Mistä aihe? Oulun yliopiston ja kirjallisuuden oppiaineen painopistealueet Tekstilähtöinen tutkimus Ongelmalähtöinen tutkimus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opinnäytetyöprosessi
Advertisements

Eeva-Leena Aittoniemi
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tervetuloa koulutukseen!. Lankarulla-piiri 1.Mikä asia on jäänyt erityisesti mieleen koulutuksesta? 2. Millä sanalla kuvailisit koulutusta?
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
The 9 block vision processing model
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
Tutkielman teko-ohjeet
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Johdantoseminaari.
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Luku- ja tenttivihjeet 7
Vanhempainilta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Palautetaidot ja opponointi
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Työn muutos – ja yhteiskunnan muutos
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Sisältöalueet esiopetuksessa
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
PDPP.
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Maakuntakirjastokokous
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Mitä Kiekun kehitysehdotukseen kannattaa täyttää Pointissa?
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
[kehittämisidean nimi]
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Tutkimuksen tuki- verkosto
YO-info Syksy 2019.
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Mistä aihe? Oulun yliopiston ja kirjallisuuden oppiaineen painopistealueet Tekstilähtöinen tutkimus Ongelmalähtöinen tutkimus

Oulun yliopiston tutkimuksen painopistealueita ”Ihmiset muuttuvassa maailmassa” – yksi OY:n viidestä fokusalueesta ”Arktinen agenda” – eri fokusalueita läpäisevä, pohjoisuutta korostava tematiikka

Oppiaineen tutkimuksen vahvuusalueita Kirjallisuus, historia ja kulttuurinen muisti Literary Imagination and Politics of Cultural Memory (Korhonen, Hietasaari, Romppainen, Lauri…) Globaali muutos ja kulttuurien välinen kirjallisuus Global Change and Transcultural Literatures (Ojajärvi, Nissilä, Sandbacka, Rahikkala, Seppänen…) Spekulatiivinen fiktio (fantasia, scifi, kauhu, fanifiktio) Transcultural Speculative Fiction (Kuusisto, Korpua, Puhakka, Mänty, Sirviö…)

Teoslähtöinen tutkimus Lähtökohtana teksti ja sen synnyttämät kysymykset Tekstit – kirjalliset teokset: runo, novelli, novellikokoelma, näytelmä, romaani, esseekokoelma… Kirjailija? Tuotanto? Useampi teos? Useampi kirjailija? Mikä lähestymistapa sopisi tähän tekstiin?

Ongelmalähtöinen tutkimus Jokin yleisempi kysymys, johon etsitään vastauksia joidenkin tekstien kautta Kysymys voi olla esteettinen, eettinen tai yhteiskunnallinen, esim: ”Hypoteettinen kerronta” ”Tekijä-lukija suhteen eettiset ulottuvuudet” ”Kapitalismin representaatio” Mikä teksti (tai mitkä tekstit) sopisi tähän lähestymistapaan? Tai, onko lähestymistapa etupäässä teoreettinen ja tekstejä käytetään vain esimerkkeinä?

Onko jo tutkittu? Mitä aihepiiristä on kirjoitettu? Edustaako aihe ja näkökulma uutta tietoa? Onko olemassa (tai tekeillä) liiankin samanlaisia tutkimuksia? Löytyykö tarpeeksi taustalähteitä ja kirjallisia keskustelukumppaneita?

Proseminaariin tultaessa aineopintojen tulee olla jo loppusuoralla Proseminaari on työmuoto, jossa tehdään Kandidaatintutkielma, joka vaaditaan kandidaatintutkintoon *Koodin 687121A Proseminaari ja kandidaatintutkielma 10 op suorittamiseen kuuluu itse tutkielma ja seminaarityöskentely eli Tutkielman tekemisen lisäksi seminaariin osallistuja myös opponoi ja osallistuu keskusteluun *Ryhmässä noin 10 hlöä Proseminaari alkaa kaksi kertaa vuodessa – valitse jompikumpi (kevät/syksy) ryhmä Proseminaariin tultaessa aineopintojen tulee olla jo loppusuoralla 687156A Kirjallisuudentutkimuksen perusteet 2 tulee olla tehtynä

Proseminaarin valmentautuminen kannattaa Proseminaariin tultaessa työn aihe tulee olla jo selvillä Proseminaarin alkaessa sinulla on kahden viikon aika varmistaa aiheesi sopivuus (esim. tutkimusaiheen koko vs. käytettävissä oleva aika) Tutkimuskysymystä/kysymyksiä hiotaan seminaarissa eteenpäin Proseminaari vaatii aiheeseen paneutumista, varaudu tähän! Proseminaarissa edetään sovitun aikataulun mukaisesti Proseminaarissa näet kuinka hyvin pystyt soveltamaan jo oppimaasi, jos huomaat puutteita, ehdit korjata tilannetta ennen kuin Pro gradu -työn tekeminen maisteriopinnoissa alkaa

Tutkimusseminaari Tutkimus- eli graduseminaari alkaa kerran vuodessa syksyllä Työskentelyyn kuuluu paitsi oman tutkimuksen esittely myös alun yleisistuntoja, opponointia ja aktiivista osallistumista keskusteluun Kaksi lukukautta – syksyllä esitellään n. 10 liuskan tutkimussuunnitelma, keväällä 2-paperi (jota voi ajatella esim. gradun lukuna)

Muoto Monografia Monimateriaaligradu Artikkeligradu? Esim. kaksi julkaistua artikkelia ja pitkä johdanto Taiteellinen osio osana gradua? Tutkimuskieli – suomi, ruotsi, englanti? ideapaperi -> tutkimussuunnitelma -> teoria ja käsittelyluvut -> johdannon ja päätännön viimeistely -> gradun jättö