Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys ei ole vain eksoottinen, paikallinen kristillisyyden ilmenemismuoto, vaan se on kristillisyyttä, jolla on maailmanlaaja merkitys. Sen kehityssuuntia ja aihepiirejä ei enää saa käsitellä aivan kuin ne olisivat toissijaisia meidän aikamme ’kristilliselle kertomukselle’… Mitä tapahtuu (tai ei tapahdu) afrikkalaisessa kristinuskossa vaikuttaa merkittävästi kristilliseen läsnäoloon koko maailmassa.”
Kristinuskon kasvu Afrikassa Maailman kristityistä: 1900 2025 (ennuste) Afrikkalaisia 1,7% 24,1% Eurooppalaisia 70,6% 21,4% - Maailman kristityistä yli puolet länsimaiden ulkopuolella n. vuodesta 1980 lähtien.
Afrikkalaisen kristillisyyden ulottuvuuksia Ruohonjuuritason vastaukset lähetystyöhön (päällekkäisiä): Afrikkalaisperäiset kirkot Herätysliikkeet Karismaattinen liikehdintä Intellektuaaliset vastaukset: Afrikkalainen teologia, musta teologia Kristinuskon vastainen argumentaatio Simon Kimbangu (n. 1889-1951), yksi merkittävimpiä kirkon perustaneita parantaja-profeettoja. Kimbanguisteja on ainakin 5 miljoonaa.
Afrikkalaisperäiset kirkot Erilaisia kirkkoja: Separatistikirkot (käytännössä länsimaisten ”äitikirkkojen oppi, eron syynä rotu- tai yksittäiset asiakysymykset) Etiopistiset eli sionistiset kirkot (perinteinen oppi, panafrikkalaisuus) Hengelliset kirkot (helluntailaistyyppisiä) Parantamiskirkot (keskeisellä sijalla parantaja-profeetta) Messiaskirkot (perustajalla keskeinen asema, hän on messias, innoitus kristillisestä perinteestä) Judaistiset kirkot (Tooran ritualismi afrikkalaisella perinteellä ja kristinuskolla höystettynä) Israelistiset kirkot (patriarkkakertomukset keskeisiä) Uustraditionalistiset kirkot (vaikutteet pääosin perinteisestä afrikkalaisesta uskonnollisuudesta)
Karismaattinen liikehdintä Karismaattinen liikehdintä näkyy kaikkialla afrikkalaisessa kristinuskossa. Yleisiä piirteitä: Ihmeiden, erityisesti parantamisen ja kielilläpuhumisen, joskus profetoimisen korostus. Uusia karismoja: levitaatio (Kongo Br., Kenia), puuhunkiipeäminen (Kongo Br.) Näkyvät johtajat Kansainväliset linkit (Reinhard Bonnke, amerikkalaiset helluntaikirkot) Menestyksen teologia Seuraajien suuri vaihtuvuus
Afrikkalainen teologia Pääsuuntaukset inkulturaatio ja musta teologia Inkulturaatiossa painopiste kulttuurissa, monesti taaksepäin katsovaa ja romantisoivaa Mustan teologian painopiste mustien sorretussa asemassa, apartheidin jälkeinen aika haaste uudelleensuuntautumiseen
Kristinuskon ja afrikkalaisen perinteen kohtaaminen -teemat Ubuntu/utu & lähimmäisenrakkaus Jumalakuva: monoteismi/polyteismi, apoteosis Henkimaailma: vainajahenget, pahat ja hyvät henget (vrt. Raamattu) – henkien demonisoiminen ei kuitenkaan tee niistä merkityksettömiä Ihmeet: eivät Afrikassa oikeastaan ihmeitä, vaan henkimaailman väliintuloa – ei sattumaa Noituus: sekä kristinusko että perinteinen uskonto vastustavat!
Afrikkalainen kristillisyys - yhteenveto Afrikkalainen kristillisyys valtavassa kasvussa sekä tilastollisesti että henkisesti Yhteisiä nimittäjiä: Kokemuksellisuus (lukuun ottamatta osaa akateemisesta teologiasta) Opillisuus ei keskeistä, eurooppalaisten teologiset kiistat harvoin tärkeitä. Esim. adventistien käytäntöön liittyvät teologiset argumentit puheenaihe (kaste, sapatti, ruokasäännökset jne.) Afrikkalaisen maailmankuvan lisääntyvä näkyvyys Ulospäinsuuntautuneisuus – missio
Lisää tietoa: Kristinuskon vaikutuksesta afrikkalaiseen perinteiseen uskontoon: Mika Vähäkangas: Between Jesus and Ghambageu. Luther-Agricola seura 2008. Perinteisten uskontojen vaikutuksesta kristinuskoon: Spirits and African Christianity-seminaari. HY päärakennus aud. VII, 10.02.2009 13-17. Mukana huippuasiantuntija prof. Paul Gifford Lontoosta. Afrikkalaisen kristinuskon vaikutuksesta Suomessa (ja paljon muuta): Jyri Komulainen & Mika Vähäkangas: Kirkko ja moniuskontoinen Suomi (työnimi), ilmestyy Editalta elokuussa 2009.