Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
Tieliikenteen haasteet
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Aluetilinpito bruttokansantuote - arvonlisäys, brutto perushintaan - kiinteän pääoman bruttomuodostus (investoinnit) - työlliset - kotitalouksien.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
Pyörät pyörimään Rahoitus, investoinnit ja poliittinen tahto.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Eläkkeellesiirtymisikä vuonna 2015 Jari Kannisto Kehityspäällikkö
Miten Mikkelin ammattikorkeakoululla menee?. Esityksen sisältö MAMKin suoriutumisen historiaa Vuosi 2010 toiminnan ja talouden tulosten valossa Vuoden.
Nuorisotakuun seuranta 2015 * Varsinais-Suomi ja naapurialueet Juha Pusila Varsinais-Suomen ELY-keskus
Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi Kansliapäällikkö Päivi Nerg Sisäasiainministeriö.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2014, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Eutanasia s
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Yleisyys Suomessa / vuosi 500 milj €
Tapaturman määritelmä… Äkillisen, odottamattoman ja tahattoman tapahtuman seurauksena henkilö menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Tuulivoima.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2016, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta,
Lissabonin sopimus.
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Suomalais-venäläisen talousyhteistyön näkymiä
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Liikenne ja autonomistajuus
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Työehtosopimuksen palkkaa koskevat muutokset ja palkkaryhmät
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Päämajasymposium Mikkeli Reijo
KanDee-hanke-Kansalaisten elvytystaidot ja defibrillaattorit maaseudun kartalle ( )
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Tilastoja Vantaalta ja muista kaupungeista
Lionsklubin muutosjohtaminen
Juhlaseminaari Kommenttipuheenvuoro Skotlannin uudistuksesta
Työmarkkinat Helsingissä tuoreimmat tilastotiedot
Asterin viittausmuodot Melindassa
Teollisuustuotanto Suomessa on painunut jopa vuoden 2009 alapuolelle
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2017, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta, Business Finland, avoin.
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015 Tavoite, tilanne ja kustannuksia 22.10.2015

Vaativa liikenneturvallisuustavoite Turvallisuusvisio Kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti tieliikenteessä Suomi on sitoutunut EU-jäsenmaana puolittamaan tieliikennekuolemat ja vähentämään loukkaantuneiden määrän neljänneksellä vuodesta 2010 vuoteen 2020. Tavoite on, että vuonna 2020 tieliikennekuolemia on enintään 136 ja tieliikenteessä loukkaantuneita on enintään 5750. Tieliikennekuolemien määrä on ollut laskussa, mutta ei tavoitellusti. Tavoite v. 2020 Enintään 136 kuollutta Tavoite v. 2014 enintään 218 kuollutta

Onnettomuuksien kustannukset yhteiskunnalle mittavat Noin 250 vuotuisen liikennekuoleman laskennallinen kustannus yhteiskunnalle on n. 500 milj. € [VAAKKU-tutkimus] Noin 1400 vuotuisen vakavan loukkaantumisen laskennallinen kustannus on todennäköisesti n. 500 - 800 milj. € [VAAKKU-tutkimus] Tieliikenteen onnettomuuksista aiheutuu yhteiskunnalle suuria kustannuksia aina, kun henkilö loukkaantuu tai kuolee. Uudistus: Tilastokeskus käynnistää vuonna 2015 vakavasti loukkaantuneiden tilastoinnin. Tätä uutta tietoa tullaan jatkossa hyödyntämään liikenneturvallisuustyössä poikkihallinnollisesti. VAAKKU-tutkimus: Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrän arviointi. http://www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2014_tutkimukset/vakavasti_loukkaantuneet

Onnettomuuksien kustannukset yhteiskunnalle mittavat Henkilövahinkojen yksikköarvot Kuolema 2 406 200 € Pysyvä vamma 1 349 600 € Keskimääräinen vamma (ei johtanut kuolemaan) 309 100 € Onnettomuuskustannuksissa on mukana hallinnolliset kulut, sairaanhoitokulut, ajoneuvovahingot, tuotannolliset menetykset ja inhimillisen hyvinvoinnin menetys. Tienpidonsuunnittelussa otetaan huomioon myös pelkästään ajoneuvovaurioihin johtaneiden liikenneonnettomuuksien aiheuttamat keskimääräiset kustannukset. Näitä ei huomioida liikenneturvallisuustavoiteseurannassa.

Yli 2 200 maantiekuolemaa 10 vuodessa Sekä liikennekuolemien että henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrät maanteillä ovat vähentyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Maantiekuolemat 2005–2014 Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet maanteillä 2005–2014 Myönteisen turvallisuuskehityksen taustalla vaikuttavat mm. ajoneuvokannan uusiutumisen myötä parantunut turvallisuus, väylien reunaympäristön pehmentämistoimet, nopeusrajoitusten parempi huomioon otto …

Maantiekuolemat keskittyvät pääteille 64 % maantiekuolemista tapahtui v. 2014 päätieverkon onnettomuuksissa. 45 % henkilövahinkoihin johtaneista maantieonnettomuuksista tapahtuu edelleen pääteillä Maantiekuolemat 2005–2014 Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet maanteillä 2005–2014

Raskaat ajoneuvot liikenteessä Maanteiden henkilövahinko-onnettomuudet raskaan ajoneuvon osalta 2005-2014 Raskas ajoneuvo on ollut osallisena 10-15 %:ssa kaikista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista. Raskaiden ajoneuvojen keskimääräinen suoriteosuus kaikilla maanteillä on 8,5 % ja pääteillä 10 %. Raskaiden ajoneuvojen henkilövahinko- onnettomuuksista yli 60 % tapahtuu päätieverkolla

Raskas ajoneuvo – tuhoisa törmäyskohde toiselle osapuolelle Maantiekuolemat, raskas ajoneuvo osallisena 2005–2014 Noin 36 % maantiekuolemista raskas ajoneuvo on ollut osallisena Raskaiden ajoneuvojen suoriteosuus pääteillä n. 10 % liikenteestä

Tuhoisat kohtaamiset vain hiukan vähentyneet Kohtaamisonnettomuuksien maantiekuolemat 2005–2014 Kohtaamisonnettomuuksien maantiekuolemien määrä on vähentynyt vain lievästi sekä pääteillä että muulla maantieverkolla. Viime vuonna tapahtui 61 kuolemaa kohtaamisen seurauksena. Vuosittaiset vaihtelut ovat edelleen suuria.

Hirvieläinonnettomuudet kasvussa – peltiä rytisee Hirvi- ja peuraonnettomuuksien lukumäärä maanteillä 2005–2014 Hirvieläinonnettomuuksissa selvitään yleensä ilman henkilövahinkoseurauksia. Peuraonnettomuuksien määrän radikaali nousu vuodesta 2012 johtunee siitä, että poliisin tilastointimenetelmiä tarkennettiin. Hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu koko maassa, peuraonnettomuuksia tapahtuu lukumääräisesti eniten Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueella. Hirvieläinonnettomuuksissa tapahtuu yksittäisiä kuolemia vuosittain, loukkaantumisia 100-150

Maanteillä suistutaan Yksittäisonnettomuuksien maantiekuolemat 2005–2014 Yksittäisonnettomuudet ovat tapauksia, joissa ajoneuvon kuljettaja menettää ajoneuvon hallinnan ja suistuu ajoradalta – taustalla vaikuttaa usein kohtuuton tilannenopeus. Kuolemat ovat vähentyneet, mutta vuosittainen vaihtelu on suurta. Suistumisonnettomuudet ovat vähentyneet muulla maantieverkolla selvästi enemmän kuin päätieverkolla.

Jalankulkijat ja pyöräilijät onnettomuuksissa – ongelmia autojen kanssa yhä taajamissa Maanteillä pyöräilijöiden onnettomuuksien lukumäärät ovat selkeästi jalankulkijoiden onnettomuuksia suuremmat. Taajaman ulkopuolisten maanteiden jalankulku- ja pyöräilyonnettomuudet ovat selkeästi vähentyneet, kun taas taajamien alueella onnettomuuksien määrät ovat pysyneet liki ennallaan. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet haja-asutusalueilla 2005–2014 Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet taajamissa 2005–2014 Liikenneonnettomuudessa on osallisena vähintään yksi liikkuva kulkuneuvo. Jalankulkuonnettomuudessa joku onnettomuuteen osallisista on jalankulkija, ts. jalankulkuonnettomuus ei koskaan ole yksittäisonnettomuus. Pyöräilyonnettomuudessa joku onnettomuuteen osallisista on pyöräilijä ja onnettomuudessa ei ole yhtään jalankulkijaa.

Synkkä alkuvuosi 2015 Tänä vuonna on yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana alustavasti ilmoitettu tapahtuneen 16 % suurempi määrä kuolemia kuin viime vuonna. Raportoiduissa 192 tieliikennekuolemassa 62 menehtyi suistumisen seurauksena ja 68 vastakkaisiin suuntiin ajaneiden ajoneuvojen välisissä kohtaamisonnettomuuksissa. Kyse on ihmishengistä ja jokaisen kohdalla merkittävistä menetyksistä. Lähde: Tilastokeskus (ennakkotieto 22.10.2015)