Yleistä iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. Euroopan komission rahoitus (9.45 milj. euroa) mukana 14 opetusministeriötä koulupilotoinnit yli 2500 koululuokassa 12 eri maassa tähän asti suurin ja strategisesti merkittävin European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttama hanke
iTEC- hanke Suomessa hankesuunnitelma 2010
Pilotointi käytännössä Learning stories <-> Learning activities
iTEC tavoitteita Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista Testata ja arvioida kehitettyjä skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa. Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.
Pilotointi käytännössä oppimiskertomukset Kolme oppimiskertomusta 1. Kerro tarina – audiovisuaalista tarinankerrontaa 2. Luo objekti – objektin suunnittelua ja muotoilua 3. Luo peli – oppimispelin suunnittelua ja toteutusta Oppimiskertomukset ovat esimerkinomaisia kertomuksia siitä, kuinka kunkin aihealueen pilotointi voidaan toteuttaa Opettaja valitsee yhden oppimiskertomuksen aihealueen toteutettavakseen
Pilotointi käytännössä oppimisaktiviteetit Oppimisaktiviteetit 1. unelmoi 2. tutki (vertaile/observoi) 3. kartoita 4. reflektoi 5. valmista 6. kysy 7. näytä 8. tee yhteistyötä Oppimisaktiviteetit Kuvaavat oppimiskertomusten mahdollisia toteutustapoja Sisältävät vinkkejä toteutuksesta, työskentelymenetelmistä sekä teknologiasta Opettaja muokkaa ryhmälleen ja aiheeseen sopivaksi Aktiviteettien käyttö on erittäin tärkeää pilotoinneissa, sillä ne sisältävät varsinaisen pilotoitavan aineksen
Opettajan rooli Opettajan tulee kehittää inspiroida ohjata kuunnella kyseenalaistaa tukea arvioida
Pilotointi käytännössä oppimisaktiviteetit Osallistumiseen kuuluu pilotoitavan opetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen pilotoinnin dokumentoiminen oppimaisema.fi –julkaisualustalle osallistuminen Skypellä järjestettäviin tapaamisiin koordinaattoreiden kanssa (2-4 kpl) Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotoinnin lopussa (n. 20 min) Tavoitteena on, että toteutettu pilotointi muodostaa opetuksellisen kokonaisuuden, joka suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskertomusten ja – aktiviteettien pohjalta Tuntimäärää ei ole määritelty, laajuus on käytännössä ollut 8-16 tuntia
iTEC- hanke Suomessa muuta 10 suomalaista opettajaa osallistunut iTECin kansainvälisiin työpajoihin Oulussa järjestettiin maaliskuussa 2013 Aalto yliopiston toteuttama iTECin kehitystyöhön liittyvä Winterschool- työpaja. Työpajaan osallistui n. 40 opettajaa eri puolilta Eurooppaa Täydennyskoulutuskurssien suunnittelu (Future Classroom Scenarios; Oulun yliopisto, eSafety; Opetushallitus)