Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helluntailaisuus.
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus
KIINAN USKONNOT Mikä täyttää miljardin ihmisen maailmankatsomus- ja arvotyhjiön? Prof. Miikka Ruokasen kommentti
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Afrikkalainen elämäntapa Yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
Reformaatio ja pyhäkoulu
16. Uskontojen moninaisuus
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Millaista on huomisen luterilaisuus?
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Kristinuskon levinneisyys ja kehityssuunnat 2000-luvulla
Luku 14 – Raamatun tulkinta
15. Vapaakristillisyys.
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
Kristinusko Etelä-Amerikassa
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
Latinalaisamerikkalainen kulttuuri
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Afrikkalainen kulttuuri
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Uskonto ja yhteiskunta
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Kristinusko nykyajalla
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Uskonnot modernissa maailmassa
MUUTTUVA KRISTINUSKO Luku 18 – Ydinsisältö.
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Kristinuskon kulttuurivaikutus Suomessa
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
ANGLIKAANINEN KIRKKO - Syntyaika ja –paikka: 1500-luvulla Englannissa reformation seurauksena - Kannattajamäärä: n. 80 miljoonaa; Suomessa n Levinneisyys:
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?Kristinusko
KRISTINUSKO kpl 8.
PIETISMI ….
Protestanttiset kirkot
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kristinusko 1900-luvulla - v.1917 Venäjän vallankumous ja ateistinen Neuvostoliitto vaikeuttivat ortodoksisen kirkon asemaa - vastaava tilanne Kiinassa.
3. Ortodoksinen kristillisyys
Uuden testamentin tausta Luku 20 – Uuden testamentin maailma
Lähetysopetus rippikoulussa
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
9. Kristinuskon yhteiskunnallisia tulkintoja
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
Maailmanlaajuinen kristinusko nykypäivänä
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
4. Luterilainen kristillisyys
16. Kristillisperäiset uskonnot
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys ei ole vain eksoottinen, paikallinen kristillisyyden ilmenemismuoto, vaan se on kristillisyyttä, jolla on maailmanlaaja merkitys. Sen kehityssuuntia ja aihepiirejä ei enää saa käsitellä aivan kuin ne olisivat toissijaisia meidän aikamme ’kristilliselle kertomukselle’… Mitä tapahtuu (tai ei tapahdu) afrikkalaisessa kristinuskossa vaikuttaa merkittävästi kristilliseen läsnäoloon koko maailmassa.”

Kristinuskon kasvu Afrikassa Maailman kristityistä: 1900 2025 (ennuste) Afrikkalaisia 1,7% 24,1% Eurooppalaisia 70,6% 21,4% - Maailman kristityistä yli puolet länsimaiden ulkopuolella n. vuodesta 1980 lähtien.

Afrikkalaisen kristillisyyden ulottuvuuksia Ruohonjuuritason vastaukset lähetystyöhön (päällekkäisiä): Afrikkalaisperäiset kirkot Herätysliikkeet Karismaattinen liikehdintä Intellektuaaliset vastaukset: Afrikkalainen teologia, musta teologia Kristinuskon vastainen argumentaatio Simon Kimbangu (n. 1889-1951), yksi merkittävimpiä kirkon perustaneita parantaja-profeettoja. Kimbanguisteja on ainakin 5 miljoonaa.

Afrikkalaisperäiset kirkot Erilaisia kirkkoja: Separatistikirkot (käytännössä länsimaisten ”äitikirkkojen oppi, eron syynä rotu- tai yksittäiset asiakysymykset) Etiopistiset eli sionistiset kirkot (perinteinen oppi, panafrikkalaisuus) Hengelliset kirkot (helluntailaistyyppisiä) Parantamiskirkot (keskeisellä sijalla parantaja-profeetta) Messiaskirkot (perustajalla keskeinen asema, hän on messias, innoitus kristillisestä perinteestä) Judaistiset kirkot (Tooran ritualismi afrikkalaisella perinteellä ja kristinuskolla höystettynä) Israelistiset kirkot (patriarkkakertomukset keskeisiä) Uustraditionalistiset kirkot (vaikutteet pääosin perinteisestä afrikkalaisesta uskonnollisuudesta)

Karismaattinen liikehdintä Karismaattinen liikehdintä näkyy kaikkialla afrikkalaisessa kristinuskossa. Yleisiä piirteitä: Ihmeiden, erityisesti parantamisen ja kielilläpuhumisen, joskus profetoimisen korostus. Uusia karismoja: levitaatio (Kongo Br., Kenia), puuhunkiipeäminen (Kongo Br.) Näkyvät johtajat Kansainväliset linkit (Reinhard Bonnke, amerikkalaiset helluntaikirkot) Menestyksen teologia Seuraajien suuri vaihtuvuus

Afrikkalainen teologia Pääsuuntaukset inkulturaatio ja musta teologia Inkulturaatiossa painopiste kulttuurissa, monesti taaksepäin katsovaa ja romantisoivaa Mustan teologian painopiste mustien sorretussa asemassa, apartheidin jälkeinen aika haaste uudelleensuuntautumiseen

Kristinuskon ja afrikkalaisen perinteen kohtaaminen -teemat Ubuntu/utu & lähimmäisenrakkaus Jumalakuva: monoteismi/polyteismi, apoteosis Henkimaailma: vainajahenget, pahat ja hyvät henget (vrt. Raamattu) – henkien demonisoiminen ei kuitenkaan tee niistä merkityksettömiä Ihmeet: eivät Afrikassa oikeastaan ihmeitä, vaan henkimaailman väliintuloa – ei sattumaa Noituus: sekä kristinusko että perinteinen uskonto vastustavat!

Afrikkalainen kristillisyys - yhteenveto Afrikkalainen kristillisyys valtavassa kasvussa sekä tilastollisesti että henkisesti Yhteisiä nimittäjiä: Kokemuksellisuus (lukuun ottamatta osaa akateemisesta teologiasta) Opillisuus ei keskeistä, eurooppalaisten teologiset kiistat harvoin tärkeitä. Esim. adventistien käytäntöön liittyvät teologiset argumentit puheenaihe (kaste, sapatti, ruokasäännökset jne.) Afrikkalaisen maailmankuvan lisääntyvä näkyvyys Ulospäinsuuntautuneisuus – missio

Lisää tietoa: Kristinuskon vaikutuksesta afrikkalaiseen perinteiseen uskontoon: Mika Vähäkangas: Between Jesus and Ghambageu. Luther-Agricola seura 2008. Perinteisten uskontojen vaikutuksesta kristinuskoon: Spirits and African Christianity-seminaari. HY päärakennus aud. VII, 10.02.2009 13-17. Mukana huippuasiantuntija prof. Paul Gifford Lontoosta. Afrikkalaisen kristinuskon vaikutuksesta Suomessa (ja paljon muuta): Jyri Komulainen & Mika Vähäkangas: Kirkko ja moniuskontoinen Suomi (työnimi), ilmestyy Editalta elokuussa 2009.