JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietojärjestelmähankkeiden arviointi
Advertisements

Tietohallintolain vaikutus Heikki Lunnas Kuopio.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
PSI-direktiivin muutoksen implementointi O-P Rissanen.
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
Vaikuttavuuden arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Mikä ihmeen oppisopimus?
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Tavoitteet ja mittarit 2015
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Kiekun infotilaisuus klo 9.00–10.30
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Terveysväittämät.
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
eKuitti – vastaanottajan näkökulma
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakuntatalouden simulointi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Huomioita raportista ”Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulo ja rahoitus” Mikko Karpoja
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Saavutettavuusvalvonta
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Kuntien sote-toimitilat maakuntauudistuksessa
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Taloushallinnon koulutus
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Organisoituminen ja käynnistyminen
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
ERIMIELISYYSMENETTELYT
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Jesuiitat Jeesuksen seura.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Digi arkeen -neuvottelukunnan kokous 1/2019
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
FATCA- ja CRS/DAC2-velvoitteiden valvonta
Lausuntojen esianalysointi ja koostaminen tekoälyn keinoin
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

JHKA-jaosto 26.2.2014 Toni Äikäs / VM JulkICT Tietohallintolain mukainen lausuntomenettely Asetusvalmistelun tilannekatsaus JHKA-jaosto 26.2.2014 Toni Äikäs / VM JulkICT

Tietohallintolaki 4 § 4. mom. Ennen kuin 2 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu viran-omainen päättää tietohallintoa koskevasta omasta hankinnastaan taikka muusta sellaisesta sen ratkaistavissa olevasta valtion talousarviosta rahoitetusta tietohallintoa koskevasta hankinnasta, jolla on laajaa toiminnallista merkitystä tai joka on taloudelliselta arvoltaan merkittävä, sen on pyydettävä asiasta valtiovarain-ministeriön lausunto. Jos edellä tarkoitettu viranomainen haluaa poiketa valtiovarainministeriön lausunnosta, sen on saatettava asia hallinnonalansa ministeriön päätettäväksi. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista hankinnoista ja valtiovarainministeriön käsittely-menettelystä lausuntoasiassa. JulkICT 26.2.2014

Tilanne Tietohallintolain tullessa voimaan lausuntomenettelystä tehtiin ohje, jolla on nyt menty 2,5 vuotta. Lausuntoja annettu tähän mennessä 11 kpl. Nykyisessä ohjeessa lausunnon edellytyksenä valtionhallinnon yhteisen tietojärjestelmähankkeiden arviointikehikon mukainen arviointi Menettelyä on koettu tarpeelliseksi ”jämäköittää”, mikä on yksi syy sille, että asetusvalmistelu on käynnistetty. Asetuksesta on olemassa luonnos, jota vielä työstetään VM:ssä sisäisesti. Sen jälkeen seuraa normaali lausuntokierros – todennäköisesti kevään aikana? JulkICT 26.2.2014

Asetusvalmistelussa esiin nousseita kysymyksiä Mikä on lausuntomenettelyn tarkoitus? Mitä hankintoja menettely koskee? Laaja toiminnallinen merkitys Taloudelliselta arvoltaan merkittävä Hankinta vs. hanke? Vaikka tietohallintolain mukaan menettely koskee hankintoja, niin käytännössä on mielekästä tarkastella hankekokonaisuuksia, joihin hankinnat yleensä liittyvät, koska erityisesti hyötyjen toteutuminen on riippuvainen koko kehityshankkeen toteutuksesta. Lausunnossa tarkasteltavia näkökohtia? Hankinnan tarkoitus ja tavoitteet Tavoiteltavat hyödyt ja niiden realisointi Kustannukset ja rahoitus Yhteentoimivuus ja suhde kokonaisarkkitehtuuriin Omistajuus ja ohjaus Tietoturvallisuus ja varautuminen Keskeiset riskit Alustava hankesuunnitelma JulkICT 26.2.2014