AATTEIDEN HISTORIAA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valistus.
Advertisements

ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Romantiikan aikakausi
Rahan ja politiikan maailma
Valistus: 1700 – luvulla syntynyt aatevirtaus
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Paavin valta keskiajalla
Suuret aatteet 1800-luku.
Nationalismi: Kansallisuusaate
Mitä on kulttuuri?.
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 Euroopan historia.
KRISTINUSKON ASEMA ROOMAN VALTAKUNNASSA Luku 2 – Ydinsisältö.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
Konservatismin, nationalismin ja liberalismin vaikutuksia.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
VALISTUS (engl. Enlightenment) 1600-luvun loppu/ 1700-luku (s )
Miten 1800-luvun suuret aatteet vaikuttivat 1900-luvun aatteisiin?
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
Valistus. Keskeisiä ajatuksia 1700-luvun keskieurooppalainen aate korosti järkeä ja kokemusta kritisoi rajatonta itsevaltiutta, yhteiskunnan epäkohtia,
Uusi aika alkaa
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
1800-LUKU: AATTEIDEN JA TUNTEIDEN VUOSISATA
EUROOPPALAINEN IHMINEN
Euroopan uuden ajan kaupungit ja rakentaminen
- yhteisö, yhteistyö, tasa-arvo, tarpeiden tyydytys ja yhteisomistus
13. Modernisaatio haastaa perinteen
nationalismi liberalismi konservatismi sosialismi
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
TEHTÄVÄ (YHDISTÄ ISMIT JA MÄÄRITTEET)
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
VALISTUS 1700-LUKU ITSEVALTIUS ALKAA MURENTUA.
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
IV UUSIN AIKA Tehtävien vastaukset Vallankumousten aika
Nuorisokulttuuri 1950-luvulta nykyhetkeen.
Uskonto ja yhteiskunta
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Yksilön lyhyt historia
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Valistus: USA:n itsenäistyminen 1776 ja Ranskan vallankumous 1789
Uskontojen tieteellinen tutkimus
EUROOPPALAINEN IHMINEN
VALISTUS "Valoa pimeyteen".
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
1500-LUVUN USKONPUHDISTUS = REFORMAATIO
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Eksistentialismi Eero Jussila.
AATTEET 1900-luvulla Länsimaissa yksilöllä yhä enemmän mahdollisuuksia muodostaa oma itsenäinen käsityksensä maailmasta Yksilön vapaudet ja oikeudet.
Pyhiinvaellukset ja ristiretket
Lännen kirkko poliittisena mahtina
Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110
Valistus 1700-luvulla vaikuttanut aate- virtaus, joka korosti…
4. Luterilainen kristillisyys
RENESSANSSI JA TIEDON VALLANKUMOUS
Valistus ja kristinusko
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

AATTEIDEN HISTORIAA

Uskonnon merkitys antiikin kulttuurissa (S. 16-20) KREIKKA Polyteistinen Jumalilla oli erityisalueensa. Kaupunkivaltioilla oli oma pääjumaluutensa. Mytologia eli jumaltarusto Ilias ja Odysseia Muodostivat teatteritaiteen ja kirjallisuuden perustan. Papit ja papittaret arvostetuista suvuista Ei pappissäätyä, ei ollut ammatti. Uskonnolliset menot ja uhritoimitukset Vahvistettiin yhteisön järjestystä ja menestystä. Yhdistävä tekijä Kansanomaisissa uskonnoissa haettiin apua henkilökohtaisiin ongelmiin. Temppeleiden ja uhripaikkojen rakentaminen muovasi kreikkalaista arkkitehtuuria ja taidetta.

ROOMA Polyteistinen Jumalilta haettiin ratkaisua arkielämän ongelmiin ja valtion hallintoon. Jumalia omaksuttiin muilta kansoilta Kreikkalainen jumalmaailma otettiin käyttöön uusilla nimillä. Rooman laajentuessa uskonnollisilla menoilla lujitettiin Rooman mahtia. Kuolleita keisareita palvottiin jumalina. Elävien keisareiden puolesta uhraaminen oli kansalaisvelvollisuus. Keisarikaudella myös mysteeriuskontoja Etsittiin ratkaisua kuolevaisuuteen.

KESKIAJAN YHTENÄISKULTTUURI (S. 52-57) Uskonnollinen maailmankuva välittyi keskiajan tieteeseen. Yhdenmukaisti tapoja ja arvomaailmaa lähes koko Euroopan alueella. Kirkko huolehti koulutuksesta ja kasvatuksesta. Kulttuurimonopoli: luostarit kulttuurikeskuksia. Kirkko ja paavi merkittäviä poliittisia vallankäyttäjiä. Tehtiin ristiretkiä muita uskontoja kohtaan. Inkvisitio

PAAVIN ASEMAN JA VALTA KESKIAJALLA sai valtansa suoraan jumalalta katolisen kirkon ja Kirkkovaltion johtaja hoiti valtion ja maallisen hallinnon tehtäviä maallisen vallan ollessa heikkoa johti valtataisteluun ja sotiin keisarin ja paavin välillä suuri skisma merkitsi paavin ja kirkon arvovallan romahdusta.

RENESSANSSI =antiikin uudelleen syntyminen (S. 78-80) Tietoisuus antiikista lisääntyi keskiajan lopulla, koska yhteydet Bysanttiin ja arabimaailmaan lisääntyivät. Myös Italiassa antiikin jäänteitä oli paljon. Antiikin poliittiset mallit olivat hyödyllisiä Italian kaupunkitasavaltojen taistellessa keisaria ja paavia vastaan. Vauraat kauppiaat rahoittivat filosofeja, keksijöitä, taiteilijoita ja arkkitehtejä, joilta tilatut työt lisäsivät heidän kansansuosiotaan ja tukivat heidän poliittisia hankkeitaan. Renessanssin keskuksia olivat Firenze, Milano ja Venetsia. Myöhemmin myös Rooman kirkko ja Euroopan ruhtinaat kiinnostuivat renessanssin tarjoamista mahdollisuuksista.

HUMANISMI Renessanssin rinnalla kukoistanut uusi ihmiskäsitys ja ajattelutapa, joka korosti yksilön ainutkertaisuutta ja arvoa. Humanistisen sivistys- ja kasvatusihanteen mukaan vain laaja yleissivistys takaa ihmisarvoisen elämän. Opiskelu on siis tie henkilökohtaiseen renessanssiin. Renessanssioppineet kutsuivat itseään humanisteiksi, koska he eivät tyytyneet toistamaan vanhaa vaan tutkivat itse antiikin lähteitä. Humanistit opiskelivat muun muassa kreikkaa voidakseen lukea antiikin tekstejä, kuten Raamattua, alkukielellä. Monien tekstien latinankieliset käännökset osoittautuivat virheellisiksi. Oikean tiedon avulla voitiin vastustaa vallanpitäjiä ja ennakkoluuloja sekä poistaa epäkohtia. Humanistien ajatukset ennakoivat laajempaa tiedon vallankumousta, joka näkyi 1600-luvulla luonnontieteissä ja 1700-luvulla yhteiskuntatieteissä

ABSOLUTISMI=ITSEVALTIUS - Löytöretket ja uskonpuhdistus vahvistivat eurooppalaisten hallitsijoiden asemaa uuden ajan alussa → johti 1600-luvulla itsevaltiuteen eli absolutismiin valta oli peräisin jumalalta  hallitsijalla oikeus päättää yksin valtion asioista (lait) esikuvana Ranska ja Ludvig XIV

VALISTUSAATE (S. 108-129) 1700-luvun vallitseva aate Syntyi 1600-luvun lopun Englannissa John Locken (1632–1704) yhteiskuntafilosofiset ajatukset levisivät Ranskaan ja Yhdysvaltoihin. Ihmisillä luonnollisia, synnynnäisiä oikeuksia elämään, omaisuuteen ja vapauteen. Kansalla oikeus kapinoida hallitusvaltaa vastaan. Ranskasta valistuksen keskus 1700-luvulla Valistusajattelijat hylkäsivät uskonnolliset dogmit ja taikauskon. Rationaalinen ja tieteellinen asennoituminen yhteiskuntaan ja sen instituutioihin. Sääty-yhteiskunnan kritiikki Korosti järkeä ja tiedettä Haluttiin nostaa järki auktoriteettien (kirkko, hallitsija) yläpuolelle

VALISTUSAATTEIDEN LEVIÄMINEN Ranskalaiset valistusfilosofit (Montesquieu, Rousseau, Voltaire) hyödynsivät kirjoituksissaan monia eri kirjallisuudenlajeja: lehtikirjoituksia, näytelmiä, runoja, tutkielmia, romaaneja, poliittisia pamfletteja, satiirisia kertomuksia ja eroottisia tarinoita. Salongeista ja kahviloista tuli julkisen keskustelun paikkoja, ja ne olivat usein naisten ylläpitämiä. Kahviloihin oli kaikilla kansankerroksilla vapaa pääsy, ne olivat yhteiskunnalliset rajat ylittäviä kohtaamispaikkoja. 28-osainen tietosanakirja eli ensyklopedia (1751–1780) kokosi silloisen tietämyksen yksien kansien väliin. Yhteiskunnalliset epäkohdat ruokkivat ajatusten leviämistä, ja valistuksen ajatukset vetosivat ajattelijoihin ja taitelijoihin (uusklassimi).

VALISTUKSEN VAIKUTUKSET YHTEISKUNTAAN

1800-LUVUN AATTEET (S. 134-149) Valistusajattelu Tiedon ja järjen avulla voidaan saavuttaa parempi yhteiskunta. Yhdysvaltojen ja Ranskan vallankumoukset Esimerkkejä siitä, että yhteiskuntaan voitiin vaikuttaa.  Syntyi tarve näkemyksille yhteiskunnan kehityksestä.  Poliittiset aatteet vastasivat tähän tarpeeseen. Teollinen vallankumous Yksilökeskeisyyden korostuminen ja valtion säätelevän roolin kritisoiminen. Sääty-yhteiskunnan mureneminen Yleinen mielipide, äänivalta ja ihmisoikeudet  Yhteiskunnalliset uudistusliikkeet ja poliittiset aatteet syntyvät.  Alamaisista tulee kansalaisia. Poliittisten aatteiden pohjalta syntyi 1800-luvun kuluessa poliittisia puolueita: Konservatismi  konservatiiviset puolueet Liberalismi  liberaaliset puolueet Sosialismi  työväenpuolueet; sosialistiset ja kommunistiset puolueet.

KONSERVATISMI perinteiden ja kokemuksen kunnioitus valtarakenteiden purkaminen johtaa hirmuvaltaan valtio on yksilöä tärkeämpi Edmund Burke kirkon, esivallan ja armeijan kunnioitus La Conservateur –lehti yhteiskuntajärjestelmä kehittyy yritysten ja erehdysten kautta pysyvyys

SOSIALISMI yhteisomistus Luokkatietoisuus valtio on yksilöä tärkeämpi Kommunistinen manifesti (Freud & Marx) luokaton yhteiskunta pääoman kasautuminen on ongelma luokkataistelun historia työväenpuolueet Pääoma-teos (marx) naisten tasa-arvo yhteiskunnassa olennaisinta on tuotannon tapa.

moderni markkinatalous yksilö valtiota tärkeämpi vapaa kauppa LIBERALISMI moderni markkinatalous yksilö valtiota tärkeämpi vapaa kauppa Adam Smith syntyperä ei määrää ihmisen arvoa tai oikeuksia kansalaisvapaudet valtion tärkein tehtävä on suojella kansalaisiaan ulkoisia vihollisia vastaan uskonnon vapaus naisten tasa-arvo koulutus ja pätevyys. LIBERALISMI moderni markkinatalous libertas yksilö valtiota tärkeämpi vapaa kauppa Adam Smith syntyperä ei määrää ihmisen arvoa tai oikeuksia kansalaisvapaudet valtion tärkein tehtävä on suojella kansalaisiaan ulkoisia vihollisia vastaan uskonnon vapaus naisten tasa-arvo koulutus ja pätevyys.

NATIONALISMI Kansallisuusaate Kansakunta sai poliittisen merkityksen 1800-luvulla. Syntyi kansallisvaltioita. Kansakunnan perustana perhe ja sama alkuperä. Kansakunnan yhteenkuuluvaisuutta lujitettiin ja kansallista tietoisuutta rakennettiin: Kulttuurin eri muodot: kirjallisuus, kuvataide, musiikki Symbolit, tunnusmerkit Yhteinen historia, mytologia ja suurmiehet Urheilu.