Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Advertisements

Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Tukipalvelut ja ICT Uuden toimintamallin kuvaus
Vaikuttavuuden arviointi
Liikenne- ja logistiikka Uuden toimintamallin kuvaus
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Kasvupalvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Valtuustotyön arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Aluekehitys Uuden toimintamallin kuvaus
Digitaaliset palvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Matkalla Meijän maakuntaan
Monialainen yhteispalvelu
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Tervetuloa Innopajaan
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakuntatalouden simulointi
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Ajankohtaiset valmisteluasiat Jarno Turunen
Etelä-Savon maakuntaliitto
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Järjestöjen ja kuntien kumppanuus – hyvät käytännöt Pohjois-Karjalasta
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Viestintäsuunnitelma
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Organisoituminen ja käynnistyminen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Yleistä valtakunnallisesta valmistelusta
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Esityksen transkriptio:

Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa 2.6.2017

Uusien toimintamallien tehtäväksianto Maakunnan tehtävien läpikäynti Asiakaslähtöisen maakunnan uuden, paremman toimintamallin ja tehtävien tarkempi valmistelu Prosessien muutostarpeet, miten parannetaan toiminnan kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta Tarkennettu esitys valmistelun etenemisestä ja keskeisistä ratkaistavista asioista aikatauluineen väliaikaishallinnolle (Maakuntauudistusta koskevan valmistelun eteneminen) Kahdessa vaiheessa: väliaikaishallinto, käynnistymisvaihe Mahdollisuuksien mukaan: Yhteisen toimintamallin tai siihen liittyvän kokeilun/pilotin käynnistäminen (2017-2018) Esitys digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta (valtio/ maakunta/ kunnat) Tarkempi arvio taloudesta, henkilöstöstä ja sopimuksista Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta Seurata valtakunnallista valmistelua omalla tehtäväalalla (synkronointi) ja tehdä tarvittavia esityksiä (edunvalvonta) Aikataulu: alustavat tuotokset 15.4.2017, tuotokset valmiit 31.5.2017, raportointi koordinaatioryhmälle 6/2017

Työryhmän kokoonpano Risto Poutiainen Pohjois-Karjalan maakuntaliitto (kokoonkutsuja) Timo Korkalainen Pohjois-Karjalan ELY-keskus Mirja Kuiri Henkilöstön edustaja Leena Mustonen Valtimon kunta Jere Penttilä Kontiolahden kunta Ilkka Pirskanen Siun Sote Janna Puumalainen Joensuun kaupunki Olli Riikonen Tohmajärven kunta Ritva Saarelainen Pohjois-Karjalan ELY-keskus

Maakunnan tehtävät Maakuntalaki 35 § (maakuntastrategia) Maakunnassa yksi strategia, joka kaikki maakunnan tehtäväalat Maakuntastrategian velvoittavuus luonteeltaan poliittista (ei oikeudellisesti sitova tai valituskelpoinen) – ohjaa päätösvalmistelua ja päätöksentekoa, mihin resurssit suunnataan [kuvaa tähän tiiviisti maakuntalain mukaiset tehtävät ko. toimintamallissa]

Maakunnan tehtävät (35 §) Asukkaiden hyvinvoinnin edistämistä koskevat tavoitteet Palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskevat strategiset linjaukset ja tavoitteet Alueiden, alueiden käytön, elinympäristön laadun ja alueen elinkeinojen kehittämisen strategiset tavoitteet Maakunnan omistajapolitiikkaa koskevat linjaukset Maakunnan henkilöstöpolitiikkaa koskevat linjaukset Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia koskevat linjaukset [kuvaa tähän tiiviisti maakuntalain mukaiset tehtävät ko. toimintamallissa]

Nykyinen toimintatapa Kullakin nykyisellä organisaatiolla omat strategiat, näitä ovat: Maakuntaliitto: Maakuntastrategia ja maakuntaohjelma + toteuttamissuunnitelma Siun Sote: strategia (ml. Pelastuslaitos ja ympäristöterveys) Pohjois-Karjalan ELY-keskus: tulostavoitteet Kunnat (Maaseudun yhteistoiminta-alueet, lomitus) [kuvaa tähän tiiviisti, miten toiminta ja tehtävät on järjestetty tällä hetkellä]

Maakunnan tehtävät – prosessien muutostarpeet Keskeinen maakunnan tehtävä, jota ei tässä muodossa aiemmin ole ollut Strategialla ohjataan maakunnan toimintaa, jolloin keskeistä: - miten strategia valmistellaan - miten kirkastetaan keskeiset tavoitteet ja seurantaindikaattorit Liittymäpinta maakuntien ohjausprosessiin (keskustelut/ministeriöt, JTS-neuvottelu) [kuvaa tähän tiiviisti prosessien muutostarpeet, miten parannetaan toiminnan kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta]

Ylimaakunnalliset asiat ja tehtävät Kyseessä kunkin maakunnan oma strategia, jossa määritellään linjaukset ja omat painotukset ylimaakunnallisesti hoidettaviin asioihin/otetaan huomioon yhteistyösopimuksissa sovittujen asioiden hoitamisessa Valtakunnalliset palvelukeskukset? Sote-alue? [Onko tehtävissä sellaisia, jotka pitäisi hoitaa jatkossa ylimaakunnallisesti]

Uusi toimintamalli Tuloksena tiivis, keskeiset maakunnalliset tavoitteet ja linjaukset sisältävä ohjaava strategia ja siihen sisältyvät seurantaindikaattorit Tausta-asiakirjana napakka toimintaympäristöanalyysi (nykytila, tulevat muutokset ja niiden vaikutukset) Avoin, osallistava ja digitaalinen valmisteluprosessi Keskeistä: mikä oleellista, mikä ei Palvelulupaus – miten otetaan huomioon ? Luottamushenkilöhallinto, johto, henkilöstö – määriteltävä, miten asukkaat ja maakunnan toimijat osallistuvat ? Miten kirjataan ne asiat, joihin halutaan vaikuttaa mutta joita ei itse voi päättää? [Kuvaile tähän asiakaslähtöinen maakunnan uusi, parempi toimintamalli ja erityisesti sen keskeinen sisältö]

Uuden toimintamallin edut Keskeinen ohjausväline maakunnan toimintaan Keskeinen väline sitouttamisen näkökulmasta Maakunnassa mahdollista aiempaa enemmän toiminnan painotuksiin valtuustokausittain Mahdollisuus tarkastella kokonaisvaltaisemmin maakuntaa [Kuvaile mitkä ovat uuden toimintamallin keskeisimmät edut: miksi uusi toimintamalli on nykyistä parempi? Mitä etua se tuo asiakkaalle? Miten prosessit, kustannustehokkuus ja vaikuttavuus paranevat]

Uuden toimintamallin riskit Toimintaympäristöanalyysi ja mahdollisten muutosten arviointi ei realistista tai sitä ei oteta huomioon strategiassa Strategian tavoitteet ja linjaukset ei selkeitä ja ohjaavia tai niitä liikaa Pienten kuntien näkökulmasta mahdollisuudet paikalliseen vaikuttamiseen heikkenevät – vaikuttaa kunnan vetovoimaisuuteen [Kuvaile mitkä ovat uuden toimintamallin / siihen siirtymisen keskeisimmät riskit: mitä uhkia uuteen toimintamalliin liittyy? Entä siirtymävaiheessa, millaisia riskejä siihen liittyy? Onko muutoksessa erityisiä riskejä asiakkaalle?]

Esitys digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä Strategian käsittely digitaalisesti keskeistä [kuvaa miten uudessa toimintamallissa voidaan hyödyntää digitaalisia palveluja]

Tarkennettu esitys valmistelun etenemisestä - Keskeisimmät ratkaistavat asiat Kuvaus toimintaympäristöanalyysin sisällöstä Strategian sisältörungon laatiminen Valmisteluprosessin kuvaus (aikataulu, kuulemismenettelyt, päätöksentekomenettely yms.) [kuvaile keskeiset ratkaistavat asiat aikatauluineen, miten valmistelu etenee, mitkä ovat keskeisimpiä ratkaistavia asioita väliaikaishallinnossa 1.7.2017-28.2.2018? Entä käynnistymisvaiheessa 1.3.-31.12.2018?]

Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako valtio – maakunta Keskustelut/neuvottelut ministeriöiden kanssa: määriteltävä itsehallinnon rajat – missä tehtävissä ohjausta, missä keskustelua Yhdyspinta maakunnan ja valtion lupa- ja valvontaviranomaisen kanssa – työnjako ympäristöasioissa [työnjako: kuvaile mitkä ovat keskeisiä yhdyspintoja valtion ja maakunnan välillä, mitä tehtäviä hoitaa jatkossa valtio, mitä maakunta, onko näissä jotain epäselvää, erikseen sovittavia/selvitettäviä tai ratkaistavia asioita]

Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako maakunta - kunta Valtuustokausittain käytävä neuvottelu kuntien kanssa, jossa käydään maakunnan ja kuntien yhdyspinnat lävitse – kytkentä strategiaprosessiin? Kuntien mukanaolo strategiaprosessissa: yhdyspintoina terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, elinvoima, yhteiset palvelukeskukset Yhteyshenkilöt kansalaisille tarpeellisia, tulee selvittää ja ratkaista [työnjako: kuvaile mitkä ovat keskeisiä yhdyspintoja maakunnan ja kunnan välillä, mitä tehtäviä hoitaa jatkossa maakunta, mitä kunta, onko näissä jotain epäselvää, mitkä ovat työnjaossa tärkeimpiä erikseen sovittavia/selvitettäviä tai ratkaistavia asioita]

Keskeisimmät erikseen päätettävät asiat Kuvaus maakuntastrategian valmistelusta – aikataulutus, osalliset, runko Kytkentä valtakunnalliseen/kunnalliseen valmisteluun [kuvaile, mitkä ovat kriittisimpiä ratkaistavia asioita toimintamallin kannalta, mitä asioita jatkovalmistelussa on erityisesti päätettävä]

Yhteisen toimintamallin/kokeilun/pilotin käynnistäminen 2017-2018 Talousarvion ja ohjauksen simulointiprosessi (syksy 2017-kevät 2018): samanaikaisesti strategiaprosessin ja sisällön karkea simulointi [mikäli toimintamalli tai siihen liittyvä kokeilu/pilotti voidaan käynnistää 2017-2018, kuvaa se mahdollisuuksien mukaan tähän]

Talous ja henkilöstö [1. Arvio nykytilasta: budjetti, henkilöstö] [2. Arvio uuden toimintamallin taloudesta ja henkilöstöstä]

Sopimukset [1. Arvio nykytilasta: sopimukset] [2. Arvio uuden toimintamallin tarvitsemista sopimuksista]

Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta Strategiaprosessin käynnistäminen osa koulutusta Strategiaprossiin tulee valmistautua hyvin ja siihen valmistautumista tarvitaan [Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta, joka tulisi toteuttaa 2017-2018]

Valtakunnallinen valmistelu Valtakunnallisten palvelukeskusten osa strategiaprosessia? Strategiaprosessin kytkeminen talous- ja ohjausprosessien kanssa [onko valtakunnallisessa valmistelussa jotain oleellista ja toimintamallin kanssa erityistä, josta olisi hyvä tietää: esim. miten valtakunnallinen valmistelu etenee, mitkä ovat Pohjois-Karjalan kannalta kriittisiä asioita, onko meidän uusi toimintamalli synkronoitu valtakunnallisen valmistelun kanssa]

Esitykset valtakunnalliseen valmisteluun Talousarvion simulointiprosessiin kytkettävä esitys maakuntastrategian valmistelun simulointi [mitkä ovat keskeisiä muutostarpeita valtakunnalliseen valmisteluun]

Muuta huomioitavaa Maakuntavaalien hyödyntäminen strategiaprosessiin valmistautumisessa [miten uusi toimintamalli liittyy laajemmin uuden maakunnan tehtäväkokonaisuuksiin, onko siellä asioita joita ei ole vielä käsitelty, onko jotain muuta, mitä pitää huomioida tai on noussut vahvasti esiin vaikkapa työryhmän keskusteluissa]

Seuraava askel Strategiaprosessin simulointi [mikä on ensimmäinen ja tärkein seuraava askel toimintamallin valmistelussa]

Toimeenpanon vaiheet 1) esivalmistelu (1.7.2017 saakka) 2) maakunnan toimintaa valmisteleva väliaikaishallinto (väliaikainen valmistelutoimielin) (1.7.2017 – 1.3.2018) 3) maakunnan käynnistymisvaihe (1.3.2018 – 31.12.2018) 4) uuden maakunnan ensimmäinen varsinainen toimintakausi (1.1.2019 alkaen)

2-6/2017

Lisätietoja Toimintamallin yhteyshenkilö: [nimi, sähköposti] Muutosjohtaja Jarno Turunen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi pohjois-karjala.fi/maakuntauudistus – maakuntauudistus Pohjois- Karjalassa alueuudistus.fi – uudistuksen valtakunnallinen sivusto