Lentokoulutustoimintaa koskevan kyselyn vastauksien analysointi Lentotoiminnan koulutus –yksikkö halusi kartoittaa ATO- koulutusorganisaatioiden vuosien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Toimintaohjeet opelle
Lentokoulutus Koulutus Seuranta Dokumentointi. Lentokoulutus – paperityötä? • Luokkapäiväkirja • Lennonseuranta • Kokeet • Koulutusluvan luettelot • Todistukset.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
©Tampereen kaupunki Vipu-projektin kysely Videoneuvottelujen käyttö ja tarpeet hyvinvointipalveluissa lokakuussa 2007.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
 Tärkeämpää kuin arvaatkaan 1. Et ole ehkä koskaan tarvinnut varmistuksia, mutta… …ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu sinullekin. 2PowerPoint harjoitus.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Sisäisen laadunvarmennuksen ohjeistus Suomen Urheiluilmailuopisto Oy Lentokoulutusseminaari Sakari Kuosmanen.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Monivalintatehtävät arvioinnin välineenä matemaattispainotteisella massakurssilla Jukka Parviainen, Yliopisto-opettaja, Informaatiotekniikan.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
SDQ-kyselyn toteutus wilmassa Syksy Kyselyjen ajankohdat  Kysely toteutetaan syksyllä 3. ja 5. luokan oppilaille (keväällä 8. lk pilotti) 
Sähköisen kokeen pitäminen
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Oulunsalon lukion ohje unohtuneen salasanan vaihtamiseen FIM-palvelussa (Microsoft Forefront Identity Manager) Sisältää ohjeet seuraaviin tilanteisiin:
Kahoot-ohje.
HARRASTEILMAILUN KESKEISET RISKIT TTM 22 |
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Tietovarantojen avaaminen kunnissa. Kuntien tietotekniikkakartoituksesta saadut ensihavainnot Avoimesta tiedosta kunnissa Avoimen tiedon ohjelman ohjausryhmä.
Ylivieskan lukion sähköiset oppimisympäristöt. Miksi lukiossa siirrytään sähköisiin oppimisympäristöihin?
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
SUOMEN ILMAILUOPISTO OY
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Tilastokuvaajien tulkinta
Työelämän tekstejä sähköposti.
EL-/EHL-koulutuksen evaluaatio 2016
YO-info Syksy 2017.
Abiturientin ohje syksy 2017
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Opeka-kyselyn tulokset
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Sähköiset yo-kirjotukset
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Aloittelijan Abitti-koulutus
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
Moottorin kuluttama sähköenergia
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Tiedotustilaisuus: Non-complex ATO
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Arvioinnista arkipäivää
IDEA! Hyvinvointiklinikka
Säädökset, määräykset, ohjeet ja käytännöt Kulttuuri
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Auttava keskustelu
Tentti.
Esityksen transkriptio:

Lentokoulutustoimintaa koskevan kyselyn vastauksien analysointi Lentotoiminnan koulutus –yksikkö halusi kartoittaa ATO- koulutusorganisaatioiden vuosien 2014 ja 2015 koulutustoimintaa ja tämän hetkistä koulutustilannetta koulutusorganisaatioissa Kysely lähetettiin helmikuussa kaikille ATO- organisaatioille Kyselyyn vastasi 15:sta ATO organisaatioista 10 Organisaatioita ei ole nimeltä mainittu esityksessä, jotta anonymiteetti säilyy ( otannan laajuus liian pieni) Lupakirja- ja kelpuutuskoulutuksien valmistumismäärissä tulee ottaa huomioon, että koulutusmäärät eivät kuvaa kokonaismäärää Suomessa tapahtuvasta koulutuksesta PPL ja LAPL lupakirjakoulutuksen osalta. Osa näistä koulutuksista tapahtuu myös JAR-PPL organisaatioissa. Organisaatioiden vastaukset, terveiset sekä kehittämisehdotukset on koottu tähän power-point esitykseen Kyselyn vastausaika päättyi

Lentokoulutustuntimäärät vuosina 2014 ja 2015 Kyselyyn vastanneissa ATO organisaatioissa annettiin yhteensä lentokoulutusta seuraavasti: 2014: tuntia 2015: tuntia

Valmistuneet lupakirja- ja kelpuutuskoulutukset vuonna 2014

Valmistuneet lupakirja- ja kelpuutuskoulutukset 2015

Kokoaikaiset opettajat 2014 Vastanneista organisaatioista 4 ei ollut lainkaan kokoaikaisia opettajia. Kuvaajasta on poistettu nämä kouluttajat.

Osa-aikaiset opettajat 2014 Vastanneista organisaatioista 3 ei ollut lainkaan osa-aikaisia opettajia. Kuvaajasta on poistettu nämä kouluttajat.

Kokoaikaiset opettajat 2015 Vastanneista organisaatioista viidellä koululla ei ollut lainkaan kokoaikaisia opettajia. Kuvasta nämä koulut poistettu.

Osa-aikaiset opettajat 2015 Vastanneista organisaatioista yhdellä koululla ei ollut lainkaan osa-aikaisia opettajia. Kuvaajasta on poistettu tämä kouluttaja.

Tarkat lukumäärät ATPL(A) teoria 24 kpl CPL(H) 1 CPL(A) 30 kpl PPL(H) 8 kpl PPL(A)110 kpl LAPL(H) 0 kpl LAPL (A) 49 kpl

Tarkat lukumäärät MCC 4 kpl TRI(A)/SFI(A) 10 kpl FI(H) 0 kpl FI(A) 17 kpl IRI(A) 2 kpl CRI(A) 8 kpl NF(H) 0 kpl NF(A) 3 kpl TR(H) 0 kpl TR(A)/MP 20 kpl TR(A)/SP 4 kpl MEP/IR 35 kpl MEP (land)35 kpl SET 6 kpl IR(A)/ME 1 kpl EIR/CB-IR/SE 20 kpl IR(A)/SE 7 kpl

Yleisimmin käytetyt ilma-alukset sakkaus- ja syöksykierteen välttämiskoulutuksessa Verrattaessa organisaatioiden vastauksia sakkaus- ja syöksykierteen välttämiskoulutuksessa käytettävän kaluston osalta voidaan todeta, että organisaatioilla on käytössään yleisesti Cessna 150,152,172 ilma- alukset sekä Tecnam P2002

Sakkaus täydessä laskuasussa ja koulutustuntimäärät Vastanneista organisaatioista 2 ei ollut ollut vielä aloittanut lentokoulutusta ja he eivät olleet antaneet vastausta 2 vastanneista organisaatioista oli helikopterikoulutusta antavia, joiden vastaukset on käsitelty autorotaatiokysymysten kohdassa 2 vastanneista organisaatioista ilmoitti, että he eivät anna peruslentokoulutusta eikä näin ollen myöskään sakkauskoulutusta

Sakkaus täydessä laskuasussa ja koulutustuntimäärät Verrattaessa organisaatioiden vastauksia täydessä laskuasussa sakkauksen oikaisuun voidaan havaita, että oikaisumenetelmät ovat lähes yhteneväiset organisaatioissa Kaikki vastanneet organisaatiot eivät kertoneet kauanko he käyttävät aikaa ko. koulutukseen Koulutustuntimäärien vaihteluvälit vastanneiden kesken olivat minuutista 2 h 15 minuuttiin. Vastauksista voidaan päätellä, että toiset ovat vastanneet sakkauskoulustuntimäärään laskuasussa ja toiset sakkauskoulutukseen kokonaisuudessaan (sileä, täydessä laskuasussa) Muussa kuin peruslentokoulutuksessa lennonharjoittelulaitteella sekä ilma-aluksella annetaan sakkauskoulutusta noin 10 tuntia täydessä laskuasussa

Syöksykierteen välttämisharjoitus ja koulutukseen käytettävät tuntimäärät Vastanneista organisaatioista 2 ei ollut ollut vielä aloittanut lentokoulutusta ja he eivät olleet antaneet vastausta 2 vastanneista organisaatioista oli helikopterikoulutusta antavia, joiden vastaukset on käsitelty autorotaatiokysymysten kohdassa 2 vastanneista organisaatioista ilmoitti, että he eivät anna peruslentokoulutusta eikä näin ollen myöskään syöksykierteen välttämiskoulutusta

Syöksykierteen välttämisharjoitus ja koulutukseen käytettävät tuntimäärät Verrattaessa organisaatioiden vastauksia syöksykierteen välttämisharjoituksia tehdessä voidaan havaita, että oikaisumenetelmät ovat lähes yhteneväiset organisaatioissa Koulutuksessa noudatetaan lentokoneen käsikirjan arvoja, lennon tapahtumat ja kulku käydään maassa lävitse ennen suoritusta, Opettaja näyttää ensimmäisen suorituksen, Oppilas ajaa koneen sakkaustilaan ja opettaja aiheuttaa ”kaatamisen” 45 asteen kallistuksella, eri tehoasetukset ja niiden vaikutukset, oikeiden oikaisumenetelmien tärkeys ja sisäistäminen yllättävien tilanteiden varalta Syöksykierteitä ei tehdä, ei edes alkavia Koulutustuntimäärien vaihteluvälit vastanneiden kesken olivat minuutista 1 h 30 minuuttiin. Muussa kuin peruslentokoulutuksessa lennonharjoittelulaitteella sekä ilma- aluksella annetaan koulutusta syöksykierteen välttämiseen noin 20tuntia Kaikki vastanneet organisaatiot eivät kertoneet kauanko he käyttävät aikaa ko. koulutukseen

Lennonopettajakoulutuksessa syöksykierteen ja kehittyneen syöksykierteen käytetty kalusto Organisaatiot antava lennonopettajakoulutukseen liittyvän alkavan syöksykierteen sekä kehittyneen syöksykierteen oikaisukoulutuksen seuraavilla ilma-alustyypeillä: C150, C152, C172 Tecnam P2002 Sbach 342

Lennonopettajakoulutuksen alkavan syöksykierteen oikaisuharjoitukset Vastanneista 3 organisaatiota antaa lennonopettajakoulutusta Verrattaessa organisaatioiden vastauksia keskenään voidaan havaita, että oikaisumenetelmät ovat lähes yhteneväiset organisaatioissa Keskimäärin alkavan syöksykierteen oikaisuharjoituksia tehdään minimissään 1-3 h

Lennonopettajakoulutuksen kehittyvän syöksykierteen oikaisuharjoitukset Vastanneista 3 organisaatiota antaa lennonopettajakoulutusta Organisaatioiden toimintatavat ovat lähes yhteneväiset keskenään Koulutusta annetaan minimissään 1-3 tuntia

Autorotaation hallintaharjoitukset ja niihin käytetyt tuntimäärät Vastanneista organisaatioista kaksi antaa helikopterikoulutusta Annettaessa koulutus helikopterilla maahan saakka, koulutusta annetaan 2 tunnista 4 tuntiin Simulaattorikoulutuksessa 3-5 tuntia (MCC koulutuksen puuttuessa 5 tuntia) Verrattaessa organisaatioiden vastauksia autorotaation hallintaharjoituksia tehdessä voidaan havaita, että oikaisumenetelmät ovat lähes yhteneväiset organisaatioissa (ensin inertia, suora liuku johon lisätään flare > autorotaatio kaarrolla > sitten lentoonlähdöstä ja korkeasta leijunnasta)

Inertialaskujen hallintaharjoitukset ja niihin käytetyt tuntimäärät Vastanneista organisaatioista kaksi antaa helikopterikoulutusta Verrattaessa organisaatioiden vastauksia inertialaskujen hallintaharjoituksien suorittamiseen voidaan havaita, että koulutusmenetelmät ovat lähes yhteneväiset organisaatioissa (kerrataan autorotaatiolennon aluksi > opettaja näyttää ensin > oppilas sen jälkeen) Inertialaskuharjoitukset aloitetaan aina matalalta > kun toiminta sujuu > niin siirrytään korkeammalle Koulutusta annetaan keskimäärin 2-3 tuntia (nopea reagointi vääntömomentin loppumisesta johtuvan kääntymis- ja siirtymisvaikutukseen tehonmenetyksestä johtuen, leijunta, eri tehonasetusmuutokset ja niiden vaikutukset, pyrstöroottorin menetys leijunnassa > inertialasku hallitusti)

Massa-, massakeskiö- ja polttoainelaskelmat Organisaatioita pyydettiin kertomaan kouluttavatko he oppilaansa kirjallisesti laskemalla vai sähköisen järjestelmän käyttöä hyödyntäen koulutuksen massa-, massakeskiö- ja polttoainelaskelmiin liittyen. Vastanneista organisaatioista; kaksi ei ollut vastannut kysymykseen, 3 organisaatiota käyttää sähköistä järjestelmää hyväkseen 6 organisaatiota antaa koulutuksen manuaalisesti paperilla Verrattaessa vastauksia vastanneiden kesken tulee huomioida, että sähköinen järjestelmä on käytössä organisaatioissa joissa ei enää anneta peruslupakirjakoulutusta

Tilastojen hyödyntäminen Kyselyssä tiedusteltiin organisaatioiden halukkuutta saada tietoonsa Trafin teoriakoejärjestelmän tilastoja osa-alueittain sekä kouluttajittain Suurin osa kouluttajista on kiinnostuneita samaan tietoja oppilaidensa koemenestyksistä sekä vertailuin kaikkiin kokelaisiin niistä kokeista, jotka on suoritettu viranomaisen järjestelmällä (2 organisaatiota ei vastannut ko. kysymykseen)

Palaute kyselystä ja kehittämisehdotukset Organisaatioiden terveiset ja kehittämisehdotukset: Ihan hyvä kysely. Yritin tehdä kyselyn aiemmin i-padilla mutta jumittui 80%:n kohdalle. Tein uudestaan PC:llä ja ilman ongelmia. Massa-, massakeskiö- ja polttoainelaskelmat koulutetaan sekä manuaalisesti tehden että tietokoneohjelmaa avuksi käyttäen. Jotkut kysymykset olivat epämääräisiä ja ne pystyi ymmärtämään monella tavalla. Esimerkiksi olisi voinut kysyä: Alkavan syöksykierteen oikaisu, miten koulutatte oikaisutekniikan ja toimenpidejärjestyksen (mahdollisesti tyyppikohtaisesti kuvattuna)? Tulostettava/tallennettava versio tästä kyselystä (ja myös muista vastaavista kyselyistä). Luotamme Trafin ammattitaitoiseen kehittämiseen Tilastot voisi jakaa toeria- ja lentokoulutukseen. Koulutamme paljon oppilaita, jotka suorittavat lento/teoriaopetuksen muussa koulussa. Tilasto voi siis vääristyä, koska sama oppilas "valmistuu" kahdesta koulusta.