Mitä Business Robotics tekee? Rakennamme extranet- järjestelmiä
Asiakkaamme Telia TVL + vak.yhtiöt Xerox Kemira Chemicals Vaisala Novosys Computer 2000 Planar TVL + vak.yhtiöt Kemira Chemicals LK-Products ISS / Yhdyshuolto Kiasma Observer
Vahvistamme jakelutietä
Miksi organisaatioiden kytkeminen on niin vaikeaa? Koska kyse on organisaatioista, ei tietotekniikasta Lisäksi on kyse tietotekniikasta
Tarina Lumikista ja 16 kääpiöstä Tarina siitä, miksi Business Robotics hakeutui lopulta Oraclen kumppaniksi
Lähtötilanne 1995 Päämies Espoossa Jälleenmyyjät ympäri Suomea X haluaa jäleenmyyjilleen asiakasrekisterin Ohjelmistoksi valitaan TeleMagic USA:sta Paketti käännetään suomeksi Ensiasennukset Lappeenrantaan Ulos niska-persotteella
Uusi yritys 1996 Todetaan irtojärjestelmien ylläpito toivottamaksi Etsitään replikoiva järjestelmä Valitaan Lotus Notes Aletaan rakentaa sovellusta nimeltä Talisman
Järjestelmän yleiskuva Mainframe Etäpalvelin ISDN Keskus- palvelin Etäpalvelin Kiinteä linja
Muutostenkäsittely ? Muutospyyntö Mainframe Päivitys OK Portinvartija Hylkäys Keskus- palvelin Etäpalvelin
Ensimmäiset käyttäjät 1997 BR siirtää päämiehen rekisterit jälleenmyyjille Rakennetaan kaksisuuntaista siirtojärjestelmää uudet asiakkaat päämieheltä jälleenmyyjille huoltotiedot päämieheltä jälleenmyyjille asiakastietojen muutokset jälleenmyyjiltä päämiehelle
Vaikeudet alkavat Verkkoliikenne USA:n kautta Notesille ei saada lupaa EDS:ltä Jälleenmyyjien yhteydet usein poikki Tiedostojen muunnoksissa bugeja Kiistoja tiedon oikeellisuudesta
Lisää käyttäjiä 1998 Vain harvalla paikallisia tietotekniikkaosaajia Osa käyttäjistä ja kauppiaista vastahankaan Miksi ei relaatiokantaa? Tietoturva? Aletaan rakentaa raportointia jälleenmyyjiltä päämiehelle
Lisää vaikeusastetta Suurimmat kannat hidastuvat Kenen vastuulla varmuuskopiot? Siirtotiedostot kasvavat Siirto alkaa maksaa mansikoita Purku kestää liian kauan Muutoksia ei ehditä käsitellä päämiehellä Jälleenmyyjät eivät ehdi siivota kantojaan
Tuotantokäyttö 1999 Huonoa Raportoinnista luovuttu Muutoksia ei palauteta päämiehelle Ei uusia asiakastietoja jälleenmyyjille Tiedonsiirto CD-netin avulla Hyvää Huoltotiedot siirtyvät tehokkaasti Kantoja käytetään myös markkinointiin Etäylläpito toimii käytännössä hyvin
Mitä opittiin? Etsi business-tahto vaikka kiven kolosta Yli 3:n organisaation tahtoa mahdoton saada linjaan Sooloilu estettävä tiukasti Tietosisältö ja käyttötarpeet muuttuvat Ylläpidon maksaja sovittava selvästi Hienot ajatukset eivät muutu teoiksi itsestään
Jos nyt oltaisiin alussa Vältä kahdenvälisiä yhteyksiä kuin ruttoa! Sen sijaan www-palvelu pull-periaatteella Sijoita tietoliikenneyhteyksiin rahaa XML-siirtotiedostot Rakenna tietomuunnokset ylläpidettäviksi Tee yksinkertaista ja jätä siitä puolet pois
Relaatiokanta vs. Lotus Notes Panokset sovelluskehitykseen Relaatiokanta Lotus Notes Sovelluksen laajuus
Hajautettu jakelumalli Notes Notes Notes Notes Notes - ylläpito - jossain aina vanhaa dataa
Keskitetty jakelumalli WWW + ylläpito + varmasti tosiaikainen data