NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen Maaseutu asiantuntijatyöryhmä Maaseudun- alatyöryhmä
Nykyiset organisaatiot Keski-Suomen ELY -keskus Keski-Suomen liitto Leader-toiminta (ei sisälly nykytilan resurssikartoitukseen)
Lakisääteiset palvelut ja tehtävät Lait, johon palvelut perustuvat ELY-keskuksen toiminnot perustuvat lakiin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista (897/2009) Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista 7/2014 (maakuntaliitto) Laki alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta 8/2014 (maakuntaliitto) Laki maaseudun kehittämisen tukemisesta 28/2014 (ELY) Laki maatalouden rakennetuista 1476/2007 (ELY) Laki maaseudun kehittämisohjelmien hallinnoinnista 27/2014 (ELY) Ja näihin liittyvät asetukset
Asiakas ja asiakasryhmät YRITYKSET KUNNAT JA KEHITTÄMISYHTIÖT OSAAMISORGANISAATIOT 3.SEKTORI LEADER-RYHMÄT MAASEUDUN ASUKKAAT MINISTERIÖT JA NIIDEN ALAISET TYÖRYHMÄT JA VIRASTOT, EU (ovat myös sidosryhmiä)
Asiakkaiden ja palvelutapahtumien määrät (arvio) vuodessa Hankehakemuksia Lausuntoja Verkostotapaamisia Kokouksia TÄMÄ KESKEN MITEN VOIDAAN KUVATA?
Henkilöstömenot yhteensä (arvio) 861 250/a Henkilöstöresurssit Yhteensä 13,3 HTV KS liitto 1,7 htv, ei sisällä ohjelmatyön henkilöresursseja KS ELY 11,6 htv Henkilöstömenot yhteensä (arvio) 861 250/a
VAIKUTTAVUUS Verkostoja Tunnettuutta Kasvua maaseutualueille > koko maakuntaan Kokeiluja ja uusia aluevaltauksia
VAIKUTTAVUUS: HAVAINTOJA JA EHDOTUKSIA Verkostotyö Laajat verkostot Läpinäkyvyyttä lisää Hyödyntämätöntä potentiaalia Uusia toimintatapoja Viestintä Tunnettuuden lisääminen Tieto helposti saataville Keski-Suomen brändäystä Viestintään kohdennettua panostusta Ohjelma/Yritysrahoitus Asiakasprosessia nopeammaksi Turhat käsittelyvaiheet pois – suoraviivastettava toimintaan Monimutkaista Uudet palvelumuodot Pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen palvelumuodot Neuvontaan ja yksilöityihin palveluihin vastaaminen: uutta palvelumuotoilua
Uudistuksessa huomioitavaa Kuntayhteistyö korostuu jatkossa: miten huomioidaan palveluissa MYR:in kytkentä maaseudun kehittämiseen Aitoa kokeilurahaa uusille palvelu- ja yhteistyömuodoille Asiakaslähtökohdasta käsin palvelut – ja informaatio- yhden luukunperiaate eli? Hyviä käytäntöjä on olemassa ja monistettavissa Vaikuttavuutta olisi mitattava Mikä on MAVIN toiminta jatkossa Miten yhteishankinnat vaikuttavat palveluihin?