Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa Kommenttipuheenvuoro: Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Kilpailutoimintaa jo vuodesta 1949 asti SAKU ry perustettu vuonna 1949 ”edistämään ammattikoulujen liikuntayhteistoimintaa” ensimmäiset lajit opiskelijoiden hiihto ja yleisurheilu 1953 opettajat mukaan 1954 ohjelmaan myös henkiset kilpailut, joista myöhemmin kehittyi kulttuurikilpailut
Maailma muuttuu, niin Sakukin ammattikoululaisten SM-kisojen järjestäjästä laaja-alaisen hyvinvoinnin edistäjäksi työvälineinä liikunta ja kulttuuri aktiivisen harrastustoiminnan edistäminen työ- ja toimintakyvyn edistäminen moniammatilliseen yhteistyöhön kannustaminen verkostomainen toiminta ja kumppanuus
SAKU ry:n toiminta-ajatus SAKU ry edistää työ- ja toimintakykyisyyttä, hyvinvointia, yhdessä tekemistä sekä elämäniloa ammatillisessa koulutuksessa liikunnan ja kulttuurin keinoin.
opiskelijoiden liikuntatoiminta Tarjonta vuonna 2012: opiskelijoiden liikuntatoiminta valtakunnalliset kilpailut ja liikuntatapahtumat vuosittain noin 20 lajissa esim. golf, yleisurheilu, jalkapallo, salibandy, koripallo, futsal, hiihto, sulkapallo, penkkipunnerrus, nyrkkeily, kaukalopallo ja sähly kotiratakisat SAKUsports
opiskelijoiden kulttuuritoiminta Tarjonta vuonna 2012: opiskelijoiden kulttuuritoiminta vuosittaiset kolmipäiväiset SAKUstars-kulttuurikilpailut mukana musiikki, tanssi, kuvataiteet, kirjoittaminen, luova ilmaisu, talent… 1 400 osallistujaa vuosittain + oppilaitosten alkukarsinnat
henkilöstön kilpailutoiminta Tarjonta vuonna 2012: henkilöstön kilpailutoiminta henkilöstön mestaruuskilpailut noin 20 lajissa vuosittain esim. golf, yleisurheilu, suunnistus, beach volley, keilailu, hiihto, lentopallo, puolimaraton, ammunta, sähly, uinti monen lajin suurtapahtumat + palloiluturnaukset liikuntakampanjat
Miksi kilpailutoimintaa? opiskelijan näkökulmasta henkilöstön näkökulmasta koulutuksen järjestäjän näkökulmasta
Opiskelijat - harrastustoiminnassa haasteita nivelvaihe toiselle asteelle tyypillisin drop-out-ikä seuratoiminta muuttuu tavoitteelliseksi – monen mielestä liian tavoitteelliseksi muutto uudelle paikkakunnalle katkaisee yhteydet vanhoihin kavereihin ja harrastuksiin taloudelliset syyt vanhat jutut ei enää kiinnosta, kun tulee niin paljon uutta
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle? INNOSTAA HARRASTAMAAN nuorille kilpailu ei ole kirosana mahdollisuus kilpailla antaa lisämotivaatiota harrastamiseen innostaa jopa aloittamaan uuden harrastuksen, kun rima ei ole liian korkealla
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle? OPETTAA ELÄMÄN JA TYÖELÄMÄN KANNALTA OLEELLISIA TAITOJA tavoitteiden asettaminen ja sitoutunut työskentely niitä kohti onnistumisen ja pettymyksen tunteiden kohtaaminen ja hallitseminen rohkeus heittäytyä esiintymiskokemus työ- ja toimintakykyisyyden edistäminen
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle? HENKISEN PUOLEN JUTTUJA ryhmäytyminen uudet ystävät ylpeys omasta oppilaitoksesta sitoutuminen opintoihin
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on henkilöstölle? osallistuminen opiskelijakisoihin huoltajana tai valmentajana tarjoaa henkilöstölle vaihtelua normaaleihin työrutiineihin mahdollisuuden hyödyntää omaa osaamista normaalia työnkuvaa laajemmin keinon tutustua opiskelijoihin eri roolista käsin hyödyllisiä kontakteja kollegoihin eri oppilaitoksista
Miten kilpailutoiminta hyödyntää oppilaitosta? rytmittää lukuvuotta tuo tavoitteellisuutta kerhotoimintaan aktivoi oppilaitoksen harrastustoimintaa mahdollisuus palkita ja sitouttaa oppilaskuntaa tai tutoreita mahdollisuus ryhmäyttää ja kiinnittää oppilaitokseen syrjäytymisuhan alla olevia opiskelijoita
Tärkein anti kaikkien kannalta YHTEISET KOKEMUKSET JA ONNISTUMISET KASVATTAVAT OPPILAITOKSEN YHTEISHENKEÄ!
Kiitos!