Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Terveysosaaminen ja media
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
A4. Argumentointi ja retoriikka
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Elämän totuuksia (värillinen tausta, teksti tulee ruutuun liikkumalla, musiikkia)
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Runo tekstitaidon kokeessa
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Terveysosaaminen ja media
Sommittelu.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Internalismi ja eksternalismi
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
EPIIKKA Proosan analyysia
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Usko ja tieto Kysymys Jumalan olemassaolon todistamisesta - Tuomas Akvinolainen s Mestari Eckhart s. 78 -> miten Jumalan olemassaoloa on filosofisesti.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Mitä oleminen on?.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
9lk kirja-analyysi.
Kuva-analyysin harjoittelemista
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Kuva aineistona esseekokeessa
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Opinnäytetyön otsikko
Työpajan tuloksia ti 2.6. klo 9-12 Verohallinto
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Konteksti polttopisteessä
Ruoka (ravinnon tuotanto + nälänhätä)
Essee ÄI5-kurssi.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstikokonaisuuden analyysi
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Viestintä.
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

1. Kuva-analyysin perusteet, mainos tai muu vaikuttamaan pyrkivä kuva (Särmä 41-58) Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka? Visuaalisen (ja tekstuaalisen) kielen ilmaisukeinot? Sisältö l.viesti l.sanoma?

2. Aihe, käyttötarkoitus, julkaisuyhteydet ja –tiedot, tekniikka (havaitse-todista-päättele) Mistä kuvassa on kyse? Mikä sen aihe on? Mihin se liittyy yms.? Mitä se esim. mainostaa? Mikä sen tod.näköinen kohderyhmä, entä esisopimukset t. ennakko-oletukset? Mikä on kuvan ydinviesti? Miten muotoilisit teesin? Millä tavalla se argumentoi? Mistä kokonaisuudesta kuva on osana? Mikä on tekstin ja muun osuus? Mikä suhde on tekstillä ja kuvalla? (Erittele!)

3. Mitä mainos lupaa, mitä väittää, millä leikkii, mihin vihjaa 3. Mitä mainos lupaa, mitä väittää, millä leikkii, mihin vihjaa? - päättele, perustele kuvan avulla nimeämällä yksit.kohtia! Mitä kuvassa on? (toimijat, toiminta, lavastus, tausta yms.?) Sommittelu? Kuvapinnan yksit.kohdat? Muodot? Värit? → Kuvakulma, värit, valot, varjot? Toimija(t)? Liike, liikkeen suunta? Mihin kuva vetoaa (argum.tavat), millaista on sen retoriikka?

5. Tulkinta – mitä sisältöjä löydät, mitä merkityksiä annat? Pääaiheen tulkinta? Ympäristö yksit.kohtineen? Henkilö(t), suhde toisiinsa ja katsojaan? Kuvan yhteydet muihin kuviin (esim.intertekstuaalisuus)? Metaforat, vertaukset, symbolit, myytit? Kuvan päämerkityksen lisäksi paljon konnotaatioita (lisämerkityksiä)? Millainen on kuvan arvomaailma – millainen käsitys maailmasta siitä välittyy? Mitä kuva pohjimmiltaan väittää?