan esikouluun ja päiväkotiin ennen syntymää * pääsykokeet * aloitus 3-vuotiaana iltaisin harratuskoulut, kesällä ns. kesäkoulut yliopisto-opetus kallista
TYÖ pitkät työpäivät, ei juuri lomia * kesäloma 5 viikkoa * uudenvuoden loma 7 päivää uusi sukupolvi alkanut vaatia lisää lomia suuret yritykset palkkaavat työntekijöitä kerran vuodessa suurina joukkoina, kun ikäluokka on valmistunut korkeakouluista
AVIOITUMINEN yleisesti vielä käytössä avioliiton välittäjät, mutta rakkausavioliitot yleistyneet (1990-luvulla kolmannes avioliitoista sai alkunsa muodollisesta esittelystä) * useamman kanssa seurustelu ei suotavaa; aviopuoliso löytyy usein opiskelu- tai työpaikalta * puoliso tulisi löytää samanarvoisesta taloudesta; vaimo yleensä vanhempi
1800-luvulta lähtien tapana viettää suuria hääseremonioita * morsiamelle valk. kimono poistuessaan kotoa, mutta saapuessaan sulhasen kotiin, ylle värikäs kimono * morsian kiertää ympäri kylää esittäytymässä ja sillä aikaa häävieraat juhlivat sulhasen kotona; pääateria morsiamen saavuttua; häävieraille läksiäislahjat * kaupungeissa häät vietetään erityisissä avioliittopalatseissa, kirkoissa tai shintopyhäköissä - avioerot yleistyneet vasta viime vuosina (määrällisesti vähän)
ELÄKKEELLE JÄÄMINEN 60-61 -vuotiaana japanilainen on vanhuuden kynnyksellä, jolloin tapahtuu vastuun siirtäminen seuraavalle sukupolvelle (omaisuus ei vältt. siirry) * rituaalin omaisesti vanha isäntä pukeutuu punaiseen kimonoon ja myssyyn osoittaen olevansa matkalla takaisin lapsuuteen * vanha emäntä antaa puisen riisilapion miniälleen - yli puolet eläkeläisistä asuu lastensa kodeissa
HAUTAJAISET, MUISTAJAISET JA PERIMINEN kuolemaan liittyvissä seremonioissa keskeisellä sijalla kuolleen liittäminen vainajien, esi-isien, yhteisöön ja toisaalta jälkeenjäävän yhteisön uudelleenorganisointi (kuolemanpelko hallitsee rituaaleja) * buddhalaismunkki saapuu surutaloon ja vainajan kasvot käännetään pohjoista kohti sekä peitetään valkoisella liinalla → hautajaisia ei pidetä kamille pyhitetyssä temppelissä, vaan yksityisissä kodeissa tai yleisissä hautajaissaleissa * ruoka tilaisuuteen valmistetaan ulkona
* joskus palkataan ammattimaisia surijoita * nyk. tapana käydä haudalla muistelemassa vainajaa, erikseen voi olla ruumishauta (pyritään unohtamaan) ja esi-isälle valmistettu muistajaispaikka