Kevätlukukauden avaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Historiaa, YK:n sopimuksia ja alueellisia sopimuksia
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina
ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA
Dokumenttielokuvan historiaa
Kulttuuria massoille.
Elokuvan ja median historia
Tutkimussuunnitelma…
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Dokumenttielokuvan historiaa
Kaikki maailman aine koostuu ainehiukkasista. Aineen lisäksi on olemassa niin sanottua antiainetta. Antihiukkaset muistuttavat ainehiukkasia niin paljon,
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA
Dokumenttielokuvan historiaa ja teoriaa Metropolis Helsinki kevät 2009.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
Johdatus elokuvahistoriaan & Elävän kuvan historia
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Koska toispuoliset raja-arvot yhtä suuria, niin lim f(x) = 1
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Tilan avaaminen Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Dodge v. Ford.
Dokumenttielokuva Cinéma vérité. Jean Rouch Les maîtres fous (1955) Jaguar (1954) Moi, un noir (1958) Chronique d'un été (1961) Chris Marker Lettre de.
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Historian käytön historiaa Antiikin perintö Historia on opettavaisten tarinoiden aarreaitta Magistra vitae (elämän opettaja) Nationalismin nousu 1800-luvulla.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
8 Vanhat jännitteet purkautuvat s. 57– Vanhat jännitteet purkautuvat.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Kylmän sodan todellisuus. Kylmän sodan areenat – asevarustelu: konventionaaliset aseet ja ydinaseet  kauhun tasapaino.
Opettaja Miia Rinne p LIIKKUVA KUVA.
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Kokeellinen kerronta/ kokeellinen elokuva
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
SANAJÄRJESTYS.
SANAJÄRJESTYS.
La klo 21 Teemalla dokumenttia
Interrogative sentences
Miten kerrotaan tekemisestä?
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Modernin kulttuurin synty
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Yleistä tiedotettavaa
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Onko vapaus mahdollista?
DOKUMENTTIELOKUVA.
Oman aikamme taiteen ilmiö
Yhdysvaltojen itsenäistyminen
Eksistentialismi Martin Heidegger.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Televisiot.
OBJEKTIMUODOT OMISTUSMUODOT
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Muodollinen subjekti s
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Esityksen transkriptio:

Kevätlukukauden avaus ohjelma MyCoursesissa Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck (SE): Ten Meter Tower, kesto 16’18 min Tekijät: ”In this film we want to give priority to describe humans rather than telling a story about them. We asked 43 people who had never been on a ten meter diving tower before to climb to its edge. By producing these images of human doubt and courage we want to approach the evolutionary instincts and social games that have formed us to this date.” DocPoint alkaa pian!

DOKUMENTAARINEN KERRONTA KIRJASUOSITUKSIA Jouko Aaltonen: “Todellisuuden vangit vapauden valtakunnassa”, 2006 Juri Nummelin: “Elokuvan lyhyt historia”, 2009 (yleisteos elokuvasta) Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista, päätyen nykydokumenttiin.

Miten elävät kuvat/ elokuvat syntyivät Miten elävät kuvat/ elokuvat syntyivät? Camera Obscura; nykyaikaisen filmi- ja valokuvakameran malli Mm. Aristoteles tutki camera obscuraan liittyviä optisia ilmiöitä jo 300 eaa. 1500-luvulla keksittiin laittaa valoaukkoon linssi 1800-luvulla kuvista pystyttiin tekemään pysyviä

Varhaisia apparaatteja eli katselulaitteita: Taikalyhty eli Laterna Magica (vähän kuin diaprojektori, sillä näytettiin sekä fantasiakuvia että ns. Opetuskuvia ja mastkakertomuksia) Zoetrooppi ja lukuisat muut optiset liikelelut kuten ”plärät”, joissa hyödynnettiin ns. jälkikuvailmiötä (lähinnä viihdekäytössä) -> hae netistä ”zoetrope” KIRJASUOSITUS: Erkki Huhtamon kirjassa “Fantasmagoria, Elävän kuvan arkeologiaa” on esitelty laajasti erilaisia taikalyhtyjä, tirkistyskaappeja ja zoetrooppeja.

Elokuvan historiaa 1800-luvun lopusta Yhdysvaltalaisten Thomas Alva Edisonin ja Dicksonin Edison Company valmisti ensimmäiset testielokuvansa vuosien 1889 ja 1890 taitteessa. Näitä elokuvia katsottiin tirkistyskaappia muistuttavalla katselulaitteella. Boxing cats ,1894 (”kissafilmi”) Elokuvahistorian 1. suudelma (Edisonin Company, 1896) Saako olla maksullinen tehtävä eli leffakäynti?

Miksi elokuvan lasketaan usein alkaneen v. 1895? Vuotta 1895 pidetään usein elokuvan syntyajankohtana, vaikka tarkan syntymävuoden määrittäminen on kyseenalaista. Vuonna 1895 järjestettiin tiettävästi historian ensimmäinen elokuvanäytös. Dokumentaristit Louis ja Auguste Lumière Louis ja Auguste kehittivät kinematografiksi nimeämänsä laitteen, jolla voi sekä kuvata, printata että projisoida elokuvia. Veljekset kehittivät laitteen Edisonin laitteen pohjalta sen ”vikoja” korjaten (patentoivat omansa vuonna 1895). Lumièret järjestivät v. 1895 tiettävästi maailman ensimmäisen maksullisen elokuvanäytöksen, jossa kankaalle projisoitiin lyhyitä alle minuutin mittaisia elokuvia. Juna saapuu asemalle sekä Repas de bébé/ Vauvan ateria (1895) Ensimmäiset elokuvat olivat dokumentaarisia yhden otoksen pätkiä. Yleisö hämmästeli uutta keksintöä. Pian alettiin kehitellä myös tarinallisia kohtauksia.

Ranska oli 1900-luvun alussa maailman suurin elokuvien tuottaja, mutta erilaisia elokuva-apparaatteja, filmejä ja elokuvailmaisua kehitettiin samaan aikaan muuallakin. Mm. Edison Yhdysvalloissa, Robert William Paul ja James Williamson Englannissa ja Skladanowskyn veljekset Saksassa. Lumière Company ja Edison Company myös myivät laitteita, mutta Paul vuokrasi niitä.

Kiteytys elokuvan synnystä: Elokuvalla ei ole yhtä keksijää. Elokuvan syntyyn tarvittiin mm. näön fysiologiaa koskevaa tietoa, varhaisten keksintöjen saattamista yhteen sekä ajatus elokuvan kaupallisesta hyödyntämisestä. Elokuvalaitteista ja ilmaisusta kehitettiin eri puolilla maailmaa hieman omanlaisia versioita.

Dokumentaarinen elokuva Dokumenttielokuvalla on lukuisia määritelmiä. Pääasiassa dokumentti ymmärretään todellisuutta kuvaavaksi elokuvaksi ( = ei-fiktiivinen elokuva). 1990-2000 –luvuilla dokumentit ovat monimuotoistuneet ja lähentyneet mm. fiktiota ja kokeellista elokuvaa. Dokumenttielokuvan tekijä ottaa kantaa kahteen perusasiaan; toisaalta ympäröivään maailmaan ja toisaalta sen esittämisen tapaan. Ennakkosuunnittelussa todellisuuden tutkiminen on tärkeämpää kuin esittäminen, kuvausvaiheessa molemmat aspektit vaikuttavat voimakkaasti ja leikkausvaiheessa korostuu esittämisaspekti. Jouko Aaltosen väitöskirja “Todellisuuden vangit vapauden valtakunnassa” (2006) Dokumentti on aina tekijöidensä tulkintaa todellisuudesta http://www.maaseutumedia.fi/sikakuvat-voi-tehda-kahdella-tavalla/.

Dokumentaarinen elokuva Kuvattavaa asiaa voidaan kuvata joko sisältäpäin tai ulkoapäin tutkijan tai elokuvantekijän näkökulmasta Nykyään dokumentin tekijästä on yhä useammin tullut myös elokuvan subjekti. Dokumenttielokuva on itsessään prosessi, ei suunnittelun lopputulos. Tässä kohtaa dokumentti eroaa usein fiktion tekemisestä. Laajan tulkinnan mukaan dokumenttielokuvia ovat myös opetuselokuvat, matkakuvaukset, reportaasit,, luontodokumentit jne. http://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/dokumentit-ja-fakta Dokumentillakin lajityyppejä esim. totuuselokuva, essee–elokuvat, propagandaelokuva

Dokumentaarinen elokuva Dokumentti on noussut 2000-luvulla suureen suosioon mm. tosi-tv:n ja YouTuben myötä. Dokumenttielokuvan tekijä voi valinnoillaan tuoda vahvasti esille haluamiaan näkökulmia (Michael Moore). Dokumenttielokuvat ovat vapaita narratiivisen elokuvan “säännöistä”/ keinoista kuten henkilökeskeisyydestä ja klassisesta tarinallisuudesta. Esim. poeettiset dokumenttielokuvat luovat tunnelmia ja mielikuvia ja hyödyntävät usein mm. Sergei Eisensteinin ja Dziga Vertovin kehittämää montaasiajattelua. Poeettiset dokumenttielokuvat lähestyvät usein kokeellista elokuvaa. Kertojanääni on dokumenteissä yleinen. Sen puuttuminen antaa usein katsojalle vapautta muodostaa oma mielipide asioista.

Puolidokumentaarisuudesta ja mokumentaarisuudesta Nykyisin fiktiivisen ja dokumentaarisen elokuvan väliin on tullut laaja kirjo “puolidokumentaarisia” elokuvia. Lisäksi on olemassa fiktiiviset dokumentit eli Mockumentaries

Esimerkkejä dokumenteista: LISTAUKSIA: British Film Institut: greatest-docs Parhaan_dokumentin_Jussi Robert J. Flaherty: Nanook, pakkasen poika (1922) Dziga Vertov: Mies ja elokuvakamera (1929) Sergei Eisenstein: Lakko (1924, ei varsinaisesti dokumentti, enempi rekonstruoitua historiaa) Leni Riefenstahl: Tahdon riemuvoitto ja Olympia (1930-l.) Rouch & Morin: Ranskalainen päiväkirja (1961) Jörn Donner: Perkele – Kuvia Suomesta (1971) Chris Marker: Sans Soleil (1983) Claude Lanzmann: Shoah (1985)

Esimerkkejä 2000-luvulta: Marc Singer: Dark Days (2000) Susanna Helke ja Virpi Suutari: Joutilaat (2001) Pirjo Honkasalo: Melancholian 3 huonetta (2004) Werner Herzog: Karhumies (Grizzly Man, 2005) John Webster: Katastrofin aineksia (2008) Arto Halonen: Magneettimies (2009) Joonas Neuvonen: Reindeerspotting – pako joulumaasta (2010) Jukka Kärkkäinen: Kansakunnan olohuone (2009) ja Kovasikajuttu (2012) Roger Ballen: Asylum of the Birds (2014) Agnieszka Zwiefka: Queen of Silence (2014) Areenassa nyt!  Human (2015) Areenassa nyt!  KuvisMovies-tuotannon dokumentit AV-arkki (voi valita genren, esim. documentary)

Elokuvaa voi käyttää myös tieteellisenä tutkimusvälineenä Joel Grägnings: Shoo Dhawoow & Joga Bonito (opinnäyte kuvikselle 2016)