Muiden palveluiden hyödyntäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
WCDMA Anssi Kukkonen Tarja Kettunen. •ITU aloitti IMT-2000 projektin v. 1992, jolla WCDMA valittiin UMTS:n radiojärjestelmäksi •IMT-2000 koostuu joukosta.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Nellistä Finnaan Anna Pienimäki Finna-konsortioryhmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri (TOR) Raketti Synergia-työpaja Esa Keränen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Integraatioalusta, palveluväylä
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Miika Kuusinen LTY/Tietoliikenteen laitos 2003
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi T odennetun O saamisen R ekisteri TOR Opintopolku ja Oppijan palvelut infotilaisuus Päivi Sassi, OPH.
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arkkitehtuurivisio.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
Tutkimustietovaranto
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
Ennakkotuloksia toimeentulotuen Kela-siirrosta
VIRTA-opintotietopalvelun tutkimuskäytön kehittäminen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
VIRTA – Opiskelutietojen kysely -käyttöliittymä
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Hanketietovarannon tietosisältö ja tietovirrat
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.

VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Oppijan palvelut - Opintopolku.fi
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Tietovaranto-seminaari
Oppijanumeron haku-prosessi ja KOSKI-kuulumiset
Täydellisen olion teologia
Helena Majamäki , Yhteistyökokous Korkeakoulut-Kela-CSC
Muiden palveluiden hyödyntäminen
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Henkilökohtaisen avun keskus Helsingin ja Kauniaisten alueella
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Muiden palveluiden hyödyntäminen TOR Arkkitehtuuri Muiden palveluiden hyödyntäminen Tietovirrat Master data -malli Tietojen siirto

Tietovirrat

Olemassaolevien palveluiden hyödyntäminen TOR hyödyntää vähintään opintopolun organisaatiopalvelua, henkilöpalvelua, käyttöoikeushallintaa, ePerusteita, koodistopalvelua, lokalisaatiopalvelua sekä lokituksen komponentteja. Lisäksi iso joukko alemman tason komponentteja ja kirjastoja. Esim. TOR:iin ei tallenneta henkilön perustiedoista muuta kuin oppijanumero. Muut tiedot tallennetaan henkilöpalveluun, josta ne ovat oppijanumerolla haettavissa. TOR kokonaisuus joka koostuu useista eri - jo olemassa olevista - palveluista ja erillisistä fyysisistä tietovarannoista.

Tiedon loogiset vastuut: Sanastoa: Master data tietovaranto = synonyyminä käytetään myös termiä “päätietovaranto”. Tietovaranto johon useiden toimijoiden tarvitsema tieto pääasiallisesti tallennetaan ja jonka oikeellisuus pyritään varmistamaan ja johon luotetaan. Kopiotietovaranto, replikoitu tietovaranto = Tietovaranto jossa säilytetään kopiota yhden tai useamman päätietovarannon tiedoista. Looginen tietovaranto= jollekin toimialueelle tärkeiden tietojen muodostama looginen kokonaisuus, joka voi koostua useasta eri fyysisestä tietovarannosta/rekisteristä. Looginen rekisteri = Viranomaisen hallinnoima ja yleensä laissa määritelty yhteenkuuluvista merkinnöistä koostuva tietojoukko, joka voi koostua useasta eri fyysisestä tietolähteestä. Fyysinen tietovaranto = Paikka johon tiedot konkreettisesti tallennetaan.

Missä master data? Selvityksissä tarkasteltu kolmea vaihtoehtoa: Malli 1: TOR säilyttää vain kopiota paikallisista rekistereistä Tiedon laatua vaikea validoida Oikea tieto aina tarkistettava paikallisesta rekisteristä eTodistus ei mahdollinen Tiedot arkistoitava paikallisesti Kovin ajantasaista tieto ei luultavasti olisi

Missä master data? Malli 2: TOR suoritus- ja opiskeluoikeustiedon päätietovarantona (eli, master data -lähteenä). Tiedot tallennettaisiin ensisijaisesti TOR:iin. Paikallista kopiota tiedosta voi säilyttää, mutta tiedon oikeellisuus tarkistetaan TOR:ia vasten. Rekisterin tiedot niin luotettavia ja ajantasaisia kuin ne voivat ylipäätään olla. eTodistus mahdollista toteuttaa Koulutuksen järjestäjien arkistointivelvoite voitaisiin hoitaa keskitetysti Kuitenkin epätodennäköistä että lyhyellä tähtäimellä korkeakoulut ja ylioppilastutkintolautakunta saataisiin mukaan.

Missä master data? Malli 3: Hybridimalli jossa osa tiedoista master datana TOR:ssa ja osa tiedoista vain välittyy TOR:in kautta TOR päätietovarantona niiden koulutusasteiden osalta joiden tietoja ei vielä ole missään saatavilla olevassa keskitetyssä rekisterissä. TOR välittää sidosryhmille ja kansalaiselle Virran ja Ylioppilastutkintorekisterin tietoja -> asiakkaan näkökulmasta ne olisivat looginen osa TOR:ia Tieto pääosin niin luotettavaa ja ajantasaista kuin se voi olla Arkistointi voidaan osittain hoitaa keskitetysti Tieto kuitenkin epätasalaatuista Päästään nopeasti liikkeelle Myöhemmin korkeakoulut voisivat myös siirtää tietonsa suoraan TOR:iin.

TOR Loogisella tasolla

Tiedon loogiset vastuut Seurauksia: Koska TOR:in suorituskyky- ja palveluaikavaatimukset ovat huomattavasti kovemmat kuin Virrassa ja Ylioppilastutkintorekisterissä, pitää em. rekistereiden kapasiteettia lisätä ja olisi syytä saattaa ne TOR:in kanssa saman valvontainfrastruktuurin piiriin. “Pitää olla valtuudet uudelleen käynnistää tarvittaessa sunnuntaina klo.06 kaatunut Virta”. On myös syytä pitää ovet avoinna sille että pitkällä tähtäimellä myös näiden tietojen tallentaminen suoraan TOR:iin on mahdollista.

Entä miten ne tiedot saadaan sinne TOR:iin? Haasteita: Oppilaitoksien suuri määrä. (3552 oppilaitosta yhteensä, ammatillisia oppilaitoksia 266, perusasteen yläkouluja 463, Lukioita 401) Kun tavoitteena on siirtää tietoa paikallisista rekistereistä keskitettyyn, tulee integraatioyhteyksiä valtava määrä. Oppilashallintaohjelmia ei ole kovin montaa, mutta asennukset paikallisia. Yhteyksiä siis silti paljon. Esim. Starsoftin Primus n. 300 eri konesalissa. Osa järjestelmistä elinkaarensa päässä Erilaisia tietojen kirjaustapoja koulutuksen järjestäjillä. Ammatillisen koulutuksen tutkinnon osilla ei ole ollut yhteistä kooditusta.

Entä miten ne tiedot saadaan sinne TOR:iin? Vaihtoehtoja: Tietojen siirto reaaliaikaisesti rajapinnan kautta. ei todennäköisesti realistista yhteyksien suuren määrän vuoksi. Välissä niin monta palasta jotka voivat “rikki” kummankin pään varotoimista huolimatta. 2. Siirto eränä automaattisesti. Yhteyksien määrä on edelleen ongelma, mutta koska riippuvuus ei reaaliaikaista, luultavasti mahdollinen vaihtoehto Sopii huonosti yhteen master data ajatuksen kanssa.

Entä miten ne tiedot saadaan sinne TOR:iin? 3. Virkailija-avusteinen eräsiirto Ei juurikaan paranna nykytilaa. Päällekkäiset siirrot jäisivät pois, mutta siirto työllistäisi silti virkailijaa. Ei voida olettaa siirtoa tehtäväksi kovin usein Sopii huonosti yhteen master data ajatuksen kanssa 4. TOR palveluna, eli tiedot kirjataan TOR:in käyttöliittymän kautta Mahdollista vain jos voidaan korvata paikallinen olemassa oleva toiminnallisuus. Muuten tuplatyö virkailijalle. Ovatko koulutuksen järjestäjät saatavissa yhteiseen prosessiin? Joillekin pienille toimijoille tehtävä joka tapauksessa

Tavoitetila tiedonsiirtoon Siirretään tiedot koulutuksen järjestäjiltä tor:iin automaattisin eräsiirroin sekä toteuttamalla käyttöliittymä niille toimijoille, joilla ei kyvykkyyttä siirtoon. Seurataan tietojen muuttumista ja lähetetään opiskelijan tiedot vain silloin kun niissä on tapahtunut muutos Eräsiirron ja TOR:in roolin päätietovarantona välinen ristiriita ratkaistaan säätämällä TOR todistustiedon ainoaksi viralliseksi lähteeksi. -> Tämä edellyttää sitä että ne suoritukset joista pitää tuottaa todistus, pitää erikseen vahvistaa TOR:iin. Vaikka opiskelijalle annettaisiin käteen “paperinen todistus”, sen pitää perustua TOR:in tietoihin.